Home POLITIK Kisah Ezam ‘Katak’ yang kena kurung dalam kotak

Kisah Ezam ‘Katak’ yang kena kurung dalam kotak

Ezam Mohd Nor menguak dan berdengkang lagi. Kali ini marah betul dia dengan Najib Tun Razak. Bukan apa, Najib hanya jawab dan ulas sikit saranan ketua ‘terkini’ kepada Ezam iaitu Anwar Ibrahim. Anwar macam biasala, nak cari publisiti tanpa mengira masa dan tempat.

- Advertisement -

Nak bahas cadangan PM kat Parlimen. Satu dunia sedang kempen nak elak berhimpun di tempat keramaian, Anwar pulak nak berhimpun. Macam yang saya cakap tadi, Anwar saja nak publisiti. Asal boleh cakap, cakap je. Biar pun nampak otak tu letak kat kepala lutut.

Sama juga macam mamat kotak Ezam ni. Tapi air liur mamat Ezam ni ‘mahal’ sikit. Kena pam modal baru dia bercakap. Macam ‘puppet’ jalanan. Tapi puppet di jalanan ni mencari rezeki halal atas kebolehan mereka. Tidak pernah bertukar tuan. Sendiri jadi bos.

Tapi Ezam kotak ni lain. Dia sudah tukar banyak bos. Dia sering berusaha ke arah itu. Sapa naik, ke situlah dia pergi. Bila perangai dia makin terserlah, ramai ‘bos-bos’ tak nak pakai dia. Bos-bos tahu, mamat kotak jenis gigit tangan yang bagi dia makan.

Bila tak banyak pilihan, kembalilah dia kepada bekas bakal PM ke-8, bekas bosnya yang dia pernah kata ‘kaki bontot’ suatu masa dahulu. Soalnya bila mamat kotak ni kembali menjilat bekas bosnya itu, relakah dia bertuankan seorang yang macam pernah dia kata dahulu?

Ni dia sendiri yang kata tau. Bukan fitnah, bukan berita palsu. Banyak klip video yang tunjuk mamat ni sedap mulut ‘menyental’ perangai bosnya yang terkini. Tak jumpa pulak kenyataan mamat kotak ni tarik balik tuduhan terhadap bosnya yang terkini.

- Advertisement -

Kita nak berpolitik, berpolitiklah. Tapi kena ada maruah. Maruah kita pada tindakan kita. Kalau dah rekod melompat mencari bos baru dah melebihi Ibrahim Ali, mamat kotak yang jadi katak ni elok kita salaikan saja. Maruah konon. Pirahhh!!

Kurang-kurang Ibrahim Ali bila tak dapat cari ‘bos’ baru, dia sendiri bertukar jadi bos. Dapat la juga jadi Presiden NGO PERKASA dan parti PUTRA. Ezam? Melompat sana-sini. Akhirnya terkangkang mendedahkan kemaluan sendiri. Buat parti sendiri, kemudian keluar parti sendiri.

Lagi teruk menjadi katak jadian dari Ibrahim Ali.

Bila mamat ni masuk balik ke dalam ‘kotak’ Anwar, dia kenalah buat bunyi bising. Kita kena faham, ‘kotak’ yang Anwar sediakan untuk mamat ni adalah kotak bertutup. Ia langkah keselamatan agar mamat ni tak melompat keluar lagi. Sekurang-kurangnya untuk masa terdekat ni.

Makanya, ‘katak’ ini kenalah berdengkang atau menguak (bunyi katak) dari dalam kotak bertutup. ‘Dia’ tak tau panas ke, terik ke, mendung ke. Yang penting, berbunyi je lah. Tu yang ‘mamat katak dalam kotak’ ni asyik berbunyi sekarang, walaupun matahari di luar sana memancar dengan terik sekali….

Yang faham, fahamlah, yang idok, buat-buat faham je lah….

Oleh: Paku Warren via Malaysia-Today

Rujukan:
PART 1: Soalan-soalan yang tidak akan dijawab oleh pemimpin PH tentang kes-kes saya – Najib Razak
https://pakdin.my/part-1-soalan-soalan-yang-tidak-akan-dijawab-oleh-pemimpin-ph-tentang-kes-kes-saya-najib-razak/

- klik iklan -
-klik-klik iklan-

Berita berkaitan

7 sekeluarga dijangkiti Covid-19 akibat terawih di masjid

Tujuh sekeluarga disahkan positif virus Covid-19 yang berpunca daripada ketua keluarga bersolat sunat tarawih di masjid. Kompas melaporkan, keluarga dari daerah Joyontakan, Solo itu terdiri...

Jururawat hamil dirogol ketika menunggu bas untuk pulang selepas tamat shif rawat pesakit Covid-19

SEORANG jururawat yang sedang hamil menceritakan detik-detik ngeri yang dihadapinya selama 45 minit sewaktu dirogol ketika sedang dalam perjalanan pulang selepas selesai merawat pesakit...

Tak hirau perintah berkurung, kawasan pantai tiba-tiba dipenuhi kondom

SEGELINTIR individu di Scotland dilihat tidak mengendahkan perintah berkurung yang dikuatkuasakan untuk mengekang penularan Covid-19. Sebaliknya, berlaku penemuan mengejutkan apabila banyak kondom, gel pelincir serta...

[Video] ‘Lockdown’ Kota Madinah mula dilonggarkan

Kerajaan Arab Saudi mula melonggarkan 'lokdown' di kota Madinah. Penduduk kini dibenarkan keluar dari kediaman mereka antara jam 9:00 pagi hingga 5:00 petang. Menurut Arab...
- Advertisement -

TERUSKAN BERSAMA KAMI

991FansLike
4,792FollowersFollow
3,327FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

TERKINI

Menteri kereta terbang masih dikuarantin, nafi adakan sidang media

MENTERI di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof menafikan laporan beliau akan mengadakan sidang media pada Jumaat. Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pejabatnya,...

[Video] Keahlian Tun M Terhenti Secara Undang-Undang – Hamzah Zainuddin

SETIAUSAHA Agung Bersatu Hamzah Zainuddin  hari ini tampil mempertahankan keputusan parti memberhentikan keahlian Dr Mahathir Mohamad dan empat ahli Parlimen parti yang lain, semalam. Katanya,...

Seorang menteri dari PPBM bakal umum letak jawatan petang ini?

Seorang menteri dijangka bakal mengumumkan meletak jawatan petang ini. Menurut sumber yang menghubungi SuaraTV sebentar tadi satu sidang akhbar akan diadakan bagi memaklumkan mengenai perkara...

Satu lagi “kejadian besar”? Mahathir tetap mahu jadi PM

Setakat ini, Dr. Mahathir masih mahu menjadi Perdana Menteri dan beliau tidak memilih Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri atau Timbalan Perdana...

5 pesakit Covid-19 maut dalam kebakaran hospital

Lima pesakit koronavirus mati dalam kebakaran di sebuah hospital di Dhaka. Punca kebakaran masih belum diketahui, kata Pengarah Perkhidmatan Bomba, Zillur Rahman. Bagaimanapun, difahamkan kejadian itu...

SERING DIBACA

Dr Mahathir letak jawatan?

Antara yang disebut dalam printscreen itu adalah “Tun nak resign sebagai Perdana Menteri esok hari” ia dipercayai berkait dengan perubahan senarai Exco Johor seperti yang disebut dalam ayat sama dalam WhatsApp berkenaan.

Projek JUAL NEGARA oleh Rejim PH dah settle – jom kita bersorak dengan gembira

Dalam rundingan. Ramai yang minat. Sabar. Tapi mesti kasi settle. Syarikat lapangan terbang Malaysia Airports Berhad ada jual tak?

Mukhriz jual 72,600 saham dalam Opcom

Berikutan penjualan itu, Mukhriz, pemegang saham utama dalam syarikat itu, kini hanya memegang 34.89 juta saham atau 21.64 peratus kepentingan, kata Opcom dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

Mahathir cadang cukai bagi perniagaan online

“Perniagaan dalam talian yang berurusan secara terus telah menyebabkan perniagaan konvensional terjejas dan kutipan cukai perniagaan juga berkurangan.

Azmin Ali di ‘pulau’ di perasmian Rumah Generasi Ke 2 Felda di Felda Palong

Yang hadir hanyalah wartawan, polis pengiring serta beberapa orang urusetia yg mengikuti rombongan tak diundang itu..