25.7 C
Kuala Lumpur
Saturday, January 23, 2021

Aktivis Pakatan Gesa Mansuh Sistem Beraja, Dakwa Monarki Sudah Lapuk

#FaktaBukanAuta

Peguam dan aktivis Pakatan Harapan (PH), mendakwa sistem Raja Berpelembagaan tidak lagi relevan didalam institusi demokrasi negara berikutan kewujudan monarki dianggap ketinggalan zaman dikebanyakan negara di dunia.

Fadiah Nadwa Fikri berkata demikian mengulas sekeping gambar Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim membongkok sambil mencium tangan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Sultan Iskandar dikala Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai hubungan tegang dengan institusi diraja.

“Memandangkan wujudnya hubungan tegang antara perdana menteri sekarang dengan monarki, tidak menghairankan mengapa yang dikatakan bakal perdana menteri melakukan sedemikian.

“Apa yang meresahkan tentang perlakuan yang diabadikan gambar itu adalah budaya feudal yang tidak boleh dipertahankan dan implikasi besar yang disampainya,” katanya dipetik kolum portal Malaysia Muda bertajuk ‘Jangan Engkau Cium Tangan Yang Memukulmu’.

Katanya, walaupun sistem Raja Berpelembagaan dihujahkan sekadar “perhiasaan perlembagaan yang neutral”, ianya tidak lagi boleh diterima, dipertahan dan diwajarkan berikutan realitinya adalah sebaliknya.

Hujah Fadiah, ia ditunjukkan ketika pra-PRU14 lalu apabila Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim bertitah untuk tidak menjatuhkan kerajaan pada ketika itu yang bertentangan dengan apa yang dimahukan rakyat.

“Meletakkan satu kelas manusia lebih tinggi daripada manusia lain hanya kerana mereka dilahirkan di kalangan golongan bangsawan adalah satu pemikiran yang memualkan – satu permikiran yang bertentangan dengan nilai kebebasan dan martabat insani.”

Ujarnya, dikala rakyat sudah bangkit merampas kuasa daripada parti memerintah negara selama 61 tahun, sistem monarki yang disamakan Fadiah dengan konsep perhambaan ini tidak lagi boleh diteruskan.

Tegasnya, golongan diraja diberikan layanan dan dipuja persis tuhan sedangkan darahnya sama merah sepertmana darah rakyat yang diarahkan untuk patuh.

“Mengapa golongan yang darahnya merah, semerah darah mereka yang dipaksakan kepatuhan kepada golongan itu mempunyai hak keistimewaan tersendiri?

“Mengapa golongan yang memerah hasil keringat mereka yang bersusah payah berjuang untuk terus hidup dan mencari kehidupan yang manusiawi perlu diberikan layanan dan pemujaan persis tuhan?

“Mengapa golongan yang dikurniakan secara mutlak mengikut budi bicara sendirinya kuasa besar dan kekayaan yang dirampas daripada mereka yang diperhambakan, kebal daripada kepertanggunjawaban?” soalnya.

Fadiah merupakan peguam hak asasi manusia juga merupakan pelopor gerakan Malaysia Muda.


https://pakdin.my/tag/republik/

Berita Berkaitan

Komen

    • Yg lari keluar, tuan2 dia, dia ni yg jadi korban,setakat mcm dia ni,tuan dia ada lagi 1000,nanti dah tertangkap,mulalah kata yg kenyataan dia di belit dan disabo, dia muda lg x fhm dgn apa dia cakap…cayalah dia ni cuma digunakan jer secara rela….ni semua konon2 moden.

  1. raja2 itu bangsa melayu sama dgn kau org melayu…jadi tak perlu ler nak jadi kaduk naik junjung…hormati ler raja2 yg selama ini sejak dari nenek moyang lagi kita dah diajar jgn kurang ajar dgn raja2 ….

  2. England ok je ada raja pemaisuri ..thailand..jepun..negara2 arab pon..dah x sabar anak2 malaysia..khusus melayu ni nak hidup bebas mcm amerika..sebab raja2 malaysia ketua agama..sebab itu minta dihapuskan..x sabar nak buat maksiat bebas agaknya…agama cuma pelajaran x lekat dlm hati..sebab hati dah mati..

  3. Habislah…ini adalah harga yg patut penyokong2 ph byr sb pilih ph..menang sorak kpg tergadai..sejahat2 Najib yg korang maki hamun tiap hari tu,dia ttp sentiasa jaga kepentingan org melayu..rasuah tu biasalah mn2 pemimpin dlm dunia ni xde yg bersih dari rasuah yg penting kepentingan rakyat,agama dan bangsa di jaga..

  4. Dh merepek repek… Meraban raban jer…. Bercakap yg bukan2…. Terlampau bijak Sgt ni lh dia…. Lebih baik focus pd perkara yg patut2 jgn bg org sane sini menyumpah seranah… Huru hara btl lh…. Itu lh… Dh ada dalil sahih mngatakan ambik islam dulu br tgok hat lain….ni tolak islam dulu, abis lh terlungkup terlingkup…

  5. semenjak dua menjak ni sjk ph memerintah ni mcm mcm jadi intitiusi raja raja pn depa dh x hormat apa la nk jdi ni.yg bodonya mlyu juga suka sgt di tindas.ada sek tahfis nk ditutup ada raja nk dumansuhkn.pen ph p mana x dak suara ka atau ska mengikut n angguk or goyang je ke he3.kn sh nmpak ph ni x ble memerintah negara

  6. Saya fikir aktivis PH ini adalah hanya umpan parti untuk “test the water” atau mengambil sukat pandangan orang ramai mengenai pemansuhan sistem beraja di Malaysia.

    Depa hulur ibu jari kaki dalam kolam dulu… nak tengok air panas atau tidak.

  7. SEKARANG SEBAHAGIAN BANGSA MELAYU DI PERGUNA KAN DALAM MENENTANG MELAYU…APA KAH INI SEMUA HANYA KEPENTINGAN DIRI SENDIRI ATAU UNTUK NAMA PANGKAT ATAU SEDEMIKIAN? TANPA SEDAR AKAN DIRI SENDIRI ITU ADA LAH SEORANG MELAYU… TOLONG JANGAN JADI MANUSIA KALAU OTAK LETAK DEKAT BAWA TELAPAK KAKI KERNA APA YANG ANDA MAHU KAN TAK MENCERMIN KAN ANDA SEORANG MANUSIA YANG ADA PENDIDIKAN…..

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.