Home / :: BLOG :: / #Bajet2019: Pemakan Dedak dan Kualiti Intelek

#Bajet2019: Pemakan Dedak dan Kualiti Intelek

Orang kuat Media Prima, Mustapha Kamil, menulis bahawa tiada perkara baharu dalam Bajet 2019 kerana duit telah habis bayar hutang.

Agaknya semacam sumpahan bila makan dedak sahaja terus ternampak tidak cerdik.

Bagaimana beliau boleh mendakwa duit telah habis sedangkan Bajet 2019 adalah bajet terbesar pernah dibentangkan iaitu RM314.5 bilion berbanding Bajet 2018 hanya RM280.15 bilion.

Malah dalam Bajet 2019 peruntukan pembayaran hutang juga berkurangan berbanding bajet 2018.

Jadi apa kejadah alasan duit habis bayar hutang?

Sebaliknya, Bajet 2019 memperuntukan RM259.85 bilion untuk pengurusan. Ini merupakan RM25.6 bilion lebih tinggi dari perbelanjaan mengurus dalam Bajet 2018 (RM234.25 bilion).

Dalam pilihan raya lalu mereka berkempen bahawa perbelanjaan pengurusan boleh dikurangkan dengan mengurangkan ketirisan dan rasuah.

Anehnya, apabila memerintah mereka menambah bajet pengurusan walaupun tiada kenaikan gaji, tiada bonus seperti bajet lalu dan bantuan kepada rakyat dikurangkan.

Jika ikut teori mereka bermakna mereka merancang untuk mewujudkan ketirisan dan rasuah yang lebih besar.

Nasib petani, nelayan, peneroka, penternak dan golongan bawahan di pandang sebelah mata sahaja dalam Bajet 2019. Namun pemakan dedak mencari jalan cuba mempertahankannya.

Selamat makan dedak. 😂

Sumber:
http://link.pakdin.net/dedak

(Visited 13 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

23 comments

  1. Hanita Hashim

    menteri2 dgn cai2 sama bodoh.. bila diberi dedak tr’us telan sebab tu setiap apa yg mereka cakap tak masuk akal

  2. Nik Mohd Kamal

    Dsn masa dia jdi kerajaan tak pernah pun kecoh mengadu domba bab hutang tun selama 22 thun …steady tak?

  3. Zahar Sharif

    Dia journalist terkenal, well educated, mantan ketua editor Nstp, jauh berbeza dgn Pak Din yg cari makan buat blog dgn cerita merapu

  4. Zakir Omar

    Nasib baik tak kerja bawah bingai dh…. Ruoa nya orang korporat sekarang dh jadi bangang keparat sama bingai bahlol.

  5. Aida Abdul

    Menteri2 PHaprak ini semua adalah bangkai2 bernyawa tapi bukanlah mati dicabut nyawanya tetapi adalah bangkai yg mati akal fikiran … jadi apa yg mereka fikir lalu terus menyampaikannya adalah dari fikiran yg dah busuk lalu keluar dari mulut yg busuk dan juga ucapan yg busuk … kan?

  6. Umar Jkm

    Dia tu orang kuat mcai2 lah biasa le hahaha kesian akal nye kurang cerdik insyaallah

  7. Ghazali Alip

    Macam mana dia kata negara muflis sedangkan bajet 2018 lebih banyak Dari 2017 pelik

  8. Hj Abu Bakar Berahim

    Dh jdi kera jan knalh brkroban apa cra pn utk rakyat,jngan nk slahkn orng lain,Kra jan Munafik

  9. Muhammad Shafiq

    Bayar hutang lah sngt,,,, hutang brtmbh ada la

  10. Ros Di

    Kerajaan baru ni x habis2 cakap pasal hutang….jumlahnya pun diputar belit jadi 1 trilion sedangkan bank negara sendiri istihar 600 billion lebih je.Otak pembelit Tun memang licik untuk cover manifesto yg x tertunai yg logik yg retorik untuk menang pilihanraya.Parti yg x de integriti sanggup membohongi rakyat dan buat fitnah untuk memenangi pru14….Berapa banyak negara yg berhutang dlm dunia ni untuk mentadbir negara.Kita harus perhatikan hutang2 tu digunakan untuk ape…pembangunan yg bagaimana?….Kita lihat projek2 yg disusun oleh pihak kerajaan terdahulu untuk rakyat sperti projeknkeretapi laju pantai timur dan pan borneo yg menelan belanja berbillion tentulah memerlukan hutang agak tinggi tapi x lah membebankan dan boleh dibayar.Pakar2 bahagian kewangan tentu tahu menilai pendapatan dan perbelanjaan negara…dan sebelum peralihan kuasa kita x nampak pun kerajaan BN muflis.Cuma mulut2 jahat pembangkang masa tu saja yg membuat fitnah kerajaan akan bankrap….Kerajaan sekarang ni tiada integriti kerana membuat manifesto yg x bertanggungjawab….hipokrit sesama pemimpin parti

  11. Mohd Rosslann

    Ckp bjet 2019 plng tggi dri bajet yg lepas2 tu…. Mcna duit hbis plak…. Bayar hutang kpala bana dio…..

  12. Asry Aziz

    ye ke? zaman atuk pm4 dulu konon jimat habis tapi masih takde lagi stesen angkasa?kih3

  13. Hamid Paktam

    Kepercayaan hanya berasaskan fakta bukan auta,
    Jangan menghalalkan cara mengikut nafsu sebab Allah mahaluas pengetahuan nya dan tiada sesiapa pun akan terlepas drp hukuman nya,
    MAKANYA hamba dg senang hati x nak terlibat dg permainan SYAITAN .
    WANGI WANGI SAHAJA TOLAK YANG HANCING.
    TAK NAK KENA KENCING

  14. Abdullah Mohd

    Kalau kamil gandum buat roti canai sedap juga makan sambil tengok tb3suku.

  15. Boy Bangsar Bangsar

    klu dok kira pasai hutang sampai bila tk abih wei bodo nya ph pas 2 puak ph wat lak hutang baru

  16. Myliq Fysalz

    Kalau dah kata takde duit…YG buat perbentangan budget tu buat apa….mcm manifesto jugak la…dibuatnya….

  1. Pingback: #Bajet2019: Pemakan Dedak dan Kualiti Intelek | Malaysia Updates News Portal

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.