Home / :: BLOG :: / Bon Samurai: Mahathir pun tidak pasti untuk apa

Bon Samurai: Mahathir pun tidak pasti untuk apa

Soalan:
Siapa tahu Bon Samurai RM7.6 bilion (200 bilion Yen) ini untuk apa? Projek infra apa? Ada berdasarkan projeksi ekonomi?

Wajarkah keluar bon berhutang kalau setakat hendak belanja lebih? Dulu pandai mengata orang. 😂

******************

Semalam saya bertanya kepada sahabat-sahabat “untuk kegunaan apa Bon Samurai Malaysia ini diterbitkan?.”

Banyak jawapan diberikan tetapi tiada keseragaman.

Rupanya bukan kita sahaja tidak pasti, Tun Mahathir pun macam tidak pasti. Ini jawapannya kepada pemberita:

“Jika kita dapat tukar daripada faedah tinggi dengan yang rendah kita akan dapat kurangkan beban negara untuk membayar balik pinjaman. Bon itu boleh diguna untuk apa-apa projek yang kita ada,”

Jadi kita masih tersangkut di tahap pertanyaan bon samurai ini akan digunakan untuk apa?

Adakah ia untuk bayar hutang, laksanakan projek pembangunan atau kegunaan pengurusan?

Sumber: Ab Jalil Backer
Link: http://link.pakdin.net/samurai

Rujukan: http://pakdin.my/tag/hutang-negara

(Visited 20 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

15 comments

  1. Rosli Hashim

    Mamak nak mati dah dia peduli apa !! anak 2 Kaya raya rakyat dan pemerintah baru nanti jadi mangsa

  2. Iskandar Ahmad

    Mahathir nk smbung buat jmbatan bengkok katenye…nnti koroni dia x msyyuuuuukkkkk

  3. Aija Wahab

    Bon samurai naik… Tun off kan batari jerr… Ape dia kesah… Yg dia kesah la ni..tengah ada kuasa, Kera jaan pakatun lom tumbang… Penuhkan tembolok 14 keturunan dia dulu… Yg len…blakang crita…

  4. Aznan Zainal

    Mau kasi cepat sikit sama dia punya kroni2 dan anak2 bikin kaya raya

  5. Shah Nadz

    7 bilion bon cuku ke nk bayar utang 1 trillion…betul2 mengarut…tak logik lngsung

  6. Jentayu Merah

    Atok sebenarnye nak sekat kuasa ekonomi total bangsa cina kt malaysia ni bile jemput pelabur dr jepon.Mcm dia buat dasar mase PM 4 dulu.Jepon benci bangsa cina sejak azali.Bile DSN jemput pelabur cina,mereka khianat dan berganding menguasai dan sabotaj ekonomi negara.Dengan pelabur2 dr jepon,bangsa cina ni tak bole ngam dgn bangsa jepon.

  7. Affandi AD

    Dapat hutang enjoy,ibarat tongkang pecah bapak ikan yu kenyang.

  8. Muhd Adli Lawrence Abdullah

    Bon Samurai utk diri sendiri dan sewaktu dgn dia

  9. Harun B Othman Harun

    22thn pencuri duit negara..dia tak kisah pun nak byr brp. Bkn duit dia duit rakyat.uwang negara…yg penting cita2 tercapai…yg rwkyat bodo betul bendul .nanti kqta la..tgk tun pandai dpt darjah kebesaran dari kerajaan jepun lagi.

  10. Sharene Sha

    bukan berjiwa Rakyat.dan situa ini dulukan kroni2nya.bila bercakap cukup pandai.pada hal untuk Rakyat kosong belaka dan pandai berjanji untuk 2019.selepas tu uturn balek segala janji2 cakap2 untuk Rakyat.tiada bukti2 Lagi jangan pecaya.tunggu dan Lihat thn 2019.

  11. Sharene Sha

    betul tu sesetengah Rakyat tidak berfikir.cepat percaya.Lepas tu puji lah situa ini pandan jaga negara pada halnya tidak. 22thn memerintah wang forex hilang wang Rakyat 35.5B.yang tau tuduh dan fitnah pada DSNR.diri sendiri pun ada buat salah.Rakyat bukan bodoh nak ditipuLagi.macam PRU.14 SPRM dan PDRM tau.tetapi dah situa berkuasa.kes forex tak berani dikedepankan.Report sudah dibuat diPDRM.

  12. Muhammadsalehahmad Saleh

    Yen tetap naik dan stabil
    Sdgkan rm jatuh merudum
    Takke payah nak bayar nnti..
    Bayar la hutang dulu…
    Seperti dsn buat masa ambil
    Alih tmpat kutty dulu…
    Ni pergi pinjam lgi…
    Memang pm paling bangang
    Dlm dunia…

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.