Sekiranya ini terjadi….jgn marah kalau Melayu Islam bangkit…

Dalam satu surat pembaca di portal Malaysiakini, sudah dinyatakan ura ura kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan menutup lebih banyak agensi di bawah kementerian tertentu dengan alasan untuk melaksanakan penjimatan perbelanjaan kerajaan.

Ada cadangan melalui surat itu untuk menutup atau menggabungkan sesebuah kementerian dan agensi serta ada juga agensi yang dicadangkan untuk diletakkan di bawah agensi lain yang akan ditubuhkan kemudian. Agensi yang besar seperti Lembaga Tabung Haji (TH), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan juga mungkin akan ditutup.

Penulis surat itu, Gerard Lourdesamy mencadangkan agar agensi berkaitan agama Islam di bawah kerajaan ditutup dan dipindahkan di bawah kementerian berbeza kononnya untuk memudahkan pengurusan kementerian berkenaan dilaksanakan. Dengan Kementerian Kewangan kini diketuai oleh pemimpin dari DAP, kemungkinan ia strategi licik untuk memansuhkan perkara berkaitan hak keistimewaan orang Melayu.
https://www.malaysiakini.com/letters/426700

Menurutnya, selepas 13 kementerian sudah diumumkan oleh Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, kini ada baki 11 kementerian yang wujud di zaman pentadbiran Barisan Nasional (BN) masih tidak diumumkan pelantikan Menterinya. Baki kementerian itulah yang dicadangkan untuk diubahsuai pentadbirannya.

Dia mencadangkan supaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang sudah sekian lama mengawal selia perkara berkaitan umat Islam di negara ini terutamanya dari aspek pensijilan halal dipindahkan di bawah satu entiti baru iaitu Bahagian Hal Ehwal Islam (IAD).

Ia tidak akan lagi diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) seperti dahulu yang mana Perdana Menteri berkuasa dalam menentukan perkara berkaitan agama Islam ketika zaman pentadbiran BN. Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) dan Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan juga dicadangkan untuk diletakkan di bawah IAD.

Jabatan-jabatan besar yang menguruskan hal ehwal orang Islam akan diletakkan di bawah satu unit atau bahagian yang lebih kecil serta akan dikawal dengan lebih ketat lagi oleh IAD dan bukan lagi di bawah JPM. Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR) juga akan diletakkan di bawah IAD.

Dalam surat itu, dia mencadangkan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan pun akan diletakkan di bawah IAD. Bayangkan dek kerana mahu perubahan dengan undi PH, kini umat Islam menanggung akibatnya dan kesannya. Jika ia dilaksanakan, habis jabatan dan agensi milik umat Islam akan dihapuskan atau kuasa mereka akan menjadi lebih terhad.

Seperti yang dimaklumkan tadi, TH yang menjadi tempat simpanan pendeposit yang hendak pergi menunaikan haji yang berjumlah berbilion akan dipindahkan ke bawah IAD. Entah ada entah tidak Tabung Haji selepas ini. Bagaimana jemaah haji dari Malaysia hendak pergi menunaikan ibadah itu di Tanah Suci.

Peruntukan khas Biasiswa Pengajian Tinggi Raja-Raja Melayu dan Yang di-Pertua Negeri juga akan dipindahkan di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Ini cadangan yang melampau kerana mahu bertindak tanpa rujuk terlebih dahulu pada Raja Raja Melayu.

FELDA juga yang banyak membantu orang Melayu akan dipindahkan kuasanya di bawah Menteri Hal Ehwal Ekonomi, iaitu Azmin Ali. Amanah Raya Berhad (Amanah Raya) tempat orang Melayu buat wasiat juga akan dipindahkan. Ini adalah satu bencana besar untuk orang Melayu dan Islam jika ia benar benar berlaku.

Ingat balik apa yang Penang Institute dan DAP pernah cakap dulu sebelum mereka berkuasa. Mereka hendak buang penjawat awam. Ramai tidak percaya. Kini bukan sahaja penjawat awam Melayu yang ramai kena buang pada bulan Ramadhan ini, institusi berkaitan Islam juga mahu dibuang oleh kerajaan PH.

Ternyatalah apa yang DAP hendak diikutkan sahaja. Benarlah kata Hew Kuan Yaw, Supermaan DAP bahawa DAP mahu perkudakan Tun Mahathir sahaja.

17,000 kena buang, 3,600 guru agama kena buang dan semua ketua ketua kampung di seluruh negara turut kena buang.

Selepas ini Tok Imam, Tok Siak dan bilal masjid pula menunggu masa. Entah entah kami pun tidak dapat elaun lagi kerana kerajaan PH hendak berjimat. Ikut sangat cakap DAP sampai habis orang Melayu kena buang.

Rasa Hati,
Tok Siak Masjid

http://pakdin.my/tag/islam
http://pakdin.my/tag/jakim

110 KOMEN

  1. Aku tunggu je PENJAWAT AWAM yg kene pecat xtentu pasal ni buat DEMONTRASI…sedap2 ko tendang… org ade ank bini ko x fikir… bnd2 lain ko tunai perkare2 meraban gak ko utamekn…APSAL NAK ALIH CITER dri kene tny psl GST, TOL dgn MINYAK ke Tuan Air Mata oiiii… ke stress xblh bt keje ape lgi ltk jawatan arrr…. wakakakakakaaa ??? #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN
    #PHLETAKJAWATAN

  2. Eeee takut nye… ISA nk ditabal smule kn… OMG…OMG… aku pon nak sumbat2 org2 PH masuk ISA sbb mnipu janji2 manismu x nak tunaikan… ko xnk tny PUAKA2 PH keje memfitnah kene masuk ISA??? ???

  3. BERSALAHKAH BUDAK2 JASA ?

    Kami mohon kerja di sebuah Jabatan yg bernama Jabatan Hal Ehwal Khas ( JASA ). Ketika sesi temuduga, kami sendiri tak tahu bidang tugas pegawai2 JASA secara terperinci..setelah diterima bekerja barulah kami tahu dgn jelas bhw JASA adalah. Sebuah Jabatan yg menyokong dan mendokong serta mempertahankan Government of the day..oleh kerana ketika kami bertugas kerjaaan yg memerintah ketika itu adalah kerajaan BN, maka taat setia kami tentulah kpd kerajaan Barisan Nasional.
    Siapakah Perdana Menteri dlm kerajaan ketika itu? ,Tidak lain tdk bukan Tun Mahathir Muhammadlah PM.ketika itu, di zaman Dato Zainal Abidin dari Kelantan menjadi Ketua Pengarah yg kemudiannya di sambung oleh Dato Mohd Amin dari Pahang..
    Siapakah yg menyuburkan darah merah kami utk mempertahankan UMNO dan BN? Tak lain x bkn jugak Tun M,
    Siapakah yg mengarahkan kami utk menentang DAP habis2an? Juga Tun M,
    Siapakah yg menerap dan meyakinkan kami bhw DAP adalah parti rasis anti melayu dan islam? Jgk Tun M..
    Siapakah yg telah memperjelaskan kpd kami bhw Anwar Ibrahim adalah seorang kaki liwat dan tidak bermoral sehingga Tun mengambil keputusan utk memecat Anwar? Jgk Tun sendiri..
    Siapakah yg menyuruh kami membuat pemantauan/rakaman video pemimpin2 spt Mat Sabu yg kononnya byk menabur fitnah kpd kerajaan ketika itu? Itupun Tun sendiri tahu..

    Tun, x byk jasa kami pd Tun..cuma kamilah pegawai2 marhein yg bertekak, bertengkar mempertahankan Tun ketika Tun dicela sbg mahafiraun/ mahazalim oleh geng2 DAP dahulu..
    Di setiap pilihanraya kecil kami bertugas, berbulan2 meninggalkan keluarga berperang dgn DAP, PKR dan PAS yg ingin menjatuhkan Tun dahulu..dipelosok kampung yg taksub, nk buat ceramah pun mereka tunggu dengan parang, tapi pegawai JASA redah jugak, redah bkn kerana gaji RM1000 tu, tapi redah krn patuh kpd Tun utk mempertahankan kerajaan dlm apa keadaan sekalipun..

    Hari ini keadaan sdh berubah, Tun sdh berpeluk dgn DAP dan Anwar juga Mat Sabu..Tun berjaya menjatuhkan kerajaan BN..Tun berjaya membentuk kerajaan baru bersama Lim Kit Siang yg dulu Tun melabelkan mereka sbg Cauvanis, rasis dan anti melayu islam..MALANGNYA dlm barisan ahli parlimen Tun lbh byk kerusi DAP dan PKR..kami faham Tun buang kami pegawai2 JASA mgkin bkn datang dari kehendak hati Tun, tapi oleh kerana Tun dikelilingi.majoriti kerusi DAP yg anti melayu islam spt kata Tun dahulu, maka Tun terpaksa membuat keputusan sedemikian.
    Kami tersenyum melihat video pendek Tun memeluk anak kecil sambil sebak menangis membisik kpd anak kecil itu Tun kembali krn ingin menyelamatkan anak bangsa dan negara..

    Tun, walau hari ini anak2 & isteri kami juga berpelukan dlm tangisan Ramadhan krn kehilangan tempat mencari rezqi, TAPI utk pengetahuan Tun, kami sesekali tdk pernah menyesal menjadi pegawai JASA, mgkin tidak pernah ada sebesar zarah jasa kami kpd Tun, maka kami terima hakikat hukum politik dan redha dgn ketentuan Ilahi..

    Cuma apa yg kami khuwatirkan ialah Tun bakal melepaskan jawatan PM kpd Anwar yg dulu Tun sendiri bgtau kami beliau adalah seorang pemimpin tdk bermoral yg tdk boleh diangkat sbg pemimpin..Tun bakal tinggalkan untung nasib anak cucu kami kpd DAP yg Tun sendiri mengakui mereka adalah anti.melayu dan islam…
    BERBAHAGIALAH Tun dgn apa yg Tun lakukan..smoga Tun dikurniakan kesihatan yg baik..InshaaAllah suatu hari nnt org melayu pasti akan sedar apa yg telah terjadi kpd tanah air ini..sedar diketika segalanya tlh hilang..

    Maafkan kami Tok Janggut , maafkan kami Dato Bahaman, Dol.Said d Naning, Dato.Maharajalela, Mat Kilau di Sabah dan Rentap di Sarawak..sekadar ini saja kemampuan kami pertahankan bumi melayu ini…

    Salam Ramadhan, kepada Tun, saya mengambil kesempatan dibulan yg mulia ini utk memohon ampun.maaf andai selama berkhidmat dibawah Tun kami ada melakukan silap dan salah, Selamat berpuasa Tun, Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin!

    Mantan pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas ( JASA ).

  4. Jangan sampai kegawatan sok…dengan ramai diberhentikan kerja,tiada punca pendapatan,para pelabur lari….harap tiada berlaku apa-2…

  5. ni la namanya penghapusan melayu secara perlahan-lahan…yg dorg yg ngundi PH ni ingat..DAP ni ada amik kira ko sokong PH ke tak…dia x kisah pon…tapi yg ni la yg dia mahu..

  6. Surat tu cuma sekerat sahaja dipaparkan, tapi berdasarkan tajuk, bukankah ia lebih kepada berakhirnya ‘Jabatan Pembangunan Persekutuan’ yang merupakan duri dalam daging di negeri2 pembangkang semasa BN memegang kerajaan persekutuan?

  7. Maaf. Ditempat aku kebanyakan orang politik macam JASA dan JKKK ni semua sombong bodoh. Kalau ada apa-apa peruntukan dari UMNO dorang dan suku sakat dorang dah kebas dulu.

  8. Dengar ckp ph bulat2 tanpa buat kajian nilah akibatnya..mnangis mata darah sekali pun ..susah kita kembali semula..5 thn ..10thn x pasti lg..klau trsilap pangkah..sesalan x sudah

  9. Itulah permainan mereka..

    3 episod setiap hari..sampai 100hari

    Hebatkan Negaraku

    Mantapkan,Rapatkan Bangsaku

    Mertabatkan Agamaku

    Displin dan Tajamkan pemikiran

    Tingkatkan keimanan dan ketaqwaan

    Bersihkan hati nurani

    Sanjungi Raja2 Melayu

    Bangkitkan Melayu yg teguh

    Berakal ,Beremosi dgn panduan sunnah dan Alquran

  10. Allahuakbar….Allahuakbar…Allahuakbar walillahil hammuud semoga kecelaruan ini segera ter ungkap berkat kebesaran ALLAH AZZA WAZALLA….
    AAMIIN

  11. Bangkit wahai bangsa ku… Bangkit lah wahai umat islam di Malaysia… Bangsa dan Agama kita sedang di kotak katik olih mereka yg gilakan kuasa dan pangkat terutama dari kaum yg enti Melayu dan Islam ( Kafir Harbi)

  12. Bila Kuasa dibawah telunjuk Ultea Kiasu..abis agensi berkaitan..melayu dan islam dilupuskan..atas kehendak Ultra kiasu..huhuhu ah xsdap

  13. Ini lah kata bidalan nenek moyang kita dulu.. Jangan sampai menang sorak kampong tergadai.. tak mustahil anak cucu atau generasi Melayu kita suatu hari nanti akan merempat di tanah air sendiri… Melayu akan hilang kuasa dan suara di sebab kebodohan kita terutama anak2 muda Melayu yg mudah di pengaruh dgn fitnah.. provokasi serta propaganda olih musuh yg enti Islam dan Melayu… Anak muda skrg mudah termakan dgn janji2 palsu dan manis sebagai contoh pada PRU 14.. PH menjanjikan hutang PTPTN ditangguh ini lah provokasi yg berkesan krn yg ramai hutang dgn PTPTN ada lah anak Melayu jadi anak2 muda ini seronok jdgn janji palsu ni kerana ada antara mereka berhutang dgn PTPTN mencecah ratusan ribu ringggit.. Minyak petrol pada harga Rm 1.50.. tol dihapuskan dan berbagai janji palsu dan manis yg lain

  14. Mahacai yg mngundi ph ada x kna pecat..
    Klau ada.. bgtau la pd madey.. mna tau kot dia bole serap dlm atm.. jd papan sasar utk latihan mnembak..
    Mcmtu x la risau sgt.. kna tembak mati. Dh x pikir hal politik msia lg..
    Kikikikiki..???

  15. Dari ttup kementerian baik gaji menteri 3 -4 ribu je sebulan.elaun menteri semua bagi rakyat.baru betul kata nak tolong rakyat.betui dak

  16. Bangsat laknatullah punya Pundek kerala keling mahafiraun..busuknya hati seorang diktator KLEPTOKRASI penyamum korupsi Kerala India yang bernama Madey kuttymak mahafiraun

  17. Kerana dendam habis rkyt yg tdk brsalah menjdi mangsa kezaliman kerajaan PH yg baru memegang tampuk kepimpinan ..apalah nasib agma Islam yg selama ini di perlihara dgn baik di kerajaan dulu..skrng kita tunggu yg hendak di tutup ..nnti suatu hr nnti masjid negara pn azan tdk blh melungkan suara azan..

  18. Anita Idris sbb bngsa ko dn bngsa aku yg buat taik..pls dont deny..mlayu dh lma mnadah tngan je…mlayu yg mmalukn.xsemua tp klo tergulung dlm puak tu mmang mnyedihkn.

  19. BN kalah bukan kerana orang benci dsn.,,, atau sayang tun… tapi orang muda merasakan apa yang diberi xpernah cukup…. ibarat bagi betis nak peha…. itu saja pendapat aku….

  20. Alang kepalang ttup UIA.Masjid ikut sama bnyk kuil dn tokong.aslkn kne mngena dgn Islam ttp hbis2.
    Naikkn patung2 wajah Lim kit sial.lim guan eng.stiap negeri.daerah ada patung 2org ni…

  21. yg bising pembangang je..pembangang brp kerat sgt yg ada kt negara ni sbb tu la kalah pru..kerajaan pn malas nk layan la komen2 sampah cmni..HANCING.. WAKAKAKAKAA

  22. Xde bro.. smua org BN.. tu sbb org PH seronok yg kena buang kerja org melayu.. ape kaitan SPAD dgn politik.. jauh sgt tu.. ape kena mngna guru kafa.. dgn politik. Ape kna mngna guru yg mngjar alquran ye hngga d buang kerja.. sdr ke x.. ramai dr merka melayu n islam

  23. Aku tak terkesan dgn pemecatan atau pembubaran sesuatu jabatan atau badan kerajaan tetapi cukup terkesan dgn nasib kakitangan yg punyai keluarga menjelang raya ni..di bulan Ramadhan yg mulia ni dan Syawal menjelang tiba ni aku ingin menyeru kpd mereka yg teraniaya agar perbanyakkan ibadat dan memohon doa kepada Allah agar diberikan kekuatan menempuhi cubaan ini dan memohon kpd Allah juga agar membalas setiap perbuatan yg kita alami ..Doa seseorang muslim yg teraniaya amat makbul terutama di bulan Ramadhan dan Syawal..

  24. Haha…
    Mng sorak …
    Hari tu kan dah berdoa moga umno bn n najib tumbang..
    Knp bersedey plak..
    Aritu x rasa sdg aniaya org ke..
    Slmt beraya

  25. Saleha Ahmad
    Ko blum pnah merasa spt d afrika.. kt msia ni walaupn ph menang.. negara masih aman..
    Ko ni klau d afrika dh d rogol berjemaah sbb perangai tu nmpk mcm banggang2 ckit..


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda