Loading...
Home / :: BLOG :: / ICERD: Khalid Samad Jangan Bangang Sangat

ICERD: Khalid Samad Jangan Bangang Sangat

Penentang ICERD tidak bercakap pasal ketuanan Melayu. Mereka bercakap soal hak melayu, bumiputera dan Islam yang dijamin perlembagaan akan terhakis jika kerajaan meratifikasikan ICERD. Soal ketuanan Melayu akan terjamin selagi Raja-raja Melayu tidak hilang kedudukan mereka.

Menurut Khalid Samad Islam tidak membenarkan diskriminasi.

Sebelum beliau bercakap bagi pihak Islam, beliau perlu jelaskan apa maksud diskriminasi dan apa diskriminasi kaum yang telah dibuat oleh kerajaan lepas?

Saya lihat beliau tidak boleh bezakan antara diskriminasi kaum dan agama dengan memberi keistimewaan kepada kaum tertentu atau agama tertentu.

Memberi keistimewaan atau bantuan kepada kaum tertentu bukan diskriminasi. Menghalang kaum lain dari berjaya atau berbuat sesuatu atas faktor perbezaan kaum itu diskriminasi.

Dalam Islam pun tiada kesamarataan hak antara Islam dengan agama-agama lain.

Menteri bangang tak faham perbezaan maksud privilege dan discrimination.

Penentang ICERD tidak bercakap pasal ketuanan Melayu. Mereka bercakap soal hak melayu, bumiputera dan Islam yang dijamin perlembagaan akan terhakis jika kerajaan meratifikasikan ICERD. Soal ketuanan Melayu akan terjamin selagi Raja-raja Melayu tidak hilang kedudukan mereka.

Menurut Khalid Samad Islam tidak membenarkan diskriminasi.

Sebelum beliau bercakap bagi pihak Islam, beliau perlu jelaskan apa maksud diskriminasi dan apa diskriminasi kaum yang telah dibuat oleh kerajaan lepas?

Saya lihat beliau tidak boleh bezakan antara diskriminasi kaum dan agama dengan memberi keistimewaan kepada kaum tertentu atau agama tertentu.

Memberi keistimewaan atau bantuan kepada kaum tertentu bukan diskriminasi. Menghalang kaum lain dari berjaya atau berbuat sesuatu atas faktor perbezaan kaum itu diskriminasi.

Dalam Islam pun tiada kesamarataan hak antara Islam dengan agama-agama lain.

Menteri bangang tak faham perbezaan maksud privilege dan discrimination.

http://pakdin.my/tag/icerd

Loading...
(Visited 722 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

12 comments

  1. Juan Ryan Sasaki

    Ko Dulu bole je buat knp org lain buat ko takut

  2. Rosli Hashim

    Menteri ini bebal tak membaca isreal,India,China,US,MYANMAR tak tt ICERD sebab apa Malaysia kita aman tiada bunuh membunuh macam negara lain

  3. Hadi Sud

    Ph wajib digulingkan segera parti penipu dap wajib dihapuskan tak sesuai kat tanah melayu melanggar perlembagaan..

  4. Mohd Zaile

    gamaknya dia bukan melayu kerana kawin dengan orang bukan melayu. ehhhh sama lah tu.

  5. Udeen Pff Ulu Kinta

    Kilang arak shah alam.bila nak tutup… mana hak islam negara persekutuan…sial lar ko khalid samad….

  6. Maryam Layman

    Cnth spore…apa jadi..mana raja2..mana pegi hak org melayu..bangsa cina diutamakan dlm semua segi…pekerjaan…persekolahan..hak melayu dah dihapuskan sikit demi sikit…sampai habis…hati2 melayu jgn berulang lagi…

  7. Azman Sarmani

    Kebanggangan org seperti ini, amat disukai ‘mereka’. X belajar sejarah….

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...