Soalan Kepada Pengkritik Projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) 

Para pemimpin pembangkang dan pengkritik yang terus menyerang bahwa RM55 bilion untuk ECRL tidak akan menguntungkan kerana kerajaan tidak dapat pulangan dari pelaburan, juga harus menjawab dua pertanyaan senang ini:

1. Sekiranya ECRL tidak dapat pulangan dari pelaburannya melalui pengangkutan kargo dan tambang penumpang, apakah pulangan bagi RM27 bilion Lebuhraya Pan Borneo yang bebas tol dan tiada kutipan hasil langsung?

2. Sekiranya ECRL 688km yang menghubungkan Kelantan, Terengganu, Pahang dan Selangor dan mampu memberi perkhidmatan terhadap lebih daripada 10 juta orang serta menyediakan jambatan darat yang memberi saingan kepada pelabuhan Singapura dengan kos RM55 bilion tidak memberi pulangkan maka bagaimana pula dengan RM46 bilion bagi Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) bagi membina jalan raya dan lebuh raya untuk kegunaan 1.7 juta orang. Adakah mereka berjanji dengan bebas tol mereka boleh mendapat apa-apa hasil darinya?

Sila *jawab* kedua-dua soalan di atas sebelum teruskan untuk menghentam ECRL *atau adakah perlu Kerajaan Persekutuan menghentikan projek Lebuhraya Pan Borneo dan Kerajaan Pulau Pinang menghentikan projek PTMP kerana tidak ada apa-apa pulangan langsung dan tidak dapat mengembalikan pelaburan?*

Para penyebar propaganda dan ‘alarmist’ ini tidak melihat gambaran lebih luas di mana hasil kerajaan bukan hanya terhad kepada pulangan langsung dari projek pengangkutan.

Jangan hanya melihat kos. Lihat juga kepada peluang (opportunities) .

Kerajaan juga melakukan pembangunan berorientasikan pengangkutan – bermakna nilai tanah pada keseluruhan laluan akan meningkat dan membolehkan zon pengeluaran pembuatan dan aktiviti pelancongan akan muncul di kawasan tersebut.

Di samping peningkatan nilai tanah, kerajaan juga akan meraih hasil cukai (ya, termasuk GST) daripada peningkatan peluang pekerjaan dan aktiviti ekonomi.

Lihat sini: ‘ECRL Jana 45,000 Kerja Untuk Rakyat Malaysia – @NajibRazak’

http://pakdin.my/ecrl-jana-45000-kerja-untuk-rakyat-malaysia-najibrazak/

Di samping itu, kesesakan dapat dikurangkan, masa perjalanan dikurangkan, pencemaran yang berkurangan kerana landasan menggunakan tenaga elektrik sepenuhnya, mengurangkan kemalangan, mengurangkan kehilangan nyawa dan mengurangkan import minyak.

Projek landasan keretapi akan bertahan sehingga 100 tahun dan pulangan kepada kerajaan dan rakyat adalah bagi jangka panjang – lama selepas pengkritik sudah tidak wujud lagi.

Selain itu, tidak ada keperluan untuk membuat spekulasi bahawa kos projek akan meningkat kerana kerajaan sekarang telah membuktikan untuk pembinaan projek-projek pengangkutan yang disiapkan mengikut masa dan di bawah anggaran seperti sambungan LRT 1 dan LRT 2 serta MRT.

Ini bukan kerajaan Mahathir di mana projek-projek yang dibina oleh kroni yang tidak berkemampuan melaksanakan projek besar-besaran dengan kos yang tinggi dan kemudian terpaksa di ‘bail-out’.

Jika landasan kereta api adalah membazir, cuba fikir kenapa China yang sedang pesat membangun banyak landasan keretapi di negara mereka sendiri? Fikirkan!

LSS.

Rujukan:

ECRL Jana 45,000 Kerja Untuk Rakyat Malaysia – @NajibRazak

http://pakdin.my/ecrl-jana-45000-kerja-untuk-rakyat-malaysia-najibrazak/

MENGAPA PAKATUN BERSUNGUH-SUNGGUH SABOTAJ ECRL? http://pakdin.my/mengapa-pakatun-bersunguh-sungguh-sabotaj-ecrl/

KOS PELAN INDUK PENGANGKUTAN PULAU PUNANG MENINGKAT KEPADA RM46 BILION http://pakdin.my/kos-pelan-induk-pengangkutan-pulau-punang-meningkat-kepada-rm46-bilion/

KENAPA CHAUVINIST CINA DAP DENGKI NAJIB MAJUKAN MELAYU DI PANTAI Timur? http://pakdin.my/kenapa-cina-dap-dengki-najib-majukan-melayu-di-pantai-timur/

MENGAPA PAKATUN BERSUNGUH-SUNGGUH SABOTAJ ECRL? http://pakdin.my/mengapa-pakatun-bersunguh-sungguh-sabotaj-ecrl/

45 Replies to “Soalan Kepada Pengkritik Projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) 

  1. Tidak menguntungkan langsung dalam keadaan negara keberhutangan…Hutang negara akan bertambah..tunggu dan lihat..Dalam jangkauan masa 5-6 tahun akan datang taraf hidup semakin meningkat manakala rakyat pula berpendapatan kecil dan peluang pekerjaan pula semakin sempit…mana mungkin..ini bukan nak menakut2kan tapi inilah yang akan terjadi..Negara masih mempunyai banyak bahan mentah tetapi tidak diurus dengan baik..sepatutnya kerajaan lebih tertumpu kepada perkara tersebut…

  2. Tidak menguntungkan langsung dalam keadaan negara keberhutangan…Hutang negara akan bertambah..tunggu dan lihat..Dalam jangkauan masa 5-6 tahun akan datang taraf hidup semakin meningkat manakala rakyat pula berpendapatan kecil dan peluang pekerjaan pula semakin sempit…mana mungkin..ini bukan nak menakut2kan tapi inilah yang akan terjadi..Negara masih mempunyai banyak bahan mentah tetapi tidak diurus dengan baik..sepatutnya kerajaan lebih tertumpu kepada perkara tersebut…

  3. Jangan dikira untung, jangan dikira negatifnya, jangan dikira dari sudut politik tapi buka mata besar besar dan guna otak betul betul betapa banyaknya manafaatnya kepada Rakyat di Pantai Timur yg kurang kemajuan dan rata ratanya Melayu Islam. Masa untuk memberi peluang membangun ekonomi dengan adanya ECRL ni. Semuanya nak dipolitik…. macam pandai sangat berpolitik. Duduk kedai kopi macam YB….balik rumah anak mintak yuran belajar kat Universiti tak mampu nak bagi. PTPT N juga yang bagi…MARA juga yang bantu.. JPN juga yang tolong… Fikirlah sendiri.

    1. Betul En Azli untung bukn nya kehendak krajaan ni ada lah kemudahan rakyat Pantai Timur prjalana menaiki bus mkn msa 10 -12 jam nk spai jb mereka MP snang naik MBenz cub la naik bus bru thu pahitnya projek ni juga khas utk org mlayu Islam yg kurang mampu berkereta otak bodoh pengkritik tu MASA yg paling mustahak ni semua mr bean pelawak ngara dn tnya dri anak u dah byar blum PTPTN kpda mlayu hprak PH pulohan tahun sdah hdup bwah BN ubru skarang la BN tak bgus sjak adanya PH fkir dgn dlm dlm nya buat apa bnyk bnyk parti mlayu apa maksud dn tjuan mreka apa lgi hrus dn nak d bantu utk org mlayu entah tak dpt langsung sb tak ada majoriti undi mlayu dh berpecah yg naik siapa nk ke bumiputra d jajah olih ?????? Sesal kemudian tak berguna ni pn nasib rakyat PTimur adanya BN usaha utk mreka mrasa la mereka kmudahan moden dn cangih dn cepat PH u sangat bodoh klau tak setuju dgn ECRL hidup BN hidup PM luaskn kuasa mu kuburkn PH kita d blakng mu dgn 1msia

    2. Betul En Azli untung bukn nya kehendak krajaan ni ada lah kemudahan rakyat Pantai Timur prjalana menaiki bus mkn msa 10 -12 jam nk spai jb mereka MP snang naik MBenz cub la naik bus bru thu pahitnya projek ni juga khas utk org mlayu Islam yg kurang mampu berkereta otak bodoh pengkritik tu MASA yg paling mustahak ni semua mr bean pelawak ngara dn tnya dri anak u dah byar blum PTPTN kpda mlayu hprak PH pulohan tahun sdah hdup bwah BN ubru skarang la BN tak bgus sjak adanya PH fkir dgn dlm dlm nya buat apa bnyk bnyk parti mlayu apa maksud dn tjuan mreka apa lgi hrus dn nak d bantu utk org mlayu entah tak dpt langsung sb tak ada majoriti undi mlayu dh berpecah yg naik siapa nk ke bumiputra d jajah olih ?????? Sesal kemudian tak berguna ni pn nasib rakyat PTimur adanya BN usaha utk mreka mrasa la mereka kmudahan moden dn cangih dn cepat PH u sangat bodoh klau tak setuju dgn ECRL hidup BN hidup PM luaskn kuasa mu kuburkn PH kita d blakng mu dgn 1msia

    3. Betul En Azli untung bukn nya kehendak krajaan ni ada lah kemudahan rakyat Pantai Timur prjalana menaiki bus mkn msa 10 -12 jam nk spai jb mereka MP snang naik MBenz cub la naik bus bru thu pahitnya projek ni juga khas utk org mlayu Islam yg kurang mampu berkereta otak bodoh pengkritik tu MASA yg paling mustahak ni semua mr bean pelawak ngara dn tnya dri anak u dah byar blum PTPTN kpda mlayu hprak PH pulohan tahun sdah hdup bwah BN ubru skarang la BN tak bgus sjak adanya PH fkir dgn dlm dlm nya buat apa bnyk bnyk parti mlayu apa maksud dn tjuan mreka apa lgi hrus dn nak d bantu utk org mlayu entah tak dpt langsung sb tak ada majoriti undi mlayu dh berpecah yg naik siapa nk ke bumiputra d jajah olih ?????? Sesal kemudian tak berguna ni pn nasib rakyat PTimur adanya BN usaha utk mreka mrasa la mereka kmudahan moden dn cangih dn cepat PH u sangat bodoh klau tak setuju dgn ECRL hidup BN hidup PM luaskn kuasa mu kuburkn PH kita d blakng mu dgn 1msia

    4. Saudara Morhan pun faham faedah ECRL utk menjana ekomomi melayu pantai timur amnya dan yag bukan melayu juga tak ketinggalan menikmatinya. Kita satu Malaysia saling sokong menyokong menuju kemakmuran…bukan sokong membawa rebah
      … CUBA JAWAB SOALAN SAUDARA MORGAN TU…. NERAPA BANYAK PARTI MELAYU NAK TUBUH? MEMECAHKAN UNDI JE…. Bukan Melayu pun ada akal fikir….. Syabas Saudara Morgan kerana mempunyai fikiran yg bernas dan terbuka. Kita maju bersama sebagai Rakyat Malaysia.

    5. Saudara Morhan pun faham faedah ECRL utk menjana ekomomi melayu pantai timur amnya dan yag bukan melayu juga tak ketinggalan menikmatinya. Kita satu Malaysia saling sokong menyokong menuju kemakmuran…bukan sokong membawa rebah
      … CUBA JAWAB SOALAN SAUDARA MORGAN TU…. NERAPA BANYAK PARTI MELAYU NAK TUBUH? MEMECAHKAN UNDI JE…. Bukan Melayu pun ada akal fikir….. Syabas Saudara Morgan kerana mempunyai fikiran yg bernas dan terbuka. Kita maju bersama sebagai Rakyat Malaysia.

    6. Saudara Morhan pun faham faedah ECRL utk menjana ekomomi melayu pantai timur amnya dan yag bukan melayu juga tak ketinggalan menikmatinya. Kita satu Malaysia saling sokong menyokong menuju kemakmuran…bukan sokong membawa rebah
      … CUBA JAWAB SOALAN SAUDARA MORGAN TU…. NERAPA BANYAK PARTI MELAYU NAK TUBUH? MEMECAHKAN UNDI JE…. Bukan Melayu pun ada akal fikir….. Syabas Saudara Morgan kerana mempunyai fikiran yg bernas dan terbuka. Kita maju bersama sebagai Rakyat Malaysia.

Leave a Reply