Home / :: BLOG :: / Hari UMNO 72: Ahli perlu bertenang, perubahan tetap berlaku dalam UMNO

Hari UMNO 72: Ahli perlu bertenang, perubahan tetap berlaku dalam UMNO

[MyKMU.net] Hari ini UMNO menyambut ulang tahun ke-72 (1946-2018) dalam keadaan menyayat hati. Kita menerima tamparan hebat apabila kalah dalam pilihan raya umum buat kali pertama.

Selepas 60 tahun di puncak kuasa, UMNO dan Barisan Nasional berhadapan saat sukar dan laluan berliku untuk kembali memerintah. Adat apabila kalah kita mula mencari salah pelbagai pihak terutamanya Presiden UMNO, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak.

Walaupun negara berada di landasan yang betul di bawah Najib Razak, namun isu RM2.6 bilion, 1MDB, rasionalisasi subsidi dan GST yang datang serentak menyebabkan rakyat mengundi perubahan. Kita telah membuat pelbagai penjelasan, namun 45% pengundi telah memilih untuk menolak penjelasan tersebut.

Hari ini ada ahli UMNO sudah bercakap soal meminta Mohd Najib meninggalkan tampuk kepresidenan. Tanpa ragu kita memang memerlukan perubahan dalam UMNO. Saya percaya berikutan kekalahan ini Dato Sri Mohd Najib sendiri tidak akan mempertahankan jawatannya.

Perubahan itu bakal berlaku apabila kita mengadakan pemilihan parti sebelum APRIL 2019. Pada ketika itulah UMNO akan menampilkan muka-muka lama dan baharu yang akan membawa panji Barisan Nasional dalam piihan raya akan datang.

Mendesak dan memekik perubahan kuasa hari ini tidak masuk akal kerana siapa pun yang akan menjadi Presiden UMNO tidak akan menjadi Perdana Menteri segera seperti peralihan kuasa Tun Abdullah Ahmad Badawi kepada Najib Razak pada 2009.

Justeru kita harus memberi peluang kepada Mohd Najib untuk menyelesaikan pentadbiran parti sebelum orang lain mengambil alih. Menguruskan parti sebesar UMNO dari segi aset dan ahli bukan mudah. Jadi jangan terburu-buru mendesak perubahan sehingga parti terumbang-ambing akibat kehilangan nakhoda.

Ketika parti sedang memulihkan diri usahlah kita bercakaran secara terbuka mendesak Najib Razak melepaskan jawatan. Ingatlah parti memerlukan semua pemimpin sedia ada untuk terus membantu kita kembali bersaing walaupun tanpa jawatan.

Parti bukan sekadar soal meletak muka pemimpin muda atau lawa. Ia memerlukan pengaruh dan wang untuk membolehkan ia menjadi sebuah parti besar. Jadi jangan ketepikan mana-mana pemimpin yang kalah dan menang kerana setiap mereka ada pengaruh dan boleh membantu kelangsungan UMNO.

Meremajakan UMNO tidak akan membawa kita ke mana tanpa pemimpin berpengalaman yang ada “wisdom” dan kekuatan. Pakatan Harapan sendiri tidak akan berjaya tanpa kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad, Muhyiddin Yassin, Wan Azizah dan Lim Kit Siang. Adakah mereka muda remaja?

Jadi ketika kita melaungkan semangat anak muda, ingatlah politik bukan sekadar wajah dan idea. Ia memerlukan kerja strategik dan pengalaman untuk menumpaskan parti pemerintah.

Siapa pun Presiden UMNO, beliau tidak akan menjadi Perdana Menteri sekelip mata. Kita ada lima tahun untuk menyusun strategi dan memulihkan parti ini sebelum pilihan raya. UMNO harus belajar bersabar dan memahami politik sebagai pembangkang.

Selamat Ulang Tahun UMNO.

http://pakdin.my/tag/umno

 

(Visited 12 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

101 comments

  1. Carl Hason

    sbb najib nya prangai hbis smua hancurr puak macai pun tk cerdik ksian,,

  2. Kholek Mat Ripin

    Semua ahli umno bersatu semula, kaji kelemahan dan laku kan perubahan untuk parti,

  3. Affan Ramlan

    dr cawangan dah politik wang. Saya cadangkan, setiap ahli terlibat minum clorox, maka tingal 0.0001% je ahli umno yg bersih dan masih hidup. Baki yg hidup tu pn belum tentu boleh percaya. So bubarkan jelah parti tua cikai ni. Haha

  4. Mahathir Mohd

    Macam mana UMNO sekarang?adakah mereka mampu menjadi kuat pembangkang?

  5. Shahril Shahril

    Bila king is money ini lah jadinya

  6. Sypudin Ramli

    Pemuda Kedah & Trengganu baru berani bersuara…

  7. Wandaud Wanabdulrahman

    Ada hikmah kita KALAH NI…Jadi pembangkang mudah kerjanya..
    Meroyan jee..Benar ke tak penting…Cerita saja…Menyakinkan dah OK…

  8. Faizal Maksom

    rombak semula semua struktur,pujuk blk org2 melayu yg merajuk,kembali ke akar umbi,beri laluan pada anak2 muda utk memimpin…insyaallah,rajuk org melayu tak lama…mereka masih syg umno…?

    #ilovetunm

  9. Farhan Razali

    tak dgr nasihat tun M so terima akibatnya

  10. Mie Lc

    sila letak jawatan presiden…kerana andalah punca bn kalah dlm pru ni…

  11. Sam Sarujee

    Biar jadi pembankang , undur 4 langkah betul apa yang salah , Lepas Itu MARA 5 langkah hadapan … Sekarang Kita tahu Siapa kawan Siapa musuh.. Kita pon dah leka dan comfortable … Kena kerja kuat balik , kita pulak Cari sebab untuk Kritik , mereka ada 100 hari .. kita pantau dan bersama jadi. UMtrooper…Selamat Hari Jadi UMNO .. peduli apa orang kata ..

  12. Stargazer Farhan

    Baca tahlil dan doa selamat sekali ke?

  13. Karim Masrom

    Harus ditukar presiden, timbalan presiden , naib presiden dan ahli2 majlis tertinggi. Beri kpd mereka2 yg berkelayakan. Ramai ahli UMNO yg telus dan berintergriti yg blh memimpin lg

  14. Ahmad Ibrahim

    Mula rekuit anak muda, penjenamaan baru, logo baru, ketua baru, mungkin boleh berjaya

  15. Roslan Karim

    Kita bina smula asas perjuangan.jgn patah semangat.susun smula strategi

  16. Ady Ghantau Nismilan

    Harus ditukar presiden, timbalan presiden , naib presiden dan ahli2 majlis tertinggi. Beri kpd mereka2 yg berkelayakan. Ramai ahli UMNO yg telus dan berintergriti yg blh memimpin lg

  17. Hayzam Ahmad

    Hahaha org tuani, zahid, ahmad maslan, nazri n semua pemimpin2 umno yg ikut sgat telunjuk najib. Padan muka. Dulu masa zaman pak lah, pdai pulak semua pemimpin umno bersatu hati mendesak pak lah letak jwatan, dng najib x pulak. Hahaha …..

  18. Khai Kuntet

    Jgn ada org mcm yg sebelum ne dlm umno.. kna kembali pda perjuangan sbnr.. in sha allah..

  19. Stargazer Farhan

    Ketua Pembangkang nak lari dgn isteri.. Admin page tak ikut sekali ke?

  20. Haiqal Hamqa

    Ini bukan berkaitan dengan mana2 parti. Kita ingin melihat pemimpi yang beribawa. Logo parti x membawa impak. Yang paling penting pemimpin dalam sesebuah negara… Itu yg harus dititik beratkan…

  21. Aini Karim

    Yg desak pak lah letak jawatan bkn ahli umno… Tp tun.. Cuba bc sejarah.. Jgn pakai sebut je

  22. Omar Saifuddin Abdul Aziz

    Budaya samseng dlm pemuda umno… biasalah.. dari pemuda sampai ke tua… hahahhaha

  23. Mahathir Mohd

    Omar Saifuddin Abdul Aziz ya,cuma saling bergaduh di PWTC

  24. Hayzam Ahmad

    Hai…. pembangkang dah bersuara. Hahahahaha

  25. Iqbar Maliki

    Lepas ni dah boleh siasat ROS. And kita akan pastikan parti ni sbnye haram. Kahkahkah…

  26. Farit Mamat Bintang

    Suruh presiden tmb.presiden n naib presiden letak jawatan semua..buat pemutihan balik..cari keyakinan org melayu semula..selagi yang ni ada selagi tula tiada perubahan dalam UMNO..saya sayangkn parti ni tapi bukan sayang pada pemimpin

  27. Farit Mamat Bintang

    Bina semula dengan kepimpinan yang baru..taknak yang lama..biar akar umbi yang pilih..tiada mereka maka tiadalah yang diatas..

  28. Zainun Zainal

    Taknak harus Ady Ghantau Nismilan…wajib

  29. Friends Of BN Hulu Selangor

    Korang ada kuasa buat lah apa sahaja. Semua orang tahu kerajaan sekarang memang zalim ? ?

  30. Iqbar Maliki

    Cukup2la membangkang. Pg tidor ye… Esok sambung pulak. ?????

  31. Friends Of BN Hulu Selangor

    Torn Akuma dah jadi Cai pemerintah tapi bodoh melantun2.
    Kalau dah dapat info suruh je Madey arahkan pasukan keselamatan tangkap dan dakwa.. Lebih BODOH dari LEMBU ?

  32. Iqbar Maliki

    Tidor la… Esok membangkang pulak.. Aktif dan Seronok sngt ni kenapa? Baru 2 hari… Sabar.. Bnyak tahun lg.. ?????

  33. Torn Akuma

    pedih di hati x hilang lg kot.. move on min.. kita sama2 rakyat malaysia..

  34. Friends Of BN Hulu Selangor

    Budak bangang ni lagi yang tunjuk bangang ?

  35. Friends Of BN Hulu Selangor

    Sudah2 lah tunjuk bodoh tu. Korang dah jadi Cai pemerintah kena nampak cerdik lah ?

  36. Friends Of BN Hulu Selangor

    Komen kena nampak bangang bila dah jadi Cai pemerintah ?

  37. Friends Of BN Hulu Selangor

    Dah lah komen tak de kena mengena dan komen bodoh. Bila kena meroyan komen lagi merapu. Memang wajib bangang bila jadi macai PH ?

  38. Torn Akuma

    x per min, dalam seminggu dua nanti hilang la tu rasa pedih di hati..

  39. Iqbar Maliki

    Friends Of BN Hulu Selangor alhamdulillah… Takbirrrrr?????

  40. Torn Akuma

    comel nya pahlawan bugis kita ni..

  41. Friends Of BN Hulu Selangor

    Dah jadi Cai pemerintah masih bangang ?
    Komen merapu ?

  42. Friends Of BN Hulu Selangor

    Apa kena mengena dengan pedih hati. Nak membetulkan komen bangang ko je. Apa ke bodoh pemerintah dah ada maklumat tak nak tangkap. Tak ke bangang namanya ?

  43. Iqbar Maliki

    Ok ni last.. Kau buat la cover page ye… Ok aku nak tidor dah… Apa pun kau memang admin yg kelakar.. Hahahaha… Ok bro.. Goodnight, sweet dreams bro… ????

  44. Torn Akuma

    kenapa nak kena tangkap ? ada aku komen yg naik kapal terbang tu buat salah ke ?

  45. Iqbar Maliki

    Torn Akuma cammon bro. Kenapa nak layan najis pembangkang ni.. Dia sisa2 je yg tinggal tu pun dekat hulu.. Kahkahkah.. Dah bro g tidor… Kakakakakak

  46. Friends Of BN Hulu Selangor

    Hahaha.. Mamak bendahara Mahafiraun Mahazalim.. Undur undur.. Undur Mahathir.. Reformasi ?

  47. Friends Of BN Hulu Selangor

    Terhibur aku dengan bangang PH ni. Jilat Mahazalim, Mahafiraun ?

  48. Torn Akuma

    x ada siapa pun yg kata penyewa jet tu buat salah..
    tolong tunjuk kat mana yg kata penyewa jet buat salah sampai nak kena tangkap ?
    admin jer yg tetiba meroyan suruh kerajaan tangkap.. org x buat salah nak tangkap kenapa ?

  49. Darah Malaya Felda

    Aku syg umno aku xsayang pemimpin yg penipu…

  50. Mohammad Faizaly

    Saya harap, pemilihan UMNO lpas ni akan lantik presiden, timbalan, dan ahli majlis tertinggi yg baru pula. Singkirkan orang² yg dah layak. Bagi muka² baru. Push pemimpin² wibawa mcm Tokmat Hassan, KJ, Hishamuddin dan org² muda pula handle UMNO. Plan dari sekarang utk. rampas putrajaya balik. Cari pemimpin yg betul² buat keje. Singkir parasit dlm UMNO….

  51. Mohd Shaukri B Noor

    tamparan hebat apenye..
    penerajang terus je patutnya umno bn ni.
    rembat harta n kekayaan negara utk puak2 sendiri.

  52. Joe Labu

    bergabung je dengn pas tentu selamat…. buang je parti yang dag x releven

  53. Masrifah Binti Ismail

    Luahan hati Syed Mokhtar Bukhary berkenaan Najib Razak

    Assalamualaikum dan salam sejahtera,

    Selama ini saya menulis kepada ahli UMNO dan rakyat Malaysia n islam (izin edit sikit jer) izinkan saya buat kali pertama menulis kepada rakyat Malaysia. Hari ini, Perdana Menteri Mohd Najib Razak sudah menjadi seperti sampah dan kain buruk kepada sebahagian rakyat Malaysia yang mempunyai kepentingan politik dan yang sekadar ikut-ikutan. olah-olah Mohd Najib tidak pernah berbuat apa-apa kepada kita.
    Hampir menitis air mata saya apabila melihat keadaan di media sosial, rangkaian perbualan WhatsApp dan perbualan politik di kalangan sebahagian besar rakyat Malaysia yang mencerca, menghina, memfitnah dan menipu untuk memburukkan Mohd Najib.
    Memang dalam masa lapan bulan ini Mohd Najib berhadapan dengan kemelut 1 Malaysia Development Berhad (1MDB). Mohd Najib dalam usaha memulihkan 1MDB kerana beliau percaya syarikat ini sungguhpun bermasalah, ia adalah masalah yang perlu diselesaikan.
    Tidak cukup itu Mohd Najib dituduh merompak wang 1MDB sebanyak RM 2.6 Bilion. Siasatan SPRM mendapati ia tidak benar. SPRM juga mengesahkan ia merupakan sumbangan dana politik yang tiada kena mengena dengan sebarang keputusan atau hasil kerajaan mahu pun 1MDB.
    Dengan kata lain tiada unsur rasuah atau korupsi. Rakyat biasa memang tidak faham dan tidak akan faham permainan politik ini. Baiklah kita anggaplah ini sisi buruk Mohd Najib. Soal salah atau tidak biarkan Undang-undang menentukan. Namun, apakah sejak mengambil alih pentadbiran Mohd Najib tidak melakukan apa-apa kebaikan kepada kita semua rakyat Malaysia sehingga beliau layak dijadikan bahan jenaka, cercaan, umpatan dan lebih teruk difitnah?
    Selama lima tahun Mohd Najib memacu pertumbuhan ekonomi negara yang begitu cemerlang. Sudah lupakah rakyat Malaysia bahawa sejak pentadbiran Mohd Najib, jumlah pelaburan asing langsung meningkat dari RM 5.1 Bilion pada 2009 (tahun beliau mengangkat sumpah) meningkat kepada RM 29.183 B (2010), RM 37, 325 B (2011), RM 31,118 B (2012), RM 38.8 B (2013) dan RM 39.6B pada 2014.
    Apakah kerana kita tidak mendapat dan secara langsung, maka kita tidak langsung menghargai pentadbiran Mohd Najib? Pertumbuhan dan pelaburan besar inilah yang membolehkan ramai dari kita meningkatkan taraf hidup. Dulu makan di KFC atau McDonald adalah acara bila dapat gaji, hari ini sebahagian besar sudah menjadi acara mingguan dan harian.
    Mohd Najib juga dimaki hamun oleh sebahagian rakyat yang tidak mahu membaca dan mengkaji apabila ringgit jatuh kepada RM 4 per USD 1. Kejatuhan nilai ringgit terburuk dalam tempoh 17 tahun adalah fenomena antarabangsa berikutan hampir semua matawang negara pesat membangun mengalami kejatuhan berbanding dolar.
    Adakah rakyat Malaysia tahu daripada 174 matawang dunia, hanya 18 matawang yang tidak terjejas berikutan pengukuhan US Dollar? Malaysia sebagai negara pengeksport minyak dan minyak kelapa sawit sama seperti beberapa negara yang komoditi utama jatuh.
    Bencinya mereka kepada Mohd Najib, sanggup menipu mengatakan keadaan sekarang lebih teruk dari 1998.
    Ramai tidak suka tapi saya mahu sebut juga bahawa di bawah Mohd Najib, pembangunan luar bandar digandakan, Sabah dan Sarawak serta kawasan pedalaman mendapat perhatian khusus. Polisi pro-rakyat seperti BR1M, Klinik 1 Malaysia, Pusat Tranformasi Bandar (UTC), Permata, bantuan pembinaan rumah rakyat miskin, pembinaan rumah mampu milik untuk rakyat dan ratusan pembaharuan lain; dilaksanakan dengan pantas bagi mengurangkan beban hidup rakyat dan karenah birokrasi.
    Malangnya ini dilupakan oleh sebahagian rakyat kerana mereka suka melihat keburukan dari kebaikan. Kita lebih suka mendengar keburukan dari kebaikan. Budaya apa, ajaran apa dan budi apa yang kita ada hari ini?
    Sangat mengelirukan yang banyak memaki hamun dan mencerca Mohd Najib di laman sosial ialah manusia Melayu, Islam dan ada yang bertudung. Mereka seolah-olah lupa sumbangan dan usaha Mohd Najib menyediakan begitu banyak peluang dan modal kepada bumiputera dan pembangunan syiar Islam.
    Sepanjang lima tahun pentadbiran ini sudah berbilion Mohd Najib beri bantuan dan peruntukan kepada kaum bumiputera. Namun Melayu tidak pernah sepatah mengucap terima kasih. Sebaliknya apabila Mohd Najib mengumumkan bantuan 50 juta kepada usahawan Cina, itulah dijadikan modal memaki Mohd Najib.
    Melayu apa, Islam apa kita ini? Hanya kerana diuji sedikit dalam kegetiran ekonomi kini, kita mula menghina dan mencerca pemimpin Islam. Sebahagian kita menghina pemimpin Islam hanya kerana prasangka buruk dan kecewa dengan kehidupan kita sendiri?
    Perdana Menteri yang kita hina ini, seperti kata Profesor Ridhuan Tee Abdullah, merupakan penggerak pendamaian Islam di seluruh dunia, dari mengatur pertemuan Fatah dan Hamas di Kuala Lumpur, sehinggalah turun sendiri ke Gaza bagi mendamaikan umat Islam di sana.
    Mohd Najib juga turun sendiri ke Selatan Filipina bagi membantu umat Islam, menamatkan konflik 70 tahun bangsa Moro dengan kerajaan Filipina; dan sekarang sedang berusaha menyelesaikan konflik umat Islam Selatan Thailand yang telah berlarutan selama 50 tahun.
    Malangnya ada antara kita bukan sekadar mahu menjatuhkan beliau, malah sanggup memfitnah, memaki hamun dan tidak mahu menerima sebarang penjelasan langsung kerana kepentingan politik. Tidak cukup itu, isteri Perdana Menteri juga dicerca, dihina dan dituduh bermacam-macam, seolah-olah kita semua hidup berjiran dengannya dan tahu segala perilaku beliau.
    Mohd Najib sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari kesilapan dan kelemahan. Namun apakah sekian banyak usaha baik yang dibuat beliau ini tak ubah seperti mencurah air di atas daun keladi? Atau kita sudah menjadi bangsa yang tidak mengenang budi?
    Hari ini Allah uji kita sedikit, kita sudah berpecah belah, lupa kepada jasa dan usaha pemimpin hari ini dan menafikan nikmat hidup di negara ini yang jauh lebih baik dari sebahagian negara.
    Sedar atau tidak mereka yang memperlekehkan kerajaan hari ini melalui gosip, taksub dan taklid buta kepada usaha menjatuhkan Mohd Najib telah mewujudkan krisis keyakinan kepada negara ini di kalangan pelabur asing. Jadi siapa yang sedang memusnahkan negara ini, Najib atau kita sendiri?

    Akhirul kalam, jangan kita kufur (nafikan) nikmat Allah kerana saya khuatir suatu hari nanti Allah tarik nikmat ini.

    Wassalam,
    Tan sri syed mokhtar al-bukhary
    Sayangkan Islam dan Negara
    Nauzubillah
    Wallahualam

    C&P

  54. Puding Indah

    Umno menyambut ulang tahun ke72? Masih lagi senghaja membelakang dan melupakan sejarah pengharaman umno olih hakim Harun Hashim 1988,umno 1946 telah pun mati diketika itu dan dihidup semula dgn nama umno baru,jadi umno baru 1988-2018 adakah 72 tahun disekolah mana belajar siapa guru yang mengajar,tapi itulah umno sendiri buat undang-undang sendiri plk menolak undang-undang

  55. Puding Indah

    Orang sihat hanya ingat kenangan sihatnya semasa sakit,orang zalim penipu pencuri hanya akan terkenang kezaliman penipuan perompakannya semasa zaman kejatuhan atau paling malang sewaktu berada didalam penjara,itulah dia semasa berkuasa jangan lupa diri mengguna harta rakyat/negara mcm harta mak bapak sendiri akhirnya allah mendatangkan balasan sewajarnya atas pangkhianatan yang diamanah kpdnya

  56. As Arash

    Semua orang tahu, tumbangnya BN bukanlah kerana nama BN.. Tapi kerana pemimpin dan menteri-menterinya.

    Dulu, bila rakyat meluah rasa, mereka bongkak. Mereka sombong. Disuruh keluar Malaysia. Disuruh tanam kangkung. Disuruh jangan ambil gula. Sambil sinis ketawa dan tersenyum.

    Dulu bila rakyat meluah rasa terbeban kerana GST, mereka buat resepi entah apa-apa.. Mereka buat muka bodoh bingung dan lari. Langsung. Langsung tak endah apa yang diluah rakyat.

    Setiap minggu harga petrol berubah. Turun 20 sen, naik 40 sen. Begitulah umpamanya. Katanya kerajaan tiada kuasa. Ikut harga minyak dunia. Tiba-tiba sebelum pilihanraya, turun naik harganya boleh ditangguh sementara. Mereka sangka rakyat begitu bodoh. Mereka sangka rakyat tidak mengkaji. Mereka inilah sebenarnya yang menumbangkan parti mereka sendiri.

    Bayangkan, 9 Mei lalu, rakyat keluar dengan niat “AKU MAHU BN KALAH!”. Lantas sekalian rakyat melupakan siapa calonnya. Mereka tidak kisahkan siapa muka wakil rakyat mereka. Yang mereka mahu lihat cuma logo PARTI KEADILAN RAKYAT lalu dipangkah mereka.

    Calon-calon BN bukan semuanya buruk. Ramai juga calon yang berkaliber. Yang hebat dan berjiwa rakyat. Tok Mat di Negeri Sembilan contohnya. Dr. Tengku Asmadi di Kuala Nerus. Tapi rakyat mahu yang di atas itu turun! Maka mereka terpaksa mengorbankan calon yang bagus-bagus. Asalkan bukan lagi BN memerintah! Begitulah marahnya mereka dengan parti yang sekian lama mempersenda mereka.

    Hari ini rakyat bersorak. Nyata, rakyat sudah geram dan amat marah. Sehinggakan tumbang parti keramat. Sejarah hari ini akan mengajar. Bukan setakat BN, tapi sesiapa pun yang berkuasa. Bahawa rakyat boleh. Rakyat mampu. Dan rakyat berani untuk berubah, kalau sikap bongkak tidak dipatah.

    HIDUP RAKYAT!

  57. Othman Man

    Terima la kklahan dgn hati terbuka,UMNO kena muhasabah….apa ksilapa yg dh d lkukan

  58. Kamarul Azli

    Bila dh jatuh baru nak ingat islam..bila masa amik duit rakyat x ingat halal & haram. Cerita yg sebenarnya bukan najib tapi org yg memimpin tu sendiri.. Masa berkuasa suka dipuji, pandangan rakyat xnak didengari..org makan nasi , pemimpin makan quinoa..begitulah perumpaannya.sekian.

  59. Zul Hamed

    Tukar najib insha Allah semua akan ok

  60. Izack Saujana

    Takde umno takde engko aku dan yg lain berbangsa melayu kena hadam tu ingat jgn menang sorak tanah tumpahnya darah ku tergadai sekali org melayu dan umno yg mula2 berjuang utk kesenangan yg apa engkau kecapi dan nikmati hari ini jgn dah terhantuk baru nak terngadah dah tak guna.

  61. Izack Saujana

    Nak tunggu dan saksikan DAP Berkuasa dan apa yg hilang selepas tu ????

  62. Millio Vsh Oillim

    Sendiri langgar perlembagaan sendiri…sendiri marah kahkahkah

  63. Muhammad Aidil Othman

    aku xnk org melayu sendiri rompak bangsa die sendiri. depan baik belakang?sendiri mau ingat. Yg ats mkn ciken chop ko yg rakyat mkn ikan bilis.

  64. Zafrullah Yazid

    Don’t you have anything better to do?

  65. Khairul Faes

    Baru dia tahu rasa clorox mcm mana hahaha

  66. Fildaus Putra

    Saya sentiasa sokong umno/bn dibawah kepimpinan dato sri Najib

  67. Azizah Orkid Rimba

    Allah perancang yg maha kaya….maha tau segalanya….jgn taksub sangat…kalau Allah nk tunjuk x lama mana….

  68. Dayana Sofia Firdhan

    Baguslah muhasabah sikit diri tu… Jgn sombong bongkak

  69. Rizal Romli

    umno selamanya…semoga umno akan ada perubahan..

  70. Ash Ahmad

    betul tu buang liabiliti dalam umno…bukan najib jer yg patut letak jawatan…

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.