Home / :: BLOG :: / Ambil alih SPLASH: Adakah Rakyat Selangor pasrah dengan kenaikan tarif air? – Najib Razak

Ambil alih SPLASH: Adakah Rakyat Selangor pasrah dengan kenaikan tarif air? – Najib Razak

? ? ?

Petang Rabu semasa saya di Sungai Kandis, saya telah membangkitkan ada kemungkinan kerajaan Selangor akan membeli syarikat air swasta SPLASH dengan harga RM2.7 bilion di mana seorang tokoh perniagaan yang rapat dengan PKR ialah antara pemilik saham terbesar syarikat itu.

Harga RM2.7 bilion ini adalah lebih dari 10 kali lebih mahal dari harga RM250 juta yang ditawarkan ketika pentadbiran bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim. Isu harga yang didakwa terlalu rendah oleh pemimpin-pemimpin PKR ini juga merupakan antara sebab Tan Sri Khalid Ibrahim digulingkan di dalam kemelut Langkah Kajang.

Saya juga memetik amaran dari Menteri Tanah, Air dan Sumber Asli, Dr Xavier Jayakumar yang juga merupakan Ahli Parlimen PH dari Selangor bahawa pembelian ini akan menaikkan tarif air Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur serta memaksa skim pemberian air percuma akan dikaji semula.

Sehari kemudian, Menteri Hal Ehwal Eknomi Azmin Ali menafikan dakwaan saya. Beliau berkata harga bukan RM2.7 bilion kerana pembelian belum dimuktamadkan.

Tidak sampai 24 jam dari penafian Azmin itu, Menteri Besar Selangor mengumumkan secara rasmi bahawa harga pembelian SPLASH telah dimuktamadkan pada harga RM2.55 bilion.

Di sini, saya memohon maaf kepada Azmin kerana saya tersalah namun RM2.55 bilion masih tidak jauh dari angka RM2.7 bilion yang telah saya nyatakan malah masih 10 kali lebih tinggi daripada RM250 juta yang Tan Sri Khalid tawarkan sebelum ini.

Tetapi harga pembelian ini juga tidak tepat kerana selain membayar RM2.55 bilion tunai, kerajaan Selangor masih perlu menanggung hutang SPLASH yang dianggarkan pada RM1.6 billion. Ini meningkatkan harga pembelian sebenar kepada RM4.1 bilion.

Selain menyebabkan tarif air akan naik, negeri Selangor juga perlu menanggung lebih banyak hutang kerana dipercayai RM1.9 bilion dari dana RM2.55 bilion yang dibayar akan dipinjam dari kerajaan Persekutuan. Yang lebihnya akan dibayar dari dana kerajaan Selangor.

Menanggung liabiliti SPLASH serta menambat hutang dengan kerajaan Persekutuan merupakan beban tambahan kepada rakyat yang terpaksa membayar tarif air yang lebih tinggi pada masa pemilik-pemilik saham syarikat swasta SPLASH yang ada hubungan rapat dengan PKR diperkayakan dengan keuntungan yang berlebihan.

Adakah rakyat Selangor hanya mampu pasrah dengan hakikat ini atau tunjukkan bantahan serta suara anda dengan menolak calon PKR melalui peti undi di Sungai Kandis esok?

…………….
Najib Razak
https://www.facebook.com/157851205951/posts/10155503192680952/

http://pakdin.my/tag/splash

Tarif air Selangor dijangka naik – Xavier
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/tarif-air-selangor-dijangka-naik-xavier-181627

(Visited 13 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

32 comments

  1. Rem Has

    Takziah rakyat selangor.bilr air dan letrik naik lps PRu

  2. Kapal Terbang Kertas

    BIA JERLAH
    RAKYAT SELANGOR TAK KESAH
    KAYA2 SEMUANYA DH SEKARANG
    SEMUA SERBA MAHAL MEMASING TAK BERBUNYI PN……

  3. Adie Ilham

    Bagus ni byk cerita nape x jd penulis atau wartawan

  4. Man Merah Merah

    rupanya banyak lagi manusia yang berakal suka di kencingkan ……….. sampai bilalah nak tahu tahap cerdiknya dimana ….. maklumlah manusia sekarang sudah beramal dengan menifesto bukan kitab suci………….

  5. Jasni Jaafar

    Rakyat Selangor sudah redzo apa yg di lakukan PH..

  6. Debob Debob

    tepuk kuat lg jgn nagis ya ank cucu atok ???

  7. Atok Alang Atok

    Najib baru tau yg 2.7 billion tu banyak tapi najib x sedar yg duit 2.6 billion tu dia buat jolley katak ???? paku dulang paku serpih kata org najb yg lebih ??????????

  8. Junaidah Idah

    Alhamdulillah pkr kekal di sg kandis tahniah

  9. Ahmad Ahmad

    Memang mudah untuk bercakap sebab anda bukan rakyat negeri selangor. Bukan semuanya kaya dan suka berhadapan dengan kemelut diselangor sekarang. Tapi apa boleh buat, terpaksa hadapi dengan sabar.

    Tidak semua penduduk selangor merasa selesa dibawah pkr namun terpaksa jalani juga kehidupan biarpun susah. Andai penduduk lain2 negeri bertepuk tangan atas kesusahan sebahagian penduduk selangor, kami terima dengan redho. Nak buat macamana lagi, terima je walaupun pahit.

    Nukilan Anak jati selangor.

  10. Saiful Jamadi

    Rakyat selangor pasrah..
    Suka sesangat tu..
    Cth..
    Kr sg. Kandis semalam..
    Keputusan dah mereka tetapkan..

    Janji dpt jdi liberalkn agama..
    Janji dpt hancurkan bangsa..

    Mereka pasrah tu.. Suka n suka dan terima ngn hati terbuka..

  11. Zaidi Ida

    Nk bsing pun x blh….nk mrh pun x blh selagi blh naik kau naik kan lh hbis ceta emmmmmmm

  12. Akma KeMa-Ma

    Sama ada pasrah atau tak kena pasrah juga… Yang saya kesian ada lah peduduk belah shah alam sebab boleh di kata hujung tahun caturan air.. Isu ini tak pernah selesai.. Sepatuhnya mereka penting kan isu ini dulu…

  13. Wak Nazri

    Kena kenching lagi ! Aaah tepuk

  14. Ali Brinching

    MB kata tak naik, nak percaya Najib ke MB

  15. Maher Banu Ismail

    Datuk seri..xtahu kr..rakyat selangor semua kaya2..cm azmin…jd xde hal..tarif air naik pun…

  16. Aziz Hashim

    Bila ditanya kaedah negara membayar hutang..dijawab nya masalah air diSelangor lg teruk..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...