32.9 C
Kuala Lumpur
Saturday, January 16, 2021

Kutip derma – hanya itu cadangan terbaik pakar dari Penasihat Orang Tua Bangka

Council of Eminent Person:
-Bekas Gabenor Bank Negara,
-Billionaire Melayu (Bekas Menteri Kewangan)
-Taikun perniagaan
-Professor Economy
-Bekas Chairman Petronas

Hasil penyelesaian:
-Wujudkan tabung bayar hutang negara.

Baik ambik AJK surau jadi ahli council.

https://pakdin.my/tag/pakatan-harapan

#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib #ManaDuitForex

Berita Berkaitan

Komen

  1. daim ni memang dari zaman M dulu dia pakar manipulasi ekonomi,, admin cuba up sikit background org tua ni biar satu malaysia tahu,,biar satu malaysia tahu berapa kaya nya daim ni dan dari mana datangnya kekayaan dia

  2. Manusia yg tak kenal erti bersedekah tu bukan manusia namanya….satu tindakn yg bijak yg tak terfikir oleh Melayu UMNO/BN….setelah ditarahnya kewangan msia menjadi botak…ditinggalkn sikit utk bernafas….hampehnya punya pimpinan Melayu UMNO/BN…..mcmna depa dpt takbir negara lagu tuuu

    • CoachMizi Pnsb hakikat dia..kita rakyat yg bantu kerjaan..bkn kerjaan bantu kita..mmg pilihan terbaik..sibuk sngt hutang negara..yg america maju berhutang smpai 18trillion depa x bising pon..kita kearah maju..ni lah melayu..takut nk ambik risiko..ape bnda liabiliti ape benda hutang kerjaan…jgn smpai kene kencing lagi bang..selamat berpuasa

    • Kepada yang ingin menabung, jom kita menabung.
      Yang tak nak menabung jangan kata apa²…

      Kita renungi bersama dengan keterbukaan. ?

      IMAM NAWAWI vs RAJA ZAHIR BYBRES.

      Ketika kerajaan berdepan dengan ancaman Tatar, Raja Zahir Bybres selaku penguasa ketika itu mencari ikhtiar pintas untuk mendapatkan dana segera bagi menampung keperluan pertahanan negara.

      ⚫ Tabung Harapan.

      Lalu dikutip fatwa para ulama’ pengampu sebagai lesen untuk mengenakan bayaran wajib ke atas rakyat, dengan alasan kononnya demi keperluan negara yang mendesak.

      Ketika itu Imam Nawawi dengan tegas menentang tindakan Raja Zahir Bybres. Beliau meletakkan syarat, bahawa Raja Zahir wajib mengeluarkan harta kekayaannya terlebih dahulu sebelum memeras keringat rakyat.

      ⚫ Penguasa Mesti Bertanggungjawab.

      Mana mungkin seorang penguasa mendahulukan rakyat untuk menyelesaikan masalah ekonomi negara, sedangkan ketika senang si penguasa itulah yang terlebih dahulu mengecapi kemewahan. Pendirian Imam Nawawi tegas, menyuruh agar segala kekayaan istana dan anggota di dalamnya diperah keluar terlebih dahulu.

      Sesudah semuanya telah licin dikeluarkan namun masih belum mencukupi, barulah boleh dikenakan bayaran wajib ke atas rakyat untuk menampung keperluan ekonomi negara. Itu pun dengan syarat, sekali kutipan sahaja. Tidak boleh dijadikan rutin berpanjangan. Dari ketegasan tersebut, Imam Nawawi dibuang negeri.

      ⚫ Apa yang perlu kita faham adalah:

      • Jangan bermudah-mudah membebankan rakyat dengan derma kononnya untuk menampung keperluan negara.

      • Penguasa adalah golongan pertama yang perlu dihabiskan harta kemewahan mereka terlebih dahulu untuk keperluan negara.

      • Menjadi satu kebingungan apabila diisytiharkan derma yang kononnya sangat darurat demi negara. Tetapi pada masa yang sama kerajaan sedia berbelanja berpuluh juta ringgit semata-mata untuk tayangan Piala Dunia. Ternyata ini merupakan praktis prioriti yang dangkal.

      • Kerajaan mempropagandakan kononnya negara akan bankrup dan rakyat perlu mengeluarkan derma, merupakan gimik politik yang memberi impak negatif kepada kestabilan ekonomi negara.

      Abdul Mu’izz Muhammad
      30 Mei 2018.

    • foreign ownership 186.3B;Kwsp 182.3B, Bank 157.6B;Insurans comp 30.9B, Lain2 30.4B;KWAP 21.9B; Institusi Kew. Pembangunan 18.3B;BNM 4.6B, Dana Kew. 0.67B YAKNI 60+% national institution,30+% foreign…but not world bank or imf. local institution like kwsp ,kwap,pnb,th, mara,insurans and bank buat passive yeild income that goes back to rakyat…..fakta tapi tak tau pasal sibuk dgn hutang flip flop…isu hutang ni untuk tujuan lain…only yg tahu tu adalah yg kata ramai malaysian uneducated

  3. Derma… sape yg ptt jg kebajikan sape ni… btol2 PH gune rakyat sbb dorang fikir mcm ni “ape nak heran kite ttp ade duit yg pilih kite pengundi dan yg pt btanggungjwp terime fitnah psl hutang pengundi jdi rakyat la kene tanggung… bt ape kite yg atas nak pening2 actually kite smue jutawan why nak riso fikir smue ni… org pilih kite bg rakyat yg buat keje dgn idea2 kite right”… yessss mmg rakyat yg memilih ko spy urus negare dn segale permasalhan rakyat kene tnggung la ko fikir dorng duduk ats ade mse nak peningkn kepale sbb tu die campak pd rakyat yg memilih… sape suro kn… yg undi2 kerajaan skrg lakukan tanggungjwp derma sbnyk boleh sbb korng yg pilih jalan ni jgn dok diam je ye ???

  4. Derma bleh derma..1) pada yg memerlukan kn bkn pada malaysia yg kaya dgn hasil mnyk balak cukai2 sawit dll trmasuk hasik ikn bilis…2) bodoh lah derma pada diri sndiri..byr hutang epf dn epf bg blek dividen ( cnth) ..3) Derma dan DEMAND ni paling bahaya…malaysia sulah mau bangklap oiii gua olang delema oii lu olang mana ala wang mau kasi delema..contoh..haha ni contoh min oiii..

  5. Apa rasionalnya penubuhan tabung ini? Jika kerajaan mendakwa kadar hutang negara cukup tinggi, ingin ditanyakan juga, pada 1986, kerajaan menanggung hutang sebanyak 103 peratus dari KDNK negara. Kenapa pada ketika itu, tidak ada usaha meminta derma dilakukan? Begitu juga semasa krisis matawang yang berlaku pada 1997 dan 1998. Kenapa tidak ada kutipan derma di kutip?

    Jika kita soroti keseluruh dunia, negara-negara seperti Greece, Haiti, Venezuela, Uruguay, Iraq, Syria dan beberapa lagi negara di dunia, tidak pula meminta rakyat mereka menyumbangkan derma bagi membantu memulihkan ekonomi mereka yang terjejas seperti mana yang berlaku di Greece, sebuah negara yang secara sahnya diiktiraf sebagai negara yang muflis sepenuhnya.

    Menghairankan, di Malaysia, kita tidak terkena apa-apa jua bencana alam. Malah kadar hutang negara kekal berada pada tahap terkawal seperti mana yang disebut di dalam laporan Bank Dunia, IMF dan juga Bloomberg Bussiness. Apa rasionalnya penubuhan tabung ini? Adakah cukup wang berkenaan digunakan untuk membayar kesemua hutang negara?

    Hanya dalam tempoh 21 hari, harapan rakyat untukmelihat kerajaan baru ini memayungi mereka nampaknya semakin pudar. Bermula semalam, peranan kerajaan yang sepatutnya memayungi rakyat, telah diambil alih oleh rakyat yang hari ini bukan sahaja terpaksa berhadapan dengan kenaikan harga barang, menanggung hutang persendirian, malah kini, hutang negara juga terpaksa digalas oleh rakyat.

  6. 1998
    Pemerintahan PM ke 4
    Ringit Malaysia jatuh teruk sehinga RM4.89 berbanding 1USD
    Bursa saham jatuh ke paras terendah
    Banyak syarikat gulung tikar
    Kadar pengangguran dan kemiskinan tertinggi
    Gaji kakitangan awam di potong
    Kenaikan gaji ditahan
    Rakyat di minta berbelanja menima sehari RM1 bagi membantu kecairan Rizab negara di waktu itu.
    Kroni dan anak2 dia kaya raya

    2018
    Pemerintahan PM ke 7
    Bursa saham jatuh 80 mata hanya dlm masa 1 mingu
    Ringgit Malaysia jatuh RM3.96 berbanding 1USD
    17 ribu kakitangan awam di berhentikan
    Guru KAFA di tamatkan Kontrak
    BR1M bujang di tamatkan serta merta
    Bonus kakitangan awam di potong RM100
    Tiada Bonus utk Gred 42 ke atas..
    Pulau batu putih di beri kepada Singapore
    Minta DERMA DARI RAKYAT untuk bayar hutang negara
    Kroni dan anak2 bertambah kaya

    Soalannya…
    PM ke 4 dan PM ke 7 adik beradik ke????
    Cara memerintah saaamaaaa jeeeerrrrrr

    Kahhhhhhhhhhhhhh??????????

    Cc: Zaki Polong

  7. Min kasi ingat kerajaan dah berapa hari ni?? Ape je yg dah dia tunaikan.. Buat cheklist utk kerajaan.. Takkan sembang mcm babipun boleh terbang je kan. Ingatkan kerajaan Jgn nak sibukkan rakyat dgn cerita manipulasi hutang sampai cerita derma pun ada.. Rakayat tetap menuntut janji.. Buat count down klu bole setiap hari.. Bagi kerajaan tu wat kja utk rakyat.

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.