13,700 PEKERJA DI SINGAPURA DIBERHENTIKAN, PALING TINGGI SEJAK 2009

PakaTun kata ekonomi Singapura lebuh baik dari Malaysia dan Malaysia Negara muflis.

Sejumlah 13,730 pekerja di Singapura diberhentikan dalam 9 bulan pertama tahun ini menjadikan jumlah pemberhentian pekerja yang tertinggi dalam tempoh 7 tahun, lapor Channel NewsAsia.

Angka itu, dikeluarkan oleh Kementerian Tenaga Manusia (MoM) hari ini dalam laporan pasaran buruh suku tahunan, menandakan kenaikan jumlah pekerja yang diberhentikan berbanding 10,220 orang dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Angka itu dikatakan yang tertinggi sejak 9 bulan pertama tahun 2009 yang menyaksikan 21,210 orang diberhentikan kerja.

MoM berkata bagi suku tahun ketiga, terdapat 4,220 pekerja berlebihan, berbanding 4,800 dalam suku sebelumnya dan 3,460 orang dalam suku yang sama tahun lepas.

Laporan itu berkata 73% daripada warga singapura yang diberhentikan terdiri daripada profesional, pengurus, eksekutif dan juruteknik. Sebahagian besar yang diberhentikan juga memiliki kelayakan tertiari.

“Penguncupan jumlah pekerjaan, lebihan tenaga kerja yang meningkat, dan penurunan nisbah jawatan kosong berbanding penganggur mencermikan kelesuan ekonomi sejagat dan penstrukturan ekonomi yang berterusan,” kata kementerian, dan menambah rakan pihak ketiga akan membantu mereka yang terjejas mencari pekerjaan.

Kadar pengangguran keseluruhan kekal pada 2.1%. Dalam kalangan warga Singapura, kadar pengangguran mencecah 3% pada September, berbanding 3.1% pada Jun, dan dalam dalangan penduduk, 2.9% berbanding 3% sebelumnya.

Bagaimanapun, laporan juga menunjukkan lebih ramai orang mengambil masa yang lama mencari pekerjaan, melihat kepada kadar pengangguran penduduk jangka masa panjang meningkat kepada 0.8% pada September berbanding 0.6$ tahun lepas, dan paras September paling tinggi sejak 2009.

Jumlah pekerjaan secara keseluruhannya turun 2,700, penuruan pertama sejak lebih setahun lalu.

Penemuan MoM menunjukkan sebab utama penurunan ialah penguncupan industri pembuatan dan pembinaan, yang menjejaskan kebanyakan pemegang permit pekerjaan.

Dalam 9 bulan pertama, jumlah pekerjaan bertambah 14,500, pertumbuhan yang terendah sejak 2009.

20161213-pekerja-singapura-diberhenti

212 Responses

  1. Che Deyy Che Deyy says:

    NEGARA SENDIRI KO KUTUK NEGARA ORG KO BACKUP VAVI PUNYA PBKG HARAMJADAH X SEDAR DEK UNTUNG..

  2. Che Deyy Che Deyy says:

    NEGARA SENDIRI KO KUTUK NEGARA ORG KO BACKUP VAVI PUNYA PBKG HARAMJADAH X SEDAR DEK UNTUNG..

  3. Klu rakyat sini kne brhenti kje,bleh blik kg tnm jagung,klu rakyat spore nk tanam ape ek!

  4. Klu rakyat sini kne brhenti kje,bleh blik kg tnm jagung,klu rakyat spore nk tanam ape ek!

  5. Jadi la rakyat yg bersyukur….klu tidak sejarah pasti berulang kembali

  6. Jadi la rakyat yg bersyukur….klu tidak sejarah pasti berulang kembali

  7. John Romen John Romen says:

    agak la klau nk putar pn. ari tu ckap mlysia nk ada pertumbuhan ekonomi la ekonomi kukuh la. bohong kuat

  8. John Romen John Romen says:

    agak la klau nk putar pn. ari tu ckap mlysia nk ada pertumbuhan ekonomi la ekonomi kukuh la. bohong kuat

  9. Md Mi Hd Md Mi Hd says:

    Dah cakap apa yg di katakan oleh ahli pembangkang laknat ada lah FITNAH….dah banyak bukti ….BOLEH LAH KITA PANGKAH PART PH(FITNAH) DI PRU14 ..jangan..jangan!!!! ROSAK!! NEGARA….

  10. org malaysia dulu keje sana sume rajin2.. nk mc pun susah. skang yg baru2 keje sana sume da malas.. samseng jalan raya jgn citela.. sendiri mau ingat la kenapa kna buang..

  11. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  12. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  13. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  14. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  15. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  16. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  17. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  18. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  19. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  20. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  21. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  22. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  23. yg dia berhentikan tu rakyat m’sia dgn sebilangan warga negara lain kerana byk kritikkan drpd warga singapura sendiri kurang perkerjaan terlalu byk warga asing berkerja macam malaysia juga.

  24. Khairul Amir Muhamad Baseer Mohammad Arif Muhammad Hakimi Wahyu Abadi

  25. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  26. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  27. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  28. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  29. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  30. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  31. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  32. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  33. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  34. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  35. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  36. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  37. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  38. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  39. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  40. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  41. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  42. Yg diberhentikan kebanyakkan Cina Malaysia. Lepas minta kerajaan beri kerja. Muka tak malu.

  43. Kuga Alam Kuga Alam says:

    M.kini tak ada pun keluar cerita2 macam ini…selalunya dia kata semua bagus je singapore…Malaysia je yang teruk.

  44. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  45. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  46. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  47. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  48. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  49. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  50. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  51. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  52. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  53. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  54. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  55. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  56. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  57. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  58. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  59. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  60. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  61. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  62. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  63. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  64. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  65. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  66. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  67. Rosli Hashim Rosli Hashim says:

    Semua negara kegawatan termasuk Malaysia perkara biasa air ada pasang surut, ada siang ada mlm lumrah terima shj ketentuan Allah

  68. Zul FL Zul FL says:

    allif tukiran…dh nama pon ignorant buat apa nk ambik tau..kan…haha

  69. Zul FL Zul FL says:

    allif tukiran…dh nama pon ignorant buat apa nk ambik tau..kan…haha

  70. Zainal Enal Zainal Enal says:

    Kt Sane semua nye tax..park pon kena gst..minyak lg mahal dr malaysia..kalau mkn tengah hari 6 dolar sekali mkn nasi ayam sayur teh o ais..kalau tukar duit malaysia dah dekat rm20…fuhhhh….10 kali bagus malaysia lg la kos sare hidup klau nk di bandingkan dgn singapore..syg malaysia ketat2..

  71. Fariz Mohd Fariz Mohd says:

    Pergi le duduk singapore tuu…cam duduk dalam penjara
    Semua undang2…semua lakonan..tapi realiti, semua penipu, masuk malaysia, terus langgar undang2..all kiasu

  72. Danz Herry Danz Herry says:

    Drop drop depa pun duit depa besar,shopping negara lain bole senyum ketawa terbahak bahak lg,kita drop dgn duit duit skali drop,kos tinggi,barang mahal……gst lagi!!!!!

  73. Hong Gess Hong Gess says:

    Aku dari dulu tanya geng² Najibers, kalau Mukhriz jadi PM apa masalah ?

    Diorang jawab ;

    Mana boleh Mukhriz jadi, kroni, bapak dia dah jadi PM.
    Respond : Najib bapa dia kerja apa dulu ?
    Mukhriz xboleh jadi PM, sebab akar umbi tak sokong dia.
    Respond : Dah tahu akar umbi tak sokong, macam mana dia nak jadi PM ? Bodohkan reason ?
    Mukhriz xboleh jadi PM sebab dia bertanding DUN je.
    Respond : Ha, dah tau dia bertanding sebagai ADUN ‘je’, how come nak jadi PM ?
    Mukhriz xboleh jadi PM sebab nanti dia akan bagi project kepada kroni-kroni Tun.
    Respond : Aku mintak lah diorg short-list kroni-kroni Tun. Nothing listed. Lepas tu tanya, apa yang kroni-kroni tu buat sampai susahkan rakyat ? Kalau Mukhriz jadi PM, rakyat susah, yang PM sekarang rakyat aman bahagia ke ?
    Last-last, nanti diorg akan cakap, DAP nak jadi PM. Celaru & keliru United Mohd Najib Organization (UMNO) hari ini.

    How come dalam tempoh yang sama ;

    Timbalan PM disingkirkan.
    2 MB disingkirkan.
    3 Menteri disingkirkan.
    Gabenor Bank Negara (yang turut kritik 1MDB) tidak dilanjutkan khidmat.
    Penguam Negara ditukar.
    Pengerusi SPRM ditukar.
    2 Timbalan P.SPRM ditukar.

    Apa semua ni ?

    Tak habis disitu, mereka divert isu Campur Tangan asing , soros dan alih-alih isu Banglow LGE 2.6 juta (duit dia sendiri).

    Aku tanya, TV3 hari-hari isu banglow, isu Jabatan Air Sabah RM113 juta, KBS 100 juta, 1MDB RM berbilion² dll (terlalu banyak untuk di list) yabg hakikat duit rakyat, mana al-kisahnya ?

    Last-last apa diorg bagi jawapan ?
    CUBA GULINGKAN KERAJAAN YANG SAH DIPILIH OLEH RAKYAT.

    Ini lah kebebalan & kebodohan mereka 😌😂😥

    Kopipes bermaklumat.

  74. Duk kecoh mcm negara kita je, haru biru..negara lain sume ok belaka, sama je rupanya..trrpedaya aku n diorang2 ni

  75. Bro Waja Bro Waja says:

    Donald Trump pun kagum dgn pencapaian Malaysia..pertumbuhan 4% adalah sgt baik di masa kelembapan ekonomi dunia…singapore pun dh tepu tahap ekonomi mereka..!

  76. Sam Broga Sam Broga says:

    Ini laporan Channel NewsAsia bukan laporan akhbar Singapore.

  77. Zul FL Zul FL says:

    media d sana lbh berani dedahkan hal sbenar dr media mlaysia..

  78. Setakat ckp2 mulut tiada fakta baik zip je mulut tu madey…

Leave a Reply