Harga Gas murah di Singapura, Mahathir suruh pergi belilah di sana

Dr Mahathir cadangkan pengguna‘beli gas di Singapura’

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menolak keperluan untuk mencontohi Singapura dalam mengurangkan harga bekalan gas.

“Kita sudah menjual pada harga subsidi. Ini (harga) sangat baik dan (subsidi) lebih daripada apa yang diberikan oleh negara-negara penghasil minyak besar.

“Apa lagi yang kamu mahukan?” katanya semasa sidang akhbar di Putrajaya hari ini.

Beliau mengulas soalan yang menyebut bahawa kerajaan Singapura telah menurunkan harga gas susulan penurunan harga dunia bagi gas asli cecair (LNG).

“Singapura kurangkan harga? Jadi beli di Singapura,” kata perdana menteri.

Sebelum ini adalah dilaporkan bahawa harga LNG di negara-negara Asia menurun ke paras tiga tahun paling rendah.

Harga berkenaan adalah pada AS$4.65 bagi setiap juta unit termal British (mmBtu) pada 21 Mac.

Ini adalah yang terendah sejak 15 April 2016, yang ketika itu pada harga AS$4.

* Apakah kerajaan rejim Pakatan Harapan mahu mengenakan cukai terhadap LNG kerana harga LNG dunia jatuh dari AS$4.65 kepada AS$4.00 sekarang ini?

…….
https://www.nasdaq.com/markets/natural-gas.aspx

52 KOMEN

  1. Madeyy merasiskan rakyat Malaysia dengan membezakan rakyat singapore dan rakyat Malaysia…
    Tak ke bangang namanya tu…
    Penghinaan pada rakyat Malaysia je….
    You tahu siapa curi Negara punya wang. You pun tau. Saya kesian juga, Dr. Mahathir hari-hari marah sama saya. Antara orang yang paling takut saya jadi Perdana Menteri ialah Mahathir. Dia demam tau. Kemudian ada orang beritahu, “Mahathir, Anwar mungkin jadi Perdana Menteri. Terus dia bangun, tak boleh, kata dia haha. You tau apasal takut? Sebab harta sudah banyak. Harta anak-anak dia berpuluh puluh billion. Tengok kontrak Petronas. Siapa dapat banyak? Kencana Petroleum. Mokhzani Tun Mahathir. Semua dia angkut. Takdak melayu pandai berniagakah? Tak da Cina, Dayak pandai berniagakah? Semua anak dia punyakah?
    Itu satu. Kemudian beli itu beer punya company. St Migul Filipina. Saya punya meja takdak. Carlsberg takdak. Tetapi Mahathir punya anak, Mirzan beli..beer punya company.. Aiyoo! Kadawale..Berap
    a harga? 2900 juta cash..RM 2.9 billion cash! Mana angkut (dapat duit)? Menang loteri tiap hari? Dia menang loteri, every month for 20 years. Kemudian selepas ambil St Miguel ini untung. Beli Esso Malaysia. Kalau tak salah kira-kira RM 1.7 billion. Tukar nama kepada Petron. Semalam, Malaysia Airlines. Siapa dia penasihat petronas? Mahathir. Semalam Malaysia Airlines umum, pertama sekali dalam sejarah dan ini satu syarikat penerbangan di dunia yang beli minyak untuk enam bulan ini, tiada syarikat penerbangan lain (lakukannya). Malaysia Airlines hanya akan beli dari syarikat minyak (milik) anak Mahathir, Petron – 6 bulan. SAYA MAU TANYA INI NEGERI.. BAPAK YOU ATAU RAKYAT PUNYA? KALAU RAKYAT PUNYA, HENTIKAN BENDA MENGARUT INI.

  2. Ini terang2 menunjukkan ia pm yg gagal. Kalau negara jiran yg tidak punyai telaga gas dan minyak bolih menjual gas murah pada rakyatnya. Sedangkan negara kita ada telaga minyak dan gas tidak mampubjual gas murah pada rakyatnya. Inibsatu sebb yg kukuh rakyat harus tukar kerajaan pru akan datang.

  3. Kalau ayam…mahal..jgn makan ayam…
    kalau tol mahal…guna jln biasa…
    kalau tak nak dok malaysia…pergi berambus dok luar negara….macam pernah aku dengar ayat2 niii…tapi di mana ya…sekarang puak2 sana meniru….ceroiii

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini