Kesilapan Konsesi Lebuhraya: Pengakuan Tun Mahathir pada 8hb Januari 2007….

Popular

01:00:37

[Video] Apa motif Mahathir & Guan Eng buat pinjaman Bon Samurai sedangkan ekonomi negara disahkan kukuh?

Menteri kewangan Tengku Zafrul buat kenyataan bahawa kerajaan tak...

Kos pengeluaran arang batu turun, tarif elektrik dijangka lebih rendah

Tenaga Nasional Bhd (TNB) menjangkakan kemungkinan berlakunya penurunan kecil...

PROTON terus catat jualan memberangsangkan

Proton Holdings Bhd (PROTON) menjual sebanyak 11,378 unit kenderaan...

Covid-19: Masa sesuai kaji semula dasar pelaburan negara

Ini merupakan masa yang sesuai untuk Malaysia membuat pertimbangan...

China akan beli 1.7 juta tan minyak sawit Malaysia sehingga 2023

China menyatakan komitmennya untuk membeli 1.7 juta tan minyak...

Terkini

Tak reti beRaja!

Kalau rakyat biasa, memang boleh dimaafkan sebab keberah. Tapi kalau Menteri itu namanya derhaka. 𝐎𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐞𝐫𝐡𝐚𝐤𝐚 𝐢𝐧𝐢 𝐩𝐚𝐭𝐮𝐭 𝐬𝐚𝐧𝐠𝐚𝐭 𝐝𝐢𝐥𝐮𝐜𝐮𝐭𝐤𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐠𝐚𝐥𝐚 𝐣𝐚𝐰𝐚𝐭𝐚𝐧.

Lucky Alamsyah segera diperiksa polisi terkait tudingan tabrak lari

Mudah-mudahan yang bersangkutan kooperatif untuk datang Jakarta (ANTARA) - Polda...

Wan Saiful ‘KOYAK’, hadkan komen pembaca di Facebook

Selepas Wan Saiful Wan Jan cuba ‘troll‘ Datuk Seri...

Saham Serba Dinamik jatuh pagi ini setelah melonjak tinggi semalam

Harga saham Serba Dinamik Holdings Bhd jatuh pada perdagangan...

Pengakuan Tun Mahathir pada 8hb Januari 2007….

mahathir-kabinet-bodoh-perjanjian-lebuhraya

Mahathir akui isu kesilapan Perjanjian Konsesi Termasuk Tol berpunca daripada Zaman Pentadbirannya !!

“Ini adalah salah satu perkara yang perlu kita betulkan. Apa yang diperlukan adalah sebuah kabinet yang tidak selalunya berpengetahuan kerana ianya dibentuk oleh ahli-ahli politik dan bukannya para pakar dan kadangkala ahli politik seperti saya boleh menjadi bodoh,” jawab beliau kepada para wartawan yang memberitahu bahawa kelima-lima lebuhraya bertol dibina semasa beliau menjadi Perdana Menteri.

Kita semua maklum bagaimana baru-baru ini kadar tol dikebanyakan lebuhraya dinaikkan, kecuali lebuhraya-lebuhraya yang dikendalikan oleh PLUS. Ini adalah kerana lebuhraya-lebuhraya PLUS dimiliki 51 peratus oleh UEM Berhad dan 49 peratus oleh Tabung Haji. UEM adalah 100 peratus milik Khazanah. Langkah pemilikan PLUS Berhad telah dibuat di bawah pentadbiran Najib pada tahun 2009.

Bagi kenaikan tambang ERL yang dimiliki YTL Berhad, konsesi ERL telah ditandatangani juga semasa pentadbiran Mahathir. Menurut perjanjian konsesi tersebut, sekiranya kerajaan enggan membenarkan kenaikan tambang, kerajaan wajib membayar RM2.9 bilion kepada YTL atau membenarkan mereka menyambung konsesi selama 30 tahun lagi.

TOL-1

BACA juga:

  1. Sah..ahjibgor nak naikan tol. Sedang cari kambing hitam. Serang admin jgn tak serang Tun M. Suka aku sbb makin ramai BENCI & MAKI admin bangsat dedak.

  2. Kononnya pentadbiran ala2 amarika. Pasang jaringan proksi. Sudahnya proksi kenyang…rakyat melopong. Tapi ramai yg sokong tu sbb dah cukup selesa dgn Subsidi!!!! Kahkahkah

  3. Tun Mahathir mmg seorang berjiwa besar, andai sanggup mengaku kesilapan. Bukan mcm beruk sekor n kera ramai2 kat atas tu, minta semua org tlg backup dia. Termasuk la si amang admin sekor ni.

  4. Gst RM30B tu, 6% admin dpt… Stok dedak daa nk habis… Y lain2, utk tkg kipas y lain… Saleh keruak pon daa mnyalak nk dedak lg..

  5. Najib tuh mmg suke salahkan org lain…dah tuh masa pilihanraya hari tuh sape suruh janji mcm2 nak turunkan tol la…turunkan harga kereta la…sekarang ape jadi…semuanya naik…subsidi semua nak kurangkan lah ditarik la…janji hatok dia

  6. dah berapa banyak artikel semua menyerang Tun Mahathir dan mengampu Najib .. tapi cuba admin tgok2 komen kat bawah berapa banyak yang sokong post admin… tak rasa malu ka? jangan la paria sangat

  7. ni page sial namanya! nama anti dap tp post burukkan tun m… dah la fakta spin sana sini… kau ingat kau dapat pengaruh rakyat utk membenci tun m ke? lg rakyat benci najib ada la… terima kasih la admin… hahahaha…

  8. hahahahaha klu ye pn salah tun, perjanjian tu sampai 2018 je pn… yg najib p gatai lanjutkan sampai 2036 tu nape??? kononnya bayaran akan lebih rendah.. last2 dinaikkan dan terus dinaikkan.. skrgni dah bukan salah tun dah.. masalah ni wujud kerana najib! so sebagai pm, patutnya dia selesaikan masalah bkn menunding jari.. kata berjiwa besar dan berdarah pahlawan, tp habuk pn tarakkkkkkkkk!!

Leave a Reply