- klik-klik iklan
-klik iklan-
Home POLITIK DAP Sokong Usul Guan Eng Letak Jawatan?

DAP Sokong Usul Guan Eng Letak Jawatan?

Usul yang akan dibentangkan oleh UMNO dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang bagi mendesak Ketua Menteri, Lim Guan Eng meletak jawatan berikutan sedang berdepan pendakwaan kes rasuah di mahkamah dijangka mendapat sokongan ramai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) termasuk Pas dan PKR.

- Advertisement -

Naib Presiden Parti Cinta Malaysia, Datuk Huan Cheng Guan berkata, selain itu, terdapat juga ura-ura beberapa ADUN DAP akan menyokong usul tersebut kerana mereka malu dengan kes rasuah Guan Eng yang dilihat te­lah merosakkan imej ‘bersih’ parti berkenaan.

“Secara jujur, saya berpendapat ini adalah masa yang tepat bagi semua pemimpin di Pulau Pinang untuk bangkit dan melawan isu rasuah melibatkan negeri yang sebelum ini didakwa bebas rasuah dan menjadi kebanggaan.

“Kini kita dikenali sebagai negeri yang mempunyai masalah rasuah yang tinggi termasuk skandal rasuah Guan Eng dan ahli-ahli perniagaan yang rapat dengan kerajaan negeri,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Isnin lalu, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Seri Zainal Abidin Osman berkata, pihaknya akan membawa usul untuk mendesak Guan Eng meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri dalam sidang DUN yang dijadualkan pada 19 Mei ini.

Usul itu berikutan Guan Eng kini sedang berdepan pendakwaan di mahkamah atas dua tuduhan rasuah termasuk pembelian banglo di bawah nilai pasaran.

- Advertisement -

Selain itu, usul tersebut juga berikutan tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang mahu membawa usul mengecam Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya berhubung perbahasan mengenai Rang Undang-undang Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak di Parlimen, baru-baru ini.

Pada perkembangan berkaitan, Cheng Guan memberitahu, oleh kerana terlalu banyak kes rasuah berlaku di Pulau Pinang, rakyat sudah mula hilang keyakinan terhadap kerajaan negeri.

“Ini juga susulan penjualan tanah-tanah negeri kepada pemaju hartanah dan taikun, penutupan kilang-kilang serta syarikat multinasional berpindah ke negeri lain yang mempunyai polisi kewangan lebih telus.

“Selain itu, harga rumah juga melambung tinggi sehingga tiada rakyat tempatan yang mampu membeli rumah di negeri sendiri dan kesemua ini sedang memberi tekanan yang sangat tinggi kepada rakyat Pulau Pinang khusus­nya anak muda,” ujarnya.

- klik iklan -
-klik-klik iklan-

Berita berkaitan

Jururawat hamil dirogol ketika menunggu bas untuk pulang selepas tamat shif rawat pesakit Covid-19

SEORANG jururawat yang sedang hamil menceritakan detik-detik ngeri yang dihadapinya selama 45 minit sewaktu dirogol ketika sedang dalam perjalanan pulang selepas selesai merawat pesakit...

Tak hirau perintah berkurung, kawasan pantai tiba-tiba dipenuhi kondom

SEGELINTIR individu di Scotland dilihat tidak mengendahkan perintah berkurung yang dikuatkuasakan untuk mengekang penularan Covid-19. Sebaliknya, berlaku penemuan mengejutkan apabila banyak kondom, gel pelincir serta...

[Video] ‘Lockdown’ Kota Madinah mula dilonggarkan

Kerajaan Arab Saudi mula melonggarkan 'lokdown' di kota Madinah. Penduduk kini dibenarkan keluar dari kediaman mereka antara jam 9:00 pagi hingga 5:00 petang. Menurut Arab...

Kereta ‘naik’ lori… helah suami isteri nak balik kampung tersangkut di roadblock pelabuhan

MATLAMAT utama untuk pulang ke kampung halaman dan kerana itu juga mereka berusaha untuk memastikan hasrat menjadi kenyataan. Kejadian pada Ahad kira-kira pukul 1 petang di...

13 COMMENTS

  1. tu bru bkuasa kat sana kl jd pm.maunya malaysia jadi lbh dari korea utara kot,tapi yg pak cik peliknya.orang kita sdri baguih mesra dok bedamping dgan diaorang,tahap akrab cium mulut juge le gayenye,tak malu ke,p,s pak cik nak sangat tengok tsunami melayu pru ni,mudahan allah buka dn satu hati org melayu,rakan2 kita dr kaum cina india dn lain2 jangan la islam phobia,islam slain agama,ianya satu undang2 sejagat untk semua manusia,sb dlm quran tuhan sebut hai manusia jgan kamu begini2,tentang hukum saja tuhan sebut hai orang2 beriman iaitu orang yg menyembahnya,

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

TERUSKAN BERSAMA KAMI

991FansLike
4,744FollowersFollow
3,327FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

TERKINI

Perlu ada undang-undang bendung kutipan derma palsu di internet, kata peguam

Seorang peguam menggesa supaya undang-undang digubal bagi mengawal kutipan dana secara atas talian bagi membendung penipu mempergunakan sikap pemurah penderma. A Srimurugan berkata, undang-undang sedia...

Sekatan jalan diperketat, tiada percubaan rentas negeri

Memasuki hari kedua Syawal, tiada lagi percubaan oleh pengguna lebuh raya untuk melakukan pergerakan rentas negeri. Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman...

Puding buih beli dalam talian dipercayai punca 48 keracunan makanan

Sejumlah 48 individu yang mengalami keracunan makanan dipercayai berpunca daripada puding buih yang dibeli secara dalam talian pada Jumaat lepas telah menerima rawatan. Pengarah Kesihatan...

[Video] Adik kebetulan berhari raya di Hulu Bernam ajak abang jumpa di jambatan Sungai Bernam

Cerita sebenar yang kami dapat dari abang beliau Azli Abu Sien. "Adik lelaki tu duk tg malim... Adik perempuan tu ziarah mertua dia di Ulu...

Tiada lagi ziarah Aidilfitri selepas 1 Syawal

Memasuki hari kedua Syawal hari ini, bermakna rakyat tidak boleh lagi meneruskan budaya kunjung mengunjung dan aktivit ziarah Aidilfitri selepas ini berikutan pelaksanaan Perintah...
-klik iklan-

SERING DIBACA

Dr Mahathir letak jawatan?

Antara yang disebut dalam printscreen itu adalah “Tun nak resign sebagai Perdana Menteri esok hari” ia dipercayai berkait dengan perubahan senarai Exco Johor seperti yang disebut dalam ayat sama dalam WhatsApp berkenaan.

Projek JUAL NEGARA oleh Rejim PH dah settle – jom kita bersorak dengan gembira

Dalam rundingan. Ramai yang minat. Sabar. Tapi mesti kasi settle. Syarikat lapangan terbang Malaysia Airports Berhad ada jual tak?

Mukhriz jual 72,600 saham dalam Opcom

Berikutan penjualan itu, Mukhriz, pemegang saham utama dalam syarikat itu, kini hanya memegang 34.89 juta saham atau 21.64 peratus kepentingan, kata Opcom dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

Mahathir cadang cukai bagi perniagaan online

“Perniagaan dalam talian yang berurusan secara terus telah menyebabkan perniagaan konvensional terjejas dan kutipan cukai perniagaan juga berkurangan.

Azmin Ali di ‘pulau’ di perasmian Rumah Generasi Ke 2 Felda di Felda Palong

Yang hadir hanyalah wartawan, polis pengiring serta beberapa orang urusetia yg mengikuti rombongan tak diundang itu..