Daripada cuba menggunakan mahkamah untuk membuang orang-orang tertentu di RCI, menyuruh menghentikan RCI dari diteruskan, memberikan perbandingan yang bodoh untuk mendakwa BNM “hilang” RM160 bilion (yang merupakan dakwaan bodoh yang Kit Siang, Tony dan Lapiji Tidak ada cadangan untuk membantu) untuk menyaman Najib dan menyaman suruhanjaya diraja baagi mengisytiharkan laporan itu batal sehingga kini cuba menyalahkan orang lain termasuk timbalan gabenor yang mendedahkan mengenai kerugian dan dia menyembunyikannya.

Sangat berlainan dari wataknya yang menjadikan beliau terlampau untuk satu isu.

Saya tertanya-tanya mengapa Mahathir sangat prihatin tentang kes ini? Apa yang dia bersembunyi dan tidak mahu orang tahu?

Saya ingatkan nothing2hide? Tetapi sekarang dia mahu menyaman laporan RCI.

敦马似乎对皇家调查委员会(RCI)针对他的国家银行炒外汇丑闻的报告感到不安,非常困扰。

他用尽了方法,比如试图利用法院撤销 RCI 中的某些成员、起诉以阻止 RCI 成立、做出非常愚蠢的比较,指称国行“损失”了1600亿令吉(这是一个极为愚蠢的指控,连林吉祥、潘建伟以及拉菲兹都不敢支持他)、要起诉纳吉、起诉皇家委员会以便宣布这份报告无效….. 现在就试图把责任推给别人,责怪其他人,包括“吹口哨” 举报这项炒外汇丑闻的损失以及有人掩盖这件事的国家银行副总裁。

他对这起丑闻的行为和反应很“脱轨”,根本不像他一贯的作风。

我想知道为什么马哈迪对这个案子特别的关心? 他在尝试隐藏些什么,有什么事是他不想让人民知道的?

Mahathir seems really disturbed by the RCI report into his BNM forex scandal.

From trying to use the courts to remove certain people in the RCI, suing to stop the RCI from taking place, to giving stupid comparisons to allege BNM “lost” RM160 billion (which is such a stupid allegation that Kit Siang, Tony and Lapiji don’t even dare backup) to suing Najib and suing a royal commission to declare the report null to now trying to blame others including the deputy governor who blew the whistle on the losses and he cover up.

Very out of character of him to Be so extreme for one issue.

I wonder why Mahathir is so desperately concerned about this case? What is he hiding and doesn’t want people to know?

I thought nothing2hide? Now he even want to sue to hide the RCI report.


Mahu Saman Panel RCI Forex, Satu Lagi Polemik Mahu Mahathir Cipta

http://pakdin.my/mahu-saman-panel-rci-forex-satu-lagi-polemik-mahu-mahathir-cipta/

96 KOMEN

  1. Nak tampal Kain Layar yang dah koyak rabak dan Tali Layar pun dah nak putus.. Bahtera BARISAN !! Mana sempat lagi.. Silap Congak nanti, PRU 14 nanti mungkin SENYAP begitu saja.. PAU 17 beri peluang PEJUANG2 DEDAK AMENO supaya PATAHKAN SERANGAN dari PH.. Itu je.. Ketawa bolih.. Percaya Jangan !! Jahatnya sama juga seperti Buku Merah Moa Tze Tung.. Putar Putar, Belit Belit..

  2. …………………./´¯/)
    ………………..,/¯../
    ………………./…./
    …………./´¯/’…’/´¯¯`·¸
    ………./’/…/…./……./¨¯
    ……..(‘(…´…´…. ¯~/’…’)
    ……………………..’…../
    ……….”…………. _.·´
    ……………………..(
    …………………………

  3. Semakin berusaha utk bongkar yg lama, yang baru lagi banyak terbongkar…. bagaimana tanah felda boleh transfer mcm itu je kpd private company…dulu aku suka page ini, skg page ini sudah TIDAK RELEVANT

  4. Gua pun bukan org kuat juga tapi Jgn jadi bingai sokong org tua tu nnti kamu semua kena sembelih…macam negara iraq sesama islam lawan …konon nk tukar pemimpin skg apa dah jadi…makan pasir la

  5. Mmng puak tu takut dn gentar kat Tun M, mcn2 deoa kutuj, maki, cerca dia, dia tetap x mengalah, ni yg memeningkan umno. Ada yg kata, baling gelas pun x pecah,tapi awat takut sangat puak2 pemimpin umni od Tun M.

  6. Dakwaan bodoh yg dipatahkan dgn fakta..
    #SuaraMerdeka – Kebebasan . Persamaan . Keadilan

    FAKTA VS AUTA

    Tolong hadam sikit wahai socai dan macai Puak Hanyut Ilmu di hari Jumaat ini..

    Saya terbaca Laporan Polis oleh Mohd Hanizam Yunus di wall Herman Hassan (beliau sendiri yang pamerkan).

    Dari penelitian saya.. Terdapat beberapa perkara menarik yang beliau utarakan iaitu:-

    RM160 billion rizab antarabangsa BNM lesap sejak tahun 2013? Betulkah!?
    Menurut beliau lagi, ianya bercanggah dengan kenyataan PM bahawa ekonomi negara berkembang dengan memberansangkan dengan wujudnya peningkatan export.

    Penjelasan:

    Aku bukanlah pakar ekonomi sangat. Pakai common sense jer. Tapi apa yang nak diceritakan di sini adalah apa yang aku faham selaku rakyat biasa tentang rizab antarabangsa BNM. Jika ada yang salah, silalah betulkan. Kita share pendapat yang berbeza. Bolehkan!?
    Kena ingat, rizab pertukaran matawang asing adalah sebahagian komponen dalam rizab antarabangsa BNM.
    Menurut Hanizam, rizab antarabangsa BNM bagi Januari 2013 – November 2017, lesap RM 160 billion. Waaah, mana dia dapat angka itu. Pasti dari Tok Wali Nyanyok itu, agaknya.
    Apabila kita melihat laman sesawang BNM, ternyata:-

    • Rizab a/bangsa BNM Jan 2013 = RM 428.6 b

    • Rizab a/bangsa BNM Nov 2017 = RM 430.4 b

    Bagaimana Saudara Hanizam melakukan kiraan matematik? Adakah kalkulator beliau mengalami kerosakkan? Atau dia ada agenda untuk memperbodohkan diri sendiri?

    Rizab pertukaran wang asing adalah “back bone” kepada ekonomi negara. Menurut Dr Zeti Afta Aziz (bekas Gabenor Bank Negara), rizab antarabangsa adalah “penampan” kepada pengukuhan ekonomi negara. Maknanya, rizab ini amat penting. Madey pulak cakap sebaliknya! Dia bukan pakar ekonomi tetapi KELEPETOKRASI.
    Satu dari komponen penting perkembangan ekonomi negara (peningkatan GDP) adalah kerbergantungan kepada aliran export negara. Dengan bahasa mudah, peningkatan export bermakna peningkatan GDP. Ini diajar di peringkat STPM dulu lagi.
    Apabila matawang kita lemah, ianya akan menjadikan barangan export kita menjadi murah. Sebaliknya barangan import menjadi mahal. Itu hukum ekonomi yang asas.
    Apabila barangan export kita murah, secara tidak langsung ianya akan membantu peningkatan aliran export negara. Jika export meningkat, bukankah ianya akan membantu peningkatan pendapatan (GDP) negara? Apa yang bercanggahnya? Betul la DS Najib katakan itu. Bengap sangat laaa..!
    Apabila matawang kita lemah, barangan import pasti akan menjadi lebih mahal. Justeru secara tidak langsung harga barangan pun akan meningkat, inflasi juga meningkat. Dengan pencairan rizab negara, akan dapat membantu mengatasi masalah hyperinflasi dalam negara. Bukankah ianya dapat membantu mengurangkan kos sara hidup rakyat?

    Kesimpulan:

    Macai Munger Layu tak cerdik. Bahawa pencairan rizab forex adalah untuk membantu negara seterusnya rakyat juga. Macamana boleh lick info? Mungkin banyak spy dan pepijat yang hidup kat BNM penyokong MahaFiraun?

    Manakala Forex Madey adalah satu perjudian yang tidak membawa apa-apa faedah pun kepada rakyat dan negara.

    Diharap ada ahli UMNO dan orang ramai yang membuat laporan polis terhadap Mahacacai Munger Layu ini kerana membuat laporan bohong dan palsu. Jika sabit kesalahan hukuman membuat laporan palsu adalah penjara maximum 2 (dua) tahun..

    Stop jadi bangang..!

    Naseron Ismail
    #KekalNajibRazak

  7. Abdul Aziz Bakat….ko tu dh tua bangka…klau anak didik ko…cucu cicit ko…bangsat Dan x hormat kat ko cmner…ko tu boleh ker dok sensorang bawah kolong jambatan…simpan sikit bebal benak ko tu…

  8. Nampaknya Madey sdg menghitung hari menunggu masa utk di heret ke mahkamah..dia juga bimbang klu kantoi di mahkamah semua harta2 dia dan anak beranak yg di himpun semasa dia berkuasa akan di sita..

  9. org lgi pndai cikyop.MmZy hjmalik.apa pati pun tk sokong huhuhuhu..komen cikit yee.kja cri duit ckyop.nk tunggu org bantu kita tak da.hasil titik peloh sendri.kikikiki

  10. Tak tengok harga saham semasa ke? Pasaran Saham 1 dunia bermasalah dan mula untuk recover. Dalam pada itu FGV tak pernah rugi pun, setiap tahun bayar dividen kepada pemegang saham.
    Ada peneroka nak jual saham dia tak, meh aku beli.

  11. Kenali cara pengkhianatan mereka pada negara, bangsa & ekonomi negara. Tanah Jalan Semarak milik Felda, kemudian felda deal dgn pemaju menerusi urusniaga bernilai RM270 juta pd tahun 2015. Cuba teka siapa yg terlibat dalam urusan ni yg dinamakan menerusi Kuala Lumpur Vertical City (KLVC).

    1: Felda (Pengerusi, CEO)
    2: Pejabat Tanah & Galian (DO, Pegawai nilaian hartanah, Exco)
    3: Pemaju.
    4: DBKL (Kebenaran merancang & bangunkan tanah)

    Agak sensasi hal ketirisan & salahgunakuasa ini. Jika jenayah Rasuah tidak berlaku sepertimana SPRM sendiri kata, bermakna salahguna kuasa & ketirisan berlaku. Siapa yg duduk sbg pengerusi Felda & Felda Investment Corp (FIC) ketika itu sewaktu perjanjian ini bermula ?

    Mr. Babi Pendek from Port Dickson!

    Kini tanah felda dah terlepas, dan Felda terpaksa beli pada nilai hampir RM1bilion dan kemungkinan meningkat kepada 2 bilion. Kini kedengaran pemaju yg dapat hakmilik tanah Felda tersebut berpotensi jual syarikat dimana tanah Felda tersenarai sbg aset miliknya. Seandainya sykt itu di jual, tanah Felda habis lenyap selamanya & Felda tidak dapat apa2 keuntungan.

    Persoalan utama, siapa yg sain agreement antara Felda & Pemaju, siapa pula yg beri PA. Dari DBKL pula yg beri kebenaran siapa ? Siapa yg tandatangan mengikut kanun tanah negara hingga tukar hak milik ? Cuba lihat pejabt tanah & galian yg tak jauh dari lokasi dalam gambar tersebut.

    Jika rakyat nak lihat cara penyangak kebas aset negara & gadaikan harta kita, inilah contoh mereka menyamun selahapnya. Dan si babi pendek itu juga adalah dari kalangan Umno Baru & BN yg menjadi penyebab utama. Kini dah lari jaga kolam ikan Sepad!

    Pusing mana sekalipun, si penyangak ni tetap akan lepas. Yg rugi ialah Felda & wang rakyat Felda itu sendiri. Yang kenyang penyangak kleptokrasi,Najib koliap pun tak buleh nak cakap banyak.

    Hanya garang semata, tapi bila si babi pendek itu keluarkan sekeping skrip drama “Madah Cinta Berhelah dari PD,” hilang taring sang bugis yg terkepit menjadi pahlawan seanteronya.

    Anak kecil main api
    Terbakar hatinya yang sepi
    Air mata darah bercampur keringat
    Bumi dipijak milik orang

    Nenek moyang kaya-raya
    Tergadai seluruh harta benda
    Akibat sengketa di antara kita
    Cinta lenyap di arus zaman

    Indahnya bumi kita
    Warisan berkurun lamanya
    Hasil mengalir ke tangan yang lain
    Kita kan merintih sendiri.

    Nah……..inilah lagu yg mereka mainkan kunun utk sedarkan bangsa Melayu atas dakyat mereka DAP nak jual negara, nak jual tanah negara, nak hapuskan segalanya dari tangan bangsa Melayu.

    Tapi lupa yg sebenarnya penyangak & pelahap ini adalah Umno Baru & BN itu sendiri. Buktinya ? Hasil mengalir ke tangan yang lain, rakyat Felda kan merintih sendiri. 😉

    Yiiiihaaarr ??????
    Tak kan PRU14 nak di perbodoh lg… Cukup la rakyat malaysia… Sedar kan diri anda….

  12. Nampak? Admin pun pandai tuist, ada ke ayat aku menghina org Ulu? Baca dan fahamkan betul2…bodoh piang la kalau dah menjadi pendedak2 tegar umno…kihkihkih


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda