Home / :: BLOG :: / Guan Eng kantoi menipu berkenaan pemulangan saman AES

Guan Eng kantoi menipu berkenaan pemulangan saman AES

TTF: Pada 19hb Disember 2012, Lim Guan Eng menyarankan supaya Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bukan saja perlu ditarik balik, malah semua individu yang telah disaman mesti dipulangkan semula wang denda yang telah mereka bayar (lihat keratan akhbar DAP Roketkini di bawah).

Hari ini pula, Menteri Pengangkutan dari DAP, Anthony Loke Siew Fook, mengumumkan bahawa semua 3.1 juta saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) membabitkan nilai RM435 juta yang belum dibayar sejak sistem itu dilaksanakan pada 2012, dibatalkan.

Anehnya, En Loke terlupa pula saranan Lim Guan Eng enam tahun yang leaps supaya semua individu yang telah disaman mesti dipulangkan semula wang denda yang telah mereka bayar.

Jika perkara sebegini pun boleh terlupa, masakan pula Pakatan Harapan bersungguh dalam menunaikan manifesto 100 hari mereka.


BACA: Roketkini:  

Loading...

Bukan saja batalkan AES, kerajaan persekutuan mesti pulangkan bayaran saman

GEORGE TOWN: Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bukan saja perlu ditarik balik, malah semua individu yang telah disaman mesti dipulangkan semula wang denda yang telah mereka bayar.
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail perlu berbuat demikian kerana hampir 300,000 saman telah dikeluarkan sejak kamera AES 1Malaysia dipasang di 14 lokasi sejak 23 September 2012.

Katanya, lebih banyak saman akan dikeluarkan apabila baki 817 lokasi dipasang tahun depan, menjadikan jumlah keseluruhannya 831 kamera di seluruh negara.

Beliau turut gembira dengan keputusan kerajaan pusat yang menghentikan pendakwaan terhadap pemandu yang dikenakan saman AES kerana ia membuktikan pendirian Kerajaan Negeri Pulau Pinang adalah wajar dan tepat apabila menjadi negeri pertama di Malaysia yang menghalang pemasangan AES.

“Walaupun Abdul Gani cuba untuk melembutkan tamparan hebat kepada BN dan kredibilti Kerajaan Persekutuan dengan mendakwa bahawa langkah itu berpunca daripada kebimbangan orang ramai ke atas “undang-undang dan ciri-ciri teknikal lain” yang berkaitan dengan sistem, ia jelas menunjukkan bahawa AES telah hilang kredibiliti awam.

“Seharusnya skim kotor ini dihentikan tanpa lengah-lengah lagi kerana ia membenarkan dua syarikat kroni Barisan Nasional untuk mengaut keuntungan berdasarkan komisen daripada setiap saman trafik, yang kononnya bertujuan mengurangkan kemalangan,” katanya.

Pada masa yang sama, Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP, mengakui bahawa kenyataan Abdul Gani bahawa saman AES masih sah di sisi undang-undang adalah betul.

Justeru, katanya, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha harus menggunakan kuasanya untuk membatalkan saman JPJ tersebut bagi menebus kembali kesalahan beliau kerana menyokong sistem AES yang jelas menindas rakyat secara zalim.

“Sekiranya Kong tidak berbuat demikian, beliau harus meletak jawatan kerana menjadi penyokong AES dan cuba merosakkan nama baik Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang didakwanya mahu menggalakkan kemalangan berlaku,” tambah beliau.

Menurutnya, kerajaan persekutuan BN juga harus mengaku kesilapan mereka serta mengakui bahawa Pakatan Rakyat telag bertindak dengan betul dalam memansuhkan AES, di samping kerajaan persekutuan mesti membayar balik semua saman yang telah dibayar atas kemarahan rakyat terhadap projek kroni ini.


http://pakdin.my/tag/aes

(Visited 27 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

27 comments

  1. Jack

    BN Masih Bernyawa Rupanya?..Pandai Komplen…Bertahun Bagi Peluang…Apa Yang Korang Buat?….

    Dah Dah…G Rehat….

  2. Mohd Rizal

    ko pikir guan eng mcm najib semua duit kerajaandalam poket sendiri,…satu lagi bukti macai umno takda otak

  3. Kuzaini Adam

    Dah bagi betis nak celah kelangkang pulak…g lah pakdin jolok celah kelangkang rosmah tu..jenis Melayu haprak betul…

  4. Raja Rahim Raja Mamat

    Faham baik baik din, kqu jangqn terjah je, rasanya petikan ni sebelum pru lagi, masa lge masih ketua menteri p pinang, masa tu kerajaan pusat adalah kerajaan bn.. Jangqn jadi bodoh la din.. Cadilah khadam terhormat

  5. Noreda Nored

    klu dah penipu .pembohong..pembelit tu apa yg keluar dr mulut mereka tak pyh la nak percaya…

  6. Yop Yop

    KERJA PH MENIPU NI MEMANG KERJA DAPigs……MOF LIM GUAN ENG ni le kepala PENYAMUN skrg….

  7. Ammoc Lad

    saman dibayar zaman umno/bn memerintah ………

  8. Kay Maria

    menipu,membohong,memutar belit fakta..tu je le kije deorg ni.bkn peduli pn pasal nk meningkatkn ekonomi negara yg dh nk melingkup skrg ni..

  9. Zubir Kassim

    Majoriti yang kena saman adalah Anak2 DAP dan Anak2 Kapitalis … Jika melayu semuanya dan org macamkira MAKA BAYARLAH LAH KAU SAMAN TU.. inilah topeng apabila tak dapat tunaikan manifesto

  10. Gir Rizalo

    Nk kencing pengundi balakanh n sri setia

  11. Lan Topan

    Kenapa kera..jaan ph masih mengguna pakai sistem yg kononnya membebankan rakyat???

  12. Zul Musa

    Susah la rakyat msia ni… Hapus saman aes cakp mcm tu pula apa yg ph buat semua x kena. Dlm bn dulu x ada pula yg bangkang….. Memang bodoh betul la rakyat malaysia termasuk org yg komen ni

  13. Nicola Ventola

    Dia belum bercakap pon memang dah tau TIPU???kah kah kah

  14. Noni Azmira

    Kuatnya umno fitnah!!
    Umno ni x takut dosa duk fitnah org hari2

  15. Rafileo Fahezlyn

    Saranan dan perlakdanaan pun anjing suruhan umno pas tak mampu nak bezakan…. Macam mana la puak korang nak rampas tittle Kerajn semula ni…..

  16. Love Kakaa

    emmm….tipu lah terus sampai tombang

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...