1MDB: Guan Eng telah membuktikan Arul Kanda betul

1MDB: Guan Eng telah membuktikan Arul Kanda betul

#FaktaBukanAuta #MahathirBapaMalapetaka #MahathirBonekaDap #RinduZamanNajib #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #LimGuanEngRasuah #MahathirPenyamunForex

Lim Guan Eng berkata bahawa RM3 bilion telah dicuri dari TRX untuk membayar hutang 1MDB.

Beliau juga mengatakan bahawa kerajaan kini perlu menyelamatkan TRX dengan tambahan RM2.8 bilion untuk menyelesaikan projek yang kemudiannya akan mendapat keuntungan kerana ia akan menjana sekurang-kurangnya RM7.6 bilion dalam jualan.

Hanya orang yang ‘uneducated’ dan mereka yang tidak mempunyai akal logik akan mempercayai Menteri Kewangan kerana dia sebenarnya sedang mempolitikkan untuk menyesatkan rakyat.

Adalah penting bahawa semua orang tahu bahawa projek TRX adalah 100% milik 1MDB dan 1MDB adalah 100% dimiliki oleh Kementerian Kewangan. Mari kita melihat secara jelas..

Seperti kira semua maklum, semua dana 1MDB adalah dari pinjaman. Ini termasuk dana yang digunakan untuk membangunkan projek TRX. Apabila anda meminjam dana, sudah tentu anda perlu membayar pinjaman – inilah yang dilakukan oleh 1MDB.

Apa yang salah dengan itu? Itulah cara setiap pemaju hartanah lakukan apabila mereka meminjam dari bank untuk membangunkan projek. Mereka masih perlu membayar pinjaman dalam masa fasa pembangunan projek.

Apabila projek selesai, pemaju kemudiannya akan membuat keuntungan yang akan meliputi semua kos termasuk kos untuk membayar pinjaman.

Inilah yang dikatakan Guan Eng apabila beliau berkata projek TRX akhirnya akan menghasilkan keuntungan.

Bagaimana pula ia boleh dipanggil ‘bail-out’ apabila pada akhirnya, anda akan mendapat keuntungan – terutamanya kerana anda adalah pemilik projek itu 100%.

Adakah anda mengatakan bahawa anda ‘bail-out’ diri sendiri dan anda juga boleh membuat keuntungan?

Apa yang di perkatakan oleh Guan Eng bahawa kita akan membuat keuntungan dari TRX pada dasarnya membuktikan bahawa Arul Kanda tidak berbohong apabila dia berkata 1MDB boleh mengawal hutangnya sendiri dan masih mampu membuat keuntungan dari masa ke masa.

Jadi, tidak semua RM30 bilion lesap, Masih ada projek Bandar Malaysia yang lebih besar yang bernilai sekurang-kurangnya RM20 bilion serta hartanah bernilain bilion Ringgit tanah ayer hitam dan Pulau Indah. Secara keseluruhan, hutang semasa 1MDB akan dilindungi sepenuhnya oleh semua jualan aset yang bernilai ini.

Ini sekali lagi membuktikan bahawa ‘lumping’ dalam semua liabiliti luar jangka yang juga termasuk pinjaman 1MDB untuk menjadikan angka hutang negara RM1 trilion adalah tipu!

Tolonglah … Pelabur asing boleh melihat ini walaupun berjuta-juta rakyat biasa Malaysia tidak boleh. Itulah sebabnya mereka terus membawa keluar wang dari Malaysia setiap hari kerana mereka tahu menteri kewangan lebih suka menakut-nakutkan rakyat dan bermain politik dalam semua kenyataannya bukannya menguruskan kewangan negara dan memberikan keyakinan kepada para pelabur.

Sumber: The Phantom Of The Pakatan Opera

http://pakdin.my/tag/1MDB
http://pakdin.my/tag/hutang-negara
http://pakdin.my/tag/trx
http://pakdin.my/tag/kementerian-kewangan
http://pakdin.my/tag/lim-guan-eng

158 Replies to “1MDB: Guan Eng telah membuktikan Arul Kanda betul

  1. tak semua orang faham macam kita kat komen ni.tu senang2 je lge tu nak memanipulasikan fakta.malam tadi bila lge kuar kat tv pasal hal ni aku naik mnyampah .macam semua orang bodoh di buatnya.ala biasa yang banyak buduhnya budak2 hingusan tunjuk pandai bodoh sombong tu senang je percaya negara nak bangkrap.sekarang bila ph pegang kerajaan negara betul2 seperti nak bangkrap..tun tu bijak dalam hal mcm ni dia tahu ramai yg sudah tahu perangai dia agenda dia.tu nak suruh budak2 wechat turun mgundi.kalau budak wechat yg suka mbawang xtentu pasal senang je di perbodohkan.rasa lah ko rang nanti bila mak bapak korang mgadu dividen kwsp tahun ni kecil dari tahun2 sebelumnya

    1. Abd Mutalib ko tu yg tak betul, hutang dlm jangka masa panjang,aset lebih pada hutang la ,setakat harini hutang 1MDB 30bil aset 41,billion,kalau jual semua aset tu utk bayar hutang 1mdb tetap untung 11bil,sekarang mof dah pegang aset 1mdb jual la semua apasal taknak jual.trx sekarang ni MOF punya sebab semua aset 1mdb MOF pegang.mulia group buat jv dgn MOf sekarang ni utk siapkan projek trx tu.kalau tak untung guan eng tak suruh la projek ni diteruskan sebab untung dekat 7bil jika start jual property dlm trx ni

    2. Duit 1mdb setiap kuar masuk di kawal oleh mof,maksud nye,1mdb pinjam kt mof utk projek trx,kemudian 1mdb byr blk ke mof dgn faedah nye skali bila projek trx tgh berjalan,jd setiap sen yg pelabur asing byr,akan masuk ke mof dulu,kemudian baru bg keuntungan nye ke 1mdb,dlm masa yg sama,mof pn akan dpt keuntungan nye jgk ats setiap projek 1mdb termasuk la projek trx..jd 100% pegangan saham tu jd milik mof,1mdb tugas nye lebih kurang mcm cari pelabur asing,tu yg LGE nmpk projek trx ni dpt bg keuntungan kt mof,sbb tu la die nk terus kn gan suntikan dana..30billion tu bkn utk projek trx je,tp utk projek2 yg lain,sedangkn projek trx je dpt bg keuntungan berlipat ganda,klau di campur kn gan projek lain,mgkn akan dpt lebih lg hasil nye dr jumlah pinjaman tu..saham 1mdb tu bkn utk perseorangan,tp saham utk rakyat malaysia,contoh mcm subsidi utk kos rawatan hospital,bg bagun kn fasiliti utk rakyat,& mgkn dpt menambah nilai dividen dlm kwsp,asb atau lain2 keperluan & saham yg di kawal oleh mof.. org nk bli rumah sndri pn wat pinjaman bank,bila peminjam byr asuran rumah,bank akan dpt faedah nye,dlm masa yg sama,tuan rumah tu pulak sewa kn rumah pd org lain(pelabur asing),jd bank dpt untung,tuan rumah pn dpt untung jgk..

    3. Abd Mutalib lge bangang tu je yang kata 1mdb tak boleh bayar. 1mdb memang ada hutang macam company lain tapi dia tak rugi. 1mdb boleh je guna duit kwsp, kwap atau pnb. Tapi sebab investment 1mdb pulangan dia jangka panjang nanti ahli kwsp, kwap atau ASB dapat dividen rendah. Sebab tu 1mdb pinjam duit bank beli aset. Kalau madey kutty karipuley, gerenti dia guna duit kwsp, kwap dan pnb untuk bail out mas dll. Sebab tu masa 22 tahun madey kutty karipuley jadi PM diktator, ahli kwsp, kwap dan ASB dapat dividen rendah

  2. Facebook Comments