Daim: Politik semakin berpecah ikut garis perkauman kata Daim – 97% Cina bersama DAP apa cerita?

Berkaitan

Terkini

Mencari alasan memecahkan perpaduan UMNO-PAS, Daim terlupa Chauvinist Cina DAP yang memulakan perpecahan politik mengikut garis perkauman. Jangan jadi seperti katak ditimpa kemarau.

Islam memang menganjurkan umatnya berpadu walaupun dalam politik, apa ada masalah? Kenapa nak meroyan?
……

Politik kini semakin berpecah mengikut garis perkauman, melebihi faktor politik perkauman, kata Tun Daim Zainuddin.

“Ia mungkin bermula sebagai satu ‘permainan’ yang dimainkan ahli politik untuk meraih sokongan tetapi akan tiba ketikanya apabila mereka (ahli politik) tidak berupaya mengawal emosi dan tindakan penyokong, mereka lepas tangan,” kata bekas menteri seperti di lapor The Star.

“Negara dan rakyat akan menderita.”

Daim berkata demikian berikutan perkembangan politik negara kini yang menyaksikan bergabungnya parti Melayu Umno-PAS, yang dilihatnya bermasalah kerana memperjuangkan kepentingan satu kaum.

“Kerjasama itu tidak menjadi masalah, yang menjadi masalah agenda kerjasama itu,” kata bekas pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan.

“Bila kita berada di tahap pengundi memilih berdasarkan kaum dan agama berbanding nilai sejagat, maka kita berada dalam masalah yang amat besar.”

https://pakdin.my/tag/umno-pas

  1. Setuju dgn daim.. Dap menggunakan isu perkauman untuk menyatukan kaum cina sejak pru 13 dan kemuncaknya pru 14..dap terlalu aggresif sehingga parti gerakan hilang dari radar dan mca spt sudah berkubur.. Tetapi jika melayu (umno dan pas) bersatu dap bisa ditewaskan

  2. Diorang bersatu tak ada pun yang mengatakan mereka rasis.. Rasis bukan bermaksud ganas tapi pentingkan atau taksub dengan bangsa sendiri. Jadi apa salahnya kalau melayu bersatu. Biarlah apa mereka nak kata, rasis ke,taliban ke.. Apa yang kita tahu kita tidak pernah mempertikaikan ugama, kebudayaan dan bangsa mereka.

  3. Lu ..madey..mak cik tua 2 ekor dh pencen buat cara pencen lah !!!
    Lu ngok Samy dgn Ling …. dh pencen dan sakau puas2 laci kerajaan duk diam2 je …takde nk sibuk2 …. tpi mmber lu yg pakai batteri prangai cm hanat !!!!

  4. Terima kasih daim, tun dan yg seangkatan dengannya, mudahan2 gembira di alam kubur dan akhirat atas kejayaan yg anda buat.
    Semoga melayu bersatu selepas anda semua tiada di Bumi ni, ameen

  5. Daim ni bijak..kalau madey tertangkap masa sebelum PRU dulu..dgn dia sekali jahanam .dia menteri kewangan madey paling lama Dan antara trtkaya dikalangan menteri sejak dulu..madey Kaya..dia Kaya..tapi najib jugak yg kena..hurmm

  6. Cina akan tetap dgn sikap nya. Mereka akan menyokong parti pimpinan kaum mereka sendiri. Tak hairan semua ni. Yang hairan bilakah Melayu ni akan belajar dari mereka. Bila melayu nak bersatu? Bila Islam nak bersatu? Ini yg lebih pelik.

  7. Dah nyata dlm Al-Quran surah al-Imran bahawa kaum kafir berusaha mencari jalan dgn menggunakan tipu daya untuk memecahbelahkan org2 beriman. Dan Allah menyatakan KPD org2 beriman jika kau mengikut jalan ku maha kaum kafir akan menerima tipu daya dari ku dan aku penolong kepada kaum. Andai surah ini disangkal dlm Al-Quran maka mereka adalah yang merugikan.

  8. DAP LAH PARTY YG SUPER PERKAUMAN,,,MEREKALAH PUNCANYA,,,,JGN SALAHKAN PARTY MELAYU-ISLAM,,,,KALAU MEREKA MAU SATUKAN BANGSA MEREKA UTK BERKUASA,MENGAPA BANGSA MELAYU X BOLEH

  9. bagus sebenarnya…mereka bijak berpolitik…letihnya melayu berpecah…ramai tapi x ada kuasa untuk menang undi…BUTKAN mereka terpinggir sendiri…bila MP yg menang lebih jaga bukan melayu…lps tu nak salahkan DAP….x jaga melayu…lucukan

Leave a Reply