Statistik Corona

Malaysia
2,082,876
Confirmed
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Malaysia
1,840,450
Recovered
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Malaysia
219,359
Active
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Malaysia
23,067
Deaths
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am

Malaysia

Malaysia
2,082,876
Confirmed
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Malaysia
1,840,450
Recovered
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Malaysia
23,067
Deaths
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am

Indonesia

Indonesia
4,188,529
Confirmed
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Indonesia
3,983,140
Recovered
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Indonesia
140,323
Deaths
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am

Thailand

Thailand
1,462,901
Confirmed
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Thailand
1,317,527
Recovered
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
Thailand
15,246
Deaths
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am

Global

All countries
228,897,177
Confirmed
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
All countries
203,774,223
Recovered
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am
All countries
4,698,879
Deaths
Updated on September 19, 2021 00:55 12:55 am

Cukai kereta import terpakai nafi hak rakyat

Pengenalan cukai baharu oleh kerajaan Pakatan Harapan terhadap kereta import terpakai adalah tidak wajar, terutamanya selepas kelulusan dua cukai baharu di dalam Dewan Rakyat baru-baru ini, iaitu levi pelepasan dan cukai minuman bergula.

Cukai baharu ini dilaporkan telah pun berkuat kuasa sejak 1 Mac lalu, dengan mengenakan kadar di antara 20 hingga 39 peratus mengikut model kereta import terpakai tersebut.

Kerajaan perlu menjelaskan jika pelaksanaan cukai baharu ini adalah langkah pertama dalam pelaksanaan dasar untuk melindungi projek kereta nasional ketiga, seperti mana yang pernah dilaksanakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad ketika beliau menjadi perdana menteri buat pertama kali dahulu?

Kerajaan PH perlu ingat bahawa mereka telah memberi jaminan pada tahun lepas tidak akan menggunakan wang rakyat untuk projek kereta nasional ketiga, namun pada bulan Mac lepas Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM20 juta untuk membangunkan prototaip berkenaan.

Apakah niat sebenar kerajaan masih mahu membebankan rakyat untuk merealisasikan impian peribadi perdana menteri, walaupun menerima bantahan pelbagai pihak?

Dalam keadaan ekonomi negara yang merudum, ditambah pula dengan prestasi nilai mata wang ringgit yang merosot sehingga dilabel sebagai “terburuk di Asia”, kerajaan sepatutnya mengambil langkah meliberalisasikan ekonomi negara dalam usaha menarik balik pelabur asing, bukannya mengejar kepuasan individu.

Tindakan mengenakan kawalan ketat ke atas barang-barang import, seperti kereta, sudah tentu menjejaskan industri automobil negara, dan menidakkan rakyat memilih untuk memiliki kereta import kerana harga yang terlalu mahal.

Ini secara langsung akan menyebabkan pelabur-pelabur asing menarik diri dari Malaysia.    

Oleh Nicole Wong Siaw Ting
ketua pemuda MCA.

Berkaitan