Home / :: BLOG :: / Inilah dalang dan pencetus huru hara yang membawa isu ICERD ke Kabinet…

Inilah dalang dan pencetus huru hara yang membawa isu ICERD ke Kabinet…

Siapakah Waytha ini sebenarnya? Mari kita lihat sedikit latar belakang beliau.

Nama Waytha tidak asing lagi kepada rakyat Malaysia secara umum kerana beliau merupakan salah seorang daripada 6 orang peguam yang bertanggungjawab menganjurkan demonstrasi secara besar-besaran pada 25 November, 2007 dimana berpuluhan ribu kaum India turun merusuh ke jalanraya menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan pemerintah pada masa itu, iaitu Kerajaan Barisan Nasional (BN).

Rusuhan Hindraf pada 25 November, 2007
Perdana Menteri ketika itu ialah Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Selepas demonstrasi tersebut 5 orang peguam telah ditangkap di bawah akta ISA termasuk abang beliau P. Uthayakumar pada 13 Disember, 2007.

Waytha bagaimanapun sempat melarikan diri ke London dan mendapat perlindungan politik atau ‘Political Asylum’ dari kerajaan British.

Hindraf diistyiharkan sebagai pertubuhan haram di bawah Sekyen 5(1) dan Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335) oleh Menteri dalam Negeri pada masa itu Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Beliau berkata perintah itu dibuat hasil pemantauan dan penyiasatan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia, Kementerian Dalam Negeri mengenai kegiatan-kegiatan pertubuhan tersebut yang telah dijalankan sejak mula ditubuhkan sehingga ianya diharamkan.

Hasil siasatan mendapati pertubuhan itu bertentangan dengan Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335) dan boleh memudaratkan ketenteraman awam, keamanan, keselamatan, ketertiban dan nilai-nilai moral di Malaysia.

Syed Hamid berkata sekiranya tidak dibendung, Hindraf akan terus mengancam dan menggugat ketenteraman awam, keselamatan dan kedaulatan negara malah menjejaskan keharmonian hidup berbilang kaum.

Pertubuhan tersebut yang di pimpin oleh Waytha, telah bergerak aktif dengan menganjurkan beberapa perhimpunan awam dan demontrasi tanpa permit dan mengeksplotasi isu-isu perkauman sehingga mencetuskan kebangkitan penentangan sebahagian keturunan India terhadap kerajaan dan menimbulkan kebencian di antara orang-orang Melayu dan India di negara ini.

Semasa berada di London, Waytha juga telah berusaha mendapatkan sokongan dari negara asing bagi memberi tekanan kepada kerajaan supaya tunduk kepada tuntutan-tuntutan mereka.

Kegiatan dan aktiviti Waytha telah memberi kesan buruk pada imej Negara.

Waytha yang kemudiannya kembali ke Malaysia pada 1 ogos, 2012 mengambil pendirian untuk beralih angin dengan menyokong BN pada PRU13 pimpinan Dato Seri Najib Razak.

Setelah BN menang PRU 13, Najib telah melantik beliau sebagai senator dan memberinya jawatan timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Tetapi, selepas Sembilan bulan, Waytha meletak jawatan sebagai senator dan timbalan menteri pada 10 February, 2014 dan menuduh Najib kononnya beliau tidak berhasrat untuk membantu menaik taraf kehidupan kaum India di Malaysia.

Tuduhan ini memang tidak berasas kerana fakta membuktikan Najib islah satu-satunya perdana menteri yang banyak membantu kaum India.

Selepas perletakan jawatan, Waytha mula menyuarakan isu-isu membabitkan perkauman.

Antaranya ialah isu pendakwah bebas Islam Dr Zakir Naik.

Pendakwah bebas Dr Zakir Naik
Malah, Waytha yang mengetuai 18 yang lain untuk memfailkan saman terhadap kerajaan Malaysia kerana mendakwa ia melindungi pendakwah tersebut.

Tindakkan Waytha jelas menunjukkan beliau mencabar penduduk Malaysia yang majoritinya beragama Islam malah, agama rasmi Malaysia juga adalah agama islam.

Tidakkah tindakan ini akan menggugat keharmonian masyarakat majmuk Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama?

Bukan itu saja, Waytha juga telah mewakili beberapa kes penukaran agama (murtad) tetapi semuanya telah gagal.

Berbalik kepada perlantikkan beliau yang dicadang Tun Dr Mahathir Mohamad, apakah rancangan Mahathir sebenarnya?

Tidakkah Mahathir sebagai seorang yang berpengalaman harus tahu dan faham dengan keadaan semasa serta kehendak rakyat yang majoritinya yang beragama Islam?

Harap Mahathir sedar dengan apa yang sedang berlaku sekarang.

Rujukan:

http://pakdin.my/tag/icerd

http://pakdin.my/tag/waytha-moorthy

(Visited 758 times, 10 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Harga Gula Dunia Merudum, rejim PH Senyap-Senyap Tax rakyat

Siapa yang untung? Kerajaan kenakan cukai kepada rakyat dalam senyap? Saudagar gula? …………. Harga gula …

28 comments

  1. Thajudeen Maideen

    Aku dok perati ja Waytha Moorthy ni lama dah dari tahun 2010 dulu lagi dia dok buat onar. Kaki provok. Kaki perang. Nak tunjuk kuat. Dia nak sangat sangat tu.

  2. Dzulkapli Mdnor

    Ada yg merancang HURU HARA agar darurat boleh di kuatkuasakan, senang keje dia nak tangkap dan penjarakan orang yg dia tidak suka.

  3. Zakir Omar

    Bila najib berbaik dgn harbi , inilah akibatnya. Kerana tidak pedumi Alquran dan sunnah!!!

    Sekarang PH di penohi dgn harbi. Dah jadi Pakatun Harbi.

    Penyokong PHarbi adalah
    Liberals, komunis , LGBTQ Syiah, Ilmuan bukan Ahlisunnah Wal Jamaah dn pengundi thoghut dan netizen yang buta hati .

  4. Muhammadsalehahmad Saleh

    Keling jdi loyar…nak tunjuk bagus…semua sama…
    Wytha murti
    Rayer
    Sivarasa
    Ambiga
    Gobind
    Semua lahanat…perasan bagus…

  5. Muhammad Razif Abdul Rashid

    Sbb tu org tua kata kepala ular jgn dibiar.no bodoh bagi plk jawatan.sbb tua org kata jumpa ular dgn K , katok K dulu sbb lagi bahaya belit dia

  6. Ismail Abbas

    Nilh bil keling d bg kuasa,

  7. Aija Wahab

    Pas berbaik ngan harbi dulu.ko tak nak sebut sekali ker??

  8. Zarina Zainal

    Jahat dan bahaya dia ni.ada org support dr luar ni

  9. Azawati Mohd Salleh

    Ni la perosak bangsa melayu.. Yg tun m Lantik balik buat ape..!!! Buang je la Dr Malaysia.. Da buat huru hara ada hati balik sini buat apa? Adeeeeehhh.
    Mohon Allah bantu umat Islam yg bernama melayu ni DILINDUNGI.. Dari laknatullah

  10. Che Wan Muhamad Shukri

    Owhhhhh….Imigran2 KASTA RENDAH ni…..dah lah dihalau dari negara …..Bukan setakat NEGARA , Dihalau dari BENUA ASAL ….. bertapak kat TANAH MELAYU , masih bawak perangai PARYA!!!!!

  11. Ram Otai Ram

    India yg membawa mala petaka keatas org melayu di malysia berhati hati dgn manusia ini semoga allah melindungi kita umat islam melayu di bumi bertuah ini

  12. Rosli Salim Unggal

    Che Wan Muhamad Shukri ni jenis paria kasta paling rendah memang jahat

  13. Zakir Omar

    Aija Wahab bila mereka menyokong ajenda islam dn tak menghina islam , dia bukan harbi. Masukbkuliah dengar syarah baru paham perkataan .

  14. Khairul Ridhwan

    Abi Amsyar Ibn Muhammad ko rasa cm ne pasal isu ni?.. sokong ke x??

  15. Bani Amin

    mana PDRM tak ambil perhatian

  16. Abi Amsyar Ibn Muhammad

    Khairul Ridhwan aku tak rasa kaum lain tertindas, sebenarnya bnyak perkara yg orang melayu dah bagi peluang pada kaum lain.

    Dan dah trmaktub dalam perlembagaan hak keistimewaan melayu. Jadi tak boleh nak dinafikan.

    Kalau niat dia nak Icerd ni untk kurangkn hak melayu. Aku tolak.

  17. Che Wan Muhamad Shukri

    Rosli Salim Unggal Parya dihalau dari Benua India pasal tak de Peradaban sebagai MANUSIA …. Tak hormat Kasta2 lebih tinggi ….. Bangsa diorang sendiri pun tak boleh terima Bangsa tak de tamadun macam ni, apatah BANGSA MELAYU yang menjadi Tuan kepada TANAH MELAYU , RANTAU MELAYU, KEPULAUAN MELAYU dan ALAM MELAYU ….. IndiaCina tak masuk senarai …..They are The #unwantedrace , any where in the world!

  18. Mas Merah Merah

    Kt sini parya diangkat jd pemimpin..kt negara asal dia jd tukang jaga lembu jer la..

  19. Mas Merah Merah

    Ada contact di negara asal dia

  20. Khairul Ridhwan

    mmg nk tolok hak melayu la ni,. sbb tu ramai bantah

  21. Marliana Rahman

    APA YG KERAJAAN TELAH BUAT UTK MEMBANTU KAUM INDIA DI MALAYSIA

    What the BN government have done for Indian Community, despite being 7% in the populations?

    Allocation Given by Malaysian Government under Prime Minister Dato’s Seri Najib Razak’s Leadership (2009-2016)

    • Socio Economic Development of Indian Community (SEDIC) under PMO

    • 2015 – RM100 Million Allocations

    • 2016 – RM100 Million Allocations

    • SKIM PEMBANGUNAN USAHAWAN MASYARAKAT INDIA (SPUMI)

    • SKIM PINJAMAN KHAS PEMANDU TEKSI INDIA TEKUN (SPUMI) – SEED

    • SEED Start Up Nation (RM5000-RM10000)

    • #budget2012 #indians -RM 300million to TEKUN

    • RM2.1Billion for Amanah Iktihar

    • RM100Million for Indian Entrepreneurs

    • RM1.9Billion for all type of schools, RM100Millions for Tamil Schools

    • 2013- RM 350Million to TEKUN, including RM50Million to Indian community

    • RM 50Million to train 3200 Malaysian Indian Students in Estates
    * 2014- RM100Million enhancing education/skills/training

    • RM28 Million Early Education Programs

    • Involving 176 Tamil pre schools (Kindergarten)

    • Improve 45 Estate Tamil Schools

    • SPUMI-RM50 Million (TEKUN& Amanah Ikhtiar Malaysia)

    • RM50 million-Entrepreneurs Financing Scheme to benefit 5,000 Indian BIZ

    • Providing technical training and education assistance to Indian youth, from low-income families with an allocation of RM30 million

    • RM30 million will be allocated through Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) develop Indian business women.

    • TEKUN-RM100 million for 10,000 Indian entrepreneurs through the Indian Community Development Scheme.

    In addition, SME bank will provide RM50 million to assist small-scale Indian entrepreneurs

    • RM100 million is provided under SEDIC in collaboration between NGOs and private skills training institutes

    • RM100 million provided for under the 2012 budget goes on until 2014.(Tamil Schools)

    • Funding was distributed to cater for the urgent needs of 224 Tamil schools 2012 allocations (Urgent Needs)

    • 2015-National type Tamil schools – RM50 million.

    From : Amir Ashraf.

  22. Amad VW

    Hindu Penkianat.. Nie.. Dah bg betis nak paha… Get lost.. Paria

  23. Abu Bakar Yaakob

    Paria lupa asal usul tak sedar diri..

  24. Ramli Ishak

    Dah ada kuasa… Madey is agreed

  25. Paragas Katipang

    Mulai skrg pergi mampus PH. Semua melayu jgn sokong PH. Byk pembohong dan penipu rakyat. Bila nak mengundi cari rakyat, bila dah berkuasa rakyat dilupakan dan ditindasnye. Rakyat hanya di jadikan perkakas dan hawa nafsu mereka shj utk mdapat kuasa dan gila jawatan semata mata. Namun utk menolong rakyat, jauh panggang drpd api. Bila dah jd kerajaan , PH memandang penyokong / rakyat seperti sampah saje..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: