Home / :: BLOG :: / Berita palsu mengenai Durian Musang King Tidak Diterima Di China Adalah Perbuatan Sabotaj Ekonomi

Berita palsu mengenai Durian Musang King Tidak Diterima Di China Adalah Perbuatan Sabotaj Ekonomi

Berita palsu mengenai pihak berkuasa China menolak buah durian Musang King yang terpaksa dijual pada harga RM30 sekilogram di Bentong dan Raub adalah usaha untuk mensabotaj populariti buah tersebut.

Pengusaha durian menyifatkan mesej dan gambar virus yang telah diedarkan di media sosial sejak malam Jumaat sebagai khabar angin semata-mata dan pencinta durian tulen tetap tidak terpengaruh dengan berita tersebut.

Pemilik Raub Durian Orchard, Eddie Yong, berkata berita tentang durian ditolak oleh China disebabkan insektisida buah-buahan yang terlalu tinggi dan kemudian dijual di Pahang dengan harga yang murah tidak benar sama sekali.

“Ia jelas tidak masuk akal …. siapa yang mahu membayar bayaran pengangkutan untuk membawa kembali durian ke Malaysia. Hayat durian hanya dalam satu hingga dua hari sebelum ia menjadi busuk.

“Berdasarkan apa yang saya dengar, gambar itu (durian yang menjadi viral) mungkin telah diambil di Thailand dan beberapa orang yang tidak bertanggungjawab telah menyebarkan dengan mendakwa ia adalah dari Bentong dan Raub yang dikenali sebagai perkampungan durian,” kata Ng yang telah telah menanam durian selama lebih daripada 32 tahun.

Sementara itu, pemilik ladang Durian Organik Karak, Ng Swee Ten, berkata buah durian dalam gambar yang telah menjadi viral bukan jenis Musang King.

Ng, yang telah mengusahakan ladangnya di Karak, Bentong selama lebih 20 tahun, berkata durian dalam imej itu dikatakan durian dari Thailand dan bukan di Malaysia.

“Ia bukan menyerupai bentuk Musang King dan juga  kami hanya dibenarkan mengeksport isi durian sejuk beku ke China,” katanya.

Hanya baru-baru ini buah durian telah dieksport ke Festival Durian Nanning.

“Terdapat lebihan bekalan untuk pelbagai jenis Musang King dan itulah sebabnya harga jatuh antara RM30 dan RM50 dari RM100 sebelum ini. Terdapat banyak buah durian kebun di Bentong dan Raub menyebabkan banyak persaingan untuk menarik pelanggan,” katanya, dan pencinta durian tidak akan mudah ditipu oleh berita sedemikian.

Mesej palsu di WhatsApp mendakwa “China menolak hampir 20 kontena durian Musang King kerana insektisida terlalu tinggi yang dikesan dalam buah dan durian telah dipulangkan kembali ke Malaysia dan dijual dengan harga murah di Raub dan Bentong dengan harga RM30 satu kilogram.

(Visited 3 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Kos operasi penternakan ayam meningkat selepas rejim PH memerintah kata persatuan

Persatuan terbesar mewakili industri ternakan mengalu-alukan siasatan berhubung dakwaan tentang kewujudan kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca kenaikan harganya sejak kebelakangan ini.

12 comments

  1. Mimi Rusmiyati

    Kt China sampai beratur panjang nk rasa & beli musang king kita la.. (sorry, tk simpan link tuh)

  2. Yazid Palal Rp

    Ambil tindakan…. sesiapa rakyat malaysia memsabotaj ekonomi negara. Musuh no. 1

  3. Katak Hijau

    Ambik se lorry buah durian tu . .hempap kat dia . …

  4. Azhari Sumsha Bob

    Abis yg nak jual melampau lampau sgt mahal nye tu dah kenapa …bingai

  5. Abdul Rasyid Muhammad Razak

    tetap kena boikot durian sbb peniaga eksport durian terbaik dan tinggal yang kualiti rendah utk rakyat malaysia.kualiti tinggi harga tak masuk akal.alasan nya durian kurang.mmg la kurang sbb peniaga cina eksport ke cina

  6. Sharif Mohd

    Elok la berita ni kalau betul. Br la rakyat malaysia dpt merasa durian king

  7. Dadek Apip Faris

    Fitnah ni kita thu kerja sapa.. puak songsang aljuburi

  8. Ruhaizan Ithnin

    inilah punca buah durian kat mlysia skrg mnjadi buah mampu tgok…demi mgejar keuntungan di luar hingga kurang bekalan dlm negara lntas melonjakkan hrga dlm negara….mmmmmm teruskanlahhhhh

  9. Park Long Su

    Tinggalkan si musang king.. durian kg pun sodap.. mahal2 pun kulit kena buang gak..

  10. Lam Thye

    jual la kat planet zargus, mana tu sekilo rm 80. hahha

  11. Har Muhd

    Admin terlebih mkn dedak durian king

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: