Home / :: BLOG :: / Apa Guan Eng hendak jadikan bahasa Cina sebagai bahasa rasmi Malaysia ke!
Apa Guan Eng hendak jadikan bahasa Cina sebagai bahasa rasmi Malaysia ke!

Apa Guan Eng hendak jadikan bahasa Cina sebagai bahasa rasmi Malaysia ke!

#MandarinBahasaRasmiKerajaanPakatan #FaktaBukanAuta #MahathirBapaMalapetaka #MahathirBonekaDap #RinduZamanNajib #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru

Sekarang Bahasa Cina menjadi bahasa perantaraan MOF. Dimana tanggungjawap Lim Guan Eng untuk memartabatkan bahasa Malaysia! Dia mengaku berbangsa Malaysia tetapi menafikan hak bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan!

Apek ini dah melalut dari prinsip! Dia sengaja membiarkan DAP menuntut setiap bangsa di Malaysia meninggal akuan sebagai bangsa sendiri terutama orang melayu melupakan diri mereka sebagai bangsa melayu! Sebaliknya mengaku sebagai bangsa Malaysia!

Tetapi sikap Guan Eng mengeluarkan kenyataan MOF dalam bahasa cina membuktikan dia tidak ikhlas mengaku diri sebagai bangsa Malaysia yang sepatut menggunakan bahasa Malaysia sebagai bahasa perantaraan kerana ia merupakan bahasa kebangsaan!

Orang melayu tidak lupa peranan Guan Eng menukar semua jalan dan lorong di Pulau Pinang dengan nama dan bahasa cina bagi menggantikan nama dan bahasa melayu! Sekarang surat-surat rasmi kerajaan pun hendak guna bahasa cina ke!

Sudahlah mahu mengwujudkan kempen rakyat memilih mengaku Bangsa Malaysia tetapi DAP enggan mansuhkan sekolah jenis kebangsaan cina, sekarang hendak angkat bahasa cina pulak!

Apakah bila pelaksanaan bangsa Malaysia diseragankan di seluruh malaysia! maka waktu itu bahasa cina diangkat sebagai bahasa perantaraan? Lu cakap apa tapi lu buat apa apek terowongo?

Itu kisah belum ada PM Malaysia berbangsa cina.

Apa Guan Eng hendak jadikan bahasa Cina sebagai bahasa rasmi Malaysia ke!

(Visited 38 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

65 comments

  1. John Rocky

    Menteri bebal dari macai yg bangang

  2. Liz Liz

    Kat mana statement bhs cina ni dikeluarkan..tgk kt kementerian kewangan xde pula..pasti ke bukan edit?

  3. Mat

    DAP MESTI DITUMBANGKAN!!! BANGKIT MELAYU BANGKIT!!

  4. Ca Reyna

    Haduiiilah…. x hbs2 ke mata sepet ni… sibuk dulu kta melayu rasis, dan2 skrg semua nk diCinakan. Nmpk rasis sgt. Tkut org2 melayu menyalak ke? Zaman dulu blh ler kta melayu mudah lupa, skrg zaman melayu mengungkit tau. Jgn main2…

  5. Nazim Qahar Muhamad

    Dia ingat dia dah jadi menteri kewangan Cina kot Padahal dia kata negara China nak beli Malaysia haram jadah bangsa Cina ni

  6. Hana Fujiwara

    Cai PH mungkin x kisah..sbb hati depa dh puas dpt tumbangkan UMNO..org2 Melayu sibuk bergaduh depa lak wat plan..semakin ari semakin jelas dakyah DAP menyelinap masuk..last2 satu negara dia kuasai n jd la mcm Singapore..Melayu terpinggir di tanah sendiri..harap2 org Melayu semua dpt bersatu dan bertindak la sebelum terlambat..buang sikap ego masing2.

  7. Izuan Kamaruddin

    UMNO/BN patah sayap bertongkat paruh. steady. ?

  8. Nam Nam

    Tapi yg aku hairan pm tu tunggul kayu ka tanya ja.skg sapa menteri kewangan sapa yg pm kuda kayu betui la

  9. Insan Yang Ambil Berat

    PM tu BOneka DAP, d jadikan alat ( Kuda Perang DAP ) untuk perjuangan mereka nak tawan tanah Melayu Malaysia ni. .

  10. Insan Yang Ambil Berat

    Menteri kewangan tu pula Penasihat 20 persen ( LGE Jelmaan Misai kOntut ) PM ke 7. .

  11. Nam Nam

    Tapi takpa cuba2 la klu nak tgk parang terbang lg lepas ni.

  12. Insan Yang Ambil Berat

    Iya, biarkan situ, dah lama tak rasa / makan penangan parang terbang tu, bukan Melayu je mudah lupa, Cina pun mudah lupa. .

  13. Insan Yang Ambil Berat

    Dah lama tak rasa penangan Parang Terbang tu, Cina mudah lupa. .

  14. Nam Nam

    Ya la diaorg lupa 13 mei lagu mana.diaorg nampak melayu tak bersatu tapi soal mcm ni klu nak tgk melayu bersatu buat tgk.

  15. Tuan Haizal

    Ni la hasil mkan sedulang,butoh LGE

  16. Zafri Khalis

    Buka mata dan pintu hati kamu semua..wahai melayu….

  17. Rizan Penang

    Sapa yg benarkan kenyataan rasmi MOF selain bahasa Melayu..? Guan Eng tak baca pekeliling kerajaan ka..? Bantahan…

  18. Rizan Penang

    Faizah MZain tah lah..ada info tak?

  19. Mohd Said Mohamed

    Cina tetap cina. Idealogi yahudi tetap tak boleh tukar. Org melayu yg tak sedar. Tak mustahil kita akan jd saperti singapura.

  20. Azhar Sayuti

    Kembalikan tulisan jawi…..bangkit semua.

  21. Pachat Faisal

    Kekeke article ni yg tulih manusia ke binatang? ?

  22. Azrin Efanorezhar

    Tgok kepala surat je dia dah letak bahasa cina..bahasa malaysia no 2.paham2 sudah?

  23. Insan Yang Ambil Berat

    Ia ingat Melayu ni cap ayam agaknya, jenis tak melawan, sekali dah meletOp baru tahu langit rendah. .

  24. Mohd Reedzuanisham Zainal

    jgn main2 ooo,pemimpin pujaan ramai ph ni…ala2 khalifah umar abd aziz ler katokan…hhharkkkptuiii?

  25. Hasnol Hadi

    Setiakawan orang ² Cina mula dipertikai oleh sebab tindak tanduk LGE.

  26. Ca Reyna

    Betul… sejarah tidak harus dilupakan. Dakyah mereka ni kalau blh nk hapuskan sejarah dri kamus hdp golongan muda. Mudh mereka nk kuda2 kan. Golngn muda pula skrg mmpunyai skp tidak suka membaca dan mengkaji. Mereka gunakan kelemahan itu untuk tawan pemikiran org muda.

  27. Harry Anuwar

    Kepala otak dia. Baru jadi menteri kewangan dah buat suka2 dia. Kalau jadi PM apa lagi dia nak buat. Bapak dia

  28. Hasnifarina Hassan

    Sy org msia… ayat 1st jd mnteri…. huhuhuhu xnmpk lg ke wahai rkyat jelata ini yg korg pilih utk msia baharu

  29. Wan Loloq

    Mula lg dh lawan YDA.. skrg nk pijak2 melayu dan apa shj yg bersangkut dgn Melayu.. LGE ni cina yg paling rasis pd melayu..

  30. Daeng Syamsalleh

    Ini yg dimaksudkan oleh LGE bangsa MALAYSIA.. bahasa rasmi kita bahasa MANDARIN.. #rakyatmemilih

  31. Hana Fujiwara

    Bacalah kisah2 sejarah Melayu bagaimana empayar Melayu Melaka bangkit dr sebuah empayar yg gemilang dan sehingga mengalami kejatuhan..salah satu punca kejatuhan adalah bangsa cina khianat memberi bantuan kepada Portugis dengan kapal2 mereka agar Portugis dapat menyelinap masuk ke kota Melaka..org2 Cina langsung tidak mengenang budi atas kebaikan Sultan dan org2 Melaka yg menerima dgn baik kedatangan mereka sebagai pendatang dan pedagang serta disediakan petempatan yg baik utk mereka tinggal..akhirnya pengkhianatan yg mereka beri atas kebaikan org2 Melaka..demi menyelamatkan diri dan perniagaan mereka tiada lg istilah setiakawan dlm diri..keadaan yg sama juga berlaku pd zmn kolonial..nenek moyang mereka dtg beramai2 dgn keadaan miskin dan sehelai sepinggang bekerja sebagai buruh..org2 Melayu menerima baik kedatangan mereka dan tidak menaruh sebarang syak wasangka..selain mudah diberikan kerakyatan, mereka bebas berbuat apa shj yg disukai tanpa sekatan..Akhirnya kebaikan org2 Melayu memakan diri apabila org2 Cina semakin besar kepala mempersoalkan hak2 org Melayu satu demi satu sehingga terjadi peristiwa berdarah 13 May 1969..sedangkan org2 Melayu sendiri x pernah menganggu gugat hak2 org Cina..diberi betis hendakkan paha..skrg apa yg sy nampak org2 Cina cuba memecah belahkan org2 Melayu supaya tujuan mereka utk menguasai negara tercapai..skrg dh lebih 60% usaha mereka berjaya..jika dibandingkan dengan bangsa2 lain di dunia ni, sy rasa org Melayu la yg paling murah ati menerima dan melayani pendatang dgn baik seperti keluarga sendiri..cuba kalau org Melayu sendiri pergi ke China belum tentu kita diterima sebagaimana org2 Melayu menerima mereka..pengajarannya jgn mudah percaya kepada bangsa asing kerana kita tidak tahu niat mereka sama ada baik atau busuk hati..

  32. Fordee Mordee

    apa jd dgn bahasa tamil..? kalau nk adil la……kelaut ke ape?….

  33. Bonnybridge Bridge

    Aduiii ckp oghang putih pn sampai la ni tk cekap, Aku nk kena belajar ckp cina plak….ni Malaysia ke China…keliru aku

  34. Yazit Darus

    Padan muka korang,, Malaysia memilih

  35. Talib Mahadzir

    Minta guan eng mohon maaf menggunakan bahasa bukan bahasa resmi

  36. Azhar M Norizan

    Bangsa ne xreti BahasaMalaysia ke..mcm smlm duduk Malaysia!! Lps tu sibuk nk jadi Bangsa Malaysia..

  37. Abbas Tarabbas

    1 word. Always Pundek to LIM GUAN ENG and Dap

  38. Barom Rome

    Ini lh nma nye kapir laknat lim guan eng

  39. Sepol Nizam

    Chai kata helooo pembangkang….tk move on lagi ka???janji najib dan bn dah terkubur……so hadap jelah…..melayu tak tlg melayu lagi 5 tahun pun sakit lah nak ambik balik….bersatulah wahai bangsaku….demi AGAMA DAN BANGSA

  40. Sal Sal

    Tahniahlah pd org yg selama ni tk suka bn umno….

  41. Mohd Akram Mohd Hassan

    Kan Dap kerusi paling banyak.. Sapa berani sound……?

  42. Kay Maria

    Dia cuma nk bagi tau pd kaum dia je.kaum lain pii melingkup..tu pasal le guna bahasa ibunda dia aje..

  43. Gir Rizalo

    Terpaksa guna tulisan cine sbb 80gibu cine tanah besar masok pineng hilang tanpa di kesan

  44. Tuan Haizal

    Mohd Reedzuanisham Zainal itu la bang,makin mengarut dh nmpk skarang,rase nk mencarut je klo pic LGE ni klua…??

  45. Sakri Bin Razali Boboy

    Dia lupa lah tu ini Tanah Melayu bukan Tanah Besar Cina..! Balik lah kepada Negara asal kominis..!

  46. Jijie Pizi

    Wutohhh lah lu LGE. Kamjat musibat hanat puuiihhh

  47. Jijie Pizi

    Maaf kn pakcik.. mata pakcik sepet tambah rabun silau.. kalau salah baca jgn marah… terjemahan bahasa melayu x di lampir kan sekali. Wadepakkkk u lah

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.