Home / :: BLOG :: / Apa yang sebenarnya berlaku kepada wang GST RM18 bilion

Apa yang sebenarnya berlaku kepada wang GST RM18 bilion

Lim Guan Eng berkata kerajaan Barisan Nasional mencuri RM18 bilion wang GST RM19 bilion.

Najib Tun Razak berkata RM18 bilion tidak dicuri dan masih ada.

…………..
BACA: Rompak wang tuntutan GST: Lim Guan Eng secara tidak langsung menuduh Kastam terlibat merompak
http://pakdin.my/najib-kerajaan-pakatan-harapan-mungkin-dah-belanja-wang-gst-rm18-bilion
…………..

Ahli perniagaan mengatakan mereka belum dikembalikan tuntutan GST dan Guan Eng berkata kerajaan tidak dapat membayar balik pengembalian GST kerana wang tersebut telah hilang.

Sebenarnya, kerana GST telah diubah kepada 0% sejak akhir Mei, kerajaan telah kehilangan kira-kira RM10 bilion hasil cukai. Oleh itu kerajaan telah menggunakan wang GST RM18 bilion ini untuk menampung perbelanjaan kerajaan ditambah pula Bank Negara terpaksa mengepam wang ke pasaran untuk menyokong Ringgit yang jika tidak akan jatuh ke RM4.50 berbanding Dolar Amerika tanpa sokongan.

Tetapi kerajaan Pakatan Harapan enggan mengakui mereka telah menipu wang GST RM18 bilion untuk menampung kekurangan pendapatan disebabkan oleh pemansuhan GST. Jadi Guan Eng keluar dengan kisah bahawa kerajaan Barisan Nasional mencuri wang GST RM18 bilion untuk memberitahu kenapa kerajaan tidak mempunyai wang dan mengelak mengakui mereka telah melakukan kesilapan dengan menurunkan GST kepada 0%.

Rujukan:

http://pakdin.my/rompakwang-tuntutan-gst-bekas-ksu-perbendaharaan-buat-laporan-sprm

http://pakdin.my/irwan-siregar-tiada-wang-bayaran-balik-gst-yang-hilang

http://pakdin.my/video-dakwaan-bn-rompak-wang-gst-khairy-buat-laporan-polis

http://pakdin.my/menteri-kewangan-malaysia-bengap-bongok-bengong-bodoh-dan-yang-sewaktu-dengannya/

http://pakdin.my/tag/lim-guan-eng

http://pakdin.my/tag/gst

https://www.google.com/search?q=Tipu+Tuntutan+GST


(Visited 69 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

151 comments

  1. Ibrahim Abdoll Rashid Ibrahim

    Rasanya bila.tuduhan.LGE tersasar, cilije mulutnya.demgan ciliapi.

  2. David Devendra

    Banyak putar belit PH ni..mcm mana nak takbir negara asyik nak tuduh org ja. ☹☹☹

  3. David Devendra

    Banyak putar belit PH ni..mcm mana nak takbir negara asyik nak tuduh org ja. ☹☹☹

  4. Rusydi Rozery

    Haa..kt tepok..???..hancingla ph wei..kena plak yg x brsunat..kahkahkah

  5. Rusydi Rozery

    Haa..kt tepok..???..hancingla ph wei..kena plak yg x brsunat..kahkahkah

  6. Rusydi Rozery

    Haa..kt tepok..???..hancingla ph wei..kena plak yg x brsunat..kahkahkah

  7. Ze Ro

    ??? kalau curi buat report polis lah..bukan dlm dewan rakyat.ini namanya bodoh piang tahap bangang..???

  8. Ze Ro

    ??? kalau curi buat report polis lah..bukan dlm dewan rakyat.ini namanya bodoh piang tahap bangang..???

  9. Ze Ro

    ??? kalau curi buat report polis lah..bukan dlm dewan rakyat.ini namanya bodoh piang tahap bangang..???

  10. Mansor Hassim

    sapa ada ternak kambing? nak yg warna hitam jer..lagi hitam lagi baik.. ph nak beli dgn harga yg tinggi, kerana sgt2 terdesak..

  11. Mansor Hassim

    sapa ada ternak kambing? nak yg warna hitam jer..lagi hitam lagi baik.. ph nak beli dgn harga yg tinggi, kerana sgt2 terdesak..

  12. Mansor Hassim

    sapa ada ternak kambing? nak yg warna hitam jer..lagi hitam lagi baik.. ph nak beli dgn harga yg tinggi, kerana sgt2 terdesak..

  13. Yusof Wazir

    Rakyat kena bertindak segera klu boleh talqin terus umno dari malaysia…

  14. Yusof Wazir

    Rakyat kena bertindak segera klu boleh talqin terus umno dari malaysia…

  15. Mansor Omar

    Dio yg kerajaan tapi komplen mcm pembangkang. Doh mimpi kot agaknya

  16. Badariah Borham B

    Yg terima duit GST kan kastam so kastam lah yg bertanggungjawab!

  17. Hamidah Aziz

    Padan muka sendiri yg bukak pekong didada

  18. Ahmad Saidi

    Kerjaan ph ni sebenarnya dikuasai kerajaan parti cina komunis disebalik parti DAP..yang memang dari dulu menghasut dan melaga-laga orang melayu kerana dendam dan kebencian mereka pada orang melayu.. dari zaman komunis hinggalah tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969..dimana permulaan mereka ingin menunjukkan kekuasaan merekabtapibxberjaya kerana melayu bersatu..tapi hari ini mereka dah pun berjaya jadi pemerintah..bayangkanlah wahai bangsaku orang melayu..kuasa dah ditangan mereka sekarang..

  19. Jojobarsim Razali

    Tindakan KJ report polis adalh tepat sekali. Biar lim guan eng yg jawab.

  20. Ibrahim Mohamad Ali

    Duit negara x tau mana pergi, tuduh lak orang mencuri,tongong.

  21. Rusli Rusli

    Cukup meluat cina nii!! Dia pun ada kes rasuah, cakap mcm dia yg paling baik.

  22. Muhd Jeffry Mohd Sani

    Tuduhan Lim Guan Eng kononnya BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali. Sekali lagi ia adalah kenyataan politik yang tidak benar, sama seperti bagaimana Guan Eng membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram.’

    Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan. Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu.

    Justeru, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

    Di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

    Apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun 2018, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

    Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

    Akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

    Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri.

    Dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

    Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan.

    Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu. Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

  23. Muhd Jeffry Mohd Sani

    Tuduhan Lim Guan Eng kononnya BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali. Sekali lagi ia adalah kenyataan politik yang tidak benar, sama seperti bagaimana Guan Eng membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram.’

    Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan. Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu.

    Justeru, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

    Di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

    Apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun 2018, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

    Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

    Akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

    Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri.

    Dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

    Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan.

    Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu. Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

  24. Abg Azli

    Atok tgk jer ko eng… Nak sgt kan?
    Ko ingat ko hebat setakat takbir p.p dan dikaitkan dgn rasuah?
    Atok M diam jer smbl berkata…
    ‘biar rasa rasa’…

  25. Shukri Shida

    Mcm umum 1trillion pelabur lari buat U turn balik silap bukan 1trillion sebenarnya 687 billion ja mcm nie ka menteri kewagan yg macai2 kata hebat sgt menteri ni bodoh bangang ….18billion dia dn geng dia yg curi tuduh org curi…

  26. Surumin Supari Surumin

    DAP tiada cakap macam mana perancangan pembangunan negara, tetapi sibuk tudu DSN mencuri, kalau labetul kenapa d perlambat lambat pembicaraan d mahkamah,

  27. Surumin Supari Surumin

    DAP tiada cakap macam mana perancangan pembangunan negara, tetapi sibuk tudu DSN mencuri, kalau labetul kenapa d perlambat lambat pembicaraan d mahkamah,

  28. Mohd Rasydan Mohd Sani

    Ade mcm detached putrajaya Dan minister. Big info Dan data sewenangnya diterjemahkan.

  29. Surumin Supari Surumin

    Orang-orang Melayu datmaka taih palat @ kangkang turunan Cina komunis (DAP,).

  30. Surumin Supari Surumin

    Orang-orang Melayu datmaka taih palat @ kangkang turunan Cina komunis (DAP,).

  31. Surumin Supari Surumin

    PM , sibuk memperburuk kan parti pembangkang, lintang Pukang juga.

  32. Surumin Supari Surumin

    PM , sibuk memperburuk kan parti pembangkang, lintang Pukang juga.

  33. Harun Seleman

    Wahhh tomato baru dah pandai cilot….????

  34. Bato Talang

    Kerajaan baru ini lah sebenarnya merompak duit Rakyat tu

  35. Bato Talang

    Kerajaan baru ini lah sebenarnya merompak duit Rakyat tu

  36. Bato Talang

    Kerajaan baru ini lah sebenarnya merompak duit Rakyat tu

  37. Sfira Damfa

    Tapi kenapa anjing2 parlimen UMNopuki diam diri bila lge keluar kenyataan 18billion UMNopuki rompak .. Kenapa babi2 UMNopuki tak banggun dan unsurkn kenyataan tu fitnah pada specker semasa lge berbahas kan ada peruntukan undang2 semasa sesi soal jawap .. Kikj kau ingat rakyat bodoh bangang mcm babi UMNopuki

  38. Mizi Ahmad

    harap2 kenyataan ni benar la najib…kalau benar la kau mmg hero malaya najib…kantoi LGE…

  39. Shafiee Hamzah

    yg lantik dia lg la triple bodoh..mahacai pn bodoh..byk makan taik

  40. Ladang Sasa

    DAP dan menghasut dan melagakan….sejak azali…tu pun ada org islam caya….pelik

  41. Ladang Sasa

    DAP dan menghasut dan melagakan….sejak azali…tu pun ada org islam caya….pelik

  42. Ladang Sasa

    DAP dan menghasut dan melagakan….sejak azali…tu pun ada org islam caya….pelik

  43. Onn Aqro Centre

    Nama pun gone end suruh dia jaga duit mmg habislah…apek boduh suka tunjuk pandai tapi bahaloi boduhnya..?

  44. Onn Aqro Centre

    Nama pun gone end suruh dia jaga duit mmg habislah…apek boduh suka tunjuk pandai tapi bahaloi boduhnya..?

  45. Nazatul Farhanis Nordin

    Bila la dapat peluang tampar apek ni? Menggigil tangan tunggu…

  46. Nazatul Farhanis Nordin

    Bila la dapat peluang tampar apek ni? Menggigil tangan tunggu…

  47. Lara Indah

    Dah tadbir negara buatlah cara mcm mna nk tadbir bukan tak hbs2 korek sana sini….silap2 korek rahsia sendiri terburai….

  48. Lara Indah

    Dah tadbir negara buatlah cara mcm mna nk tadbir bukan tak hbs2 korek sana sini….silap2 korek rahsia sendiri terburai….

  49. Lara Indah

    Dah tadbir negara buatlah cara mcm mna nk tadbir bukan tak hbs2 korek sana sini….silap2 korek rahsia sendiri terburai….

  50. Feeya Nazri

    Letih sprm nk siasat ni
    Byk sgt kemungkaran berlaku

  51. Mohd Afizan Yunus

    Cilaka betul lh dapigs, sejak 4 tahun lepas kastam minta duit refund, tapi menteri kewangan LGE X luluskan.. Jilaka…

  52. Azhari Mohd

    dia yang memerintah boleh tuduh orang lain curi….phuiiii

  53. Dian Sofea

    Apek cileke ni g mane2 rasmikan ape2 nk berkempen x abis2. Tiap2 kali nk salahkan kerajaan terdahulu. Ckp duit hilang la kontrak x betul la bukti takde!!!!! Tengok muke pon mmg muke komunis. Menyampah tol!!!!

  54. Dian Sofea

    Masing2 ade otak. Boleh fikir sendiri logiknya mane KERA hancing nk dpt duit tampung belanja mengurus yg mane paling besar adalah emolument (gaji) dlm.tempoh x de gst ni. Duit collection gst dulu la. Mane lg!!!!

  55. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  56. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  57. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  58. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  59. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  60. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  61. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  62. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  63. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  64. Abdul Khalid Khalid

    PH Penipu perompak penyamun pencuri Haramjadah Haru biru

  65. Mohd Alex

    cibai punya cina bukit..mana yang kaki santau tu tak ke santau lahanat cina bukit ni

  66. Mohd Alex

    cibai punya cina bukit..mana yang kaki santau tu tak ke santau lahanat cina bukit ni

  67. Hunaini Banuri

    Mula mula menipu .bila siasat rupanya mencuri .letak jawatanlah .

  68. Sahiron Yunus

    Ini mulut celupar blh cakap apa saja dia suka dia punya pengundin blh terima yg dia kaki klentong

  69. Sahiron Yunus

    Ini mulut celupar blh cakap apa saja dia suka dia punya pengundin blh terima yg dia kaki klentong

  70. Sahiron Yunus

    Ini mulut celupar blh cakap apa saja dia suka dia punya pengundin blh terima yg dia kaki klentong

  71. Mohd Khairi

    tu pon org Melayu sokong dan sayang pada mangkuk ayun ni sbb bila azan dia berhenti cakap kononnya nk jaga islam padahal depa xtau dia ni bakal melingkup Melayu dgn islam…. wahai org Malaysia bukalah mata skit

  72. Saidi Liasan

    Najib telah berjanji akan membentangkan kutipan GST dalam tempoh 3 bulan setelah bermulanya kutipan…sampai Najib karam dalam politik apa laporn pun tidak ada….pembohong besar.

  73. Saidi Liasan

    Najib telah berjanji akan membentangkan kutipan GST dalam tempoh 3 bulan setelah bermulanya kutipan…sampai Najib karam dalam politik apa laporn pun tidak ada….pembohong besar.

  74. Saidi Liasan

    Najib telah berjanji akan membentangkan kutipan GST dalam tempoh 3 bulan setelah bermulanya kutipan…sampai Najib karam dalam politik apa laporn pun tidak ada….pembohong besar.

  75. Adie Ilham

    Najib kata duit ada tp dimana najib simpan duit tu

  76. Jayz Straycat

    Tujuan untuk menimbul persepsi baru bn rompak 18b..ini sebenar kempen politik dua prk belakong dan setia..bn terperangkap dlm permainan dapig

  77. Jayz Straycat

    Tujuan untuk menimbul persepsi baru bn rompak 18b..ini sebenar kempen politik dua prk belakong dan setia..bn terperangkap dlm permainan dapig

  78. Jayz Straycat

    Tujuan untuk menimbul persepsi baru bn rompak 18b..ini sebenar kempen politik dua prk belakong dan setia..bn terperangkap dlm permainan dapig

  79. Jayz Straycat

    Tujuan untuk menimbul persepsi baru bn rompak 18b..ini sebenar kempen politik dua prk belakong dan setia..bn terperangkap dlm permainan dapig

  80. Jamal Hamid

    Parti huru hara..penipu nombor satu..apanama

  81. Zainul Anuar Ramli

    Babi ni tuduh pastu bila org nak siasat kelam kabut

  82. Syam Mohamad

    Tuk Tok Gumbak sila baca dan fahamkan..

  83. Ahmad Surji

    Babi tokong ni. Main sedapp kepala bapak dia je tuduh merompak. Walhal siasat pun belum. Haramjadah

  84. Ahmad Surji

    Babi tokong ni. Main sedapp kepala bapak dia je tuduh merompak. Walhal siasat pun belum. Haramjadah

  85. Mohd Hanif Mohd Ali

    Lim goreng ni mana bole percaya. Puuiii…

  86. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  87. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  88. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  89. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  90. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  91. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  92. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  93. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  94. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  95. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  96. Manzana Man

    Cina ni dr mula jadi menteri sampai hari ni asyik menipu je….kerja dia.

  97. Shah Ganu

    Lantik nobita jd menteri kewangan.. hancurla kalau xde doremon

  98. Shah Ganu

    Lantik nobita jd menteri kewangan.. hancurla kalau xde doremon

  99. Shah Ganu

    Lantik nobita jd menteri kewangan.. hancurla kalau xde doremon

  100. Shah Ganu

    Lantik nobita jd menteri kewangan.. hancurla kalau xde doremon

  101. Jama

    Dah tak tau nak uruskan, petik nama orng ni, petik nama orng tu, dorng ni yg pandainya buat onahnya aje (fitnah)

  102. Zainal Nor

    Jgn jadi Malaysiakini negara rasis.kita hidup dalam berbilang kaum.agama.jadi tolong paham!

  103. Zainal Nor

    Jgn jadi Malaysiakini negara rasis.kita hidup dalam berbilang kaum.agama.jadi tolong paham!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.