‘Jika bantuan diberikan perbuatan haram, maka berdosalah saya’ – Najib

27
‘Jika bantuan diberikan perbuatan haram, maka berdosalah saya’ - Najib

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan bantuan kerajaan terdahulu kepada rakyat bukan pemberian wang percuma.

Sebaliknya Najib berkata, ia pemberian balik kerajaan kepada rakyat susulan peningkatan pendapatan kerajaan melalui kutipan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

“Oleh kerana pendapatan kerajaan meningkat, maka kita pulangkan kembali untuk menolong rakyat yang memerlukan.

Hari ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pentadbiran sebelum ini menjadikan rakyat bersikap suka berharap duit percuma sedangkan kerajaan sekarang kekurangan duit ekoran membayar balik hutang kerajaan terdahulu.

Najib menambah, keadaan kerajaan sekarang semakin teruk apabila menetapkan kadar sifar GST, Jun lalu.
“Penelitian saya dari laporan di laman BNM terkini menunjukkan walaupun harga minyak global masih tinggi berbanding tahun-tahun sebelum ini, pendapatan kerajaan untuk bulan Jun 2018 adalah RM14.1 bilion jauh lebih rendah dari RM20.9 bilion pada bulan Mei 2018 akibat GST disifarkan.

“Keadaan bertambah teruk kerana kerajaan PH tidak menjangkakan peningkatan mendadak tuntutan balik GST yang perlu dibayar sebaik ia disifarkan kerana peniaga kini boleh menuntut kesemua cukai input GST bahan mentah mereka serta merta sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya,” katanya.

BACA: Najib: Kerajaan Pakatan Harapan mungkin dah belanja wang GST RM18 bilion https://pakdin.my/najib-kerajaan-pakatan-harapan-mungkin-dah-belanja-wang-gst-rm18-bilion/

Menyentuh soal GST, Najib berkata pendapatan negara di bawah pemerintahannya dulu meningkat setiap tahun hasil kutipan GST yang merupakan antara kadar terendah di dunia.

“Sebagai contoh, GST berjaya mengutip RM27 bilion pada tahun 2015 dan meningkat kepada RM44 bilion tahun lepas. Peningkatan kutipan ini ialah kerana ekonomi dan pendapatan rakyat semakin meningkat. Bila rakyat ada pendapatan yang lebih, kemampuan untuk belanja juga meningkat.

“Di bawah GST, ahli perniagaan kaya dan ekonomi gelap tidak lagi dapat mengelak dan melarikan diri dari cukai atau terlibat dalam pengeluaran kapital dari Malaysia secara haram seperti yang mereka lakukan di bawah SST.

“Pada masa yang sama, kita telah berjaya mengutip banyak wang dari orang kaya yang berbelanja lebih di bawah GST berbanding dengan orang miskin kerana terdapat banyak pengecualian kerana itulah kutipan GST lebih berbanding SST,” katanya.

……………..
https://pakdin.my/tag/br1m

https://pakdin.my/tag/gst

https://pakdin.my/br1m-bukan-bantuan-program-bantuan-kepada-yang-memerlukan-disediakan-oleh-jabatan-kebajikan-masyarakat/


86 COMMENTS

  1. Bukan macam dia…duit rakyat mcm duit dia..nak naikkan gaji penjawat awam pun byk alasan..kalau boleh bantuan sara hidup xnk kasi…bantuan JKM ..bla bla bka kami x halalkan amek hak kami..

  2. Dulu tak ada gst.. cuma ada sst. Jgn buat tak tau pulak.. tapi kita ada bermacam subsidy.. gula..minyak masak..petrol..tepong.. dll.
    Bila BN dah tamak rasuah semua pun habis. Org ramai belanja sekitar RM900 satu keluarga untuk barang2 yg kena gst.. dah satu keluarga bayar gst Rm40 satu bulan..satu tahun dah Rm480.
    BRIM Rm 400.
    Apa yg kamu tolong rakyat?
    Klu you tsk tipu dan rasuah…kita tak perlu gst dan kita banyak lagi subsidy..

  3. Dulu tak ada gst.. cuma ada sst. Jgn buat tak tau pulak.. tapi kita ada bermacam subsidy.. gula..minyak masak..petrol..tepong.. dll.
    Bila BN dah tamak rasuah semua pun habis. Org ramai belanja sekitar RM900 satu keluarga untuk barang2 yg kena gst.. dah satu keluarga bayar gst Rm40 satu bulan..satu tahun dah Rm480.
    BRIM Rm 400.
    Apa yg kamu tolong rakyat?
    Klu you tsk tipu dan rasuah…kita tak perlu gst dan kita banyak lagi subsidy..

  4. Dulu tak ada gst.. cuma ada sst. Jgn buat tak tau pulak.. tapi kita ada bermacam subsidy.. gula..minyak masak..petrol..tepong.. dll.
    Bila BN dah tamak rasuah semua pun habis. Org ramai belanja sekitar RM900 satu keluarga untuk barang2 yg kena gst.. dah satu keluarga bayar gst Rm40 satu bulan..satu tahun dah Rm480.
    BRIM Rm 400.
    Apa yg kamu tolong rakyat?
    Klu you tsk tipu dan rasuah…kita tak perlu gst dan kita banyak lagi subsidy..

  5. Dulu tak ada gst.. cuma ada sst. Jgn buat tak tau pulak.. tapi kita ada bermacam subsidy.. gula..minyak masak..petrol..tepong.. dll.
    Bila BN dah tamak rasuah semua pun habis. Org ramai belanja sekitar RM900 satu keluarga untuk barang2 yg kena gst.. dah satu keluarga bayar gst Rm40 satu bulan..satu tahun dah Rm480.
    BRIM Rm 400.
    Apa yg kamu tolong rakyat?
    Klu you tsk tipu dan rasuah…kita tak perlu gst dan kita banyak lagi subsidy..

  6. jangan harap dosa boleh dimaafkan dgn begitu muda krn berdoa hanya boleh menenangkan hati dan jiwa sendiri supaya xbuat jahat tapi xdapat membersihkan dosa yang makin lama bertambah

  7. Bila minyak mahal semua barang mahal..sebab harga logistic naik.
    Brim cuma segelintir rakyat yg dapat.
    Kjaan yg praktik memberi duit msknanya tak pandai urus.. baik beri peluang untuk kerja atau niaga.
    Ini bawa masuk pekerja asing.. local dah duduk rumah.. bagi brim.
    Satu cara yg akan bawa pada mada depan yg teruk.
    Tengok dinegara yg praktik ini… rakyat semakin malas untuk kerja dan bertambah ramai pekerja asing yg nasuk.

  8. Bila minyak mahal semua barang mahal..sebab harga logistic naik.
    Brim cuma segelintir rakyat yg dapat.
    Kjaan yg praktik memberi duit msknanya tak pandai urus.. baik beri peluang untuk kerja atau niaga.
    Ini bawa masuk pekerja asing.. local dah duduk rumah.. bagi brim.
    Satu cara yg akan bawa pada mada depan yg teruk.
    Tengok dinegara yg praktik ini… rakyat semakin malas untuk kerja dan bertambah ramai pekerja asing yg nasuk.

  9. Bila minyak mahal semua barang mahal..sebab harga logistic naik.
    Brim cuma segelintir rakyat yg dapat.
    Kjaan yg praktik memberi duit msknanya tak pandai urus.. baik beri peluang untuk kerja atau niaga.
    Ini bawa masuk pekerja asing.. local dah duduk rumah.. bagi brim.
    Satu cara yg akan bawa pada mada depan yg teruk.
    Tengok dinegara yg praktik ini… rakyat semakin malas untuk kerja dan bertambah ramai pekerja asing yg nasuk.

  10. Bila minyak mahal semua barang mahal..sebab harga logistic naik.
    Brim cuma segelintir rakyat yg dapat.
    Kjaan yg praktik memberi duit msknanya tak pandai urus.. baik beri peluang untuk kerja atau niaga.
    Ini bawa masuk pekerja asing.. local dah duduk rumah.. bagi brim.
    Satu cara yg akan bawa pada mada depan yg teruk.
    Tengok dinegara yg praktik ini… rakyat semakin malas untuk kerja dan bertambah ramai pekerja asing yg nasuk.

  11. Bila minyak mahal semua barang mahal..sebab harga logistic naik.
    Brim cuma segelintir rakyat yg dapat.
    Kjaan yg praktik memberi duit msknanya tak pandai urus.. baik beri peluang untuk kerja atau niaga.
    Ini bawa masuk pekerja asing.. local dah duduk rumah.. bagi brim.
    Satu cara yg akan bawa pada mada depan yg teruk.
    Tengok dinegara yg praktik ini… rakyat semakin malas untuk kerja dan bertambah ramai pekerja asing yg nasuk.

  12. Bila minyak mahal semua barang mahal..sebab harga logistic naik.
    Brim cuma segelintir rakyat yg dapat.
    Kjaan yg praktik memberi duit msknanya tak pandai urus.. baik beri peluang untuk kerja atau niaga.
    Ini bawa masuk pekerja asing.. local dah duduk rumah.. bagi brim.
    Satu cara yg akan bawa pada mada depan yg teruk.
    Tengok dinegara yg praktik ini… rakyat semakin malas untuk kerja dan bertambah ramai pekerja asing yg nasuk.

  13. Ala najib kalau ko buat perkara berdosa atau pahala ko bukan nampak pun,sebab tu ko tak takut,sapa2 pun sama jer,mati esok baru ko tahu apa yg ko buat tu berdosa atau pun dapat pahala..

  14. Apa lah bongok kamu ni,pemimpin yang x tunaikan manifesto lagi baik dari orang yang bantu jemaah pegi umrah dikata x baik,.semoga tuhan memberikan hidayah kepada kamu,kalau x juga berubah mohon meninggal sebab otak kamu x boleh bezakan baik dan buruk lagi,bodoh punya machai pakatan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here