Apa yang sebenarnya berlaku kepada wang GST RM18 bilion

Kongsi:

Lim Guan Eng berkata kerajaan Barisan Nasional mencuri RM18 bilion wang GST RM19 bilion.

Najib Tun Razak berkata RM18 bilion tidak dicuri dan masih ada.

…………..
BACA: Rompak wang tuntutan GST: Lim Guan Eng secara tidak langsung menuduh Kastam terlibat merompak
http://pakdin.my/najib-kerajaan-pakatan-harapan-mungkin-dah-belanja-wang-gst-rm18-bilion
…………..

Ahli perniagaan mengatakan mereka belum dikembalikan tuntutan GST dan Guan Eng berkata kerajaan tidak dapat membayar balik pengembalian GST kerana wang tersebut telah hilang.

Sebenarnya, kerana GST telah diubah kepada 0% sejak akhir Mei, kerajaan telah kehilangan kira-kira RM10 bilion hasil cukai. Oleh itu kerajaan telah menggunakan wang GST RM18 bilion ini untuk menampung perbelanjaan kerajaan ditambah pula Bank Negara terpaksa mengepam wang ke pasaran untuk menyokong Ringgit yang jika tidak akan jatuh ke RM4.50 berbanding Dolar Amerika tanpa sokongan.

Tetapi kerajaan Pakatan Harapan enggan mengakui mereka telah menipu wang GST RM18 bilion untuk menampung kekurangan pendapatan disebabkan oleh pemansuhan GST. Jadi Guan Eng keluar dengan kisah bahawa kerajaan Barisan Nasional mencuri wang GST RM18 bilion untuk memberitahu kenapa kerajaan tidak mempunyai wang dan mengelak mengakui mereka telah melakukan kesilapan dengan menurunkan GST kepada 0%.

Rujukan:

http://pakdin.my/rompakwang-tuntutan-gst-bekas-ksu-perbendaharaan-buat-laporan-sprm

http://pakdin.my/irwan-siregar-tiada-wang-bayaran-balik-gst-yang-hilang

http://pakdin.my/video-dakwaan-bn-rompak-wang-gst-khairy-buat-laporan-polis

http://pakdin.my/menteri-kewangan-malaysia-bengap-bongok-bengong-bodoh-dan-yang-sewaktu-dengannya/

http://pakdin.my/tag/lim-guan-eng

http://pakdin.my/tag/gst

https://www.google.com/search?q=Tipu+Tuntutan+GST


Kongsi:

Terkini

Sering dibaca

Dari FB Najib Razak

151 Replies to “Apa yang sebenarnya berlaku kepada wang GST RM18 bilion

  1. Kerjaan ph ni sebenarnya dikuasai kerajaan parti cina komunis disebalik parti DAP..yang memang dari dulu menghasut dan melaga-laga orang melayu kerana dendam dan kebencian mereka pada orang melayu.. dari zaman komunis hinggalah tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969..dimana permulaan mereka ingin menunjukkan kekuasaan merekabtapibxberjaya kerana melayu bersatu..tapi hari ini mereka dah pun berjaya jadi pemerintah..bayangkanlah wahai bangsaku orang melayu..kuasa dah ditangan mereka sekarang..

  2. Tuduhan Lim Guan Eng kononnya BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali. Sekali lagi ia adalah kenyataan politik yang tidak benar, sama seperti bagaimana Guan Eng membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram.’

    Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan. Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu.

    Justeru, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

    Di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

    Apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun 2018, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

    Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

    Akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

    Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri.

    Dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

    Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan.

    Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu. Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

  3. Tuduhan Lim Guan Eng kononnya BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali. Sekali lagi ia adalah kenyataan politik yang tidak benar, sama seperti bagaimana Guan Eng membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram.’

    Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan. Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu.

    Justeru, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

    Di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

    Apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun 2018, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

    Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

    Akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

    Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri.

    Dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

    Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan.

    Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu. Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

  4. Mcm umum 1trillion pelabur lari buat U turn balik silap bukan 1trillion sebenarnya 687 billion ja mcm nie ka menteri kewagan yg macai2 kata hebat sgt menteri ni bodoh bangang ….18billion dia dn geng dia yg curi tuduh org curi…

  5. Tapi kenapa anjing2 parlimen UMNopuki diam diri bila lge keluar kenyataan 18billion UMNopuki rompak .. Kenapa babi2 UMNopuki tak banggun dan unsurkn kenyataan tu fitnah pada specker semasa lge berbahas kan ada peruntukan undang2 semasa sesi soal jawap .. Kikj kau ingat rakyat bodoh bangang mcm babi UMNopuki

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.