[Video] Nenek Akui Di Bayar RM50 Melalui Jambatan Rosak


https://youtu.be/xbA2s2JkPlc

1. Semalam tular satu video seorang warga emas menaiki jambatan rosak, jambatan yang sama yang dilalui oleh bapa yang tidak bertanggungjawab yang membawa anak kecilnya kononnya ke sekolah.

2. Video itu dirakam oleh Kosmo dan telah tersebar luas.

3. Dikatakan warga emas itu kerap menggunakan jambatan yang sudah rosak itu. Warga emas itu menggunakan jambatan itu untuk ke hospital dan menggunakan jambatan yang sama untuk membawa anaknya yang sakit jantung ke hospital.

4. Begitulah ceritanya seperti yang diberitakan oleh wartawan Kosmo.

5. Namun hari ini tular satu video individu yang sama menafikan rakaman Kosmo tersebut.

6. Warga emas itu menafikan menggunakan jambatan itu selepas ia rosak. Menafikan ke hospital menggunakan jambatan itu. Dan menafikan membawa anak yang sakit jantung menggunakan jambatan itu juga.

7. Malah lebih mengejutkan warga emas itu mengaku menerima bayaran sebanyak RM50 untuk dirakam oleh wartawan Kosmo.

8. Timbul persoalan, siapa yang betul, siapa yang tipu? Adakah wartawan itu menipu? Atau warga emas itu yang menipu?

9. Apa pun video itu sudah tersebar luas. Khawarij telah pun mengambil kesempatan dari video rakaman tersebut untuk menghasut dan menghina pemerintah.

10. Orang ramai pula share video tersebut tanpa memeriksa kesahihan cerita sekaligus telah terfitnah pihak yang tidak sepatutnya.

11. Tak pasal-pasal dapat dosa kering. Sabda Nabi, “Barangsiapa yang memberi petunjuk pada keburukan, maka dia akan mendapatkan dosa dari perbuatan buruk tersebut dan juga dosa dari orang yang mengamalkannya setelah itu, tanpa mengurangi dosa mereka sedikit pun juga.” [HR. Muslim no. 1017].

12. Yang menipu sudah tentulah dia penipu. Tapi yang share video juga Nabi kata sama penipu. Sama kazzab. Sabda Nabi, “Cukup seseorang dikatakan KAZZAB (pendusta), jika dia menceritakan segala apa yang dia dengar.” [HR. Muslim no. 5].

Kredit video: Yusman Zahari Zakaria

__
Sumber:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2083670121866774&id=100006714183706

59 Replies to “[Video] Nenek Akui Di Bayar RM50 Melalui Jambatan Rosak

  1. Org ameno nie mmg bodoh lah dan kekal bodoh selamanya
    Isu sebenar disini kenapa jambatan itu yg sudah bertahun rosak tidak diperbaiki segera demi keselamatan rakyat
    Jgn nak cari salah org dan nak lari drp isu sebenar
    Mcm kisah bank jaga serta pencuri…faham
    Bank selamat dgn jaga
    Dan pencuri x ambil kesempatan
    Parti selamat jika ambil kisah di atas sebab xde org ambil kesempatan ….tp parti x main peranan jaga rakyat makanya jika ko dan parti kau tu jika x fikir begitu mmg bodoh selamanya

    1. Untuk pengetahuan ko ko yg mungkin tak tau atau mungkin sajer tak nak tau, jambatan itu mulanya rosak pada banjir tahun ’14 ianya telah dibaiki dan digunakan, tetapi telah basenya telah runtuh pada banjir awal tahun ’17, peruntukkan untuk membaiki jambatan itu telah pun diluluskan pada bulan Dis ’17.
      Ada jalan alternative lebih kurang hanya 2km sahaja untuk menyeberang jambatan itu. JJKK juga menyediakan bot untuk penduduk untuk menyeberang sungai sementara pembaikan belum siap.

  2. Fitnah zaman sekarang mcm dah jadi darah daging org nampaknya terutama bangsa ku.. seronok tgk perpecahan bangsa Melayu akibat fitnah.. apa nak jadi.. tak ingat dosa ke.. Negara kita skrg aman tenteram bebas beribadat dan bergerak mencari rezki jgn jadikan kacau bilau mcm negara diluar sana.. yg akan susah kita sendiri.. nak amankan balik bkn mudah dan mengambil masa yag lama dan tak serupa sekrg.. fikirkanlah wahai bangsa ku.. jaga dan kekalkan keamanan yg ada sekarang.. shukurilah nikmat yg ALLAH beri sekarang ini.

Leave a Reply