‘Jika bantuan diberikan perbuatan haram, maka berdosalah saya’ - Najib

‘Jika bantuan diberikan perbuatan haram, maka berdosalah saya’ – Najib

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan bantuan kerajaan terdahulu kepada rakyat bukan pemberian wang percuma.

Sebaliknya Najib berkata, ia pemberian balik kerajaan kepada rakyat susulan peningkatan pendapatan kerajaan melalui kutipan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

“Oleh kerana pendapatan kerajaan meningkat, maka kita pulangkan kembali untuk menolong rakyat yang memerlukan.

Hari ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pentadbiran sebelum ini menjadikan rakyat bersikap suka berharap duit percuma sedangkan kerajaan sekarang kekurangan duit ekoran membayar balik hutang kerajaan terdahulu.

Najib menambah, keadaan kerajaan sekarang semakin teruk apabila menetapkan kadar sifar GST, Jun lalu.
“Penelitian saya dari laporan di laman BNM terkini menunjukkan walaupun harga minyak global masih tinggi berbanding tahun-tahun sebelum ini, pendapatan kerajaan untuk bulan Jun 2018 adalah RM14.1 bilion jauh lebih rendah dari RM20.9 bilion pada bulan Mei 2018 akibat GST disifarkan.

“Keadaan bertambah teruk kerana kerajaan PH tidak menjangkakan peningkatan mendadak tuntutan balik GST yang perlu dibayar sebaik ia disifarkan kerana peniaga kini boleh menuntut kesemua cukai input GST bahan mentah mereka serta merta sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya,” katanya.

BACA: Najib: Kerajaan Pakatan Harapan mungkin dah belanja wang GST RM18 bilion http://pakdin.my/najib-kerajaan-pakatan-harapan-mungkin-dah-belanja-wang-gst-rm18-bilion/

Menyentuh soal GST, Najib berkata pendapatan negara di bawah pemerintahannya dulu meningkat setiap tahun hasil kutipan GST yang merupakan antara kadar terendah di dunia.

“Sebagai contoh, GST berjaya mengutip RM27 bilion pada tahun 2015 dan meningkat kepada RM44 bilion tahun lepas. Peningkatan kutipan ini ialah kerana ekonomi dan pendapatan rakyat semakin meningkat. Bila rakyat ada pendapatan yang lebih, kemampuan untuk belanja juga meningkat.

“Di bawah GST, ahli perniagaan kaya dan ekonomi gelap tidak lagi dapat mengelak dan melarikan diri dari cukai atau terlibat dalam pengeluaran kapital dari Malaysia secara haram seperti yang mereka lakukan di bawah SST.

“Pada masa yang sama, kita telah berjaya mengutip banyak wang dari orang kaya yang berbelanja lebih di bawah GST berbanding dengan orang miskin kerana terdapat banyak pengecualian kerana itulah kutipan GST lebih berbanding SST,” katanya.

……………..
http://pakdin.my/tag/br1m

http://pakdin.my/tag/gst

https://pakdin.my/br1m-bukan-bantuan-program-bantuan-kepada-yang-memerlukan-disediakan-oleh-jabatan-kebajikan-masyarakat/

85
Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Edwin Vic
Guest

Rakyat kena gst..rosmah beli barang kemas masuk negara tiada kena gst….

Mohd Hashim
Guest

Orang lain bagi bantua semua haram tun bagi semua halal duit 22 tahun dulu semua halal hukum sendiri pakai

Mohd Rafie
Guest

Apa lah bongok kamu ni,pemimpin yang x tunaikan manifesto lagi baik dari orang yang bantu jemaah pegi umrah dikata x baik,.semoga tuhan memberikan hidayah kepada… Read more »

Wan Sury
Guest

Salah satu doa makan diri dah termakbuk..NAJIB TERSUNGKUR jua..hhmm..😜😜😜👏👏👏

Akh Dayyan
Guest

Ala najib kalau ko buat perkara berdosa atau pahala ko bukan nampak pun,sebab tu ko tak takut,sapa2 pun sama jer,mati esok baru ko tahu apa… Read more »

Fauziah Sahar
Guest

Eh. Matawang jatuh teruk sbb Najib jugAk ke. Bkn time Najib matawang Malaysia lbh baik dr skrg . Ke trsilap baca. Bnk negara trsilap umum… Read more »

Ibu Has
Guest

Jika betul.. Maka tanggunglah dosa wahai pemfitnah

Mohamad Firdaus Khan
Guest
Azrul Cham
Guest

Din mabuk ketum ni tau ke halal haram??? Yg salah pn dia ckp betoi..kesian ko din oiiii…

Zaizul Affandi
Guest

bagi singgit kebas berjuta