26.6 C
Kuala Lumpur
Sunday, January 24, 2021

GURU BESAR SJKC PAI CHEE MINAT DAP ?

Ang Swee Hoon

NEGARA digemparkan baru-baru ini dengan satu insiden Guru Besar menghalau keluar seorang guru berbangsa Melayu Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Pai Chee di Mersing, Johor yang mendapat simpati dan menaikkan kemarahan netizen.

Dengan ada di antara netizen menganggap insiden tersebut adalah sebuah kes rasis juga turut mendapat respon serius dari Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid baru-baru ini.

Sebagai langkah awal, pihak Kementerian Pendidikan telah memindah guru besar berbangsa Cina tersebut ke sekolah lain bagi menghalang dari perkara yang tidak diingini berlaku.

Adakah guru besar itu penyokong DAP?

image
Facebook Ang Swee Hoon

Pihak Tv14 mendapat sumber terdekat dari Johor yang mengesahkan bahawa, di dalam akaun facebook guru besar bernama Ang Swee Hoon itu, telah menunjukkan dia menyokong parti rasis DAP secara terang-terangan.

Menurut sumber berkenaan juga, guru besar terbabit turut “mengangkat” Ahli Parlimen Gelang Patah yang juga Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang sebagai salah seorang pemimpin parti DAP yang disukai olehnya.

Malah, menurut sumber tersebut juga, Ang dipercayai adalah ahli DAP Johor dan sekali gus menjadikan parti kerajaan Barisan Nasional (BN) sebagai musuh utama dalam perlaksanaan dasar parti yang disertainya.

Adakah ini antara punca Ang bertindak seperti ‘seorang yang rasis’ terhadap guru di bawah seliaannya yang berbangsa Melayu di sekolah berkenaan?

image
Guru besar SJKC Pai Chee, Mersing

Sekiranya persoalan ini benar, ia merupakan suatu perkara yang ‘jijik’ bagi seorang bergelar penjawat awam yang telah meletakkan taat setia tidak berbelah bahagi kepada Kerajaan Persekutuan namun disebalik itu menyokong pemimpin dan parti pembangkang.

Sekiranya guru besar berkenaan benar-benar berniat rasis terhadap guru berbangsa Melayu itu, tidak mustahillah ia juga merupakan ahli DAP yang sentiasa mendapat jolokan ‘parti rasis’ oleh para pemain politik dan penganalisis tempatan.

Seandainya perkara ini tidak dipandang serius dan ia merupakan fakta yang nyata, tidak mustahil juga Ang dianggap menjadi ‘mata dan telinga’ buat DAP khususnya dalam sistem pendidikan negara.

Dan sebagai seorang pentadbir serta pendidik, Ang seharusnya menerapkan nilai-nilai murni serta ketaatan kepada pemerintah sedia ada.

image

Jika Ang mahu berpolitik dan bersikap rasis, dia harus berhenti dari menjadi penjawat awam dan berpolitiklah 24 jam bersama Lim Kit Siang atau mana-mana pemimpin yang disukainya.

Malah kerja Kementerian Pendidikan selepas ini akan menjadi semakin rumit serta bertambah pula kerana harus melihat kecenderungan ketaatan Ang sama ada pada kerajaan pemerintah, atau kepada mana-mana pemimpin dan parti pembangkang di negara ini. – Tv14

Berita Berkaitan

Komen

    • Jawapnya memang lama lagi la…selama nie pun Sultan Johor bersuara bila melayu buat hal…tapi tak tahu la kalau kali nie Sultan Johor akan bersuara mengenai kes nie…kalau kes nie dianggap bukan sifat perkauman…tak tau la nak cakap apa lagi…

  1. Minum arak gelas besar kemudian sebarkan gambar sendiri sungguh tak bermoral guru besar camni…walaupun arak tu tak haram bagi mereka tapi sebgai kakitangan kanan kerjaan kena jaga imej..nak minum sampai mampus tak per tapi jgn menunjuk2 mcm megah..apa punya guru besar camni…

  2. Sudah pasti. …. sudah terang lagi bersuluh. …. bangsa CINA hampir keseluruhan menyokong dan mengundi DAP di MALAYSIA ini khususnya di bumi TANAH MELAYU ini…. apa pun bantuan yg diberi oleh Kerajaan kepada mereka spt sekolah venikular. .. mereka tak menghargai nya , jelas mereka menyokong. … Lihat keputusan PRU13 dan tunggu dan lihat nanti keputusan PRU14. …. bangsa CINA dan DAP mahukan kuasa politik serta memerintah. … mereka sudah lama menguasai ekonomi di bumi TANAH MELAYU ini. ….

    • Kamu serta rakyat malaysia yg layak mengundi punyai hak utk memangkah apa saja parti politik yg kamu mahu.
      Jka kamu rsa parti politik kamu sokong tu terbaik..sokonglah..
      Jka org lain x suka parti politik kamu maka usahlah begitu dangkal dlm berfikir lantas mengherdik.

  3. Punca segala punca bangsa cina jadi triple korang ajaq,,,satu saja!.. Betoi2 benar!……. PM NAJIB bodo,memansuhkan ISA!… Jaga2 kalau depa kuasai putra jaya,,,..!.. ISA la pakatan atau dap nanti masukkan semula dlm negara!!.. Time tu baru tumpah darah real pnya…..!!!.. Kalu umoq panjang,,,mai kita sama2 tengok ..aku brani betting la,,,aku kuyu rah 5/100 .

  4. Baru, bangang2 pnya menteri melayu,nk bersora pon x boleh…sikit2/depa nanti angkat boh dalam…tm tu …baru ada akai!!../ apa pon x boleh buat kt negara sendiri yg dikuasai oleh cina pendatang akibat kebodohan menteri2 melayu…tm tu melayu x boleh buat apa…last2 tumpah darah la jawab di!!

  5. Jwpnnya mudah….lepas ni jgn bg muka kat cina….jgn masuk kedai cina…jgn masuk bengkel cina….hapuskan penggantunga pd cina…sanggup….klau tak sanggup inila yg akan terus berlaku….dihina….

  6. pengetua apa jenis mcm ni? kalau betol cerita ni mmg ptut dibuang keje.. tenaga pengajar yang sepatutnya mengajar bdk2 bnde elok tp dia pn perangai mcm ni.. xpatut jd cikgu

  7. Dia org main kasar kita kena main kasar juge…org Melayu selalu sgt bersantun..mudah mengalah..mudah sgt kesian..sekali sekala kena lah pulak berkurang ajar….kita mahu hidup rukun damai dlm pelbagai bangsa tetapi bila kepala kita pulak nak dipijak kenalah kita pertahankan diri…kena pertahankan agama bangsa dan hak kita….maruah kita

    • Sikap x apa la penyebab segalanye..contoh mudah..kau g kedai yg ramai org meja pun berebut..kau pi tengok rebut ngan cina..sapa mengalah..bnyk dah aku jumpa

  8. Memang nak mampus cina sial ni. Memburukkan etika seorang penjawat awam dengan perangai dia. KEMENTERIAN DAN MENTERI PELAJARAN APA TINDAKAN ANDA DENGAN PERANGAI KAKAITANGAN ANDA INI. MEMALUKAN JABATAN.