Home / :: BLOG :: / Lim Guan Eng menipu untuk memuji diri sendiri – Najib Razak

Lim Guan Eng menipu untuk memuji diri sendiri – Najib Razak

Semalam, menteri kewangan telah mengeluarkan kenyataan memuji dirinya dan untuk memburukkan BN bahawa situasi kewangan bagi tempoh 4 bulan dari Mei sehingga Ogos di bawah kerajaannya adalah lebih baik dari untuk tempoh Januari hingga April di bawah kerajaan BN.

Beliau mendakwa hasil negara lebih tinggi manakala perbelanjaan lebih rendah berbanding empat bulan pertama tahun ini.

Oleh itu, dia kata ini bukti dia lebih pandai kerana mereka mengamalkan prinsip C.A.T.

Saya nak tanya adakah huruf “T” dalam CAT ini bermaksud “Tipu” atau “Temberang?”

Jika nak tipu orang yang tidak faham semata-mata untuk memuji diri sendiri, bolehlah tapi kalau nak tipu orang yang faham ataupun ada pengalaman dan pengetahuan, janganlah nak cuba.

Sebenarnya, corak hasil dan perbelanjaan kerajaan pusat tidak seragam sepanjang tahun dan adanya faktor “seasonal” atau “bermusim” disebabkan banyak faktor.

SETIAP tahun, hasil untuk bulan-bulan Mei hingga Ogos adalah lebih tinggi daripada Januari hingga April kerana cukai LHDN akan dikutip selepas bulan April manakala dividen interim Petronas juga akan diterima pada pertengahan tahun.

Selain dari hasil petroleum yang lebih tinggi dari bulan Mei hingga Ogos berbanding awal tahun ini, saya juga difahamkan bahawa Petronas dipaksa untuk menaikkan dividen mereka sebanyak 50% untuk tahun ini manakala Khazanah juga diminta berbuat demikian.

Perbelanjaan bagi empat bulan pertama SETIAP tahun juga lebih tinggi kerana keperluan awal tahun untuk membayar bonus kakitangan kerajaan untuk tahun selepas, membayar baucer buku, bantuan sekolah, bantuan-bantuan tahunan lain serta pembayaran untuk peruntukan dan program agensi-agensi kerajaan.

Seperti gambarajah yang saya paparkan, corak hasil dan perbelanjaan ini tidak berubah untuk setiap tahun. Apa yang nak dihairankan jika corak ini berulang untuk tahun 2018? Mengapa mahu dipuji kerana corak ini berulang?

Saya juga diberitahu bahawa kerajaan PH juga telah memberhentikan banyak projek mesra rakyat, menghentikan atau melambatkan bayaran bagi bayaran balik input GST dan bayaran balik LHDN, yang diterima untuk bulan Mac sehingga Ogos serta bayaran untuk kontraktor dan pembekal.

Jika tidak membayar, sudah tentu perbelanjaan untuk bulan-bulan di bawah kerajaan PH lebih rendah. Beranikah kerajaan PH memberi butiran terperinci bayaran bulanan untuk empat-empat perkara ini?

Guan Eng masih tegas bahawa kerajaan BN hanya meninggalkan wang RM450 juta untuk dia membayar gaji berjumlah RM8 bilion setiap bulan. Tahap “ketokongan” apa ini, RM450 juta boleh membayar RM8 bilion? Silap mata?

BACA sini: Dimana hilang RM74 bilion? soal Najib kepada Guan Eng (https://pakdin.my/dimana-hilang-rm74-bilion-soal-najib-kepada-guan-eng/)

Saya telah menerangkan bahawa hasil-hasil masih dikutip berterusan setiap bulan.

Selain dari itu, sebenarnya jumlah Akaun Hasil Disatukan juga termasuk wang tunai yang diletak dalam bentuk simpanan tetap jangka pendek (short-term FD) dengan BNM. Wang ini boleh dikeluarkan serta-merta untuk kegunaan kerajaan pada bila-bila masa. Jumlah wang tunai ini naik dari RM7 bilion pada akhir bulan Disember 2017 kepada RM10 bilion pada akhir bulan April 2018 – bermakna wang tunai untuk akhir bulan April 2018 bukan hanya RM450 juta sahaja.

Kita bernasib baik kerana data-data ini masih dilaporkan oleh BNM dalam laman rasmi mereka. Jika tidak, kita semua juga ditipu lagi.

Selain dari kelihatan seolah-olah jujur dalam menghormati Azan, sebagai menteri kewangan kita patut benar-benar jujur dan tidak tiba-tiba membuat kenyataan untuk menipu rakyat semata-mata untuk memuji diri sendiri.

Facebook Najib Razak

……….

Rujukan:

http://pakdin.my/tag/najib-razak

http://pakdin.my/tag/lim-guan-eng

(Visited 46 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

24 comments

  1. Nor Azeman Mad Zin

    Dengar Menteri Kewangan Bodoh ni bercakap…jadi bodohlah kita…

  2. Elias Hj Idris

    Bila Najib sound je, mesti Lge terkangkang!

  3. Kamaluddin Idrus

    Bagi lah fakta apa pun dalam otak diorang akan terus dengan propaganda Najib penipu.
    Guan Eng Tokong yg tak akan menipu.
    Sia2 belajar tinggi pandai tapi tak tak pandai guna akal.

  4. Kamaluddin Idrus

    Tak perlu baca pun, terus komen negatif.

  5. Kambing Hitam

    Phui lah najib..sebenarnya engko dah buat perkara ni dah lama sejak 9 tahun lepas..skrg nak tuduh LGE pulak..buat cemar imej islam lah najib ni..ingat org sama macam dia ker?

  6. Kasman Mursalim

    Baru negara boleh maju contoh pulau pinang negeri terkaya di ketuai dap

  7. Kamal Semesra

    Siapa tak kenal najib..yg suka manupulasi kata2 dan membuatkan rakyat jadi keliru.
    Contoh – hutang 1MDB masih byk lg tp najib kata hutang 1MDB sudah hampit hbis byr.
    Ekonomi negara sgt teruk tp najib kata ekonomi negara antara yg terbaik didunia.
    Dunia dunia..sampai bilalah najib nk berbohong dgn rakyat.

  8. Jama

    Biasanya orng yg suka puji diri ni orng yg cemerlang

  9. Ahmad Mustafa Abdullah

    Luar Dan dalam main tipu je, negAraku menuju kereputan …

  10. Sahudin Md Johor

    Jgn percaya ckp LGE tu penipu….semua nak salahkan kerajaan terdahulu….kerajaan terdahulu le yg bg kemudahan pd rakyaat skrg ni….mrk apa ada bg…dedak babi yg ada

  11. Ambrose Samuel

    Cemburu dngn kejayaan kerajaan ph bkn msa era bn bnyk keterisan wang negara