Berapa Sen Pelaburan Mahathir Bawa Balik Hasil Lawatan Ke Antartika Dengan Belanja RM878,000 Ribu

Berapa banyak pelaburan yang dibawa oleh Mahathir dari Antartika seperti bagaimana Najib berjaya mendapatkan pelaburan Arab Saudi bernilai RM31 bilion di Pengerang, Malaysia?

Berapa ekor penguin yang dibawa balik oleh Mahathir? Atau dia membawa balik gunung ais tetapi telah cair dalam perjalanan pulang?

Pada tahun 2000, kerajaan membelanjakan RM2.5 juta untuk 16 lawatan rasmi dan bukan rasmi Perdana Menteri. Pada tahun 2001, sejumlah RM1.8 juta dibelanjakan untuk 14 lawatan.

Bagaimanapun untuk enam bulan pertama tahun 2002, lebih daripada RM8.5 juta telah dibelanjakan untuk perjalanan Perdana Menteri Mahathir Mohamad.

********
PM’s visit to Antarctica cost RM878,00

Prime Minister Dr Mahathir Mohamad and his delegation’s visit to Antarctica in February this year cost RM878,054.60, revealed parliamentary secretary to the Prime Minister’s Department Noh Omar.

He said this in a written reply to a question from Teresa Kok (DAP-Seputeh) who asked the prime minister to state the cost incurred for the trip to Antarctica.

In reply, Nor Omar said the PM and his delegates from the government were on an official visit.

According to him, the visit was aimed at providing exposure to the country, especially in the research field.

He added that Malaysia had earlier sent a few scientists to do research work on biology and telecommunications with the help from Australia and New Zealand.

Nor Omar said the prime minister also took the opportunity to meet with Argentina President Eduardo Duharde during the trip, and both countries agreed to cooperate in research carried out in Antartica.

Abuse of public fund

Kok told malaysiakini at the Parliament lobby today that she was shocked by the amount spent on the visit.

“This is an abuse of public fund,” she said.

She also questioned the location, duration and fields chosen for research.

She also expressed scepticism as the delegation mostly consisted of ministers and not researchers.

“For all I know, they went for a private visit,” she added.

Last Thursday, Parliament was told that the government had spent about RM13 million from 2000 till June 13 this year for the prime minister’s official and non-official visits overseas.

In 2000, the government spent RM2.5 million for the PM’s 16 official and non-official visits. Last year, a total of RM1.8 million were spent for 14 visits.

For the first six months of this year, however, more than RM8.5 million had been spent on the trips.

Opposition parties also questioned the increase in spending this year, which doubled the cost of overseas trips taken over the past two years.

https://malaysiakini.com/news/11983

(Visited 5 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

152 Replies to “Berapa Sen Pelaburan Mahathir Bawa Balik Hasil Lawatan Ke Antartika Dengan Belanja RM878,000 Ribu

  1. Bpe byk plak eset najib da gadai.. bpe byk plak utang negara yg rakyat perlu tnggung.. berapa byk hrga minyak naik.. bpe byk cukai nk dikenaakan pada rakyat.. berapa byk macai2 bebal yg masih sokong bn umno.. ha macai bebal sila jwab kt bwah.. yg x bebal dok diam2..

  2. Bpe byk plak eset najib da gadai.. bpe byk plak utang negara yg rakyat perlu tnggung.. berapa byk hrga minyak naik.. bpe byk cukai nk dikenaakan pada rakyat.. berapa byk macai2 bebal yg masih sokong bn umno.. ha macai bebal sila jwab kt bwah.. yg x bebal dok diam2..

  3. Bpe byk plak eset najib da gadai.. bpe byk plak utang negara yg rakyat perlu tnggung.. berapa byk hrga minyak naik.. bpe byk cukai nk dikenaakan pada rakyat.. berapa byk macai2 bebal yg masih sokong bn umno.. ha macai bebal sila jwab kt bwah.. yg x bebal dok diam2..

  4. Bpe byk plak eset najib da gadai.. bpe byk plak utang negara yg rakyat perlu tnggung.. berapa byk hrga minyak naik.. bpe byk cukai nk dikenaakan pada rakyat.. berapa byk macai2 bebal yg masih sokong bn umno.. ha macai bebal sila jwab kt bwah.. yg x bebal dok diam2..

  5. Bpe byk plak eset najib da gadai.. bpe byk plak utang negara yg rakyat perlu tnggung.. berapa byk hrga minyak naik.. bpe byk cukai nk dikenaakan pada rakyat.. berapa byk macai2 bebal yg masih sokong bn umno.. ha macai bebal sila jwab kt bwah.. yg x bebal dok diam2..

  6. Nak tambah berapa bnyk dah pengikut2 seluruh malaysia kumpul kekayaan. Rmh besar kereta banyk tapi tak da kerja tak da bisnes. Duit dpt dr mana ooooo my? Ada buat rmh bgai istana nila juta ooooooo. Besarnya bisnes tapi heran gak mcmana boleh dpt buat rmh besar2. Pinjam bnk ke? Besarnya gaji?

  7. Nak tambah berapa bnyk dah pengikut2 seluruh malaysia kumpul kekayaan. Rmh besar kereta banyk tapi tak da kerja tak da bisnes. Duit dpt dr mana ooooo my? Ada buat rmh bgai istana nila juta ooooooo. Besarnya bisnes tapi heran gak mcmana boleh dpt buat rmh besar2. Pinjam bnk ke? Besarnya gaji?

  8. Nak tambah berapa bnyk dah pengikut2 seluruh malaysia kumpul kekayaan. Rmh besar kereta banyk tapi tak da kerja tak da bisnes. Duit dpt dr mana ooooo my? Ada buat rmh bgai istana nila juta ooooooo. Besarnya bisnes tapi heran gak mcmana boleh dpt buat rmh besar2. Pinjam bnk ke? Besarnya gaji?

  9. Nak tambah berapa bnyk dah pengikut2 seluruh malaysia kumpul kekayaan. Rmh besar kereta banyk tapi tak da kerja tak da bisnes. Duit dpt dr mana ooooo my? Ada buat rmh bgai istana nila juta ooooooo. Besarnya bisnes tapi heran gak mcmana boleh dpt buat rmh besar2. Pinjam bnk ke? Besarnya gaji?

  10. Nak tambah berapa bnyk dah pengikut2 seluruh malaysia kumpul kekayaan. Rmh besar kereta banyk tapi tak da kerja tak da bisnes. Duit dpt dr mana ooooo my? Ada buat rmh bgai istana nila juta ooooooo. Besarnya bisnes tapi heran gak mcmana boleh dpt buat rmh besar2. Pinjam bnk ke? Besarnya gaji?

  11. Inilah pembangkang tk habis ngan kitar semula takda keja lain hanya dengar cakap org yg dh kecewa takda langsung nk memajukn negara…ada faedahke? melaga2kn org lebih baik diam drp mengapi2kn org dh banyak pahalake? yg kau dh ada dh sempurnake? diri kau tu…lebih baik diam drp ikut perangai yg tk berfaedah…..dn lebih lagi kerajaan sekarang drp dulu apa lagi yg kau tk puashati…kesenangan d.depan mata cukup2lh hentikanlah propaganda kitarsemulatu.

  12. Inilah pembangkang tk habis ngan kitar semula takda keja lain hanya dengar cakap org yg dh kecewa takda langsung nk memajukn negara…ada faedahke? melaga2kn org lebih baik diam drp mengapi2kn org dh banyak pahalake? yg kau dh ada dh sempurnake? diri kau tu…lebih baik diam drp ikut perangai yg tk berfaedah…..dn lebih lagi kerajaan sekarang drp dulu apa lagi yg kau tk puashati…kesenangan d.depan mata cukup2lh hentikanlah propaganda kitarsemulatu.

  13. Inilah pembangkang tk habis ngan kitar semula takda keja lain hanya dengar cakap org yg dh kecewa takda langsung nk memajukn negara…ada faedahke? melaga2kn org lebih baik diam drp mengapi2kn org dh banyak pahalake? yg kau dh ada dh sempurnake? diri kau tu…lebih baik diam drp ikut perangai yg tk berfaedah…..dn lebih lagi kerajaan sekarang drp dulu apa lagi yg kau tk puashati…kesenangan d.depan mata cukup2lh hentikanlah propaganda kitarsemulatu.

  14. Inilah pembangkang tk habis ngan kitar semula takda keja lain hanya dengar cakap org yg dh kecewa takda langsung nk memajukn negara…ada faedahke? melaga2kn org lebih baik diam drp mengapi2kn org dh banyak pahalake? yg kau dh ada dh sempurnake? diri kau tu…lebih baik diam drp ikut perangai yg tk berfaedah…..dn lebih lagi kerajaan sekarang drp dulu apa lagi yg kau tk puashati…kesenangan d.depan mata cukup2lh hentikanlah propaganda kitarsemulatu.

  15. Inilah pembangkang tk habis ngan kitar semula takda keja lain hanya dengar cakap org yg dh kecewa takda langsung nk memajukn negara…ada faedahke? melaga2kn org lebih baik diam drp mengapi2kn org dh banyak pahalake? yg kau dh ada dh sempurnake? diri kau tu…lebih baik diam drp ikut perangai yg tk berfaedah…..dn lebih lagi kerajaan sekarang drp dulu apa lagi yg kau tk puashati…kesenangan d.depan mata cukup2lh hentikanlah propaganda kitarsemulatu.

  16. “Kebaikkn di depan mata” tp bn umno still dok korek pekong sndri 30 thun lpas.. tgok je la admin page ni knpa x perkukuhkn parti dri dok cite bnda xde paedah?? Bnda da xde depan mata kan… bab kitar smula tu klu bleh jgn cite la… malu kang dri sndri… haha… x smpurna xpa tp jgn ssahkn org lain bro..

  17. “Kebaikkn di depan mata” tp bn umno still dok korek pekong sndri 30 thun lpas.. tgok je la admin page ni knpa x perkukuhkn parti dri dok cite bnda xde paedah?? Bnda da xde depan mata kan… bab kitar smula tu klu bleh jgn cite la… malu kang dri sndri… haha… x smpurna xpa tp jgn ssahkn org lain bro..

  18. “Kebaikkn di depan mata” tp bn umno still dok korek pekong sndri 30 thun lpas.. tgok je la admin page ni knpa x perkukuhkn parti dri dok cite bnda xde paedah?? Bnda da xde depan mata kan… bab kitar smula tu klu bleh jgn cite la… malu kang dri sndri… haha… x smpurna xpa tp jgn ssahkn org lain bro..

  19. “Kebaikkn di depan mata” tp bn umno still dok korek pekong sndri 30 thun lpas.. tgok je la admin page ni knpa x perkukuhkn parti dri dok cite bnda xde paedah?? Bnda da xde depan mata kan… bab kitar smula tu klu bleh jgn cite la… malu kang dri sndri… haha… x smpurna xpa tp jgn ssahkn org lain bro..

  20. “Kebaikkn di depan mata” tp bn umno still dok korek pekong sndri 30 thun lpas.. tgok je la admin page ni knpa x perkukuhkn parti dri dok cite bnda xde paedah?? Bnda da xde depan mata kan… bab kitar smula tu klu bleh jgn cite la… malu kang dri sndri… haha… x smpurna xpa tp jgn ssahkn org lain bro..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.