Menteri Pendidikan tidak faham AUKU

Menteri Pendidikan, Duduklah dulu Sebelum Berlunjur

1. Pengumuman Pertama Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik ialah untuk memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU)1971.

2. Apakah AUKU? Ia adalah suatu Akta untuk membuat peruntukan bagi menubuhkan, menyelenggara dan mentadbirkan Universiti dan Kolej Universiti dan bagi perkara lain yang berkenaan dengannya.

3. Jika AUKU dimansuhkan maka universiti akan jadi institusi yang tidak dikawal oleh undang-undang.

4. Esok sesiapa saja bebas buka universiti dan bagi ijazah kerana tiada lagi akta yang mengawal penubuhan dan cara pengoperasiannya.

5. Saya percaya Menteri ini tidak pernah baca AUKU sepenuhnya. Menteri sepatutnya mencadangkan pindaan bukan memansuhkan.

6. Yang sepatutnya melakukan pindaan terhadap pindaan pada tahun 1975 yang dibentangkan oleh Menteri Pelajaran waktu itu, Dr. Mahathir bin Mohamad melalui Akta Pindaan A295, seperti Seksyen 15A, 15B, 15C, 15D, 16A, 16B, 16C. Pindaan dibuat bagi membendung gerakan mahasiswa yang diketuai oleh Anwar Ibrahim ketika itu.

7. Kali terakhir pindaan dibuat terhadap Rang Undang-Undang Universiti dan Kolej Universiti adalah pada tahun 2012 yang membenarkan mahasiswa terlibat dalam apa juga persatuan, badan atau kumpulan termasuk parti politik ketika di luar kampus.

8. Lain kali duduk dulu baru berlunjur. Lepas angkat sumpah dengar dulu taklimat pegawai kerajaan baru buat cadangan.

Sumber:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10216450648679135&id=1244194023

Rujukan:
“AUKU dan sejarah cengkaman Mahathir”
http://www.utusan.com.my/mobile/berita/politik/auku-dan-sejarah-cengkaman-mahathir-1.632537

105
Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Zul Fida
Guest

apakah kita pejuang, atau hanya bermain slogan untuk menyedapkan hati saudara kita di penjara sana.. Cesss!!! Mari kita bangun..

Abdul Razak
Guest

Yg komen2 ni semua tak puas hati sebab umno dah nk mampos n pas kempuanan nk tadbir negara. Sila meninggal ameno n PASu bunga

Hairul Nizam
Guest

Dia lecturer di UIA..universiti..AUKU tu ad tak perkataan Unviversiti??

Aidit Mokhtar
Guest

Admin bodoh nak mampos..

Shalhuddin Shah
Guest

Adoiiii

Lokman Bin Mahmud
Guest

Menteri Pendidikan Cap Ayam..

Rosli Mtg Buluh
Guest

Aku tunggu mat sabu punya acara plk..mesti terbaik punya..

Dut Suheeil
Guest

Ngam lah madey potong 10% gaji yb..

Maher Banu Ismail
Guest

Entah ape ke…semua yv baru ni dok buat ngara ni mcm.bapak dia org punya…rakyat yg bengap dok seronok….jp lg baru tau langit tinggi kr rendah

Ron Mahza
Guest

Bengong jugak