Home / :: BLOG :: / Firma Penyelidikan Antarabangsa Ramal Barisan Nasional Menang

Firma Penyelidikan Antarabangsa Ramal Barisan Nasional Menang

The Economist Intelligent Unit pada tahun lepas sudah meramalkan Barisan Nasional akan menang dalam pilihanraya umum yang ke-14.

Given the fragmented opposition, made up of three separate groups, the ruling Barisan Nasional coalition appears well placed to win the next election whenever it is held” ramal The Economist Intelligence Unit.

Dalam tulisan pada tahun lepas itu, The Economist menyatakan perpecahan pembangkang memberi kelebihan kepada BN. The Economist turut meramalkan ekonomi Malaysia berkembang pada kadar 4.5% hingga tahun 2021.

The Economist ramal 4.5%, tetapi realitinya selepas itu pertumbuhan ekonomi Malaysia berkembang lebih baik daripada itu iaitu pada kadar 6.2% pada tahun 2017.

Pada tahun ini, The Economist Intelligent Unit sekali membuat ramalan Datuk Seri Najib akan memimpin Barisan Nasional mencapai kemenangan dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Menurut The Economist, biarpun mendapat cabaran sengit daripada pakatan pembangkang, namun kemenangan Barisan Nasional dalam pilihan raya akan datang adalah sudah pasti.

Ramalan The Economist tentang keputusan pilihan raya di Malaysia bukanlah suatu perkara yang baru. Pada 3 Februari 2013, The Economist Intelligence Unit turut meramalkan Barisan Nasional menang pada PRU13 yang lalu.

Semua pemerhati daripada 20 parti dari 16 buah negara yang hadir dalam persidangan UMNO di PWTC ini sudah pasti akan bersetuju dengan apa yang diramalkan oleh The Economist ini. Mereka lihat sendiri bagaimana penuh dan sesaknya PWTC dikunjungi oleh rakyat Malaysia berbilang bangsa yang mahu mengikuti perkembangan persidangan UMNO.

Ada yang sanggup duduk atas lantai berjam jam lamanya untuk melihat ucapan di skrin besar, yang berjalan berhenti sekejap dan mendengar apa yang diucap oleh perwakilan melalui skrin besar di hadapan hotel.

Malah di malam hari pun ada lagi yang masih menatap akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian membincangkan apa yang diucapkan di sekitar kedai kedai kopi di PWTC.

Semalam juga, agensi penarafan Moody’s Investors Service mengesahkan penarafan ke atas penerbit mata wang tempatan dan asing serta bon tidak bercagar pada rating AAA, dengan prospek yang stabil.

Moody’s hari ini mengesahkan penarafan Malaysia sebagai stabil di bawah kategori A3, membuktikan bahawa ekonomi kita berada di landasan yang betul” kata Datuk Seri Najib Tun Razak pada 8 Disember 2017.

Pengiktirfan Moody ini dibuat setelah melihat komitmen kerajaan Barisan Nasional dalam mengatasi defisit fiskal yang semakin berkurangan selama tujuh tahun secara berturut turut. Dari segi ekonomi, ini satu penarafan yang baik untuk kedudukan ekonomi negara.

https://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/12/08/moodys-affirms-malaysia-a3-rating-stable-outlook/

Firma penyelidikan antarabangsa sudah pun meramalkan Barisan Nasional akan menang dalam pilihan raya umum yang datang. Firma penarafan antarabangsa juga turut memberikan rating positif kepada kedudukan ekonomi negara.

Hari ini, semua perwakilan UMNO yang segak berbaju kebangsaan Melayu berwarna biru dan berbaju kurung berwarna biru akan bersidang untuk hari penutup Persidangan Agung UMNO 2017 di PWTC. Semua sudah bersemangat dan berkobar kobar hendak mendengar amanat Presiden UMNO pada petang ini.

Winning Mentality’ sudah tersemat dalam sanubari semua perwakilan. Hanya menanti saat dan detiknya sahaja untuk melaksanakan misi. Firma penyelidikan luar negara pun sudah tahu Barisan Nasional mampu menang. Oleh itu, usah dipedulikan lagi rintangan yang menghalang dan siapa yang bakal ditentang.

Pantang berundur sebelum berjuang, semboyan seruan sudah pun berkumandang. Ayuh semua turun ke gelanggang. Turunlah sebagi pejuang. Berjuanglah untuk menang.

Tulisan :
Beruang Biru
BB690, Sabtu
9 Disember 2017.

(Visited 14 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

13 comments

  1. Roslee Abdul Aziz

    Ramalan dari Pak Raden Indonesia,Parti Mahathir yang baru akan terkubur dan DAP akan hilang beberapa kerusi penting di Penang PRU 14.UMNO akan menang besar.

  2. Mimi Rusmiyati

    Aamiiin ya-Rabbal’alamin ???

    In Sya ALLAH

  3. Maria A. Bak

    Inshallah Aamiin Yarabbal Al Aamiin, semoga di rahmati Allah Subhanaallah.

  4. Ahmad Hussin

    Penyiasat USA KATA 1MDB MO1 KELENTONG DUIT RAAKYAT awat tak ambek kira?.

  5. Pokcik Deyn

    Setuju, kalau bukan najib yg jd presidennya..

  6. Mohd Affendi Ismail

    Rafizi dah kantoi fitnah..terbukti pemimpin2 PH kuat fitnah siap kalah lagi kat Mahkamah..korg nak percaya sgt berita dari kafir laknatullah & munafik? Ingatla pesan Rasulullah saw

  7. Mohd Rezal

    Ramai pengikut piji lembu ni..wpun dia banggang rmai yg brcita mnjadi mnjadi lembu mcm piji

  8. Syedferdaus Syedmohammad

    Memang boleh menang sebab PH sampai skrg korang tahan tak bagi lulus pendaftaran! Menang dgn menipu !

  9. Abdul Razak

    kalau menang cara menipu aku yakin bn akan menang tapi kalau bn bertanding secara profesional aku yakin bn akan mampos…

  10. Khairul Izlan

    Hahaha mmg senng ang ni diperbodohkn,masih xsedar n xnmpk lg,buta mata hati dh kot..ish2,muhasabah diri bro

  11. Mohd Affendi Ismail

    Aku nak tanya ko balik ni penjilat Khairul Izlan..setuju ke x yb rafizi tu fitnah? Aku x buta mata & mata hati bro..setiap berita atau video yg keluar aku kaji & pastikan kesahihan dia..ke ko ni mmg penyokong kaki fitnah mcm yb rafizi ni?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.