Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali

Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali

Kongsi:

Keadaan di Putrajaya bagaikan dilanggar garuda. Semua orang nampak monyok dan tiada berdaya. Buffet di hotel hotel tiada sambutan. Di Bazar sepi, di Alamanda sepi, di mana mana pun macam tidak berseri lagi. Apa sudah jadi?

Hari Raya Aidilfitri tahun ini, pekerja kakitangan kerajaan adalah yang paling terasa suram menyambut ketibaan 1 Syawal kerana banyak berita buruk yang diterima mereka pada tahun ini selepas kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada PRU14 yang lepas.

Hari ini genap 27 hari pentadbiran kerajaan PH, masih ada lagi 73 hari lagi untuk janji 100 hari. Nampaknya awal awal lagi PH sudah angkat bendera putih dan mengaku tidak mahu tunai janji. PH gagal menandingi BN yang berjaya laksanakan 99.6% janji dalam penggal yang lepas.

Selepas sembilan tahun, ini kali pertama penjawat awam tidak menerima bayaran bantuan khas kewangan dari kerajaan sebanyak RM500 seperti kebiasaan tetapi hanya diberi RM400 oleh kerajaan PH. CUEPECS sudah mula pertikaikan, kenapa dipotong RM100, sedangkan jumlah RM500 itu sudah diluluskan dalam parlimen.

Untuk penjawat awam yang dalam gred atas dari 41, mereka tidak dapat apa-apa bayaran bantuan khas kewangan pada tahun ini, kecuali RM1,000 yang sudah dibayar oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Lebih malang kakitangan kontrak, PSH dan imam imam tidak mendapat langsung nikmat bonus hari raya tahun ini. Ketua ketua kampung lagi lah, tiada lagi gaji untuk mereka menyambut Syawal ini.

Persiapan menyambut Hari Raya oleh mereka yang mendapat bonus kurang pasti berbeza daripada tahun sebelumnya kerana keputusan mengejutkan kerajaan pakatan PH.

BR1M yang diganti dengan BASAH, Bantuan Sara Hidup juga mungkin tidak akan dapat lagi. Semalam PH sudah umumkan BASAH akan dikaji semula. Apa boleh buat, tidak merasa lah lagi duit BR1M menjelang Hari Raya ini.

Kalau undi BN, sudah tentu sudah masuk BR1M sejumlah RM800 sepertimana yang dijanjikan dalam manifesto BN.

Banyak boleh dibuat dengan RM800 dan RM100 yang dipotong dalam bonus. Dengan jumlah RM900 dan tol percuma selama 5 hari, macam macam benda yang boleh dinikmati oleh 7 juta penerima BR1M.

Duit raya boleh dimasuk lebih dalam sampul, baju raya anak boleh dibeli, ketupat rendang mak dikampung boleh dibeli dan macam macam juadah boleh dibeli. Tetapi kali ini rakyat Malaysia kena betul betul ikat perut, hilang nikmat RM900 itu begitu sahaja. Lesap dengan alasan hutang negara yang kononnya banyak.

Suasana suram juga turut terasa dalam kalangan peneroka FELDA yang tidak mendapat sebarang durian runtuh duit raya dari kerajaan. Ia adalah sesuatu yang amat berbeza daripada sebelum ini apabila Najib sentiasa mengumumkan duit raya untuk semua keluarga peneroka.

Hari Raya tahun lepas, Najib mengumumkan FELDA mengumumkan pembayaran insentif Hari Raya sebanyak RM47.28 juta dengan kadar RM500 bagi setiap keluarga peneroka.

Sekarang ini tidak ada lagi duit raya. Pada 3 Jun lepas, 100,000 orang peneroka menuntut dari kerajaan PH supaya meneruskan pemberian duit raya kepada peneroka untuk meringankan beban mereka untuk membuat persiapan menyambut Hari Raya. Kerajaan PH diam sahaja.

Bukan sahaja FELDA, mereka yang bernaung di bawah FELCRA dan RISDA juga tidak ada mendapat apa-apa yang istimewa untuk Hari Raya pada tahun ini.

Selepas raya, penjawat awam kena ikat perut lagi selama 48 hari kerana gaji seterusnya akan masuk pada 25 Julai 2018. Kalau lah ada RM900 itu banyaklah juga membantu. BASAH yang gantikan BR1M pun dah tiada lagi.

Pada tahun ini, perkarangan Kompleks Seri Perdana di Putrajaya kini juga suram apabila tidak ada lagi majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim dan pelajar pusat tahfiz diadakan seperti kebiasaan ketika Najib menjadi Perdana Menteri.

Tiada lagi bungkusan kurma diagih, tiada lagi sampul raya untuk anak anak yatim. Kerajaan PH lebih sibuk kutip derma kononnya untuk selamatkan negara. Sibuk main persepsi tiap hari, rakyat depan mata yang perlu dibantu dialpakan.

Politik kerajaan PH penuh dendam dan kebencian. Kenapa rakyat yang perlu jadi mangsanya? Sudahlah balas dendam pada rakyat, institusi raja pun hendak dicabar mereka. Apa sebenarnya yang kerajaan PH hendak sebenarnya?

Tulisan :
Pekerja Kontrak Yang Kena Buang

Kongsi:

Terkini

Sering dibaca

Dari FB Najib Razak

57 Replies to “Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali

  1. Ada member saya, dia penyokong PH. Dia igt kalau ph menang dunia kembali bersinar, tp apakan daya raya kali ni x dpt nak beraya mcm selalu sbb kerja x dak. Dah kena buang. So pengajaran dia berfikir dahulu sebelum bertindak. Sbb apa? Mahadey dulu kini dan selamanya adalah org yg sama. Zalim kepda rakyat. Dia la yg paling zalim yg macai ph sokong.

  2. padan lah muka. ms bn menang dulu x nk kerja betul2. gaji ribu riban, buat posting bodoh2. x intelligent langsung. skrg umno dh kalah, rasakan lah. p lh minta duit dgn umno. depa pilih org bangang jd barua depa, patut depa lah bela hampa

  3. Kegawatan krisis Matawan Dunia di katakan akan berlaku pada bila bila masa saja..sumber ini di petik dari pengamal ekonomi Europa Dan America yg mengatakan krisis matawang akan meletus kalau tak tangani dgn baik… Apa kah Malaysia juga akan merasa tempias nya….. dan matawang Malaysia akan jatuh dgn teruk nya… Dan akan menganggu gugat ekonomi Malaysia?.. Mudah mudahan tidak

  4. Apa bolih buat, dlm ceramah2 agama dari ustaz yg pro PH juga ada kata. Jgn takut undi PH sbb itu hak kita. Yg penting kita ubah. Ini kalilah. Ha….skrg dah dapat apa yg korang nak kan? Patutnya bersyukurlah sbb Allah dah makbulkan doa kau org. Allah tak zalim. Tp korang yg menzalimi diri sendiri.

  5. Lantik politik ke…apa apa pun..jangan main buang kerja je…yang ada anak bini..nak bagi mkn apa…umur dah tua..30 siri keatas bukan senang nak dapat kerja zaman sekarang…lain la kalau ditukar ke jabatan lain…janji ada kerja…kita x kena batang hidung sendiri senanglah cakap…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.