Home / :: BLOG :: / Harga kereta mungkin naik sedikit pasca SST, Skim Perlindungan Harga juga akan dikenakan kepada model Nissan – ETCN

Harga kereta mungkin naik sedikit pasca SST, Skim Perlindungan Harga juga akan dikenakan kepada model Nissan – ETCN

Janji kerajaan baru Pakatan Harapan mengenai cukai barang dan perkhidmatan (GST) 6% mungkin tidak menurunkan harga kereta seperti yang diharapkan oleh penyokong mereka. Semasa pelancaran Nissan Serena S-Hybrid yang baru, pengarah jualan dan pemasaran Edaran Tan Chong Motor Christopher Tan memberitahu media bahawa harga kenderaan Nissan mungkin akan naik sedikit jika cukai jualan 10% sebelum ini dikembalikan semula.
https://paultan.org/2018/03/09/pakatan-harapan-ge14-manifesto-auto-related-points/

“Hampir setiap jenama, apabila berhijrah dari cukai jualan kepada GST, harga kereta sebenarnya turun sedikit,” katanya. “Jadi jika cukai jualan dilaksanakan sama seperti sebelumnya, sebenarnya ada kenaikan harga. Apa yang boleh saya katakan sekarang ialah mungkin sekarang adalah masa terbaik untuk membeli, kerana jika itu berlaku, anda mungkin akan membayar harga yang sedikit lebih tinggi pada masa akan datang. “

Tan menambah bahawa ETCM akan mempunyai skim perlindungan harga, sama seperti apa yang telah diumumkan Image Motor untuk kenderaan Subaru. Di bawah program sedemikian, pelanggan yang membeli kereta mereka bermula bulan ini akan mendapatkan perbezaan yang dikembalikan kepada mereka sekiranya harga turun dengan perpindahan dari GST ke cukai jualan dan perkhidmatan baru (SST), walaupun begitu bentuk sebenar pengembalian dana yang akan dipulangkan belum lagi diputuskan.

“Bagaimanapun, tentu saja, jika pada masa akan datang harga kereta lebih tinggi, maka mereka yang baru-baru ini membeli [kereta mereka] mendapat keuntungan lebih baik,” katanya, sambil menambah bahwa dia yakin pemerintah baru memikirkan kepentingan terbaik untuk pembeli kereta, dan akan ada “keadaan harga positif.”

Skim Perlindungan Harga yang diperkenalkan untuk kenderaan Subaru menjanjikan untuk mengekalkan harga pada paras semasa untuk kenderaan yang dibeli dari sekarang hingga 18 Ogos. Sekiranya harga dikurangkan apabila SST dilaksanakan, Image Motor akan membayar balik perbezaan dalam bentuk baucer perkhidmatan dengan jumlah yang sama , atau menyesuaikan harga kenderaan yang telah ditempah tetapi masih belum didaftarkan.
https://paultan.org/2018/05/14/subaru-price-protection-scheme-lower-sum-applies-for-bookings-if-gst-to-sst-move-increases-car-prices/

Loading...

Baca artikel mendalam tentang GST dan impaknya terhadap industri automotif Malaysia, dengan pandangan dari Ketua Pengarah Jabatan Kastam Datuk Subromaniam Tholasy dan Presiden Persatuan Automotif Malaysia, Datuk Aishah Ahmad.
http://paultan.org/2015/03/14/gst-impact-car-industry-malaysia/

(Visited 13 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

35 comments

  1. Zaim Underskrift

    Perghh mcm menteri le min..sygg jdik cai dedak..

  2. Affendy Trooper

    cantik,,fikir yg baik2,,,rakyat kan menyalak hari2 dulu heboh minyak naik,,melayu mudah lupa,,trima kasih Tun,,???,

  3. Zaini Nasha

    Xpe la.. rafizi pakai ekonomi.. huhu..

  4. Mohd Amir Md Razain

    Hahahahah…harga turun…. Hahahahah…

  5. Mariani Embran

    nasib baik Raziiq Eida dah beli keta baru zaman bn….lps ni boleh turunkan harga jualan kuih Dan nasik lemak….karipap seketul 30sen….nasik lemak 50 sen….gst kan da hapus…harga wajib turun kann……mampu?? Hihi

  6. Raziiq Eida

    Insya allah…kalau hrga brg turun… ;

  7. Mariani Embran

    Ehhh…. Mesti turun punya…..harapan kan mjadi kenyataan

  8. Raziiq Eida

    Xpyh beli nissan ni mengarut mcm2 prob kerete bkn tara mana pon… Beli myvi ke proton lg puas ati kot hrga pon murah …

  9. Raziiq Eida

    Tan chong ni tak sehebat dulu…harga je mahal

  10. Raziiq Eida

    Hahha bgus pa jd knytaan .. akk relex2 sikit.. akk skrg pembangkang tau hahahha

  11. Mariani Embran

    Tgh relax laaa ni ….sambil mkn pop corn….hahaha

  12. Raziiq Eida

    Bagus…. Hehe.. selamat hari guru …..!

  13. Mariani Embran

    Selamat juga. ..x sabo nk tggu harga barang turun….blh shopping utk raya….haha

  14. Syed Mohdi Syed Zin

    Betul. Dgn perlaksanaan gst cukai hanya 6 %. Bermakna harga kereta turun 4%.

  15. حيراني يوسزري

    Biar kerajaan auta kasi jawab…ikutlah mcmn cara yg penting rege turun…

  16. Yang Hashim

    bila jadi penasihat ni…mimpi ke

  17. Syahid Sya

    Dah tau da ada Kuar kat tv semalam nak sangat Tuka harga pun Tuka naik plak….amik laaa….

  18. Din Reduwan

    SST boleh menurunkan harga barang!! GST penipu..
    #MacaiKenaKencing
    #PalatunHancing

  19. Mohd Shuhada Omar

    Tggu lagi lpas ni tol tkde…keh keh..

  20. Mariani Embran

    Ok…tuu lg x sabo nk keliling Penang smpai johor

  21. AbangMan Man

    Hari ni kt pasar ramadhan pon dh murah.kuih 10 sen jer, sama mcm zaman TM dulu. Syoknyerrrr

  22. Ros Merah

    Ya ke abg man di tempat sy kueh mesih sama macam dulu juga..di tempat sy tak ada kueh harga 10 sen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...