Home / :: BLOG :: / Apabila Pendatang Fikir Yang Mereka Ini Tuan Rumah

Apabila Pendatang Fikir Yang Mereka Ini Tuan Rumah

Jadi janganlah timbulkan isu keistimewaan orang Malayu atau kedudukan Raja-Raja Melayu sekiranya tidak mahu orang Melayu timbulkan isu hak orang bukan Melayu untuk diberi kerakyatan Malaysia.

Masalah masyarakat Cina ini adalah mereka memikirkan yang mereka ini tuan rumah, yang lebih berhak dari kaum Bumiputera kerana mereka membayar 90% dari cukai pendapatan.

Pertama sekali, betul ke mereka yang mambayar 90% dari cukai pendapatan? Ini mungkin satu cerita dongeng yang telah dibuat untuk dijadikan propaganda semata-mata. Walau pun betul masyarakat Cina membayar 90% dari cukai pendapatan, berapa peratus cukai pendapatan ini dibandingkan dengan cukai-cukai yang lain?

BACA sini: Bangsa Cina membayar 90% daripada keseluruhan cukai di Malaysia? – Kenyataan Bermotivasi Perkauman
https://pakdin.my/bangsa-cina-membayar-90-daripada-keseluruhan-cukai-di-malaysia-kenyataan-bermotivasi-perkauman/

Cukai pendapatan adalah sebahagian kecil dari berbagai-bagai cukai yang lain. Dan orang Melayu juga membayar kesemua cukai yang lain ini. Bagaimana pula tentang cukai korporat? Berapa banyak pulak Petronas dan beribu-ribu GLC-GLC ini bayar berbanding dengan syarikat-syarikat Cina? Syarikat asing pun membayar cukai korporat yang jauh lebih tinggi dari apa yang syarikat Cina bayar.

Dan ini belum kita sentuh lagi isu masyarakat Cina dan syarikat-syarikat Cina yang ‘lari cukai’. Mengikut Perbendeharaan Malaysia, masyarakat Cina dan syarikat-syarikat Cina membayar kurang dari separuh cukai yang sepatutnya mereka bayar. Kebanyakan orang Melayu pula ‘makan gaji’. Jadi mereka tak boleh lari dari membayar cukai. Hanya mereka yang ‘bekerja sendiri’ boleh lari dari bayar cukai.

Walau bagaimana pun, isu cukai ini hanya satu bab sahaja. Dan kita tidak boleh guna isu bayar cukai sebagai hujah untuk menafikan kedudukkan orang Melayu di bawah Perlembagaan Persekutuan, di mana orang Melayu ada keistimewaan.

Apabila Persekutuan Tanah Melayu diberikan Kemerdekaan oleh penjajah British, satu Kontrak Sosial telah dipersetujui dimana orang Melayu akan diberi keistimewaan, Persekutuan Tanah Melayu akan kekal sebagai negara Raja Perlembagaan, Islam sebagai agama rasmi negara, dan Bahasa Melayu akan dijadikan sebagai Bahasa Kebangsaan.

Sebagai balasan, orang bukan Melayu akan diberi kewarganegaraan Malaysia dan tidak akan di hantar pulang ke negara asal mereka. Kalau orang bukan Melayu ingin batal perjanjian ini, maka orang Melayu tidak ada masalah sebab yang akan rugi adalah orang bukan Melayu, bukannya orang Melayu.

Jadi janganlah timbulkan isu keistimewaan orang Melayu atau kedudukan Raja-Raja Melayu sekiranya tidak mahu orang Melayu timbulkan isu hak orang bukan Melayu untuk diberi kerakyatan Malaysia.

Oleh Raja Petra Kamarudin

(Visited 371 times, 2 visits today)

Artikel berkaitan

43 comments

  1. Kulaiman Jj

    bangsa tak sedar diri…
    MESTI diajar..biar mereka sedar….

  2. Nash Iskandar

    Ingat ..di mana bumi di pijak di situ langit dijunjung..

  3. Nash Iskandar

    Huru Hara negara di sebabkan komunis telah menyusup masuk ke dalam otak orang melayu melalui alam siber..

  4. Ayahanda Osman Jula

    Bab menangai kebiadaban kaum2 pendatang ni, kita kena belajar dengan Indonesia, Thailand dan Vietnam, Perlembagaan kita dan solid dah cantik,
    Cuma pematuhan dlm perlaksanaan sangat lemah, mungkin pemimpin kita terlalu berlembut dlm hal ini, terlalu menjaga hati dan persaan para pendatang, kita tiada masalah untuk berkongsi negara dan kuasa, tapi malangnya mereka kaum pendatang ini terlalu biadab, TIDAK semuanya

  5. Kalsom Daud

    Mereka ni tak tahu sejerah sek cina persendirian.dia guna sukatan mata pelajaran ikut negara cina bukan Negara.kita. itlv

    M

  6. Iskandar Ahmad

    Bngsa cina ni mmg biadap dimane2….x sedar diri

  7. Bonnybridge Bridge

    Cina dah nk pupus, semua jd dapig, bole hanyutkn naik tongkang

  8. Asmanli Mehmed

    Dapigss bangsa yang susah nak dihapuskan,kalau kita bersatu mereka kelam kabut lari dan reti bersuara sebagai netizen DaPigsss

  9. Asfan Kashi

    Jgn slhkn mereka bkn xtau sejarah org muda kita yg nk sedekah pakat tepuk la ini hasil usaha anak muda

  10. Sabri Man

    Dah ler pendatang jadi komunis pulak lepas lawan kerajaan last2 nak samarata pulak.
    Sedar lah bangsaku melayu.

  11. Zarina Halim

    kerana xde ketegasan & kelemahan tuan rumahlah yg mendorong mereka menjadi biadap & bertindak sesuka hati.. malah atok pun tlh mengaku yg jwtn/peranan beliau hnya dibwh telunjuk sibiaDAP.. apatah lg pemimpin melayu yg lain.. khazanah melayu/bumiputera smakin rakus dijarahnya tp nmpk x hasilnya disalurkn kemana?? kolej PERSENDIRIAN kut.. ada dlm budget ke..!!!

  12. Tebinor Terbino Mnor

    hang yg kata pendatang..silap2 british burat syarat merdeka hang pun xdak lgi….

  13. Nin Monday

    PM Australia pernah kata kaum Cina kafir adalah kaum paling haprak dlm dunia

  14. Wan Rizal

    Jhoo low pun biadap, tak sedar diri merompak harta negara Macam BAPAK punya negara Dia…

  15. Mat Sani

    Komunis hanya letak senjata…ttp perang ideologi ttp brjalan…

  16. M B Ab Rahim

    Good piece!…hakikatnya…1. Hasil KERAjaan dari cukai langsung hanyalah 35% hingga 40%….2. 80%-85% darinya datang dari syarikat besar termasuk GLC yang ditubuhkan oleh Kerajaan BN…3. Kaum lain 80% rakyat- yakni melayu, bumiputra, india dll (Cina DAP hanya 18%) juga membayar cukai jualan 6% SST dan cukai cukai lain, yang lebih dari kaum Cina…4. Selain dari produk babi, tokong, restoran cina dan keranda Cina, peniaga DAP (9 dari 10 kaum Cina) bergantung 50% hingga 80% pasaran dari pembeli melayu, bumiputra dan India…3. Pendapatan mereka datang dari duit melayu, bumiputra, india, dll…4. Duit cukai mereka, datang dari pembeli melayu, bumiputra, india, dll…5. But that’s not the point!..yang penting, adalah salah mengikut undang undang menghina DYMM Raja Raja, agama dan hak hak orang melayu, bumiputra, kontrak social dan lain lain…kerana ia prejudis dan antagonistic …hehehee. Thanks. Bye.

  17. Poji Talib

    Klu dah namanya cina ….semua negara klu dia duduk memng nak jadi tuan tanah….ni spesis yahudi mata sepet…org jepun.. korea tak lah mcm ni…

  18. Kucal Kacil

    Yg pelik ade juga tuan yg sokong mereka ni..

  19. Murugan Rajoo

    Memang Salah “PENDATANG” fikir sebagai Tuan Rumah. Malangnya mereka bukannya “PENYAKAK” PENCURI WANG RAKYAT” “PENYELEWENG” “GADAI NEGARA BERBILLION” dan sebagainya.

  20. Nasir Salleh

    Betullah seperti kata pepatah diberi betis hendakkan paha…..dahlah tamak..penipu no 1

  21. Suhasni Al-Hayan

    Sebaiknya…sistem pemerintahan @ wakil rakyat hanya boleh diisi oleh kaum melayu/bumiputera shj. Manakala kaum2 pendatang hanya boleh mengundi, tak boleh jd wakil rakyat…ini yg patut dilakukan dlm perlembagaan…

  22. Mohd Suhaimie Malik

    Murugan Rajoo sapa yg ko maksudkn bleh sertakan bukti kukuh..

  23. Siti Haiza Zulkipli

    #boikot
    #beliprodukMuslim
    #belidikedaiMuslim
    #sokongpeniagaMuslim

  24. Ayahanda Osman Jula

    Mahendra Rao,! Ko tahu ke yang namanya kepulauan nusantara?!
    Kalau Kau nak tahu, kepulauan nusantara ini membabitkan 7 negara asean, manakala etnik terbesar melayu ada di Malaysia, Indonesia, Brunei,
    Manakala di Thailand, Kemboja, singapura dan laos, di 4 negara ini melayu menjadi minority, dilaos dikenali melayu champa, Negara2 yang tersebut inilah Kepulauan melayu nusantara, iaitu sebelum membentuk kesatuan negara masing2, ini fakta sejarah,
    Jangan nak nafikan bahwa wujud negara India, dan juga wujud negara cina, so sudah tentunya 2 etnik yg bukan melayu ini asalnya pendatang dan akan kekal begitu

  25. Hamid Paktam

    Oi paria jangan nak lebih lebih kalau kat India kasta ini becacai saja.
    Cerita BERBILLION butoh haram jadah semua sampai sekarang pun x ada bukti lagi.
    Bangsa dhajal penyembah SYAITAN

  26. Adam Lee

    Pendatang bangsat dinegara org selalunya memang tak sedar diri.

  27. Murugan Rajoo

    Hamid Paktam Pariah yg akan sebut orang lain Pariah.

  28. Zafri Khalis

    Melayu bgi muka masa PH14… Jd hadap aja le…

  29. Nash Iskandar

    Tebinor Terbino Mnor ejaan pun kelaut hahaha komen bangang

  30. Zamzam Alkazam

    Sdr la bangsa lu pendatang..bngsa lu tukang pungut taik.

  31. Azmal Razali

    Murugan Rajoo lu malu ka kita ckp lu pendatang.

  32. Buyung Tembaga

    Kalau orang datang rumah aku dan ngaku tu rumah dia… Aku halaukan.

  33. Murugan Rajoo

    Azmal Razali Jika u. bahagia sangat sebut je, mungkin Pemegangan dan Pengajaran U begitu, Atau hina dan kutuk begitu teruskan sahaja.
    Siapa akan rasa malu terpulang lah.

  34. Kumar Nadarajan

    Selagi hak istimewa tak di hapuskan melayu malas bertambah lagi berfikiran tidak waras

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.