#KERAjaanTomato serba tak kena

#KERAjaanTomato #DosaDosaMahathir #PM93Tahun

Dapat PM dah sgt lanjut usia. Ingatan selalu lupa. Jadi kuda tunggangan DAP saja.

Dapat Menteri Pendidikan, yg diutamakan tukar kasut hitam dan tukar wifi 100 Mbps Unifi kpd 4 Mbps peranti Yes milik YTL, kroni TM di Sarawak.

Dapat Menteri Pertanian, dapat kira ikan kembong di laut sebanyak 3 bilion tetapi cuma dpt kira 7 ekor lembu di ladang.

Dapat Menteri KPDNKK, harga barang dpt diturunkan 30 – 70 peratus sejak kosong GST, padahal harga barang semakin naik.

Dapat Menteri Pertahanan, kini ATM kena buat kawad “goose step” mcm yg dibuat di negara Komunis. Angkat kaki tinggi-tinggi tu …!!

Dapat Menteri Kewangan, hari-hari naikkan harga projek yg terdahulu. Kiraan hutang negara buat versi sendiri yg tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Dapat Menteri Belia dan Sukan, tulis kenyaan akhbar mcm budak sekolah menengah rendah. Diperiksa teks oleh cikgu BM, cuma dapat 39/100 saja. Gagal BM.

Dapat Timbalan Menteri Penddikan, punah lagi harapan peminjam PTPTN. Bukan saja tak dpt tangguh bayaran malah yg gagal buat bayaran kena status bangkrap.

Semua menteri dan timbalan menteri kena bantai di Parlimen.

Kecut perut, sehingga semua tak mahu masuk Dewan (ponteng) termasuk ahli parlimen lain utk perbahasan.

Ini menyebabkan perbahasan di sebelah petang terpaksa ditangguhkan 10 minit kerana tak cukup korum.

Tolak PH.

……….
Rujukan:
http://pakdin.my/tag/pakatan-harapan

523 KOMEN

  1. kesian korang umno n macai2….smua keja mgata je….tp rakyat yg memilih smua cerdik pandai….sg kandis ni PH xyah buat apa pun dah ok…ttp akn menang…sbb org sungai kandis smua pandai memilih….xyah susah nk promote….so u all smua umno..xyah brmimpi dia siang hari k….

  2. kesian korang umno n macai2….smua keja mgata je….tp rakyat yg memilih smua cerdik pandai….sg kandis ni PH xyah buat apa pun dah ok…ttp akn menang…sbb org sungai kandis smua pandai memilih….xyah susah nk promote….so u all smua umno..xyah brmimpi dia siang hari k….

  3. kesian korang umno n macai2….smua keja mgata je….tp rakyat yg memilih smua cerdik pandai….sg kandis ni PH xyah buat apa pun dah ok…ttp akn menang…sbb org sungai kandis smua pandai memilih….xyah susah nk promote….so u all smua umno..xyah brmimpi dia siang hari k….

  4. Doktrin Politik Melayu Umno Malaysia Antaranya membodohkan melayu, ugut serta menakutkan …. hilang kaan duit rakyaat

    Anda Pegang 3 perkara ni ,nescaya kita faham permainan politik yg dimainkan oleh UMNO dan PAS mengatakan cina nak rampas kuasa…
    ITU SATU ANTARA KEBODOHAN MELAYU UMNO YANG KALAH DAN BERKUBUR.

    1.YDPA/Raja2 Melayu sbg payung menjaga hak melayu di Msia bwh Fasal 32 dan Fasal 70 Plembagaan Psekutuan

    2.Hak keistimewaan org melayu Fasal 152 dan 153

    3.Tanah Rezab Melayu Fasal 89

    Nak ubah kena ada 2/3 majoriti parlimen 148 kerusi

    PRU13 DAP bertanding 51 kerusi dan menang 38

    Kawasan majoriti melayu

    80% 46 krusi- 45 Umno 1 MCA

    60-79% 42 krusi- 41 Umno 1 MCA

    Kwsn majoriti melayu 60-80% dkuasai parti melayu Umno

    2 kerusi ditandingi MCA

    Hj Hadi dan Najib Tun Razak tanam ke dlm pemikiran melayu PAS/UMNO bahawasanya DAP nak rmpas kuasa .Hj Hadi dengan menggunakan status ulama dari dirinya yg berpengaruh untuk rakyat ( org melayu ) supaya ramai mendengar arahannya.
    Isu ini dicipta untuk menakut2kan org melayu terutama pengundi bagi mengekalkan kuasa politik yg sedia ada.

    Klu DAP bertanding maksima kerusi campuran skitar 90 krusi…blm ckup dpt 2/3 untuk membuat pindaan perlembagaan

    Kerusi bercampur2 ada maksimum 90 kerusi.Kalau DAP bertanding menang 90 kerusi sekali pun tak boleh memerintah Malaysia .Harus bergabung dgn kerusi majoriti melayu 120 kerusi.

    Nk ubah plembagaan msia perlu 2/3 bersamaan 148 kerusi

    Kalau semua 90 calon MP dari org cina menang skali pun ,melayu tetap ada lebih 120 kerusi

    Melayu – umno pas keadilan amanah

    Dap plg byk bertanding 50-51 krusi klu campur smua parti2 non bumi/malay sabah sarawak tak boleh memerintah malaysia

    Sabah Sarawak ada 56 kerusi…kerusi majoriti melayu/melanau/umno/pbb ada 25 baki bcampur 31.

    Klu 31 non-malay bergabung dgn Dap 60 kerusi baru lbh kurang 90-91 kerusi.

    Itu sahaja kerusi maksima bkn melayu di msia

    MP Melayu Islam dlm parlimen di pihak pembangkang

    1.PKR 16
    2.Pas 14
    3.Amanah 6
    4.Dap 2

    Total 38

    Jumlah MP Melayu dlm parlimen

    1.Umno 88
    2.Pkr 16
    3.Pas 14
    4.Amanah 6
    5.Dap 2

    126 kerusi

    MP bkn Islam Keadilan sekarang ada 14

    RAKYAT YANG MASIH TIDAK TERBUKA MINDANYA DALAM CORAK PEMERINTAHAN MALAYSIA*

  5. Doktrin Politik Melayu Umno Malaysia Antaranya membodohkan melayu, ugut serta menakutkan …. hilang kaan duit rakyaat

    Anda Pegang 3 perkara ni ,nescaya kita faham permainan politik yg dimainkan oleh UMNO dan PAS mengatakan cina nak rampas kuasa…
    ITU SATU ANTARA KEBODOHAN MELAYU UMNO YANG KALAH DAN BERKUBUR.

    1.YDPA/Raja2 Melayu sbg payung menjaga hak melayu di Msia bwh Fasal 32 dan Fasal 70 Plembagaan Psekutuan

    2.Hak keistimewaan org melayu Fasal 152 dan 153

    3.Tanah Rezab Melayu Fasal 89

    Nak ubah kena ada 2/3 majoriti parlimen 148 kerusi

    PRU13 DAP bertanding 51 kerusi dan menang 38

    Kawasan majoriti melayu

    80% 46 krusi- 45 Umno 1 MCA

    60-79% 42 krusi- 41 Umno 1 MCA

    Kwsn majoriti melayu 60-80% dkuasai parti melayu Umno

    2 kerusi ditandingi MCA

    Hj Hadi dan Najib Tun Razak tanam ke dlm pemikiran melayu PAS/UMNO bahawasanya DAP nak rmpas kuasa .Hj Hadi dengan menggunakan status ulama dari dirinya yg berpengaruh untuk rakyat ( org melayu ) supaya ramai mendengar arahannya.
    Isu ini dicipta untuk menakut2kan org melayu terutama pengundi bagi mengekalkan kuasa politik yg sedia ada.

    Klu DAP bertanding maksima kerusi campuran skitar 90 krusi…blm ckup dpt 2/3 untuk membuat pindaan perlembagaan

    Kerusi bercampur2 ada maksimum 90 kerusi.Kalau DAP bertanding menang 90 kerusi sekali pun tak boleh memerintah Malaysia .Harus bergabung dgn kerusi majoriti melayu 120 kerusi.

    Nk ubah plembagaan msia perlu 2/3 bersamaan 148 kerusi

    Kalau semua 90 calon MP dari org cina menang skali pun ,melayu tetap ada lebih 120 kerusi

    Melayu – umno pas keadilan amanah

    Dap plg byk bertanding 50-51 krusi klu campur smua parti2 non bumi/malay sabah sarawak tak boleh memerintah malaysia

    Sabah Sarawak ada 56 kerusi…kerusi majoriti melayu/melanau/umno/pbb ada 25 baki bcampur 31.

    Klu 31 non-malay bergabung dgn Dap 60 kerusi baru lbh kurang 90-91 kerusi.

    Itu sahaja kerusi maksima bkn melayu di msia

    MP Melayu Islam dlm parlimen di pihak pembangkang

    1.PKR 16
    2.Pas 14
    3.Amanah 6
    4.Dap 2

    Total 38

    Jumlah MP Melayu dlm parlimen

    1.Umno 88
    2.Pkr 16
    3.Pas 14
    4.Amanah 6
    5.Dap 2

    126 kerusi

    MP bkn Islam Keadilan sekarang ada 14

    RAKYAT YANG MASIH TIDAK TERBUKA MINDANYA DALAM CORAK PEMERINTAHAN MALAYSIA*

  6. #awaspesakitmental bekas presiden blom didapati bersalah olih mahkamah tapi telah menjatuhkan hukuman bersalah terhadap najib, kesian najib dianiaya olih ahli2 umno yg tak kenang budi langsung tak pertahanan beliau.

  7. #awaspesakitmental bekas presiden blom didapati bersalah olih mahkamah tapi telah menjatuhkan hukuman bersalah terhadap najib, kesian najib dianiaya olih ahli2 umno yg tak kenang budi langsung tak pertahanan beliau.

  8. Kesan sekiranya punya anak tapi tak kesian pada ayah……kesiannnn…
    Tua2 pon kena kerja lagi…
    Tak kerja anak2 susah….
    Kerja di pangil kerajaan katun…
    Tak katun dia panggil kerajaan tomato pulak…..

  9. Kesan sekiranya punya anak tapi tak kesian pada ayah……kesiannnn…
    Tua2 pon kena kerja lagi…
    Tak kerja anak2 susah….
    Kerja di pangil kerajaan katun…
    Tak katun dia panggil kerajaan tomato pulak…..

  10. Kesan sekiranya punya anak tapi tak kesian pada ayah……kesiannnn…
    Tua2 pon kena kerja lagi…
    Tak kerja anak2 susah….
    Kerja di pangil kerajaan katun…
    Tak katun dia panggil kerajaan tomato pulak…..

  11. Haaa tepukk…

    Tak menyengat posting ni, dol..
    Camane Najib nak berkuasa semula ni??

    Minggu depan dah PRU15.
    Ni posting tahap PASu bunga je ni…

    Opppss, sori, PASu pun dah jadi geng kamceng, patut pun???

  12. Haaa tepukk…

    Tak menyengat posting ni, dol..
    Camane Najib nak berkuasa semula ni??

    Minggu depan dah PRU15.
    Ni posting tahap PASu bunga je ni…

    Opppss, sori, PASu pun dah jadi geng kamceng, patut pun???

  13. dio nok ambik pitih kat mano gak..nok buat semua ni…dio guna duit hasil bumi ni jugok eh..nok bikin wilayah dio tu..buke pakai pitih dio pun…buat pinjaman dgn negara luar jugok eh..pah tu keroh rakyat kijo..korek hasil negara kita ni..nok wak bayar hutang hok dio buat tu..alasan utk pembangunan…kita hok keno kijo..kita kijo utk cari makan jah…dio guno kita utk empayar dio dlm malaysia ni…bodoh mace kito jugok eh dio nyo…dio buka kilang buke dio wak kijo..kita wak kijo…dio bahagian cakap je…mace najib jugok eh…semua nok jadi palo dlm negara kita…tok ingat ko dio kata ko melayu ni…melayu mudah lupa…jadi la mace dio memerintah negara kita dulu…ekinomi dio oyak meningkat..tapi gaji perkerja macam tu jugok..pitih tok tahu gi mano jugok..macam najib jugok ni..kelakar kalu ingat gak…

  14. dio nok ambik pitih kat mano gak..nok buat semua ni…dio guna duit hasil bumi ni jugok eh..nok bikin wilayah dio tu..buke pakai pitih dio pun…buat pinjaman dgn negara luar jugok eh..pah tu keroh rakyat kijo..korek hasil negara kita ni..nok wak bayar hutang hok dio buat tu..alasan utk pembangunan…kita hok keno kijo..kita kijo utk cari makan jah…dio guno kita utk empayar dio dlm malaysia ni…bodoh mace kito jugok eh dio nyo…dio buka kilang buke dio wak kijo..kita wak kijo…dio bahagian cakap je…mace najib jugok eh…semua nok jadi palo dlm negara kita…tok ingat ko dio kata ko melayu ni…melayu mudah lupa…jadi la mace dio memerintah negara kita dulu…ekinomi dio oyak meningkat..tapi gaji perkerja macam tu jugok..pitih tok tahu gi mano jugok..macam najib jugok ni..kelakar kalu ingat gak…

  15. dio nok ambik pitih kat mano gak..nok buat semua ni…dio guna duit hasil bumi ni jugok eh..nok bikin wilayah dio tu..buke pakai pitih dio pun…buat pinjaman dgn negara luar jugok eh..pah tu keroh rakyat kijo..korek hasil negara kita ni..nok wak bayar hutang hok dio buat tu..alasan utk pembangunan…kita hok keno kijo..kita kijo utk cari makan jah…dio guno kita utk empayar dio dlm malaysia ni…bodoh mace kito jugok eh dio nyo…dio buka kilang buke dio wak kijo..kita wak kijo…dio bahagian cakap je…mace najib jugok eh…semua nok jadi palo dlm negara kita…tok ingat ko dio kata ko melayu ni…melayu mudah lupa…jadi la mace dio memerintah negara kita dulu…ekinomi dio oyak meningkat..tapi gaji perkerja macam tu jugok..pitih tok tahu gi mano jugok..macam najib jugok ni..kelakar kalu ingat gak…

  16. Hebat Abg dey ni.. dr dlu kuat tido.. dlm kuat tido Pm.. tersungkur Abg Jib.. haha.. dh tersungkur.. masuk mahkamah plk.. dh masuk mahkamah jd satu2 Pm yg dpt sumbangan plk.. perghhh mmg level bawah di buatnya.. ???.. Sabo je la ye.. sbb Tu kempen guna akal bukan kemarahan.. yg mengutuk semua hti kecewa.. X pe tido dgn tenang k..skrg masa tuk laungkan 1M.. satu pe.. satu meroyan..???

  17. Hebat Abg dey ni.. dr dlu kuat tido.. dlm kuat tido Pm.. tersungkur Abg Jib.. haha.. dh tersungkur.. masuk mahkamah plk.. dh masuk mahkamah jd satu2 Pm yg dpt sumbangan plk.. perghhh mmg level bawah di buatnya.. ???.. Sabo je la ye.. sbb Tu kempen guna akal bukan kemarahan.. yg mengutuk semua hti kecewa.. X pe tido dgn tenang k..skrg masa tuk laungkan 1M.. satu pe.. satu meroyan..???

  18. Hebat Abg dey ni.. dr dlu kuat tido.. dlm kuat tido Pm.. tersungkur Abg Jib.. haha.. dh tersungkur.. masuk mahkamah plk.. dh masuk mahkamah jd satu2 Pm yg dpt sumbangan plk.. perghhh mmg level bawah di buatnya.. ???.. Sabo je la ye.. sbb Tu kempen guna akal bukan kemarahan.. yg mengutuk semua hti kecewa.. X pe tido dgn tenang k..skrg masa tuk laungkan 1M.. satu pe.. satu meroyan..???

  19. MENJAWAB TULISAN DS AZAMAN UJANG PENGERUSI BERNAMA. The Sun.

    Mohd Puad Zarkashi
    24.7.2018

    Saya tidak membeli dan membaca akhbar The Sun. Tetapi ada orang forward kepada saya artikel yang ditulis oleh Datuk Seri Azman Ujang dalam kolumnya di akhbar berkenaan. DS Azman adalah Pengerusi BERNAMA yang dilantik atas persetujuan DS Najib semasa dia menjadi Perdana Menteri. Sudah tentu dengan tulisannya itu dia akan kekal sebagai Pengerusi BERNAMA. Nasibnya tidak akan sama seperti bekas bekas yang lain iaitu Ketua Hakim Negara, Peguam Negara, Gabenor Bank Negara, Pesuruhjaya SPRM, Pengerusi PNB dan lain lain yang ditekan untuk meletak jawatan.

    Azman Ujang memuji langit Kerajaan PH hari ini sebagai “moving forward” dan terbaik. Dia juga memuji langit Lim Guan Eng dan Dr Maszlee Malik. Dia mahu “balanced Malaysia” sebagai moving forward diperluaskan bahkan meminta Dr Maszlee melantik pula Naib Canselor bukan Melayu di Universiti Awam Malaysia. Dia memuji Liew Chi Tong dilantik sebagai Timbalan Menteri Pertahanan dan mencadangkan Malaysia Baru mengguna polisi baru iaitu “meritokrasi”.

    Dalam konteks Malaysia Azman lupa soal menyamaratakan padang permainan adalah keutamaan dan bukannya setakat kuota jawatan yang dipegang. Dia patut menegur Dr Maszlee supaya menumpu kepada soal “Dasar Pelajaran” bukan isu remeh seperti pakai “kasut hitam”. Kalau soal kuota jawatan maka dia patut mendesak Dr Maszlee memaksa universiti swasta di Malaysia (IPTS) melantik Bumiputra sebagai Naib Canselor di IPTS. Pernahkah dia membuat kajian berapa ramai Bumiputra memegang jawatan penting di IPTS termasuk di syarikat syarikat gergasi milik bukan Melayu?

    Dia memperjuangkan meritokrasi tetapi sedarkah dia padang permainan banyak yang belum sama rata. Dia berasal dari Sarawak. Sepatutnya dia tahu banyak lagi sekolah sekolah pedalaman yang daif wujud. Banyak lagi sekolah pedalaman dalam kategori P3. Azman perlu bawa Dr Maszlee melawat ke sekolah sekolah pedalaman ini. Sebab itu Kerajaan BN dulu memperkenalkan dasar “Transformasi sekolah pedalaman”. Dasar ini perlu diteruskan. Saya pernah berjalan kaki lapan jam ke SK Saliliran Nabawan Sabah. Sebab itu Maszlee dan Azman patut tumpu kepada isu mendasar ini bukannya isu komestik seperti kasut hitam dan mengiktiraf sijil UEC.

    Saya percaya Azman Ujang bermain golf. Dia pun tahu dalam sukan golf ada handicap. Mana boleh pemain handicap 1 berlawan dengan pemain handicap 20. Itu tidak adil. Itu maksud padang permainan yang tidak sama rata (level playing field). Sama juga dengan sukan tinju. Mana boleh peninju kategori heavyweights berlawan dengan peninju kategori lightweights atau pelari 100 meter paralimpik bersaing dengan pelari 100 meter olimpik.

    Azman memuji langit Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan terbaik? Apa yang hebat nya? Isu hutang negara pun dia berbelit belit sehingga banyak pelabur asing menarik diri dan kurang berminat dengan Malaysia. Bahkan Bloomberg telah mengkritik Guan Eng kerana menjadi Menteri yang banyak cakap sehingga warga asing menarik keluar stok mereka selama 13 hari berturu turut.

    Azman Ujang juga puji Lim Guan Eng kononnya melakukan banyak penjimatan. Kalau penjimatan, akhbar The Sun muka depan (23.7.2018) memaparkan kerajaan Pulau Pinang akan memohon soft loan daripada kerajaan Pusat untuk projek mega di Pulau berkenaan. Apakah Guan Eng akan luluskannya apatah lagi ia melibatkan projek semasa dia menjadi Ketua Menteri dulu. Azman jangan lupa Guan Eng pernah dikritik kuat kerana kos kajian impak dan reka bantuk pembinaan terowong bawah laut Pulau Pinang terlalu mahal iaitu sebanyak RM305 Juta dan kenapa suarikat pereka fesyen (VOIR) menjadi rakan kongsi untuk membina terowong tersebut.

    Dan kalau meritokrasi adalah gagasan DS Azman, dia sepatutnya mengkritik perlantikan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan kerana dia ada kes Mahkamah yang sedang dibicarakan. Apatah lagi ia melibatkan kes rasuah. Maka apakah meritokrasi yang diperjuangkan oleh Azman Ujang. Tahniah kalau DS Azman terus kekal di BERNAMA.

    (Bahagian 1)

  20. MENJAWAB TULISAN DS AZAMAN UJANG PENGERUSI BERNAMA. The Sun.

    Mohd Puad Zarkashi
    24.7.2018

    Saya tidak membeli dan membaca akhbar The Sun. Tetapi ada orang forward kepada saya artikel yang ditulis oleh Datuk Seri Azman Ujang dalam kolumnya di akhbar berkenaan. DS Azman adalah Pengerusi BERNAMA yang dilantik atas persetujuan DS Najib semasa dia menjadi Perdana Menteri. Sudah tentu dengan tulisannya itu dia akan kekal sebagai Pengerusi BERNAMA. Nasibnya tidak akan sama seperti bekas bekas yang lain iaitu Ketua Hakim Negara, Peguam Negara, Gabenor Bank Negara, Pesuruhjaya SPRM, Pengerusi PNB dan lain lain yang ditekan untuk meletak jawatan.

    Azman Ujang memuji langit Kerajaan PH hari ini sebagai “moving forward” dan terbaik. Dia juga memuji langit Lim Guan Eng dan Dr Maszlee Malik. Dia mahu “balanced Malaysia” sebagai moving forward diperluaskan bahkan meminta Dr Maszlee melantik pula Naib Canselor bukan Melayu di Universiti Awam Malaysia. Dia memuji Liew Chi Tong dilantik sebagai Timbalan Menteri Pertahanan dan mencadangkan Malaysia Baru mengguna polisi baru iaitu “meritokrasi”.

    Dalam konteks Malaysia Azman lupa soal menyamaratakan padang permainan adalah keutamaan dan bukannya setakat kuota jawatan yang dipegang. Dia patut menegur Dr Maszlee supaya menumpu kepada soal “Dasar Pelajaran” bukan isu remeh seperti pakai “kasut hitam”. Kalau soal kuota jawatan maka dia patut mendesak Dr Maszlee memaksa universiti swasta di Malaysia (IPTS) melantik Bumiputra sebagai Naib Canselor di IPTS. Pernahkah dia membuat kajian berapa ramai Bumiputra memegang jawatan penting di IPTS termasuk di syarikat syarikat gergasi milik bukan Melayu?

    Dia memperjuangkan meritokrasi tetapi sedarkah dia padang permainan banyak yang belum sama rata. Dia berasal dari Sarawak. Sepatutnya dia tahu banyak lagi sekolah sekolah pedalaman yang daif wujud. Banyak lagi sekolah pedalaman dalam kategori P3. Azman perlu bawa Dr Maszlee melawat ke sekolah sekolah pedalaman ini. Sebab itu Kerajaan BN dulu memperkenalkan dasar “Transformasi sekolah pedalaman”. Dasar ini perlu diteruskan. Saya pernah berjalan kaki lapan jam ke SK Saliliran Nabawan Sabah. Sebab itu Maszlee dan Azman patut tumpu kepada isu mendasar ini bukannya isu komestik seperti kasut hitam dan mengiktiraf sijil UEC.

    Saya percaya Azman Ujang bermain golf. Dia pun tahu dalam sukan golf ada handicap. Mana boleh pemain handicap 1 berlawan dengan pemain handicap 20. Itu tidak adil. Itu maksud padang permainan yang tidak sama rata (level playing field). Sama juga dengan sukan tinju. Mana boleh peninju kategori heavyweights berlawan dengan peninju kategori lightweights atau pelari 100 meter paralimpik bersaing dengan pelari 100 meter olimpik.

    Azman memuji langit Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan terbaik? Apa yang hebat nya? Isu hutang negara pun dia berbelit belit sehingga banyak pelabur asing menarik diri dan kurang berminat dengan Malaysia. Bahkan Bloomberg telah mengkritik Guan Eng kerana menjadi Menteri yang banyak cakap sehingga warga asing menarik keluar stok mereka selama 13 hari berturu turut.

    Azman Ujang juga puji Lim Guan Eng kononnya melakukan banyak penjimatan. Kalau penjimatan, akhbar The Sun muka depan (23.7.2018) memaparkan kerajaan Pulau Pinang akan memohon soft loan daripada kerajaan Pusat untuk projek mega di Pulau berkenaan. Apakah Guan Eng akan luluskannya apatah lagi ia melibatkan projek semasa dia menjadi Ketua Menteri dulu. Azman jangan lupa Guan Eng pernah dikritik kuat kerana kos kajian impak dan reka bantuk pembinaan terowong bawah laut Pulau Pinang terlalu mahal iaitu sebanyak RM305 Juta dan kenapa suarikat pereka fesyen (VOIR) menjadi rakan kongsi untuk membina terowong tersebut.

    Dan kalau meritokrasi adalah gagasan DS Azman, dia sepatutnya mengkritik perlantikan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan kerana dia ada kes Mahkamah yang sedang dibicarakan. Apatah lagi ia melibatkan kes rasuah. Maka apakah meritokrasi yang diperjuangkan oleh Azman Ujang. Tahniah kalau DS Azman terus kekal di BERNAMA.

    (Bahagian 1)

  21. MENJAWAB TULISAN DS AZAMAN UJANG PENGERUSI BERNAMA. The Sun.

    Mohd Puad Zarkashi
    24.7.2018

    Saya tidak membeli dan membaca akhbar The Sun. Tetapi ada orang forward kepada saya artikel yang ditulis oleh Datuk Seri Azman Ujang dalam kolumnya di akhbar berkenaan. DS Azman adalah Pengerusi BERNAMA yang dilantik atas persetujuan DS Najib semasa dia menjadi Perdana Menteri. Sudah tentu dengan tulisannya itu dia akan kekal sebagai Pengerusi BERNAMA. Nasibnya tidak akan sama seperti bekas bekas yang lain iaitu Ketua Hakim Negara, Peguam Negara, Gabenor Bank Negara, Pesuruhjaya SPRM, Pengerusi PNB dan lain lain yang ditekan untuk meletak jawatan.

    Azman Ujang memuji langit Kerajaan PH hari ini sebagai “moving forward” dan terbaik. Dia juga memuji langit Lim Guan Eng dan Dr Maszlee Malik. Dia mahu “balanced Malaysia” sebagai moving forward diperluaskan bahkan meminta Dr Maszlee melantik pula Naib Canselor bukan Melayu di Universiti Awam Malaysia. Dia memuji Liew Chi Tong dilantik sebagai Timbalan Menteri Pertahanan dan mencadangkan Malaysia Baru mengguna polisi baru iaitu “meritokrasi”.

    Dalam konteks Malaysia Azman lupa soal menyamaratakan padang permainan adalah keutamaan dan bukannya setakat kuota jawatan yang dipegang. Dia patut menegur Dr Maszlee supaya menumpu kepada soal “Dasar Pelajaran” bukan isu remeh seperti pakai “kasut hitam”. Kalau soal kuota jawatan maka dia patut mendesak Dr Maszlee memaksa universiti swasta di Malaysia (IPTS) melantik Bumiputra sebagai Naib Canselor di IPTS. Pernahkah dia membuat kajian berapa ramai Bumiputra memegang jawatan penting di IPTS termasuk di syarikat syarikat gergasi milik bukan Melayu?

    Dia memperjuangkan meritokrasi tetapi sedarkah dia padang permainan banyak yang belum sama rata. Dia berasal dari Sarawak. Sepatutnya dia tahu banyak lagi sekolah sekolah pedalaman yang daif wujud. Banyak lagi sekolah pedalaman dalam kategori P3. Azman perlu bawa Dr Maszlee melawat ke sekolah sekolah pedalaman ini. Sebab itu Kerajaan BN dulu memperkenalkan dasar “Transformasi sekolah pedalaman”. Dasar ini perlu diteruskan. Saya pernah berjalan kaki lapan jam ke SK Saliliran Nabawan Sabah. Sebab itu Maszlee dan Azman patut tumpu kepada isu mendasar ini bukannya isu komestik seperti kasut hitam dan mengiktiraf sijil UEC.

    Saya percaya Azman Ujang bermain golf. Dia pun tahu dalam sukan golf ada handicap. Mana boleh pemain handicap 1 berlawan dengan pemain handicap 20. Itu tidak adil. Itu maksud padang permainan yang tidak sama rata (level playing field). Sama juga dengan sukan tinju. Mana boleh peninju kategori heavyweights berlawan dengan peninju kategori lightweights atau pelari 100 meter paralimpik bersaing dengan pelari 100 meter olimpik.

    Azman memuji langit Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan terbaik? Apa yang hebat nya? Isu hutang negara pun dia berbelit belit sehingga banyak pelabur asing menarik diri dan kurang berminat dengan Malaysia. Bahkan Bloomberg telah mengkritik Guan Eng kerana menjadi Menteri yang banyak cakap sehingga warga asing menarik keluar stok mereka selama 13 hari berturu turut.

    Azman Ujang juga puji Lim Guan Eng kononnya melakukan banyak penjimatan. Kalau penjimatan, akhbar The Sun muka depan (23.7.2018) memaparkan kerajaan Pulau Pinang akan memohon soft loan daripada kerajaan Pusat untuk projek mega di Pulau berkenaan. Apakah Guan Eng akan luluskannya apatah lagi ia melibatkan projek semasa dia menjadi Ketua Menteri dulu. Azman jangan lupa Guan Eng pernah dikritik kuat kerana kos kajian impak dan reka bantuk pembinaan terowong bawah laut Pulau Pinang terlalu mahal iaitu sebanyak RM305 Juta dan kenapa suarikat pereka fesyen (VOIR) menjadi rakan kongsi untuk membina terowong tersebut.

    Dan kalau meritokrasi adalah gagasan DS Azman, dia sepatutnya mengkritik perlantikan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan kerana dia ada kes Mahkamah yang sedang dibicarakan. Apatah lagi ia melibatkan kes rasuah. Maka apakah meritokrasi yang diperjuangkan oleh Azman Ujang. Tahniah kalau DS Azman terus kekal di BERNAMA.

    (Bahagian 1)

  22. Masa umno perintah, rakyat hanya layak makan kangkong dan tak mampu makan tomato. Dalam sejarah cuma ada nasi tomato dan kangkong cuma layak digoreng dengan belacan. Mentality Ahmad Maslan masih belum hilang dengan puak puak umno dan berjangkit dengan puak puak lebai injin sangkut.

  23. Masa umno perintah, rakyat hanya layak makan kangkong dan tak mampu makan tomato. Dalam sejarah cuma ada nasi tomato dan kangkong cuma layak digoreng dengan belacan. Mentality Ahmad Maslan masih belum hilang dengan puak puak umno dan berjangkit dengan puak puak lebai injin sangkut.

  24. Bertindak sebelum kehancuran berlaku…DAP menakuk di air yg keruh,. Rakyat perlu bangkit membetulkan kesilapan yg Mahathir lakukan…lantik perdana menteri melayu yg bijaksana. Melayu Jangan hilang kuasa di malaysia..bangkit dgn keamanan usah Ada tumpah darah

  25. Apa khabar kita org melayu ni..x payahlah saling memberi…kita Kene bersatu….bangsa cina boleh bersatu kita berpecah belah…cuba kita bersatu.. kita akan kuat…cina sepet ni minoriti bin majoriti…jd kita jangan jd bodoh

  26. Apa khabar kita org melayu ni..x payahlah saling memberi…kita Kene bersatu….bangsa cina boleh bersatu kita berpecah belah…cuba kita bersatu.. kita akan kuat…cina sepet ni minoriti bin majoriti…jd kita jangan jd bodoh

  27. Apa khabar kita org melayu ni..x payahlah saling memberi…kita Kene bersatu….bangsa cina boleh bersatu kita berpecah belah…cuba kita bersatu.. kita akan kuat…cina sepet ni minoriti bin majoriti…jd kita jangan jd bodoh

  28. Kehebatan Mahathir dahulu kerana dinaungi kehebatan UMNO. Ibarat seorang panglima tangkas dgn pencak silat memperjuangkan ABATA. Apabila Mahathir di”tempang”kan kakinya oleh DAP & dipersiapkan dgn pakaian kungfu bertopangkan PAN, langkah Mahathir kini semuanya sumbang.

  29. Kehebatan Mahathir dahulu kerana dinaungi kehebatan UMNO. Ibarat seorang panglima tangkas dgn pencak silat memperjuangkan ABATA. Apabila Mahathir di”tempang”kan kakinya oleh DAP & dipersiapkan dgn pakaian kungfu bertopangkan PAN, langkah Mahathir kini semuanya sumbang.

  30. bukan setakat tunggangan. tapi makan dedak DAP. kroni2 jugak dijaga. takut anak berank miskin. rakyat masih lagi duk mimpi ngeri dengan siatuasi ekonomi dlm poket. tapi pemimpin PH masih lagi jadi pembakang. politik tak habis2. melayu, agama, negara akan hilang tak lama lagi.

  31. bukan setakat tunggangan. tapi makan dedak DAP. kroni2 jugak dijaga. takut anak berank miskin. rakyat masih lagi duk mimpi ngeri dengan siatuasi ekonomi dlm poket. tapi pemimpin PH masih lagi jadi pembakang. politik tak habis2. melayu, agama, negara akan hilang tak lama lagi.

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini