Gaduh lagi. Ketua Bahagian PRIBUMI desak Mahathir letak jawatan. Menurut beliau AGM parti tidak mengikut perlembagaan dan perwakilan dari bahagian tidak sah.

**********

Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) digesa membuat siasatan terperinci terhadap mesyuarat agung tahunan (AGM) pertama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PRIBUMI) pada Sabtu lalu kerana didakwa tidak mengikut perlembangaan parti.

Ketua Bahagian PRIBUMI Temerloh Amerus Che Onn yang membuat dakwaan itu berkata AGM pada Sabtu lalu dilihat ‘syok sendiri’ kerana hanya memperjuangkan kepentingan individu tertentu dan tiada inisiatif untuk menyelesaikan kemelut dalaman parti.

“Pemilihan perwakilan ke AGM tidak dibuat ikut perlembagaan parti. Tiada perhimpunan di peringkat cawangan dan bahagian untuk memilih perwakilan hadir AGM pertama itu. Selain itu, perhimpunan untuk Angkatan BERSATU Anak Muda (Armada) dan Srikandi juga tidak diadakan.

“Saya rasa kami ditipu dan dipermainkan. Maka, saya mendesak RoS membuat siastan terperinci berhubung perkara ini,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di RoS di Putrajaya, hari ini.

Sabtu lalu, PRIBUMI mengadakan AGM pertama yang dihadiri 941 perwakilan daripada 137 bahagian di Pusat Konvensyen Ideal, Shah Alam selepas diberikan amaran oleh RoS.

Amerus berkata PRIBUMI pertama itu hanya memberi tumpuan kepada pimpinan tertentu sahaja dan perwakilan bahagian tidak diberi hak untuk menyuarakan pandangan.

“Matlamat sebenar penubuhan PRIBUMI sudah tidak wujud kerana kepimpinan tertinggi hanya memperjuangkan kepentingan individu sehingga isu dalaman parti tidak diselesaikan,’ katanya.

Sehubungan itu, Amerus mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meletak jawatan sebagai pengerusi PPBM dan Pakatan Harapan kerana hanya memperjuangkan kepentingan peribadi.

Sebelum ini, RoS memberi amaran kepada PRIBUMI kerana melakukan tiga kesalahan iaitu tidak mengadakan mesyuarat agung tahunan, menubuhkan sayap Pemuda dikenali sebagai Armada dan menangguhkan mesyuarat agung tanpa peruntukan dalam perlembagaan parti sehingga boleh menyebabkan parti itu dibatalkan. – Bernama

48 KOMEN

  1. Dgn org tua pun umno takut.
    Umnokan ada semua jentera yg yg berkuasa.
    Mn perginya pahlawan bugis dan kuncu2nya.Di indon ada johor pun ada selangor lg dkt dgn putra jaya super power lg.satu ayat je tun m boleh disingkir dr selangor.

  2. Nipu ape nya! …Nak spin biar patut-patut. Nampak sgt ko ni macam tak sekolah.. dah terang2 buat mesyuarat agong sebelum buat mesyuarat cawangan dan bahagian…Itu bukti parti munge tak dpt sambutan…lebih ko belah sekarang …tak payah buang masa sertai perjuang peribadi…org semua dah matlamat penubuhan parti ni…

  3. Phuuuui. DSN pun didesak letak jIwa

    DSN pun didesak letak jawatan bahkan melibatkan AMT dan bekas TPM.Ada DSN letak jawatan. Setakat kucing kurap tepi jalan yg desak,pi mapus lah kucing kurap dan anjing belaan tu. Phuuuuiui

  4. Tak waras! Kalau manusia yg waras, tak mungkin nk merosakkan bangsa & negaranya. Jgnlah terikut ikut hasrat pendendam yg terlebih lebih dgn keEGOAN..

  5. Perpecahan dlm umno bermula dpd onn jaffar lgi..prpecahan demi perpecahan hngga hri ini.. skiranya mna2 parti kompenan bn dpd sabah or serawak kluar dpp bn.. maka umonooo bungkusss.


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda