Lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai Talian Hayat Terakhir PAS?

Mulanya kerajaan PAS Kelantan terutama sekali Husam Musa menjangkakan pengumumannya untuk membina lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai (KB-KK) pada Ogos 2011 lepas dapat dimanipulasikan sepenuhnya dalam PRU 13 yang diramalkan akan berlangsung pada November 2011.

Perkiraan PAS Kelantan cukup mudah, peristiwa menang nyawa-nyawa ikan di PRK Manek Urai (Julai 2009) dengan kelebihan hanya 65 undi serta kekalahan PAS di kerusi DUN Galas (Okt 2010) dengan majoriti lebih 1,000 undi menyedarkan PAS dari lamunan panjang.

Kekuatannya dikalangan pengundi dalam negeri semakin merosot manakala sokongan pengundi luar pula kian merudum. Disebabkan itu apabila ramai pemerhati meramalkan pilihanraya bakal berlangsung dalam bulan November 2011, PAS mengambil langkah segera mengumumkan pembinaan lebuhraya tersebut pada Ogos 2011.

Dengan langkah tersebut PAS percaya akan mampu menarik kembali sokongan majoriti pengundi luar sekiranya projek tersebut dapat dimanipulasikan sepanjang kempen pilihanraya sekaligus dapat menampung kemerosotan sokongan dari kalangan pengundi dalam negeri.

Tanpa sokongan besar pengundi Kelantan yang berada di luar negeri agak sukar untuk PAS meneruskan hayat pemerintahannya di negeri tersebut tatkala asakan gelombang merah semakin kuat merobek kekuatan PAS di Kelantan.

Soal pembinaan lebuhraya tersebut mampu direalisasikan atau sebaliknya, bukan persoalan penting kerana baik Husam mahupun kerajaan PAS Kelantan mereka tahu pembinaan jalan baru menghubungkan Kota Bharu ke Kuala Krai sememangnya akan direalisasikan juga oleh Kerajaan Pusat sebagaimana termaktub dalam perancangan Central Spine Expressway.

Bagaimanapun hasrat PAS untuk mengabui mata umum gagal dengan kehendak Allah s.w.t apabila pilihanraya umum tidakpun berlangsung dalam bulan November 2011. Berikutan itu selama beberapa bulan isu pembinaan lebuhraya KB-KK tenggelam begitu sahaja.

Apabila khabar angin pilihanraya umum kembali bertiup kencang pada awal tahun 2012 yang menjangkakan pada bulan Jun 2012 parlimen akan dibubarkan, PAS melalui Husam Musa sekali lagi tampil dengan idea pembinaan lebuhraya tersebut.

Setelah PAS pasti parlimen akan dibubarkan pada Jun 2012, maka mereka segera bermesyuarat menetapkan tarikh majlis pecah tanah sebagai monumen bukti penting lebuhraya tersebut benar-benar akan dilaksanakan.

Pun demikian, setelah majlis pecah tanah selesai dilaksanakan oleh Menteri Besar, Nik Aziz Nik Mat pada 28 Mei 2012, keesokan harinya Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengumumkan pembentangan Belanjawan 2013 akan dilakukan pada 28 September 2012 yang menandakan pilihanraya umum hanya akan berlangsung selepas pembentangan tersebut.

Kini PAS pening kepala mencari idea untuk membuktikan projek lebuhraya tersebut tetap akan dilaksanakan juga tanpa perlu menunggu tempoh tiga empat bulan lagi sementara menanti tarikh pasti pilihanraya umum ke 13.

Melihat pada gerak tari politik PAS kita boleh menjangkakan banyak cara yang mereka akan lakukan untuk mengabui mata masyarakat bagi tujuan memanfaatkan talian hayat terakhir ini, namun di hujung sandiwara itu kelak akhirnya Kerajaan Pusat juga yang akan dipertanggungjawabkan untuk merealisasikan janji politik PAS.

Batu asas projek jambatan Pas (merentasi Sungai Kelantan yang menghubungkan Palekbang - Kota Bharu) yang diletakkan 16 tahun dulu disempurnakan oleh KDYMM Sultan Kelantan. Sampai sekarangg tidak nampak tanda-tanda akan dibina.

Berkaitan

12 COMMENTS

  1. RM, USD dll adalah penentu nilai utuk jualbeli didunia. Diakhirat penentu nilai jual belinye adalah PAHALA,( RM,USD takadadah) jadi baguslah kepada mereka yg banyak duit untuk berderma. sebab duit derma itu adalah <money changer > keakhirat. jadi ini masanye utk berbuat demikian. Lagi pun bila kita mati duit tu milik siapa coba beritahu….saya nak tahu jugak…. jangan gak jumud sangat. Makan minum ni sekadar sepinggan je lepastu buang lah.

    • Khaironi……..tubit-tubit tu mu selowwww sikit ah…sensitif kat trg ni.kang kene kerepok lekor aku dok tau………………………… Ade ni aku masih hidup dan sihat lagi ALHAMDULLILLAH doh mu dgn itik mu guana. 10 hari aku kat kota baru…dulu aku makang gulai itik serati kat HUSM kubang kerian tu sedap, pekat kuah nye. tapi sekarang lecaaaaah jeee. …..Mungkin resipinye hilanh kot.

    • Kat HUSM mu sakit ke?.Atau mu sambung belajar lagi.Pasal itek tu kita sembeleh bila anak balek dari asrama je.4 anak masih belajar kat asrama 1 0rang lagi baru habis belajar dan sekarang kat KL kerja dengan emak saudara nya.Mereka bukak pam minyak dan mini market.Sekarang kami tinggal berdua saje kat tengah hutan ni.Berat itek lebih kurang 4 kilo sekor tak habis untuk kami berdua.Baru balik dari mesyuarat 3 hari kat Penang.Pasai jangkitan bawaan binatang terbang.Termasuk kapal terbang.

    • Helekopter dak masuk..KELAKAR SUNGGUH MUNG. macam dulu lah mu tangkap gambor orang.. habis mung nak masuk sama mu terbang MASUK CELAH2 ORANG. ,Habis gambor & orang RENYOK PENTOK ,.Aku………eeemmmm mana boleh belajar otak dah benok doh. Sekarang cuba-cuba kawan dengan tok bomoh jeee. bukan belajar bomoh hanya kawan je.

  2. RM, USD dll adalah penentu nilai utuk jualbeli didunia. Diakhirat penentu nilai jual belinye adalah PAHALA,( RM,USD takadadah) jadi baguslah kepada mereka yg banyak duit untuk berderma. sebab duit derma itu adalah keakhirat. jadi ini masanye utk berbuat demikian. Lagi pun bila kita mati duit tu milik siapa coba beritahu….saya nak tahu jugak…. jangan gak jumud sangat. Makan minum ni sekadar sepinggan je lepastu buang lah.

    • Khaironi……..tubit-tubit tu mu selowwww sikit ah…sensitif kat trg ni.kang kene kerepok lekor aku dok tau………………………… Ade ni aku masih hidup dan sihat lagi ALHAMDULLILLAH doh mu dgn itik mu guana. 10 hari aku kat kota baru…dulu aku makang gulai itik serati kat HUSM kubang kerian tu sedap, pekat kuah nye. tapi sekarang lecaaaaah jeee. …..Mungkin resipinye hilanh kot.

    • Kat HUSM mu sakit ke?.Atau mu sambung belajar lagi.Pasal itek tu kita sembeleh bila anak balek dari asrama je.4 anak masih belajar kat asrama 1 0rang lagi baru habis belajar dan sekarang kat KL kerja dengan emak saudara nya.Mereka bukak pam minyak dan mini market.Sekarang kami tinggal berdua saje kat tengah hutan ni.Berat itek lebih kurang 4 kilo sekor tak habis untuk kami berdua.Baru balik dari mesyuarat 3 hari kat Penang.Pasai jangkitan bawaan binatang terbang.Termasuk kapal terbang.

    • Helekopter dak masuk..KELAKAR SUNGGUH MUNG. macam dulu lah mu tangkap gambor orang.. habis mung nak masuk sama mu terbang MASUK CELAH2 ORANG. ,Habis gambor & orang RENYOK PENTOK ,.Aku………eeemmmm mana boleh belajar otak dah benok doh. Sekarang cuba-cuba kawan dengan tok bomoh jeee. bukan belajar bomoh hanya kawan je.

  3. Kalau kerajaan pusat buat macam tu nanti mesti ada yang kat itu tanggungjawab kerajaan kan? Kalau boleh semua nak free. PTPTN pun suruh hapuskan.

Leave a Reply

Terkini

Popular