27 C
Kuala Lumpur
Tuesday, January 19, 2021

ECRL: Mahathir Buat-buat Tidak Faham, Model Ekonomi Telah Berubah

Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi membidas projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan menegaskan, hanya sedikit manfaat yang akan diperoleh daripada projek bernilai RM55 bilion itu.
Bercakap pada satu dialog di sini, bekas perdana menteri berkata, lebuh raya boleh merangsang ekonomi dan sukar untuk projek ECRL membuktikan yang ia mampu mendatangkan manfaat menyeluruh kepada semua pihak.
Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia itu mengambil contoh Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) di mana pembangunan boleh dilihat di sepanjang laluan itu, termasuk bandar baru, taman perindustrian dan projek perumahan.
Mungkin itulah sebabnya Mahathir tidak mahu membina lebuh raya menghubungkan Kelantan dan di Sabah/Sarawwk supaya mereka boleh menghalang mereka daripada pertumbuhan dan pembangunan?
Atau adakah Mahathir mahu memberikan satu lagi konsesi tol berat sebelah untuk tempoh berdekad kepada kroni beliau yang lain?
Mungkin Mahathir tidak melihat bahawa negara-negara di seluruh rantau yang mengembangkan rangkaian rangkaian rel untuk menyambung kepada ‘Pan-Asian Rail system’ termasuk Thailand, Indonesia, Kemboja dan Vietnam?
 

https://2.bp.blogspot.com/-OjJtUFoXHdY/WOlDtW3TskI/AAAAAAAAEW8/tTpEqJXzUuAizp887eg_baY6rvk88J1KwCLcB/s1600/20170409-laluan-keretapi-asia-akan-datang.jpg
Atau bahawa Mahathir tidak melihat kejayaan kereta api ETS yang telah menyaksikan sambutan yang amat menggalakkan dan penggunaan sebagai alternatif kepada Lebuh Raya Utara Selatan yang selamat dan kos-efektif?
Bagi tahun 2016, sejumlah 7,152 orang mati dalam kemalangan jalan raya di Malaysia berbanding sifar untuk keretapi. Ini sahaja adalah satu sebab mengapa ramai yang memilih untuk melakukan perjalanan dengan kereta api.
Rangkaian keretapi, terutama keretaapi elektrik, adalah mod perjalanan yang paling kos efektif dan paling selamat dan juga paling kurang pencemaran berbanding segala mod pengangkutan yang ada.
Oleh itu, kos pengangkutan dijangka menurun yang juga akan membantu mengurangkan tekanan kos sara hidup di seluruh Semenanjung Malaysia.
Itulah sebabnya China telah secara agresif membina rangkaian keretapi di seluruh negara mereka, yang telah meningkatkan pembangunan dan pelancongan.
Juga, ECRL adalah unik kerana ia menghubungkan pelabuhan Kuantan dan Pelabuhan Klang. Ini adalah satu konsep hubungan daratan yang telah menimbulkan kebimbangan Singapura bahawa ini akan menjejaskan pelabuhan mereka kerana kapal tidak lagi perlu melalui pulau mereka.

https://4.bp.blogspot.com/-G8yvdKoIqrU/WOlELapmqSI/AAAAAAAAEXA/-aMBxI__xhsoQjXXR253rT_f_gLFwtgYQCLcB/s1600/20170409-ecrl-shenzhen.jpg
Mungkin Mahathir juga tidak tahu bahawa disamping ECRL, Kerajaan semasa juga membina Central Spine Road (CSR) 100% bebas tol  yang menghubungkan Kota Bharu ke Kuala Lumpur – satu projek yang digugurkan oleh Mahathir sebagai hukuman kerana pengundi Kelantan memilih PAS pada tahun 1990.
Walau bagaimanapun, ini akan menjadi alternatif dan pelengkap kepada ECRL dan rangkaian hubungan antara bandar-bandar dan kampung-kampung ang tidak mempunyai perkhidmatan ECRL.
Mahathir perlu benar-benar memahami bahawa masa telah berubah dan model ekonomi telah berubah.
Kami amat menghargai jika dia boleh berhenti mensabotaj ekonomi negara.
 

 
LSS.
****************
Rujukan:
“Dr Mahathir: Lebuh raya rangsang ekonomi, ECRL tidak”
http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/04/08/dr-mahathir-lebuh-raya-rangsang-ekonomi-ecrl-tidak/
“[VIDEO] MATTHIAS CHANG, BEKAS SETIAUSA POLITIK MAHATHIR MEMOHON PROJEK MEGA DARI NAJIB – TAK DAPAT BERDENDAM”
https://pakdin.my/video-pendedahan-najib-matthias-chang-bekas-setiausa-politik-mahathir-memohon-projek-mega-dari-najib-tak-dapat-berdendam/
“KENAPA CHAUVINIST CINA DAP DENGKI NAJIB MAJUKAN MELAYU DI PANTAI TIMUR?”
https://pakdin.my/kenapa-cina-dap-dengki-najib-majukan-melayu-di-pantai-timur/
“MENGAPA PAKATUN BERSUNGUH-SUNGGUH SABOTAJ ECRL?”
https://pakdin.my/mengapa-pakatun-bersunguh-sungguh-sabotaj-ecrl/
 
 

Berita Berkaitan

Komen

  1. Dh lama org Pantai Timur tunggu landasan keretapi. Kalau ada pun setakat smpai Pasir Mas, Kelantan je. Takde pun sampai ke Trg. Semoga Allah swt mempermudahkan usaha kerajaan kali ini. In shaa allah.amin. Byk skit pilihan kalau nak balik kampung. Malas nak drive dan nak bawak barang banyak, ni je lah pilihannya. Bus pun kena limit bawak brg.

  2. Highway dan ECRL kedua2 System pengangkutan yg saling melengkapi antara satu dgn yg lain. Pengangkutan kargo lebeh effektif dengan ECRL ketimbang pergerakan manusia. Yg lebeh wajib diperkirakan samada kos & teknology pembinaan ecrl menepati standard piawaian yg sebenar tanpa ada hanky panky, salam bawah meja, inflate contract price etc.

  3. Lebuh raya dah banyak bawa kecelakaan banyak nyawa telah terkorban, melahirkan kaki lumba kereta, mat rempit dan mat sikal lagi bahaya, klau ecrl tu relak, bolih perhatikan keindahan alam tak tergopoh gapah . Kootikan dah macam pembangkang apa saja dibuat semuanya tak menfaat waalhal ada kebaikannya,

    • Kebodohan Protun dan Pakatun..
      Percaya bulat2 kata Rafizi tambang 500 mengikut perkiraan bodoh.
      ECRL bukan semata2 pengangkutan penumpang. Pengangkutan kargo merancakkan ekonomi mengangkut hasil dari Pantai Timur untuk pasaran Pantai Barat yg lebih besar.
      Pakai akal lah takkan tambang RM500 bukan terus percaya hasutan.

    • Kebodohan Protun dan Pakatun..
      Percaya bulat2 kata Rafizi tambang 500 mengikut perkiraan bodoh.
      ECRL bukan semata2 pengangkutan penumpang. Pengangkutan kargo merancakkan ekonomi mengangkut hasil dari Pantai Timur untuk pasaran Pantai Barat yg lebih besar.
      Pakai akal lah takkan tambang RM500 bukan terus percaya hasutan.

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.