Home / :: BLOG :: / Arab Saudi Dan UAE Memperkenalkan GST Bermula Hari Ini

Arab Saudi Dan UAE Memperkenalkan GST Bermula Hari Ini

Hari ini adalah hari pertama GST 5% diperkenalkan di UAE dan Arab Saudi.

Mereka tidak mempunyai pilihan kerana kedua-dua negara perlu menyelamatkan 1UAEDB dan 1SADB (mengikut logik Pakatan selamatkan 1MDB).

Memandangkan petrol di kedua-dua negara juga dikenakan GST, harga petrol UAE akan lebih mahal dari Malaysia mulai hari ini.

Terdapat juga laporan berita yang belum disahkan oleh kumpulan media Saudi, Saudi Gazette bahawa, Arab Saudi juga menaikkan harga petrol (termasuk GST) menjadikan harga lebihkurang sama dengan Malaysia.

Tarif elektrik domestik di Saudi turut meningkat tiga kali ganda pada hari ini.

—-
Rujukan:
UAE, Saudi Arabia impose 5pc VAT under new taxation system
https://www.thenews.com.pk/print/262941-uae-saudi-arabia-impose-5pc-vat-under-new-taxation-system

(Visited 7 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

68 comments

  1. Mohd Fadhil

    Pe jadah nye banding kan gst tmpt lain sedang kan tempat lain harga2 brg keperluan ngre lain sgt2 murah

  2. Mohd Taufik

    Arab saudi & uae ni kaya raya dgn hasil minyak masih kutip gst???

  3. Mael Ibnu Amen

    Bodo piang ko ni…
    ..kat Arab rokok 17 rial…lbeh 25 rgt

  4. Hazriq Hamzah

    Menyelamatkan 1MDB..??
    Apa maksudnya??
    Jadi betul lah GST yg dikutip selama ini semata mata utk 1mdb tu..bukanlah utk memajukan negara..??

  5. Yazid Palal Rp

    Bebal apa.. Murah… Pernah ke sana

  6. Dean

    Sebab harga minyak dunia dah jatuh harganya.

  7. Mohd Taufik

    Jd x pelik la Malaysia ambik langkah kutip gst…

  8. Jazzy Jeff

    Negara mana yg barang murah jer tu??

  9. Addy Asmawi

    Tgk la harga brg diaorg plak berapa, gaji diaorg plak berapa, apa brg plak yg dikenakan gst.. Apa plak aset2 negara diaorg yg dijual dan digadai..

  10. Abū

    Hello obviously u have no knowledge of world economy

  11. Zainie Mokhtar

    Bangang.. yang korang anti dan benci sesangat kat tanah air sendiri Malaysia ni dah kenapa.. apa yg kerajaan buat semua salah.. tapi bila negara lain buat mcm Malaysia pun korang masih salahkan Malaysia.. negara luar puji Malaysia pun korang boleh lagi benci Malaysia ni.. korang ni lah sebenarnya tak boleh duduk kat mana2 negara pun dlm dunia ni.. ko ingat dunia ni syurga ke semuanya menyenangkan..

  12. Achmad Achmad

    Tu jenis orang sindrom terecat akal bro..suruh mereka cek buat#ujianmental..kalau nak saringan awal saya bole buat saringan pengesanan #AwalTerencatAkal..

  13. Achmad Achmad

    #AddyAsmawi ada masalah sindrom #terencatAkal ker..bole buat pengesanan awal..

  14. Achmad Achmad

    #HazriqHamzah ada masalah simptom #TerencatAkal..bole buat saringan awal..ada ciri ciri tu..bahaya dibiarkan lama lama

  15. Afandi Ariff

    Cer bgtau kat mn brg murahlah sgt tu..

  16. Yop Yop

    bengap MACAI PH ni…..Kakkakakaaakkkahh

  17. Mohd Taufik

    Bila rase syukur sudah hilang…smua akan jd x betul pd mata mereka…

  18. Addy Asmawi

    Owh yg terencat akal tu bapak ko, sbb tu ko jwb soalan aku tu camtu wakakakakaka..

  19. Hazriq Hamzah

    Laaa…kita bertanya je,dia dh ckp kita terencat pulak..???
    Betullah kata org,1mdb nie cukup sensitif utk ditnya,dlm parlimen sama kat luar pun sama..bak pepatah melayu umno pernah berkata..Abah kencing berdiri,macai2 kencing berlari lari..Tak boleh nk jawab daaa ini 1mdb pny cerita..

  20. Mohd Taufik

    Lembap…org guna kiasan tp xleh nak hadam…huhuhu

  21. Rusman Idris

    Duduk sahaja di Artik atau Antartika , mungkin semua free … cuma bawa baju tebal !
    Alhamdulillah … syukur dgn kemakmuran negara kita.

  22. Saifulrizan Ab Rahman

    Harga brang naik sbb harga komoditi dunia, cth harga bg besi harga komoditi naik 15% maka harga besi pun naik la. Bkn gov y ske2 naik hrga brg

  23. Mohd Taufik

    Slama ni ph buat isu kata buat gst sbb nak byar hutang 1mdb…adakah arab saudi buat gst sbb nak byar hutang jgk mcm 1mdb..?

  24. Hazriq Hamzah

    Mohd Taufik..kiasan??kikiki..
    Jgn le guna fakta yg betul utk djadikan kiasan..kiasan konon..

  25. Hazriq Hamzah

    Itu arab saudi..tp Malaysia gst mmg utk selamatkan 1mdb kan..kan..kan..???

  26. Shamz Matt

    Tak bengap bukan PH hanya PH jer yg bengap tak sudah.

  27. Shamz Matt

    Tak suka pi dok kat hutan. Tanam sayur sndiri, pelihara aya itek kerbau sendiri. Pakai baju orang derma atau pi beli bundle kalau dah susah sangat.

  28. Yani ML

    saudi negara pengeluar minyak no.1 masih buat gst. Mesti saudi nak bankrap ..haiiiiii

  29. Yani ML

    Hazriq Hamzah bagi fakta sebb nak tau gak kalau gst bayar yg tuan kata….

  30. Ridzuan Ismail

    Tul,negara mana brg sgt murah tu mai citer sikit nok dgr ni,jgn pandai sembang jer,puiii??

  31. Hazriq Hamzah

    Laa…Yani ML sy tak tau sbb tu sy yg bertanya..kemana gst tu pergi..sbb sy xnmpk apa2 pun selama nie..yg sy nmpk bank2 bnyk dittp..kedai rakyat udah xbernyawa,kilang2 ada yg angkat kaki..mungkin tuan boleh bg penerangan sikit ke..

  32. Zaman Rahman

    sapa2 kata gst tu haram…. cuba2 la tak bayar gst nnt kt mekah ye….

  33. Ibni Idrus

    Suruh diorang cakap kat peniaga Arab kat Mekah GST Haram

  34. Zaman Rahman

    setiap servis & barangan pasti ada gst nnt… ckp kt pak arab itu… gst tu haram

  35. Zaidi Saad

    Tahniah! Akhirnya GST berjemaah. 6% sikit sgt, rakyat malaysia nak 20% baru ngam??

  36. Achmad Achmad

    Kalau nak murah duduk somalia atau zimbabwe sesuai..???

  37. Gir Rizalo

    Gay lgbt otak mmg kt buntot dia ni

  38. Gir Rizalo

    Gay lgbt otak mmg ingat buntot jer ko ni..ko dh nk mati dh ke sbb gst

  39. Kerambit Jahat

    Jahanam la rakyat depa, dah la US dok bg syarat2 bangang.. hmmmm…ada akai, pikiaq la..

    ” ingin saya pesan, GST tidak bebankan rakyat.”

    ” GST tidak bebankan rakyat”

    Jadi jenahak lagi elok

  40. Kerambit Jahat

    Syukur Alhamdulillah..tp dalam erti bersyukur tu banyak hujahnya.. hangpa Ni politik wechat ka, atau baru kenai politik..

  41. Kerambit Jahat

    Page troll ni, rata2 follower ahlul fekah ekonomi..so aku x mau komen byk2, depa ni sahih tisu.. ikut ja rentak depa..

    ” SYUKUR ALHAMDULILLAH”..

  42. Mus Saffir Senja

    Sebab Najib yg menghasut nya.. Si botak peluru kosong..

  43. Zainie Mokhtar

    Kerambit Jahat.. sapa yg ko maksudkan politik wechar atau baru kenal politik.. aku lahir berbelas tahun sebelum Mahadhir jadi PM lagi.. aku rasa susah senang mcm mana Malaysia ni menapak naik.. dari gaji keje kerajaan 350 sebulan.. sakarang kerani pun 1K-2k sebulan.. ko ni bila nak jadi Kerambit Baik..

  44. Rusman Idris

    Tidak pernah menyertai mana2 parti politik … tapi sudah lebih lima dekad mengikut perkembangan politik negara kita setiap masa.
    Bermula zaman Tun Razak hinggalah Najib Razak … semua dilalui !

  45. Mohd Affendi Ismail

    Macai PH ni kalau boleh semua benda diorg nk free

  46. Addy Asmawi

    Bapak ko la gay.. Sbb tu ko malu nak letak muka ko, sbb bapak ko gay!

  47. Addy Asmawi

    Saudi mmg negara pengeluar minyak, so??? Apa yg aku tny x jwb, tetiba je menjawab benda lain, bodoh ke apa ko nih??

  48. Shahrul Nizam

    Org melayu je yg menyalak nk murah itu ini..free itu ini..tgk bangsa lain ada???

  49. Shahrul Nizam

    Hoii..saudi nk bgkrap oooiiiii…pengeluar myk pun kena kn gst woiii..khakhakha

  50. Addy Asmawi

    Tgk la harga brg diaorg plak berapa, gaji diaorg plak berapa, apa brg plak yg dikenakan gst.. Apa plak aset2 negara diaorg yg dijual dan digadai..

  51. Rurounin Hisham

    Tak bebal bukan Macai Pembangang namanya
    Baru kuar dari Hutan Amazon ni
    ???

  52. Awang Mahathir

    Adoh teroknye mentaliti cai2 mahacai benar & fitnah pun xdpt d beza..

  53. Shahrul Nizam

    Rasa nye gaji dan harga barang di mlysia ni dah seimbang..org melayu je menyalak nk murah itu ini..free itu ini..bgsa lain ada??

  54. Addy Asmawi

    Bapak ngan mak ko melayu gak kan?? So bapak ngan mak ko menyalak gak la ek??

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.