‘Bulan madu Mat Sabu dah tamat’ – Hishamuddin

Kongsi:

Bekas Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memberi ‘peringatan’ kepada penggantinya, Mohamad Sabu bahawa tempoh bulan madu untuk Kementerian Pertahanan sudah tamat dan kini masanya untuk bekerja.

Ahli Parlimen Sembrong itu berkata, kini tiba masanya untuk beliau mengkritik dengan memberi pandangan terhadap tindakan Kementerian Pertahanan yang diterajui Mohamad Sabu.

“Sebelum ini saya nak tengok dan lihat, saya tak mahu buat banyak sangat komen supaya Menteri Pertahanan yang baharu diberikan ruang untuk belajar dan melihat sendiri apa yang ada di Mindef dan apa juga pendirian yang beliau (Mohamad) boleh lakukan selepas ini.

“Tetapi ‘honeymoon period’ dah tamat sekarang dan kini saya nak pandangan saya didengari pula,” katanya ketika ditemui medi di lobi Parlimen, hari ini.

Menurut Hishammuddin, Kementerian Pertahanan memulakan peranan mereka dengan menghentikan operasi Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman (KSCIP) dan pejabat sementara di Jalan Ampang juga ditutup serta-merta.

“Masih banyak lagi isu lain antaranya aset Kementerian Pertahanan, kebajikan tentera dan keluarga serta veteran tentera.

“Selepas 100 hari pentadbiran PH kita akan lihat bagaimana Kementerian Pertahanan menjalankan tugas terhadap kawalan keselamatan negara,” ujarnya.

Ketika ditanya berkenaan tindakan kerajaan membatalkan KSCIP, beliau menganggap keputusan itu merugikan Malaysia.

“KSCIP dibiayai penuh oleh Arab Saudi, ia belum dilancarkan lagi dan sebenarnya masih peringkat awal jadi kalau keputusan ini dibuat kali ini ia tak akan membazir, tak menjejaskan.

“Tetapi saya percaya Arab Saudi ada pilihan lain di negara lain, jadi kalau kita pilih tak nak kerjasama dengan mereka, mereka boleh buat keputusan di negara lain tapi kita yang rugi,” katanya.

Baru-baru ini, Mohamad Sabu yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata, fungsi KSCIP diserap ke dalam Institut Pertahanan dan Keselamatan Malaysia (MiDAS) di bawah Kementerian Pertahanan.

KSCIP diilhamkan selepas kunjungan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdul Aziz Al-Saud ke Malaysia pada Mac 2017 serta penyertaan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Razak dalam sidang kemuncak di Riyadh yang dihadiri Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump.

Najib pada Julai 2017 dilaporkan berkata, pusat itu bakal mempunyai sebuah bangunan kekal di tanah seluas 16 hektar di Putrajaya, bersamaan 20 padang bola sepak.

…………………
Berita berkaitan:

‘Najib: Arab Saudi akan terkilan Malaysia henti operasi Pusat Raja Salman’

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa kerajaan Arab Saudi akan terkilan dengan Malaysia susulan tindakan kerajaan baharu Pakatan Harapan (HARAPAN) menghentikan operasi Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman (KSCIP).

Menurut Najib, KSCIP diilhamkan Raja Arab Saudi Raja Salman Abdulaziz Al Saud dan Kerajaan Malaysia di bawah pimpinannya (Najib) ketika itu menyambut baik cadangan tersebut yang dianggap baik untuk kedua-dua negara.

“Mereka (Arab Saudi) memilih Malaysia berbanding dengan banyak negara lain, jadi kita menolak bantuan daripada kerajaan Saudi yang merupakan negara yang amat baik hubungan dengan Malaysia. Mereka akan terkilan,” katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen.

Semalam, Kementerian Pertahanan menerusi jawapan bertulis kepada soalan Kasthuri Patto (PH-Batu Kawan) di Dewan Rakyat mengumumkan kerajaan menghentikan operasi KSCIP dan pejabat sementaranya di Jalan Ampang juga ditutup serta-merta.

Kementerian itu berkata fungsi KSCIP diserap ke dalam Institut Pertahanan dan Keselamatan Malaysia (MIDAS) di bawah Kementerian Pertahanan.

Kongsi:

Terkini

Sering dibaca

Dari FB Najib Razak

310 Replies to “‘Bulan madu Mat Sabu dah tamat’ – Hishamuddin

  1. Tanya pasal.. Equanimity dibeli dengan dana 1MDB
    NAJIB KATA TAK TAHU..

    Tanya pasal.. tentang surat kepada CIA
    NAJIB KATA TAK TAHU..

    Tanya pasal.. wang 1MDB masuk dalam akaun peribadi
    NAJIB KATA TAK TAHU..

    Tanya pasal.. sumber dana beli barang kemas Rosmah
    NAJIB KATA TAK TAHU..

    SEMUA TAK TAHU, APA YANG NAJIB TAHU ??!

  2. Sham, nak tanya sikit kerana kamu baru 3 bulan tidak lagi jadi Menteri Pertahanan.
    Konon handal sangat,
    – Berapa buah kapal terbang pejuang dan helicopter yg bolih guna dn bolih terbang
    – Kenapa tanah tentera Airport Sg.Besi dijadikan bencana kononnya utk jadi bandar dalam tanah, kalau pelabur nak buat pun, kan bolih buat did Sepang ke, di Sembrong ke atau di Pekan ke. K Kenapa tanah Sg.Besi atau ada udang disebalik batu. Kemana kah tanah2 yg digali itu dibuang, sekali lagi nak tanya, Kemana kah tanah2 yg di gali itu dibuang?
    Adakah rakyat Malaysia bodoh atau dibodohkan olih kamu dan kerajaan BN UMNO?
    Sejarah telah mengatakan bahawa Yap Ah Loy datang ke Malaya @ Kuala Lumpur utk melombong bijih, adakah tanah dikawasan tentera Sg.Besi bawah nya takda bijih. Adakah Yap Ah Loy tak habis kerja my melombong bijih sampai skrang ni CICIT nya datang dgn diberi laluan besar olih kerajaan BN utk mereka menyambung kerja yg tercicir dulu.
    Sejarah mengesahkan bahawa KL adalah kawasan bijih yg paling banyak.
    Cuma nak tanya, Berapa nilai bijih sekarang.
    – Kapal selam Malaysia, adakah laut skrang sudah kering hingga ianya dh tak bolih menyelam, jawab Sham
    – Yg lain2 tu nantilah, biar kerajaan tanya di parlimen nanti

  3. Sham, nak tanya sikit kerana kamu baru 3 bulan tidak lagi jadi Menteri Pertahanan.
    Konon handal sangat,
    – Berapa buah kapal terbang pejuang dan helicopter yg bolih guna dn bolih terbang
    – Kenapa tanah tentera Airport Sg.Besi dijadikan bencana kononnya utk jadi bandar dalam tanah, kalau pelabur nak buat pun, kan bolih buat did Sepang ke, di Sembrong ke atau di Pekan ke. K Kenapa tanah Sg.Besi atau ada udang disebalik batu. Kemana kah tanah2 yg digali itu dibuang, sekali lagi nak tanya, Kemana kah tanah2 yg di gali itu dibuang?
    Adakah rakyat Malaysia bodoh atau dibodohkan olih kamu dan kerajaan BN UMNO?
    Sejarah telah mengatakan bahawa Yap Ah Loy datang ke Malaya @ Kuala Lumpur utk melombong bijih, adakah tanah dikawasan tentera Sg.Besi bawah nya takda bijih. Adakah Yap Ah Loy tak habis kerja my melombong bijih sampai skrang ni CICIT nya datang dgn diberi laluan besar olih kerajaan BN utk mereka menyambung kerja yg tercicir dulu.
    Sejarah mengesahkan bahawa KL adalah kawasan bijih yg paling banyak.
    Cuma nak tanya, Berapa nilai bijih sekarang.
    – Kapal selam Malaysia, adakah laut skrang sudah kering hingga ianya dh tak bolih menyelam, jawab Sham
    – Yg lain2 tu nantilah, biar kerajaan tanya di parlimen nanti

  4. Sham, nak tanya sikit kerana kamu baru 3 bulan tidak lagi jadi Menteri Pertahanan.
    Konon handal sangat,
    – Berapa buah kapal terbang pejuang dan helicopter yg bolih guna dn bolih terbang
    – Kenapa tanah tentera Airport Sg.Besi dijadikan bencana kononnya utk jadi bandar dalam tanah, kalau pelabur nak buat pun, kan bolih buat did Sepang ke, di Sembrong ke atau di Pekan ke. K Kenapa tanah Sg.Besi atau ada udang disebalik batu. Kemana kah tanah2 yg digali itu dibuang, sekali lagi nak tanya, Kemana kah tanah2 yg di gali itu dibuang?
    Adakah rakyat Malaysia bodoh atau dibodohkan olih kamu dan kerajaan BN UMNO?
    Sejarah telah mengatakan bahawa Yap Ah Loy datang ke Malaya @ Kuala Lumpur utk melombong bijih, adakah tanah dikawasan tentera Sg.Besi bawah nya takda bijih. Adakah Yap Ah Loy tak habis kerja my melombong bijih sampai skrang ni CICIT nya datang dgn diberi laluan besar olih kerajaan BN utk mereka menyambung kerja yg tercicir dulu.
    Sejarah mengesahkan bahawa KL adalah kawasan bijih yg paling banyak.
    Cuma nak tanya, Berapa nilai bijih sekarang.
    – Kapal selam Malaysia, adakah laut skrang sudah kering hingga ianya dh tak bolih menyelam, jawab Sham
    – Yg lain2 tu nantilah, biar kerajaan tanya di parlimen nanti

  5. Sham, nak tanya sikit kerana kamu baru 3 bulan tidak lagi jadi Menteri Pertahanan.
    Konon handal sangat,
    – Berapa buah kapal terbang pejuang dan helicopter yg bolih guna dn bolih terbang
    – Kenapa tanah tentera Airport Sg.Besi dijadikan bencana kononnya utk jadi bandar dalam tanah, kalau pelabur nak buat pun, kan bolih buat did Sepang ke, di Sembrong ke atau di Pekan ke. K Kenapa tanah Sg.Besi atau ada udang disebalik batu. Kemana kah tanah2 yg digali itu dibuang, sekali lagi nak tanya, Kemana kah tanah2 yg di gali itu dibuang?
    Adakah rakyat Malaysia bodoh atau dibodohkan olih kamu dan kerajaan BN UMNO?
    Sejarah telah mengatakan bahawa Yap Ah Loy datang ke Malaya @ Kuala Lumpur utk melombong bijih, adakah tanah dikawasan tentera Sg.Besi bawah nya takda bijih. Adakah Yap Ah Loy tak habis kerja my melombong bijih sampai skrang ni CICIT nya datang dgn diberi laluan besar olih kerajaan BN utk mereka menyambung kerja yg tercicir dulu.
    Sejarah mengesahkan bahawa KL adalah kawasan bijih yg paling banyak.
    Cuma nak tanya, Berapa nilai bijih sekarang.
    – Kapal selam Malaysia, adakah laut skrang sudah kering hingga ianya dh tak bolih menyelam, jawab Sham
    – Yg lain2 tu nantilah, biar kerajaan tanya di parlimen nanti

  6. Sham, nak tanya sikit kerana kamu baru 3 bulan tidak lagi jadi Menteri Pertahanan.
    Konon handal sangat,
    – Berapa buah kapal terbang pejuang dan helicopter yg bolih guna dn bolih terbang
    – Kenapa tanah tentera Airport Sg.Besi dijadikan bencana kononnya utk jadi bandar dalam tanah, kalau pelabur nak buat pun, kan bolih buat did Sepang ke, di Sembrong ke atau di Pekan ke. K Kenapa tanah Sg.Besi atau ada udang disebalik batu. Kemana kah tanah2 yg digali itu dibuang, sekali lagi nak tanya, Kemana kah tanah2 yg di gali itu dibuang?
    Adakah rakyat Malaysia bodoh atau dibodohkan olih kamu dan kerajaan BN UMNO?
    Sejarah telah mengatakan bahawa Yap Ah Loy datang ke Malaya @ Kuala Lumpur utk melombong bijih, adakah tanah dikawasan tentera Sg.Besi bawah nya takda bijih. Adakah Yap Ah Loy tak habis kerja my melombong bijih sampai skrang ni CICIT nya datang dgn diberi laluan besar olih kerajaan BN utk mereka menyambung kerja yg tercicir dulu.
    Sejarah mengesahkan bahawa KL adalah kawasan bijih yg paling banyak.
    Cuma nak tanya, Berapa nilai bijih sekarang.
    – Kapal selam Malaysia, adakah laut skrang sudah kering hingga ianya dh tak bolih menyelam, jawab Sham
    – Yg lain2 tu nantilah, biar kerajaan tanya di parlimen nanti

  7. Sham, nak tanya sikit kerana kamu baru 3 bulan tidak lagi jadi Menteri Pertahanan.
    Konon handal sangat,
    – Berapa buah kapal terbang pejuang dan helicopter yg bolih guna dn bolih terbang
    – Kenapa tanah tentera Airport Sg.Besi dijadikan bencana kononnya utk jadi bandar dalam tanah, kalau pelabur nak buat pun, kan bolih buat did Sepang ke, di Sembrong ke atau di Pekan ke. K Kenapa tanah Sg.Besi atau ada udang disebalik batu. Kemana kah tanah2 yg digali itu dibuang, sekali lagi nak tanya, Kemana kah tanah2 yg di gali itu dibuang?
    Adakah rakyat Malaysia bodoh atau dibodohkan olih kamu dan kerajaan BN UMNO?
    Sejarah telah mengatakan bahawa Yap Ah Loy datang ke Malaya @ Kuala Lumpur utk melombong bijih, adakah tanah dikawasan tentera Sg.Besi bawah nya takda bijih. Adakah Yap Ah Loy tak habis kerja my melombong bijih sampai skrang ni CICIT nya datang dgn diberi laluan besar olih kerajaan BN utk mereka menyambung kerja yg tercicir dulu.
    Sejarah mengesahkan bahawa KL adalah kawasan bijih yg paling banyak.
    Cuma nak tanya, Berapa nilai bijih sekarang.
    – Kapal selam Malaysia, adakah laut skrang sudah kering hingga ianya dh tak bolih menyelam, jawab Sham
    – Yg lain2 tu nantilah, biar kerajaan tanya di parlimen nanti

  8. Begini rupanya momentom atau rasa peralihan kuasa pemerintah negara. Perbezaan antara penyerah dan pengambil alih amat ketara dlm konteks keterampilan pemimpin2 yg terpilih serta kemampuan mereka menyampaikan dasar yg mampu diyakini.
    Apakah sinario ini sama dirasakan oleh negara2 maju yg sering silih berganti pemerintahan di setiap kali pru. Pada zahirnya dilihat negara2 maju, pemerintah yg dilantik mampu mentadbir urus negara dg harmoni. Berbeza dg negaraku, pemerintah baharu lebih minat kpd pemusnahan pemimpin yg ditewaskan dari mendahulukan kesejahteraan hidup rakyat.

  9. Begini rupanya momentom atau rasa peralihan kuasa pemerintah negara. Perbezaan antara penyerah dan pengambil alih amat ketara dlm konteks keterampilan pemimpin2 yg terpilih serta kemampuan mereka menyampaikan dasar yg mampu diyakini.
    Apakah sinario ini sama dirasakan oleh negara2 maju yg sering silih berganti pemerintahan di setiap kali pru. Pada zahirnya dilihat negara2 maju, pemerintah yg dilantik mampu mentadbir urus negara dg harmoni. Berbeza dg negaraku, pemerintah baharu lebih minat kpd pemusnahan pemimpin yg ditewaskan dari mendahulukan kesejahteraan hidup rakyat.

  10. Begini rupanya momentom atau rasa peralihan kuasa pemerintah negara. Perbezaan antara penyerah dan pengambil alih amat ketara dlm konteks keterampilan pemimpin2 yg terpilih serta kemampuan mereka menyampaikan dasar yg mampu diyakini.
    Apakah sinario ini sama dirasakan oleh negara2 maju yg sering silih berganti pemerintahan di setiap kali pru. Pada zahirnya dilihat negara2 maju, pemerintah yg dilantik mampu mentadbir urus negara dg harmoni. Berbeza dg negaraku, pemerintah baharu lebih minat kpd pemusnahan pemimpin yg ditewaskan dari mendahulukan kesejahteraan hidup rakyat.

  11. Bn masih mimpi mahu memerintah malaysia..walau dah kalah…cuba terima kenyataan mmg dah kalah..beringatlah dgn rakyat..bahawa..kuasa semua ditangan rakyat…kalau ingin memerintah…coba peka sikit sgn kebajikn rakyat..ne..jaga kebajikn sendiri..mana tak kaya..ibaratkn yg kaya mkin kaya..yg miskin..makinlah miskin..apa tugas pemimpin??meningkatkan taraf hidup rakyat..dan negara…

  12. Satu krugian yg besar….tengok je apa jd MH370 Tentera laut mreka lengkap dgn peralatan mncari serpihan MH370. Kita apa ada xde langsong peralatan canggih. Malulah Sabu. Bukan senang Raja Arab Saudi nak tolong kita xbsyukur langsong ni jrana bila projek tu proses duit masok poket Sabu n geng2 PH dulu baru projek Fuck you. What happens jambatan d Perth mlaysia doat projek? Nemalukan sy sbagai rakyat mlaysia yg duduk sini. Duit masok poket dulu baru projek . Sudah cukup2lah memalukan pntadbiran n negara mlaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.