Home / :: BLOG :: / Lawatan Mahathir ke China menjadi malapetaka diplomatik
Lawatan Mahathir ke China menjadi malapetaka diplomatik

Lawatan Mahathir ke China menjadi malapetaka diplomatik

Kunjungan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad ke China telah menjadi malapetaka. Rakyat Malaysia kini perlu merasa bimbang.

Tiada tawaran baru atau pelaburan yang diumumkan. Semua penandatanganan pada dasarnya merupakan kesinambungan dari apa yang dimulakan oleh kerajaan Najib – janji untuk membeli lebih banyak minyak sawit, usaha sama yang telah dipersetujui untuk menjual kereta Proton di China serta lanjutan pertukaran ‘currency swap arrangement’ yang sebelum ini telah dipersetujui dan dilaksanakan di masa lalu.

Mahathir kemudian mengadakan sidang akhbar bersama Perdana Menteri Li Keqiang dan pada akhirnya apabila Mahathir berkata negara-negara kaya tidak boleh menjajah orang lain, Li tidak berkata apa-apa dan sesi itu tiba-tiba berakhir dengan dia berjabat tangan dengan Mahathir dengan senyuman terpaksa. Kemudian dia mengerutkan dahinya dan turun dari pentas. Tanpa ucapan terima kasih.

LIHAT Video https://www.youtube.com/watch?v=X5AMk-fAox4

Kemudian pada hari itu, Mahathir juga mengadakan pertemuan dengan Presiden Xi Jinping yang lebih berkuasa. Seperti dijangkakan, tidak ada sidang akhbar – sama ada oleh Mahathir, oleh Xi atau kenyataan bersama oleh kedua-duanya. Malah, tiada kenyataan dari Presiden Xi selepas pertemuan itu.

Walau bagaimanapun, terdapat satu kenyataan bersama yang dikeluarkan kemudian oleh menteri luar kedua-dua negara yang tidak spesifik dan pada dasarnya retorik diplomatik mengenai mengekalkan hubungan, dan sebagainya.

Keesokan harinya, Mahathir mengumumkan pembatalan projek ECRL, sebahagian daripada inisiatif One Belt One Road yang paling berharga bagi China, serta dua projek paip gas.

Ini pastinya satu tamparan besar bagi China dan merupakan bukti paling jelas bahawa semua tidak berjalan dengan baik dalam misi kunjungan Mahathir ke China.

Dua lagi tamparan telah disampaikan apabila Mahathir berkata di Beijing, bahawa syarikat China terpaksa memberi 30 peratus saham kepada BN – yang kemudiannya mengakui dia tidak mempunyai bukti atas dakwaan ini. Beliau juga berkata beliau percaya Jho Low berada di China tetapi sekali lagi, mengatakan dia tidak mempunyai bukti.

Ini seperti memberitahu orang Cina bahawa mereka terlibat dalam rasuah dan mereka bersubahat dengan penjenayah.

Sebenarnya, lawatannya menjadi malapetaka dan rakyat Malaysia perlu berteka teki samada kita perlu bersiap sedia dari serangan balas dendam China.

(Visited 18 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

76 comments

  1. Pett Md Yatim

    Huru hara di buat nya …mampos cepat lh kutty…

  2. Midi Masulim

    Baru satu negara ,nanti negara mana yg dr mendy pergi. Kita tengoh ya

  3. Muhd Nurkhairi

    Min aq nak Tanya kalau DAP xde dalam pakatan adakah KO akan sokong ph jugak Tanya je

  4. Zulkefli Ghazali

    Satu dunia menyampah tengok pundek ni.

  5. Kuzaini Adam

    Hanjing pun Ada masa menyalak..bukan mcm bangkai bernyawa busuk hanjing umno Ni 24jam menyalak..hormat ckit la Hari Raya adha Ni..asyik 24jam jilat jubo tahik najibrosmah tu..

  6. Nazri Zainal

    Camno tak matang nya ayat camtu lh org nya..hahahha
    Slmt hariraya din…??

  7. Iroquois Plisskin

    Betul malapetaka utk BeEnd… Habislah habuan… dedak lesap… rezeki mengalir ke lautan besar… K bye…

  8. Mohd Mokhtar

    Nampak dah malapetaka bagi BN dan UMNO

  9. Ibrahim Abdoll Rashid Ibrahim

    Kita patut sumpah dia. Sebab dia kita rakyagt.jadi susah

  10. A Rahman Helmi

    Sendiri buat blog, sendiri buat status sendiri tak malu share. Mesti x dedak. Konon boleh bg bn menang blk

  11. Helmy Emy

    Dah tgk video tu spintas lalu..antaranya cina tu nak tawar harga rendah utk hasil bumi spt sawit Malaysia… Tun Membantah… Salute Tun… ingt sng2 ka nk tekan Malaysia n nk kte tunduk pd Mereka..!

  12. Suhaimi Salim

    Yg malapetaka macai yg hbis dedak bro..

  13. Kay Maria

    kerana sikap angkuh dn bodoh sombong Madey,rakyat yg bakal menanggung akibatnye,bersedialah…

  14. Hj Md Nasir Ismail

    tak sampai 50 orang sambut tah apo-apo kata kawan den hi..hi…daim dah dulu poe dan bertemu jo low tah apo…..

  15. Kedy Omar

    Sudin2 mengapa lah ko jadi begini….kesian makbapakkepalabapak ko?

  16. Leong Huat Soon

    Nampak tak bodoh sohai umno ini, sendiri buat andaian. Sendiri cakap, sendiri syok. Tutup shj blok bodoh sohai ini sebab kalau rakyat percaya umno tak akan dikuburkan. Bertaubatlah, bodoh sohai. Buat macam prof sohai hoo, buat episod sampai 60/70, lepas umno/bn kalah, terus hilang dalam dunia ini.

  17. Yusof Ailis

    Kene blajar dari pati happrak bagaimana nak fitnah menjatuh kan ?jan

  18. Shah Nadz

    Negara lain akan turut boikot mahathir…teruk malaysia bwh PH nih

  19. Shamsor Bahar

    Jgn terlalu takbur tun m pun asalnya dari parti mana sama je jln ceritanya dgn dsa habis satu dunia di taja cerita takkan lupa kot

  20. Yop Yop

    Lingkup la cepat madey….somak yo..hidung tak mancung pipi tersorong sorong atok nyayok ni…… Chino pun goli….bilo la kau nak gol…

  21. Mahathir Hanafi

    30%saham ke 30% hasil projek yg org kjaan m i ntak

  22. Hamidah Aziz

    PADAN MUKA…DIA INGAT DIA CERDIK SGT…

  23. Yazid Yusof

    Hamzah Ohi jngn silap bang.. sepatudnya sapa ada raw material yg kene deman.. jgnn risau la x mati kita klo x kerja sama gn yahudi komunis 2.. dh smpi masa kerajaan kita buat benda yg seharusnya.. kita ada bahan mentah, kenapa kita xnk kelurkn produk kita sndiri? Bnyak negara lain lg kita boleh kerja sama..

  24. Sezhian Vescara

    Tun M bukan kepala angguk macam Najib yang kebodohannya terkenal di seluruh dunia. Malaysia hancur pasal UMNO.

  25. Mohd Gabril

    Sian cai2 PHemBinasa, PHemBohong, PHemFitnah, PHeRosak Islam, Melayu & Bangsa Malaysia… Lkhantullah..

  26. Danny Yusak

    Malapetaka bagi geng najib la kan,,kihkihkihkih…rakyat dah tak bimbang sebab najib dah tersungkur di terajang rakyat dari berkuasa.

  27. Sopi Mudim

    nak jadi pm sgt ambik kau last rakyat kena tanggung

  28. Azmi Bg

    Otak cai ph dh penuh degan air kencing

  29. Cheredza Junied

    Mahathir tak kisah negara rugi sebab dia nak mati dah…..anak²nya pun kaya cara mengejut..sebab paling kotor dalam sejarah negara…..padahal ayah mahathir cikgu biasa sahaja….yg tanggung kerugian ialah rakyat pantai timur….sabah…keseluruhan negara….sikap anti china semasa kempen tidak disenangi china….

  30. Othman Arshad

    Balik nnt Mahathir akan kata yg lawatan nya ke Cina AMAT BERJAYA MEMBAWA BYK PELABUR MASUK
    Kencing lagiiiiii……

  31. Hokage Chai Rasenggan

    Rakyat Malaysia tahu apa yg Tun M buat di China… Rakyat gembira… bangga mempunyai pemimpin yg berkarisma seperti Tun M…

  32. Awie Geronimo

    Mahathir buat stail eksyen, ko ingat dah tua2 eksyen org pandang ke. Kalau stkat nak kensel projek takyah buat lawatan. Pakai wasap je dah.

  33. Junaidi Tajul Ariffin

    Sempena hari raya qurban, mari kita Doakan yg terbaik utk Msia, jika benar malapetaka PM7 perlu d rehatkan 🙂

  34. Qadham Millah

    Nape lh si kamaludin ni x jadi PM..
    Sedarlh sikit.UMNO BN dah x laku.X relevan.pru kalah,prk sngai kandis pun hancos.masih x sdr diri lgi.mmalukan.

  35. Shah Wan

    Min ..raya haji ni rasanya mcm ada 2 3 ekor langau Melayu DAPigs baru bangun tido lah ..diorang dpt peruntukan baru dari RBA ni rasanya ..

  36. Mohd Yusoff Selamat

    Amat bimbang. Domestik masaalah, antarabangsa pun masaalah. Tgu pembentangan bajet. Apa tindakan utk menjaga rakyat. Atau perlu berkorban lg seperti penjawat awam? Alasan kerajaan terdahulu silap akan memakan diri sbb rakyat tahu membuat perbandingan.

  37. Shafee Khalid

    Din… Mok ang puya kalihamput… Upsehre napairteh..piraaah???

  38. Mahathir Mohd

    Di bawah pimpinan lagi teruk, adakah video di kemukakan benar? Dah edit betul

  39. Mohd Afizan Yunus

    PM: Rundingan kontrak Najib dengan China ‘paling bodoh’

    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir tanpa berselindung mengkritik pentadbiran terdahulu pimpinan Datuk Seri Najib Razak mengenai rundingan projek mega dengan syarikat China.

    Menurut Dr Mahathir, negara ini tidak pernah menyaksikan kebodohan sebegini dalam merundingkan hal kontrak.

    “Kebodohan sebegini tak pernah dilihat dlaam sejarah Malaysia,” katanya.

    Mahathir bercakap pada sidang akhbar di Beijing. Beliau dalam rangka lawatan rasmi ke China bagi merundingkan projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan dua projek saluran paip gas oleh Suria Strategic Energy Resources (SSER).

    Beliau berkata jumlah pampasan projek ECRL dan SSER masih belum diputuskan lagi tetapi menjangkakannya sebagai “quite substantial” (agak banyak).

    “Kami perlu mencari jalan untuk keluar daripada projek ini (ECRL) dan sebolehnya pada kos yang paling sedikit dan kami perlu membayar pampasan.

    “Tetapi ini kebodohan orang kita sendiri. Kita tidak boleh salahkan China untuk hal ini,” katanya lagi.

    Bukan berdasarkan kerja yang dibuat

    Mahathir selanjutnya menempelak Najib kerana bersetuju menandatangani kontrak seperti SSER, yang mana wang dibayar berdasarkan tempoh masa dan bukan perkembangan kemajuan kerja-kerja penyiapan projek.

    “Saya tidak pernah mendengar kontrak yang mana kamu membayar pada masanya tanpa kerja-kerja disiapkan. Selalunya, kami membayar berdasarkan kerja-kerja yang telah dibuat. Kebebalan apakah ini?” Soal beliau.

    Sebelum ini, China menyatakan minat terhadap projek Kereta Api Laju Singapura- Kuala Lumpur (HSR) tetapi Putrajaya juga sedang mengkaji untuk menangguhkan projek berkenaan.

    Perdana menteri mengesahkan Putrajaya menangguhkan ECRL dan SSER dan menyifatkan HSR sebagai “tidak perlu”, berkata kerajaan perlu bersedia mengumpulkan sejumlah dana bagi membayar pampasan.

    “Baik, jika kami perlu membayar pampasan, maka kami perlu membayarnya.

    “Ini kebodohan perundingan sebelum ini. Kenapa perlu bersetuju dengan perjanjian sebegini yang mana kamu perlu membayar sejumlah pampasan yang besar jika kamu membatalkannya. Dalam semua perjanjian, perlu ada klausa menarik diri daripada perjanjian dan klausa itu perlu adil kepada kedua-dua pihak.

    “Tetapi jika kami tidak dapat menyelesaikannya, kami perlu membayar sejumlah besar wang pampasan untuk HSR. Kami telah merundingkannya namun jika kami gagal melakukannya, maka pampasan (yang perlu dibayar) itu berjumlah lebih setengah bilion ringgit,” jelas beliau lagi.

  40. Omar Suwita Piong

    Perlu ada ketegasan pd seorang pemimpin.

  41. Osman Azrol

    Dlm keadaan hutang negara mencecah 1 trilion masih nak berhutang buat keretapi laju paip gas bagai. Mcm mn la pemikiran penyokong tegar umno. Memang la cina tak berapa suka sebab batal kan projek dia. Tapi tun tetap berani. Semoga Allah merahmati malaysia seperti dahulu. Dan tahun ni malaysia benar2 merdeka dari pemimpin yg suka berhutang.

  42. Azillah Lemat

    Tahniah admin krn bersama lawatan ke China

  43. Nakata Devienci

    Saja nak terbalik kan fakta supya ada cerita..???..

    Tahniah Tun M..
    Kipidap..
    Bilng c Mhr Hummels lah..

  44. Hamzah Ohi

    Betul kita jimat 80 billion, tapi dalam masa sama duit negara hangus 22billion utk bayar pampasan dan mungkin lebih dari tu, China bukan negara kecil, kita persetankan mereka, mereka persetankan kita semula. betul apa tun kata kita bukan nak mereka melabur dpt tanah kita, tun nak China melabur dengan beri kita modal ,technology, pekerjaan , permasalahannya kita bukanlah di posisi tinggi untuk membuat demand spt itu.Tun ibarat gamble nasib negara kat sini. Harus di ingat, buat masa ni semenjak Tun kembali semula kita telah rugi berpuluh billion, 6billion kwsp 66billion bnm 22 billion pampasan, sekiranya keadaan spt ini berterusan negara akan alami budget deficit yang mungkin akan menarik kita dalam krisis ekonomi

  45. Anugisan Ahmad

    Baru berkuasa beberapa hari,anaknya sudah tetpilih kontrak satu glc.

  46. Mohd Fahimy

    Negara China yg bayar semua project .mana boleh nak batal .perjanjian baru China bayar separuh Malaysia bayar separuh.najib ke org tua tu yg bodoh.

  47. Sharifah Noraini AL Habshee

    Xpe tun. Ade bnyak lg rezeki tempat lain. Allah sdg menguji tun.semua ni pasti ade hikmah. Setiap kesusahan ada kesenangan. Yg penting rakyat nmpak usaha tun.

  48. نور ايمان ابدول

    Mana da neg mahu mmbeli minya sawit masia dah skrg mlainkan neg China sj..lani …lihat episod yg sterus nya

  49. Hakimi San

    Korang tak payah acah2 pandai ekonomi la

  50. Putera Arjuna

    Masa kmpen dok anti ngara china..dok tuduh ngara china…dah jdi krajaan p mntak tulong kt ngara china plak..apa kebodohan yg d tunjukkn..

  51. Wasiah Sarkowi

    انا لله وانا اليه راجعون

  52. Syed Hamid Abho

    Lepas tu balik kemalaysia terus kencing lg

  53. Sham Sulaiman

    UMNO & MELAYU SEKUTUNYA mengadai tanahair pada China, dengan menjual tanah tanpa sebarang keuntungan pada rakyat yg di sekitarnya, malah rakyat yg ada di setiap destinasi ECRL, hanya MAMPU TGOK dari MAMPU NAIK

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.