Home / :: BLOG :: / DAP berkeras mahu jawatan Speaker DUN Perak – Calon Melayu diketepikan

DAP berkeras mahu jawatan Speaker DUN Perak – Calon Melayu diketepikan

#PHdikuasaiDAP #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #MelayuPHKeldaiDAP #FaktaBukanAuta

Dengan lafaz bismillah…

Saya dengan ini menarik diri dari pencalonan sebagi Tuan Yang Dipertua Dewan Negeri Perak pagi ini.

Saya menerima amanah parti untuk menjadi calon pada hari akhir sebelum pencalonan ditutup iaitu ada 26/6/2018 jam 4 petang.

Ini kerana DAP turut menghantar nama dan menamakan Dato Ngeh Koo Ham sebagai calon mewakili DAP.

Pelbagai hujah diberikan kepada DAP untuk memberikan laluan kepada Keadilan memandangkan Exco Kerajaan Negeri telah dimiliki oleh DAP sebanyak 5 posisi.

Pelbagai hujah dinyatakan, dibawa untuk kewarasan pemimpin DAP tapi malangnya mereka berkeras sehingga malam semalam.

Sehinggalah saya diminta menarik diri dari pencalonan ini maka dengan berat hati saya penuhi.

Bukan kerana saya takut dan tunduk kepada DAP tetapi kerana saya tidak mahu mensia-siakan kerajaan rakyat yang terbentuk ini dan janganlah hanya kerana sikap tamak haloba kita dalam kedudukan, kuasa dan nama rakyat menjadi mangsa.

○Terlalu panjang kronologi yang nak saya tuliskan bagaimana Presiden parti telah mengeluarkan surat memaklumkan kepada semua Pengerusi parti di Perak untuk memberikan ruang buat keadilan namun yang angkuh tetap angkuh.

○Bagaimana saya menerima tekanan dari Ds Nizar yang menyuruh saya menarik diri dari pencalonan dan menyatakan sokongan kepada Dato Ngeh Koo Ham.

○Bagaimana rombongan DAP yg diketuai Nga Kor Ming mendesak dan memberi tekanan kepada Anwar Ibrahim di hospital agar Anwar bersetuju DAP diberi tempat ini dan memaksa saya menarik diri.

○Dan kemuncaknya malam ini di kediaman MB, pertemuan MB bersama ADUN dihadiri oleh Dato Ngeh tanpa diundang. Biar apa sahaja hujah yang diberikan, DAP tetap mahukan posisi ini diberikan kepada mereka dengan alasan saya terlalu muda untuk ke posisi ini dan menggunakan alasan bahawa saya kurang mahir berbahasa Inggeris (kurang mahir bukan bermaksud tidak mahir, kelemahan kecil yang saya akui sedang saya perbaiki.) Di akhirnya AMANAH menyatakan sokongan kepada DAP dan memperolehi kedudukan sebagai timbalan speaker.

Setelah bercakap dengan YAB MB dan memikirkan tentang rakyat yang menjadi tuan dalam kerajaan ini, saya dengan berat hati bersetuju untuk menarik diri.

Saya mungkin bukan ahli politik tua yang hebat dalam politik kononnya tetapi saya pemimpin muda yang diajar untuk tidak rakus dan mementingkan diri sendiri.

Saya terima ini sebagai suatu proses untuk perjalanan politik saya dan bersyukur untuk menyatakan bahawa saya telah melepasinya.

Kini saya lebih kenal dengan siapa saya berkawan dan lawan.

Terima kasih kepada keluarga dan kepimpinan parti yang menyokong saya dan maaf atas keputusan yang telah saya buat.

Saya yakin dimasa mendatang segala yang berlaku ini akan dihitung oleh Allah swt.

SASI : Siti Aishah Shaik Ismail

(Visited 18 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

38 comments

  1. Eyla Rodziah

    Celaka btl pkr ni.dh melampau2 npkkkkkkkkkk……

  2. Hafiz Fizz

    bg je kt deme itu yg org muda nk sgt…hambek kome…melingkup mlayu kt negeri sendiri

  3. Nizam Bin Tahir Cheetat

    Hahaha padan muka bangsa yg datang keja lombong ..jadik ..tuan sekarang ni….padan muka yg ngundi saluran 3 n 4 n 5 n 6……

  4. Khai Muay Thaimalay

    Nasi dah jd bubur..hadap la 5 tahun lg….

  5. Nor Azeman Mad Zin

    Bila Lagi Nak Tunjuk BELANG ? Time nilah…TIME Macai2 PH tengah bodoh ni…

  6. Norizam Johari

    Ada org kata mereka asal dri pendatang dan skrg sudh jd tuan kepada negeri melayu.apa bodoh sngat ke Melayu ni..

  7. Zaitul Akmar

    Kan dah cakap tak boleh percaya DAP.Tapi ada juga Melayu yang rasa “Kenapa nak takut dgn Cina?”Bukan takut…Tak boleh percaya je….

  8. Zasillah Ariffin

    Sibuk ya memasing diorang nak jadi speaker…kemaruk betul gila kuasa gila duit semua bagai. Tu pru akan dtg diorang nak sorok tang mana kelaku haprak haloba ni…

  9. Azeri Azman

    Esok2 DAPIG suruh mkn babi pon makan jela..

  10. Safiah S Ckfiah

    hai..ape nk jdi..cina dap sekarang dh nk pijak kepala orang2 melayu..nmpaknya melayu dh mkan dedak dap..

  11. Safiah S Ckfiah

    kesian nya orang melayu pkr melayu pati bunga raya orang melayu… ikot je dap arahkn..kesian kesian…

  12. Monica Lee

    Asyik dgn malayu,cina…cis porahh amma pundek auta paria punya rasis lu olang…hehehe

  13. Kemboja Harum Wangi

    Kalau TunM pernah ‘meramalkan’ UMNO tak wujud lagi tahun 2020, barangkali kebangkitan Islam pula bakal berlaku kot??? ?

    https://youtu.be/weUZiBD_Q54

  14. Ahmad Majid Am

    Ya saya seorang yang rasis…tapi kau lagi bapak segala rasis

  15. Mymoms Coffee

    Semua punca mantan presiden sebelah sana la yang jadikan sebelah sini bagi kesini..hahahaha

  16. Yop Yop

    Dapat Menteri Besor BoNeKa macam tu le penyudahnya…Muka pelawak pulak tu…PUikkkk

  17. Nor Azeman Mad Zin

    Perkara berlaku atas kerelaan macai2 PH jugak…

  18. Nor Azeman Mad Zin

    Macai2 melayu PH mana tahu nak bela nasib2 orang melayu…

  19. Nor Azeman Mad Zin

    Macai2 PH ambil iktibar dgn apa yg berlaku…JgN politik syok2 sendiri..

  20. Mohammad Hafifi Abu Bakar

    bagi je la semua pada dorg…karg kita dituduh rasis plak…eh, alang2 nak tanya ni, korg pernah tak tgk bideo pelanggan cina kena halau dari restoran dekat Jepun? pelanggan tu kata pekerja jepun tu rasis…tp pekerja jepun tu kata pelanggan tu buang kulit udang dekat lantai…hmmmm…

    moral of the story…cina mana2 atas bumi ni, kalau kena pada dia, semua rasis

  21. Herit Herit

    cuba baca ciri2 yakjuj dan makjuj. hg rasa puak mana? ketum?

  22. Muhd Hakimi

    Cina DAP rasis! aku tak kata cina yg lain ok…Hanya DAP!

  23. Azhar Bola

    Mkn la.akan dudok d lantai rumah sendiri org makan daging kita mkn tulang pon jadilah.Alhamdulilah.

  24. Azhar Bola

    Kau xrasa akan satu hari anak cucu kau akan rasai In shaa Allah

  25. Ahmad Ridhwan Baharom

    Azhar Bola bahasa sarkas pon tak faham ke

  26. Maslah Doat

    MELAYU TAK BERSATU DAN X BERANI MELAWAN BAB INI RAJA MELAYU X ADA KUASA APA NAK BUAT

  27. Zul Shah

    Bodo la.. Tgk ape jdim skrg? Jepon masok malaya pkai slogan asia for asian pon bersorak riang.. Ni kena lagi Malaysia for Malaysian.

  28. Zul Shah

    8 December 1941
    Nippon: Asia for Asian

    Me-layu: Hip hip hooray

    9 Mei 2018
    Roket: Malaysia for Malaysian

    Me-layu: lai lai namewee, Alvin Vivian..malai miss u

  29. Rahalim Umar

    Dia kuat ,dia berupaya meminta. Aku janji telah dibuat kot.
    Janji utk rakyat akan dikaji.

    Bersangka baik jerr….

  30. Malaeorum Malaeorum

    Jika benar nizar punya angkara menyuruh calon speaker lain tarik diri, celaka nasab keturunannya…

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.