Harga kereta mungkin naik sedikit pasca SST, Skim Perlindungan Harga juga akan dikenakan kepada model Nissan – ETCN

Janji kerajaan baru Pakatan Harapan mengenai cukai barang dan perkhidmatan (GST) 6% mungkin tidak menurunkan harga kereta seperti yang diharapkan oleh penyokong mereka. Semasa pelancaran Nissan Serena S-Hybrid yang baru, pengarah jualan dan pemasaran Edaran Tan Chong Motor Christopher Tan memberitahu media bahawa harga kenderaan Nissan mungkin akan naik sedikit jika cukai jualan 10% sebelum ini dikembalikan semula.
https://paultan.org/2018/03/09/pakatan-harapan-ge14-manifesto-auto-related-points/

“Hampir setiap jenama, apabila berhijrah dari cukai jualan kepada GST, harga kereta sebenarnya turun sedikit,” katanya. “Jadi jika cukai jualan dilaksanakan sama seperti sebelumnya, sebenarnya ada kenaikan harga. Apa yang boleh saya katakan sekarang ialah mungkin sekarang adalah masa terbaik untuk membeli, kerana jika itu berlaku, anda mungkin akan membayar harga yang sedikit lebih tinggi pada masa akan datang. “

Tan menambah bahawa ETCM akan mempunyai skim perlindungan harga, sama seperti apa yang telah diumumkan Image Motor untuk kenderaan Subaru. Di bawah program sedemikian, pelanggan yang membeli kereta mereka bermula bulan ini akan mendapatkan perbezaan yang dikembalikan kepada mereka sekiranya harga turun dengan perpindahan dari GST ke cukai jualan dan perkhidmatan baru (SST), walaupun begitu bentuk sebenar pengembalian dana yang akan dipulangkan belum lagi diputuskan.

“Bagaimanapun, tentu saja, jika pada masa akan datang harga kereta lebih tinggi, maka mereka yang baru-baru ini membeli [kereta mereka] mendapat keuntungan lebih baik,” katanya, sambil menambah bahwa dia yakin pemerintah baru memikirkan kepentingan terbaik untuk pembeli kereta, dan akan ada “keadaan harga positif.”

Skim Perlindungan Harga yang diperkenalkan untuk kenderaan Subaru menjanjikan untuk mengekalkan harga pada paras semasa untuk kenderaan yang dibeli dari sekarang hingga 18 Ogos. Sekiranya harga dikurangkan apabila SST dilaksanakan, Image Motor akan membayar balik perbezaan dalam bentuk baucer perkhidmatan dengan jumlah yang sama , atau menyesuaikan harga kenderaan yang telah ditempah tetapi masih belum didaftarkan.
https://paultan.org/2018/05/14/subaru-price-protection-scheme-lower-sum-applies-for-bookings-if-gst-to-sst-move-increases-car-prices/

Baca artikel mendalam tentang GST dan impaknya terhadap industri automotif Malaysia, dengan pandangan dari Ketua Pengarah Jabatan Kastam Datuk Subromaniam Tholasy dan Presiden Persatuan Automotif Malaysia, Datuk Aishah Ahmad.
http://paultan.org/2015/03/14/gst-impact-car-industry-malaysia/

35
Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
AbangMan Man
Guest

Hari ni kt pasar ramadhan pon dh murah.kuih 10 sen jer, sama mcm zaman TM dulu. Syoknyerrrr

Ros Merah
Guest

Ya ke abg man di tempat sy kueh mesih sama macam dulu juga..di tempat sy tak ada kueh harga 10 sen

Din Reduwan
Guest

SST boleh menurunkan harga barang!! GST penipu..
#MacaiKenaKencing
#PalatunHancing

Mawar Adi
Guest

Ia ke naik

Manlossi Patnam
Guest

Dh agak jd hancing

Bahari Jahaya
Guest

Cybertrooper….

Wakman Tauhid
Guest

Kenapa pakai topi hijau

Mazelan Muda
Guest

Kencing lg kuat hancing

Shruddien Hussein
Guest

Aduhh..

Syahid Sya
Guest

Dah tau da ada Kuar kat tv semalam nak sangat Tuka harga pun Tuka naik plak….amik laaa….

Yang Hashim
Guest

bila jadi penasihat ni…mimpi ke

حيراني يوسزري
Guest

Biar kerajaan auta kasi jawab…ikutlah mcmn cara yg penting rege turun…