KISAH 3 EKOR BEROK.

Di Kalumpang, berhampiran Sg. Gumut saya pernah terdengar seorang lelaki berusia pertengahan tahun berambut agak panjang berkacamata yg sedang berborak rancak di restoran berhadapan dengan Dewan Orang Ramai Taman Bahagia. Pada mulanya, saya tidak mengambil perhatian dengan apa yg beliau bualkan tetapi lama kelamaan saya memasang telinga kerana perbualan beliau amat menarik sekali.

Beliau bercerita mengenai sebuah kisah rakyat popular di Kalumpang mengenai kisah 3 ekor berok . Menarik kisahnya boleh dijadikan tauladan.

Kisah berok 1# Dahulu dia ada membela seekor berok untuk dijadikan hewan peliharaan. Beliau terjumpa berok itu di hutan kerana ada pemburu yg menembak mati ibu berok tersebut. setelah lama dipelihara dan amat rapat dengan berok itu beliau sering tidak mengikat berok nya kerana mula mempercayai berok tersebut. Lama kelamaan, ramailah jiran-jiran kampungnya yg merungut tentang berok nya itu yg sering mencuri makanan di rumah jiran-jiran sekampungnya. Mahu tak mahu dia terpkasa menyerahkan berok nya itu kepada zoo demi keselamatan dan keharmonian penduduk sekampungnya. Dia kata dengan nada selamba, ‘Lebih kurang macam Anwar lah dilepaskan daripada penjara…’

Kisah berok 2# Dahulu rakannya ada membela sekawan berok kerana mata pencarian kawannya itu mengambil upah memetik buah nyior di kampung. Dalam sekawan berok itu adalah seekor berok jantan yang agak bengis dan bersifat menguasai. Setiapkali diberikan makanan, makanan berok-berok lain juga diambil. Malah, apabila disuruh buat kerja memanjat pokok nyior, berok jantan itu akan mengakalkan tuannya dengan berpura-pura sakit perut. Oleh kerana tidak tahan dengan perangai berok jantan itu yg merosakkan berok-berok lain, maka kawan nya mengambil keputusan utk mengurung terus berok jantan itu. Dia kata, ” Itulah kalau tak pandai bergaul dan hormat kepada tuan rumah … ‘

Kisah berok 3 # Dia pernah terserempak dgn seekor berok besar di tepi jalan menuju ke Kuala Kubu Bharu berhampiran dengan masjid Kuala Kubu Bharu tempohari. Ramai orang gelihati dengan gelagat berok besar tersebut kerana telah memetik bunga-bunga kemboja yang ada. Berok itu gelisah kerana diperhatikan ramai orang, dan mula menunjukkan reaksi kurang senang dan melakukan aksi membaling batu ke arah orang ramai tersebut dengan harapan orang ramai akan beredar dari situ. Oleh kerana berok besar itu semakin ganas, pihak bomba telah dipanggil dan memancut air kepada berok tersebut untuk menenangkannya. Akhirnya berok besar itu dapat ditangkap dan menyebabkan kecederaan kepada 3 orang. Katanya,’Kalau dah berok itu pakai alphard pun tetap berok juga, macam berok besar tu dah dapat bunga tapi nak mengganas jugak …”

20100415-3-ekor-beruk

Comments (No)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.