Loading...
Home / :: BLOG :: / Aktivis Pakatan Gesa Mansuh Sistem Beraja, Dakwa Monarki Sudah Lapuk

Aktivis Pakatan Gesa Mansuh Sistem Beraja, Dakwa Monarki Sudah Lapuk

#FaktaBukanAuta

Peguam dan aktivis Pakatan Harapan (PH), mendakwa sistem Raja Berpelembagaan tidak lagi relevan didalam institusi demokrasi negara berikutan kewujudan monarki dianggap ketinggalan zaman dikebanyakan negara di dunia.

Fadiah Nadwa Fikri berkata demikian mengulas sekeping gambar Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim membongkok sambil mencium tangan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Sultan Iskandar dikala Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai hubungan tegang dengan institusi diraja.

“Memandangkan wujudnya hubungan tegang antara perdana menteri sekarang dengan monarki, tidak menghairankan mengapa yang dikatakan bakal perdana menteri melakukan sedemikian.

“Apa yang meresahkan tentang perlakuan yang diabadikan gambar itu adalah budaya feudal yang tidak boleh dipertahankan dan implikasi besar yang disampainya,” katanya dipetik kolum portal Malaysia Muda bertajuk ‘Jangan Engkau Cium Tangan Yang Memukulmu’.

Katanya, walaupun sistem Raja Berpelembagaan dihujahkan sekadar “perhiasaan perlembagaan yang neutral”, ianya tidak lagi boleh diterima, dipertahan dan diwajarkan berikutan realitinya adalah sebaliknya.

Hujah Fadiah, ia ditunjukkan ketika pra-PRU14 lalu apabila Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim bertitah untuk tidak menjatuhkan kerajaan pada ketika itu yang bertentangan dengan apa yang dimahukan rakyat.

“Meletakkan satu kelas manusia lebih tinggi daripada manusia lain hanya kerana mereka dilahirkan di kalangan golongan bangsawan adalah satu pemikiran yang memualkan – satu permikiran yang bertentangan dengan nilai kebebasan dan martabat insani.”

Ujarnya, dikala rakyat sudah bangkit merampas kuasa daripada parti memerintah negara selama 61 tahun, sistem monarki yang disamakan Fadiah dengan konsep perhambaan ini tidak lagi boleh diteruskan.

Tegasnya, golongan diraja diberikan layanan dan dipuja persis tuhan sedangkan darahnya sama merah sepertmana darah rakyat yang diarahkan untuk patuh.

“Mengapa golongan yang darahnya merah, semerah darah mereka yang dipaksakan kepatuhan kepada golongan itu mempunyai hak keistimewaan tersendiri?

“Mengapa golongan yang memerah hasil keringat mereka yang bersusah payah berjuang untuk terus hidup dan mencari kehidupan yang manusiawi perlu diberikan layanan dan pemujaan persis tuhan?

“Mengapa golongan yang dikurniakan secara mutlak mengikut budi bicara sendirinya kuasa besar dan kekayaan yang dirampas daripada mereka yang diperhambakan, kebal daripada kepertanggunjawaban?” soalnya.

Fadiah merupakan peguam hak asasi manusia juga merupakan pelopor gerakan Malaysia Muda.


http://pakdin.my/tag/republik/

Loading...
(Visited 52 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

134 comments

  1. Mat Padil Putera

    Agong harus bubarkan mreke dlu sblom dorang brtindak bleh ke?

  2. Nicholas Tan

    Gila… Kau nak Malaysia perang saudara ke… Bodoh… Makan dedak kutty…

  3. Ann Husain

    anak,adik,kakak,sepupu sapa nih??baik ngaku…

  4. Nik Suria

    meLAYU mengHANCURkan MElayu….

  5. Jaafar Bakar Apai

    byk megucap byk baca bismmillah raja raja bukan bangsa melayuka

  6. Lai Ayong

    It’s all fun and games until someone starting civil war. Mereka nilah yang pertama lari keluar negara at first sign of trouble.

  7. Mat Jan

    tak ada yg nak ambik tindakan ka

  8. Starx Hilmie

    Tak habis2 pakai shirt warna BERSIH lagi

  9. Lara Indah

    raja2 itu bangsa melayu sama dgn kau org melayu…jadi tak perlu ler nak jadi kaduk naik junjung…hormati ler raja2 yg selama ini sejak dari nenek moyang lagi kita dah diajar jgn kurang ajar dgn raja2 ….

  10. Norfiza Iza

    Siapa budak bodoh ni???sibuk ngn siatem beraja dh knape?nk kena tulah ke??dasar pembelot???kecik besar kecik besar je aku tgk ko ni?

  11. Azlin Abdullah

    Terlampau educated tu jadi camtu tu…
    Bila dh educated sgt maruah bangsa pun nk di gadainya n ditolaknya…

  12. Hasni Husin

    Yg lari keluar, tuan2 dia, dia ni yg jadi korban,setakat mcm dia ni,tuan dia ada lagi 1000,nanti dah tertangkap,mulalah kata yg kenyataan dia di belit dan disabo, dia muda lg x fhm dgn apa dia cakap…cayalah dia ni cuma digunakan jer secara rela….ni semua konon2 moden.

  13. فاق اودا

    Tak kena tangkap pulak bila buat provokasi terhadap raja² melayu..

  14. Afieqa Afiqah

    alaa nnt mereka kata ini semua isu kecil . tak payah nak diperbesarkan .

  15. Kay Maria

    klau dh Melayu sndiri x tau nk menghargai dn menghormati instituisi raja2 melayu baik dia pegi meninggal je le..

  16. Jaws Yusri

    Dia ni makbapak dia myanmar kot..

  17. Ameer Hamzah

    Kalau tanya Dia jawab senang aja – Tak Tau…

  18. Jamaliah Abd Rahman

    Elok budak ni dilucutkan kerakyatan…..lopeh tu gi antar kt uganda. Sano xdo ghajo molayu.

  19. Jaafar Bakar Apai

    klau tdak ada raja raja melayu smua bangsa boleh jd preseden maka tertindas la org melayu bodoh dan bagang terlampau gairah berpolitik sampai raja raja pun d sentuh la

  20. Din Jav

    Nape x kena dera masa kecik lu..

  21. Ie Zara

    Ketinggalan koba ehh.. Nak maju bona sampai lupo adab.

  22. Kamarudin Noriah

    senang ko je lh jd raja poyo bru 2hri hidup

  23. Aji Firdaus

    aku x tahu nak kata apa. sebab siapa lagi yang bela islam kalau raja x de. nak harapkan madey.?

  24. Kamarudin Noriah

    Apa yg aku nampak ko sebenarnya jealous iri hati so sila meninggal

  25. Halijah Fatin

    Ada jugak bangsa kita yg sokong dia….

  26. Abam Ensem

    Banyak jilat lubang jubo DAPig budak ni

  27. Rem Has

    Ini melayu sudah lupa diri bukan mudah lupa hik hik

  28. Ujie Gee Malek Fauziah

    Blm 3 bln…dh jadi cmni…byk betol taik phancing korang mkn

  29. Nina Hanina

    Budak ni carik publisiti murahan betul la. Klau aku jumpa mmg #@%&*

  30. Sal Saloma

    Smoga anak2 ku dijauhi dri pemikiran yg mlampau mcm tu..aamiin..

  31. Kamal Sani

    Ni budak byk sgt makan tomato murah..otak pun dh mcm tomato

  32. Illa Mansor

    lucut warganegara klau xnk mngaku raja2 melayu

  33. Mohd Nizar Sharif

    Sejak die perintah nmpk hilang kekebalan..

  34. Seri Bayu

    Betina ni x cukp ksih syg ke ek??ramai2 bgi ksih syg kat dia ek?

  35. Adee Dean

    x payah jd rkyt malaysia ..yg pasti negara2 lain pun xmo terima kalo pengkhianat xcun mcm ni..lau cun..ada gak hasil lei wat utk negara

  36. Adee Dean

    sbnrnya xde menda pun..sj bikin panas nk bg kita lupa masalah yg lg besar..tu jer pun..

  37. Siti Fatehah

    Berat budak ni…dah lupa asal usul…

  38. Azman Amin

    Dia dah kena sampukkan , tersalah dukun kot kena mandi ayer kencing

  39. Masuza Zainun Ibrahim

    Berseh kan muka dan hati kau tuu..org seperti ini patut direjam sampai mampus..diharap situasi raja-raja ambik tindakan..bertindak la..sebelum terlambat…….!!!

  40. Ujie Gee Malek Fauziah

    Sape punca melayu hancur…pikir2 kan…bapak pelingkop negara kata mat sabuu

  41. RiNi Lee

    Bila ke cuba ke arah republik….kau tgk sekeliling kau negara republik camana dan negara beraja macamana? Keamanan dan keselesaan jauh beza….renung² kan dan selamat beramal..

  42. Wak Amriz

    Bos suruh lakukn kerosakn. Tuk bahan bukti..

  43. Laksmana Dia Laksmana Dia

    Mmg tu yg diaorg nak….salam jari tgh..untuk diaorg….

  44. Nizam Rahim

    Jepun&England jauh lbh maju dari kita.tapi diorg tetap hormat raja diorg.Masalahnya disini ko terlbh mkan tahi Daping.

  45. Zainol Abidin Zakaria

    Raja dan kesultanan melayu tak kacau ko pun..bagero…

  46. Ibrahim B. Kamat

    Tak terperanjat. .sudah di jangka kan

  47. Samsuddin Saimin

    Negara Thai….rakyat hormati Raja mereka.

  48. Jais Saibani

    berjemaah lah kita kecam anak2 mat lampir ni.kecam ! Ayuh kecam!

  49. AZ LY

    JGN CUBA MENCABAR CKP DGN DIA

  50. Wak Lie

    Perempuan ni makan minyak gaih k…

  51. Muda Manja

    budak ni xpernah tgk filem2 lama dok tgk cerita kartun je..tu jadinya???

  52. Jeff Mat

    Macam ni lah klu tak selesa dipersilakan kelu…ar

  53. Asyura Abd Manan

    Ishhh menyirap plak tgk betina ni..meroyan x dpt kawen anak raja la jd bangang mcm tu..lahanat

  54. Maliki Sevent Sky

    England ok je ada raja pemaisuri ..thailand..jepun..negara2 arab pon..dah x sabar anak2 malaysia..khusus melayu ni nak hidup bebas mcm amerika..sebab raja2 malaysia ketua agama..sebab itu minta dihapuskan..x sabar nak buat maksiat bebas agaknya…agama cuma pelajaran x lekat dlm hati..sebab hati dah mati..

  55. Elynn Siang

    Habislah…ini adalah harga yg patut penyokong2 ph byr sb pilih ph..menang sorak kpg tergadai..sejahat2 Najib yg korang maki hamun tiap hari tu,dia ttp sentiasa jaga kepentingan org melayu..rasuah tu biasalah mn2 pemimpin dlm dunia ni xde yg bersih dari rasuah yg penting kepentingan rakyat,agama dan bangsa di jaga..

  56. SonacikTira Sabri

    Dh merepek repek… Meraban raban jer…. Bercakap yg bukan2…. Terlampau bijak Sgt ni lh dia…. Lebih baik focus pd perkara yg patut2 jgn bg org sane sini menyumpah seranah… Huru hara btl lh…. Itu lh… Dh ada dalil sahih mngatakan ambik islam dulu br tgok hat lain….ni tolak islam dulu, abis lh terlungkup terlingkup…

  57. Lai Ayong

    Yang sempat lari, sempatlah. Selalunya mereka haram tak tahu apa yang mereka pertaruhkan. Great reward ALWAYS comes with greater risk.

  58. Abah Din

    Kalau macam tu jom johor sdn berhad

  59. Tiberium Alia

    Melampau puak2 ni.. kita kena pertahankan raja2 kita..

  60. Rohaizad Mohammad Arop

    barangkali dia fikir dia berbangsa negro..

  61. Sudin Suni

    Dia ni lontar je ke kandang buaya …buaya nak mkn dia ke tak?

  62. Harm Ka

    Balun jer ramai2 kalu jmp munafik ni..

  63. Shafiee Hamzah

    tengok pm la spe..pm pn spisis yg benci raja..x mustahil macai nye ikut..

  64. Intan Abd Ghani

    semenjak dua menjak ni sjk ph memerintah ni mcm mcm jadi intitiusi raja raja pn depa dh x hormat apa la nk jdi ni.yg bodonya mlyu juga suka sgt di tindas.ada sek tahfis nk ditutup ada raja nk dumansuhkn.pen ph p mana x dak suara ka atau ska mengikut n angguk or goyang je ke he3.kn sh nmpak ph ni x ble memerintah negara

  65. Intan Abd Ghani

    kesian kn kt makpak hg sedih n sadis

  66. Zakaria Daud

    Kan awal awal lagi dah cakap… asyik menggondol jer… bergantung harap kepada perlembagaan… hooi…. sahabat.. perlembagaan tu ciptaan manusia… bila bila masa boleh berubah..

  67. Andy Keak

    Jangan jadi bodoh…. Bangang betul.apa nak jadi dengan orang melayu sekarang….

  68. Azrul Sempoi

    mmg aku dah agak dah………ternyata.

  69. Izdi Har

    X sampai 100 hari lagi tu… Mengadap la korang lagi 5 tahun!!!

  70. Raja Hafida

    Kalau jumpa mmg nk hentak je dgn lesung batu…elok dia ni je jd mangsa masuk dlm peti sejuk tu…kecik2 taknak mampus…

  71. Mat Noah Haji

    Ni pun tak ada orang like n komen. Memang betul Melayu benci sungguh dengan UMNO ni

  72. Zack Harry Speed

    dalam malaysia belum ada pengebom berani mati.

  73. Er Izz Ry

    Pergi mampussssslah ko..,
    Melayu pengkhianat bangsa..,
    Mati bumi x terima org mcm ni…

  74. Ahmad Sharbaini

    Lawyer + lawyer = siti kassim junior ..

  75. Ahmad Sharbaini

    Hantar China la..China sahabat baik dia..sanggup Makan taik komunis

  76. Jamaliah Abd Rahman

    Ok gak tu….kt sano kurang makanan halal biar dio tau erti penyesalan.

  77. Ahmad Sharbaini

    Baru Dia faham betapa susahnya Dia Hidup di Negara org .. Biar tak balik tanah melayu pun tak apa coz Dia benci pd bangsa melayu

  78. Tarme Prome

    Paling bodoh sebodoh nya kenyataan menjadi alat org lain utk.

  79. Rosli Md Jani

    Pompuan melayu bodoh terakhir,sok gi mampos.

  80. Ahmad Naim Abu Bakar

    Saya fikir aktivis PH ini adalah hanya umpan parti untuk “test the water” atau mengambil sukat pandangan orang ramai mengenai pemansuhan sistem beraja di Malaysia.

    Depa hulur ibu jari kaki dalam kolam dulu… nak tengok air panas atau tidak.

  81. Atmy Eirkk

    Makin moden makin teruk makin sekular, makin sesat, makin tak beradap!!!!!

  82. Syed Seh

    Mereka ni Melayu yg pegang anjing mkn daging babi,minuman air memabukkan,tdo bebas dgn teman lelaki mlm ni Cina esok India lusa pulak Bangla dll yg penting bebas.

  83. Najib Najib

    Ni bukan budak suruhan ,,ni anjing suruhan DAP

  84. Ahmad Razali

    SEKARANG SEBAHAGIAN BANGSA MELAYU DI PERGUNA KAN DALAM MENENTANG MELAYU…APA KAH INI SEMUA HANYA KEPENTINGAN DIRI SENDIRI ATAU UNTUK NAMA PANGKAT ATAU SEDEMIKIAN? TANPA SEDAR AKAN DIRI SENDIRI ITU ADA LAH SEORANG MELAYU… TOLONG JANGAN JADI MANUSIA KALAU OTAK LETAK DEKAT BAWA TELAPAK KAKI KERNA APA YANG ANDA MAHU KAN TAK MENCERMIN KAN ANDA SEORANG MANUSIA YANG ADA PENDIDIKAN…..

  85. Fmfaazil Mustafar

    Lg2 Melayu Islam…Lg2 Melayu Islam…org bkn Islam tkde plak heboh mcm ni…bila diitegur dialah yg pndai dlm brhujah dn fakta..tk ditegur makin mnjadi jadi plak kelakuan…

  86. Asryad Edrus

    Dunia luas xsuka cara lama bleh berambuss…g lain tempat lain negara
    kami tetap d sini
    budaya kami jgn usik

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...