Home / :: BLOG :: / Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali
Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali

Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali

Keadaan di Putrajaya bagaikan dilanggar garuda. Semua orang nampak monyok dan tiada berdaya. Buffet di hotel hotel tiada sambutan. Di Bazar sepi, di Alamanda sepi, di mana mana pun macam tidak berseri lagi. Apa sudah jadi?

Hari Raya Aidilfitri tahun ini, pekerja kakitangan kerajaan adalah yang paling terasa suram menyambut ketibaan 1 Syawal kerana banyak berita buruk yang diterima mereka pada tahun ini selepas kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada PRU14 yang lepas.

Hari ini genap 27 hari pentadbiran kerajaan PH, masih ada lagi 73 hari lagi untuk janji 100 hari. Nampaknya awal awal lagi PH sudah angkat bendera putih dan mengaku tidak mahu tunai janji. PH gagal menandingi BN yang berjaya laksanakan 99.6% janji dalam penggal yang lepas.

Selepas sembilan tahun, ini kali pertama penjawat awam tidak menerima bayaran bantuan khas kewangan dari kerajaan sebanyak RM500 seperti kebiasaan tetapi hanya diberi RM400 oleh kerajaan PH. CUEPECS sudah mula pertikaikan, kenapa dipotong RM100, sedangkan jumlah RM500 itu sudah diluluskan dalam parlimen.

Untuk penjawat awam yang dalam gred atas dari 41, mereka tidak dapat apa-apa bayaran bantuan khas kewangan pada tahun ini, kecuali RM1,000 yang sudah dibayar oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Lebih malang kakitangan kontrak, PSH dan imam imam tidak mendapat langsung nikmat bonus hari raya tahun ini. Ketua ketua kampung lagi lah, tiada lagi gaji untuk mereka menyambut Syawal ini.

Persiapan menyambut Hari Raya oleh mereka yang mendapat bonus kurang pasti berbeza daripada tahun sebelumnya kerana keputusan mengejutkan kerajaan pakatan PH.

BR1M yang diganti dengan BASAH, Bantuan Sara Hidup juga mungkin tidak akan dapat lagi. Semalam PH sudah umumkan BASAH akan dikaji semula. Apa boleh buat, tidak merasa lah lagi duit BR1M menjelang Hari Raya ini.

Kalau undi BN, sudah tentu sudah masuk BR1M sejumlah RM800 sepertimana yang dijanjikan dalam manifesto BN.

Banyak boleh dibuat dengan RM800 dan RM100 yang dipotong dalam bonus. Dengan jumlah RM900 dan tol percuma selama 5 hari, macam macam benda yang boleh dinikmati oleh 7 juta penerima BR1M.

Duit raya boleh dimasuk lebih dalam sampul, baju raya anak boleh dibeli, ketupat rendang mak dikampung boleh dibeli dan macam macam juadah boleh dibeli. Tetapi kali ini rakyat Malaysia kena betul betul ikat perut, hilang nikmat RM900 itu begitu sahaja. Lesap dengan alasan hutang negara yang kononnya banyak.

Suasana suram juga turut terasa dalam kalangan peneroka FELDA yang tidak mendapat sebarang durian runtuh duit raya dari kerajaan. Ia adalah sesuatu yang amat berbeza daripada sebelum ini apabila Najib sentiasa mengumumkan duit raya untuk semua keluarga peneroka.

Hari Raya tahun lepas, Najib mengumumkan FELDA mengumumkan pembayaran insentif Hari Raya sebanyak RM47.28 juta dengan kadar RM500 bagi setiap keluarga peneroka.

Sekarang ini tidak ada lagi duit raya. Pada 3 Jun lepas, 100,000 orang peneroka menuntut dari kerajaan PH supaya meneruskan pemberian duit raya kepada peneroka untuk meringankan beban mereka untuk membuat persiapan menyambut Hari Raya. Kerajaan PH diam sahaja.

Bukan sahaja FELDA, mereka yang bernaung di bawah FELCRA dan RISDA juga tidak ada mendapat apa-apa yang istimewa untuk Hari Raya pada tahun ini.

Selepas raya, penjawat awam kena ikat perut lagi selama 48 hari kerana gaji seterusnya akan masuk pada 25 Julai 2018. Kalau lah ada RM900 itu banyaklah juga membantu. BASAH yang gantikan BR1M pun dah tiada lagi.

Pada tahun ini, perkarangan Kompleks Seri Perdana di Putrajaya kini juga suram apabila tidak ada lagi majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim dan pelajar pusat tahfiz diadakan seperti kebiasaan ketika Najib menjadi Perdana Menteri.

Tiada lagi bungkusan kurma diagih, tiada lagi sampul raya untuk anak anak yatim. Kerajaan PH lebih sibuk kutip derma kononnya untuk selamatkan negara. Sibuk main persepsi tiap hari, rakyat depan mata yang perlu dibantu dialpakan.

Politik kerajaan PH penuh dendam dan kebencian. Kenapa rakyat yang perlu jadi mangsanya? Sudahlah balas dendam pada rakyat, institusi raja pun hendak dicabar mereka. Apa sebenarnya yang kerajaan PH hendak sebenarnya?

Tulisan :
Pekerja Kontrak Yang Kena Buang

(Visited 14 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

57 comments

  1. Rosli Hashim

    INI yg dikatakan dengar guruh dilangit air ditempayan dibuang. Nasi dah dah jadi bubur olih macai Pakatun

  2. Rusli Mansur

    (1) pembohongan besar.laporan xtepat
    Punya ma’nusia..

  3. Putera Gumum

    Melayu jeer… jenis cepat curah air ditempayan org tua2 kata cerdik tak bleh tumpang……

  4. Yusof Geegee

    Takda kakitangan awam berani komen.hai belun mengundi mau tak cukup ruang.

  5. HanSolo Snr ArRayyan

    Ada member saya, dia penyokong PH. Dia igt kalau ph menang dunia kembali bersinar, tp apakan daya raya kali ni x dpt nak beraya mcm selalu sbb kerja x dak. Dah kena buang. So pengajaran dia berfikir dahulu sebelum bertindak. Sbb apa? Mahadey dulu kini dan selamanya adalah org yg sama. Zalim kepda rakyat. Dia la yg paling zalim yg macai ph sokong.

  6. Mazelan Muda

    Ingatkn cina dapig jer bnci melayu..rupanye melayu lebih teruk membenci melayu..xramai pulak melayu yg benci cilaka cina

  7. Shawn Abdullah

    padan lah muka. ms bn menang dulu x nk kerja betul2. gaji ribu riban, buat posting bodoh2. x intelligent langsung. skrg umno dh kalah, rasakan lah. p lh minta duit dgn umno. depa pilih org bangang jd barua depa, patut depa lah bela hampa

  8. Mann Skate

    PPR pati bagi tempoh 3bln …
    Penjawat awam pecat no tempoh2…
    Fikir2kanla…
    #tanyaja
    #malayasiabaru

  9. Aznol Azia

    jom join Grab.. SAYA bantu anda cara pemanduan GRAB. Bole PM

  10. Yop Yop

    Dr. Mahathir bin Mohamad…DULU KINI DAN SELAMANYA ZALIM…..

  11. Pinjaman Peribadi Bsn

    hadap la dulu 5 tahun dan perhatikan kerajaan baru ni nak buat apa…

  12. Fmfaazil Mustafar

    Alaaaa… mnymbut perayaan smpena kmenangan brpuasa sbulan ala kadar jela… kegembiraan merayakan kemenangan dlm pemilihan 9mei lalu masih ada lg kn…. raya jgk tu…

  13. Amirul Iskandar

    Kenape lah tk tunggu lepas raya je kalau nk berhentikan sgt?

  14. Kamsani Jasuki

    Kegawatan krisis Matawan Dunia di katakan akan berlaku pada bila bila masa saja..sumber ini di petik dari pengamal ekonomi Europa Dan America yg mengatakan krisis matawang akan meletus kalau tak tangani dgn baik… Apa kah Malaysia juga akan merasa tempias nya….. dan matawang Malaysia akan jatuh dgn teruk nya… Dan akan menganggu gugat ekonomi Malaysia?.. Mudah mudahan tidak

  15. Tumpik Angus

    TERINGAT KATA KATA HIKMAH NEGARAWAN..” DI MALAYSIA NIE RAMAI YG UNEDUCATED ” JADI SENANG LAH NAK KENA KENCING.

  16. Nur Herawati

    Sbb bangsa hgpa yg jenih x tau BERSYUKUR la yg jd mcmni.. Hg sedaq ke diri x..?? #balasanAllahswt

  17. Nur Herawati

    #balasanAllahswt #puakpakatun #takbersyukur #tungguturnhgpapulak #Amin

  18. Nur Herawati

    #balasanAllahswt #puakpakatun #takbersyukur #tungguturnhgpapulak #Amin

  19. Rosli Hashim

    Mazelan Muda melayu lupa 13.5.69 melayu 1969 terbaik bersatu hati

  20. Cik Liza

    Sapa sruh angkat mahafiraun jd kpala..lani pdn muka…#rakyat memilih

  21. Joe Labu Labi

    dah zalim kenapi pilih…. muskil pulak….

  22. Joe Labu Labi

    xlama… pejam celek .. pru lagi….

  23. Joe Labu Labi

    betul tu tahniah….. kufur nikmat

  24. Mazelan Muda

    Rosli Hashim budak2 muda skrang xnk ambik tau sejarah…mereka lahir dlm kesenangan..bnyk hidup dlm hipokrit

  25. Itam Ben Tasu

    Ingat pesan datuk nenek kita… Ikut cakap enggang makan buah beluluk, ikut cakap orang terjun masuk lubuk

  26. Yop Yop

    Joe Labu Labi ko je yang pilih …ramai lagi yang tak pilih mahazalim ni….Menang pun kroni dah rasuah time PRU dulu…semua tunjuk Muka dah skrg mintak project ..Puiiik

  27. Amy Angler

    Patt lah bazar mcm dilanda garuda…. Wkakakaka

  28. Juan Ryan Sasaki

    Ph byr Kat org Felda, mungkin tahun ni je tahun dpn nak fikir nak bg it tak

  29. Muhamad Muda

    Putera Gumum…
    Saya sambung sikit…
    BODOH x dpt d ajar…

  30. Laksamana Hitam

    Apa bolih buat, dlm ceramah2 agama dari ustaz yg pro PH juga ada kata. Jgn takut undi PH sbb itu hak kita. Yg penting kita ubah. Ini kalilah. Ha….skrg dah dapat apa yg korang nak kan? Patutnya bersyukurlah sbb Allah dah makbulkan doa kau org. Allah tak zalim. Tp korang yg menzalimi diri sendiri.

  31. Ahmad Bustomi

    Suramla untk puak2 umngok yg dh mlingkp

  32. Thalhah Ata

    fikirkan dalam dalam…apa akan terjadi nanti….

  33. Insan Yang Ambil Berat

    Ada Ustaz prO PH kata, DAP ni baik. Lawak mengarut apakah ini. .

  34. Ridzuan Wan

    lembu2 UMNO lantikan politik ni mmg elok kna tendang je.. kerja xda tp gaji besar. membazir duit rakyat je.. padan dgn muka tu. hahahaha

  35. Ridzuan Wan

    kau ingat yg kna buang tu sokong ph ke? tu semua lembu2 UMNO lantikan politik. xpayah kau nk membongak sini. kau ni gbr profile pas.. padahal lembu UMNO. nk menyamar pas la tu kan? hahaha

  36. Ahmad Nazir

    Tukar gaya hidup. Beli selipar Jepun buat raya.

  37. Salina Sari

    Tapi yg dikatakn lembu2 umno ni lah yg menyokong parti ph. Memang gomen ph lupa budi org ke? Tak tahu hargai jasa org? Memang zalim org2 ph ni.

  38. Salina Sari

    Puak2 ph dah kaya ke?
    Ptptn tak yah byr ke?
    Minyak dah turun ke?
    Harga brg2 dah turun ke?

  39. Salina Sari

    Poket2 penyokong ph dah menang ke?

  40. Cik Liza

    Alahai don..dah jd hati tisu ka..dlu pggil polis anjing..lani dah jilat blik..sm mcm atuk..dlu ludah aljuburi.lani jilat blik…hakk tuuihhh??????

  41. Cik Liza

    Don sn sini..dah xtau nak bekap apa..lani dah koyak..tadah taik tiap2 hr..amacam..sdp ka..??????

  42. Ridzuan Wan

    Salina Sari dah nama pun lantikan politik.. jgn harap nak sokong ph.. xpayah nak buat2 cerita yg kononnya diorang sokong ph. muka2 dedak mcm tu seumur hidup mmg akan sokong umno.

  43. Salina Sari

    Penjawat awam yg sokong bn tu makna nya akn dibuang juga lah ye?

  44. Azman Affendi

    Ada member saya dia undi ph…..dia kata raya tahun ni best
    Pasai umno/ bn berjaya dijatuhkan……

  45. Husni Yus

    Lantik politik ke…apa apa pun..jangan main buang kerja je…yang ada anak bini..nak bagi mkn apa…umur dah tua..30 siri keatas bukan senang nak dapat kerja zaman sekarang…lain la kalau ditukar ke jabatan lain…janji ada kerja…kita x kena batang hidung sendiri senanglah cakap…

  46. Kassim Baba

    Mintak lah duit raya kat rosmah…tu simpan duit banyak2 dalam rumah nak buat apa…tu pun nak ajar ka…asal bodo tipu di orang jer lah

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.