Home / :: BLOG :: / Mahathir: Dengan DAP Mohon Maaf, Dengan Sultan Tidak Mahu Mohon Maaf

Mahathir: Dengan DAP Mohon Maaf, Dengan Sultan Tidak Mahu Mohon Maaf

Itulah sikap Mahathir. Enggan mohon maaf pada mangsa Memali, enggan mohon maaf pada mangsa tahanan ISA, enggan mohon maaf kerana penjarakan Anwar Ibrahim atas kesalahan liwat tetapi boleh memaafkan Lim Kit Siang dan DAP kerana memanggil mereka sebagai rasis.

Dalam isu kemurkaan Sultan Selangor terhadap Mahathir kerana menghina bangsa Bugis, Mahathir sampai ke hari ini masih lagi enggan memohon maaf. Dengan DAP mudah sangat Mahathir maafkan, kenapa dengan Sultan Selangor susah bagi Mahathir merafak sembah memohon maaf?

Dua hari lepas, Mahathir bertindak memulangkan kembali kedua dua pingat yang diterimanya daripada Sultan Selangor pada 1978 dan 2003. Pingat itu telah diserahkan kepada seorang pegawai kanan di Istana Bukit Kayangan, Shah Alam pada Khamis lalu.

Tidak cukup dengan sekadar gimik memulangkan kembali pingat kebesaran, Mahathir sebenarnya kena minta maaf secara terbuka kepada Sultan Selangor kerana ucapannya yang menghina etnik Bugis.

“Saya fikir Sultan Selangor merasakan saya tak layak untuk terima anugerah berkenaan. Kalau saya nak terima mestilah sebab saya layak tapi sekarang saya dikatakan akan membakar seluruh negara, jadi saya fikir saya sudah tidak layak lagi,” kata Mahathir pada 12 Disember 2017.

Mahathir boleh pertikai pula soal dia layak atau tidak terima pingat. Bukan itu yang menjadi persoalan utama sekarang, yang paling membuatkan Sultan Selangor murka adalah kerana tindakan Mahathir menggelar etnik Bugis dengan gelaran yang tidak sepatutnya.

“Tohmahan ini secara tidak langsung menghina salasilah dan keturunan Kesultanan Selangor yang berasal daripada Bugis,” titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah pada 2 November 2017.

Bukan sahaja Sultan Selangor, Sultan Johor juga turut terasa dengan penghinaan yang telah dibuat Mahathir terhadap etnik Bugis. Sepatutnya Mahathir juga kena pulangkan juga semua pingat yang diterimanya dari Sultan Johor.

“Saya terasa juga. Saya keturunan Bugis, Sultan Selangor keturunan Bugis, Rakyat Johor banyak keturunan Bugis. Asal usul saya pun dari Riau Lingga. Banyak Bugis. Apa rasa orang Bugis,” titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar pada 24 November 2017.

Mengapa susah sangat bagi Mahathir memohon maaf kepada pihak istana? Tidak perlu pusing dan buka topik baru mengenai soal layak atau tidak layak. Paling utama adalah kenapa Mahathir tidak mohon maaf. Rakyat perlu faham isu yang sebenar dan jangan terpedaya dengan perangkap yang Mahathir sendiri pasang.

Ketika Sultan Selangor murka dengan kenyataan Mahathir pada awal November lalu, Mahathir enggan memohon maaf. Menyuruh pula Syed Saddiq, Ketua Armada PPBM menulis surat pada Sultan Selangor. Kemudian Syed Saddiq yang penakut itu lari pula ke Paris selepas tulis surat kepada Sultan Selangor.

Sultan Selangor kemudian bertitah “Beliau mempunyai inferiority complex dan kebencian mendalam dalam dirinya.Beliau cuma marah dan kemarahannya akan membakar seluruh negara,” dalam satu temubual dengan akhbar The Star yang disiarkan pada pada 3 Disember 2017.

Kali ini, Mahathir tidak suruh Syed Saddiq utus surat tetapi Zaid Ibrahim yang memang dikenali sebagai penyokong kuat Mahathir telah bertindak biadap mempertikaikan titah Sultan Selangor itu di twitternya.

Zaid Ibrahim,yang merupakan seorang ahli DAP juga tidak memohon maaf kerana bertindak biadap mempertikaikan titah Sultan Selangor. Zaid Ibrahim juga tidak memohon maaf dan masih lagi berada dan tinggal di Selangor.

“Saya dukacita dengan komen Zaid Ibrahim dalam Twitternya yang mengulas kenyataan saya (mengenai Dr. Mahathir) dalam akhbar The Star. Saya minta Zaid Ibrahim baca dengan teliti ke­nyataan saya dan dapatkan fakta yang betul sebelum buka mulut.

“Dia duduk di Selangor, baliklah Kelantan kalau tak setuju, buat rumah besar-besar dan tolong rakyat Kelantan. Jangan cari rezeki di Selangor,” titah baginda dalam temubual eksklusif bersama Utusan Malaysia di Istana Alam Shah pada 8 Disember 2017.

Malang sekali di Selangor, ada seorang Menteri Besar yang masih buat pekak dan tidak tahu dengan titah yang sudah dikeluarkan oleh Sultan Selangor. Azmin Ali masih lagi membisu tentang komen menghina Mahathir dan tindakan biadap Zaid Ibrahim ini.

Kalau rumah bilal cepat sangat hendak diroboh, kalau Sultan Selangor sudah bertitah agar Zaid Ibrahim jangan duduk lagi di Selangor, kenapa Azmin Ali lambat melaksanakan titah Sultan Selangor itu?

Mahathir dan Zaid Ibrahim sebenarnya sudah menderhaka kepada institusi raja Melayu. Memulangkan pingat bukan jalan penyelesaian sebenar, apa yang perlu adalah Mahathir dan Zaid Ibrahim kena menyembah memohon maaf kepada Sultan.

Dengan DAP boleh pula Mahathir mohon maaf dan ampunkan semua dosa dosa Kit Siang dan DAP yang lalu. Dengan Sultan Selangor, mengapa susah sangat Mahathir hendak memohon ampun dan maaf?

Tulisan :
Beruang Biru
BB695, Rabu
12 Disember 2017

(Visited 6 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Hamzah Zainuddin mengaku menjadi broker 36 Ahli Parlimen BN melompat

Hamzah Zainuddin mengesahkan beliau adalah broker 36 ahli Parlimen BN menandatangi surat menyokong Mahathir sebagai …

66 comments

  1. Ramzy Ramz

    Sbb ego n Malu dgn bangsa sendiri.

  2. Yusman Man

    Itu hak TM samada nk mohon maaf atau tidak bodoh ..yg korg sibuk knapa ?

  3. Zulkipli Buyong

    Inilah contoh manusia2 biadab yg kurang ajar dan menderhaka kpd sultan sepatutnya diambil tindakan keras bukan hanya tunggu dan lihat shj oleh pihak yg berwajib..

  4. Addy Asmawi

    Pencetus mamali ada minta maaf x pada keluarga polis2 yg dibunuh kejam???

  5. Addy Asmawi

    Pencetus mamali ada minta maaf x pada keluarga polis2 yg dibunuh kejam???

  6. Addy Asmawi

    Pencetus mamali ada minta maaf x pada keluarga polis2 yg dibunuh kejam???

  7. Addy Asmawi

    Pencetus mamali ada minta maaf x pada keluarga polis2 yg dibunuh kejam???

  8. Rand Man Strong

    Isu tun dgn sultan kmu batu2apikn tapi isu ekonomi rakyat dn hubungan sulit china kumonis dgn umno kmu diam dasar munafiq..

  9. Iman Azairi

    jgn la sekali2 kamu jatuhkn hukum ke atas manusia sdgkn ia adalah sama sperti kamu ..

  10. Iman Azairi

    rilex2 jgn marah ..benda kecik je ..?

  11. Iman Azairi

    biasa la tu ..dr dulu smpai la ni dia mau org ikut ckp dia..dia lah sbenarnya melayu yg mudah lupa ..?

  12. Razali Che Mat

    Tanyalah hadi awang yg menggunakan kanak2 dan perempuan sebagai benteng

  13. Roslan Jaafar

    Dlm sejarah dunia ini la komins tua dunia madey mnuduh dsri Najib mmbawa adioloji fahaman ko.inis dmalaysia dan dia irihata bnyak kilang2 gergasi dgebeng…lantak la dsri Najib nk dirikan kilang trsebut ddaerah nya pahang tempat beliau …hey madey al kutyy xyah nk mnyibok pasal dsro najib

  14. Roslee Abbas

    Dasar orang tua nyanyuk tak sedar diri!

  15. Anakpetani Patriotik

    Berapa orang polis yang mati dlm memali ?

  16. Azman Azli

    mcm mna nak.minta maaf kan oerangai camtu… sultan pon tahu… tambah laa kita .. kikiki

  17. Yop Yop

    CELAKA ko MADEY…..MAMAK MUDAH LUPA……JILAKE….

  18. Sukaini Nani

    Keturunan mahathir mana berajakan raja Melayu….Raj kapoor.

  19. Sukaini Nani

    Keturunan mahathir mana berajakan raja Melayu….Raj kapoor.

  20. Sukaini Nani

    Keturunan mahathir mana berajakan raja Melayu….Raj kapoor.

  21. Sukaini Nani

    Keturunan mahathir mana berajakan raja Melayu….Raj kapoor.

  22. Sukaini Nani

    Keturunan mahathir mana berajakan raja Melayu….Raj kapoor.

  23. Sukaini Nani

    Keturunan mahathir mana berajakan raja Melayu….Raj kapoor.

  24. Manickam Nadeson

    Perangai apa ini? ingat DAP ini besar kah, hanya orang bodoh akan menyokong DAP..

  25. Manickam Nadeson

    Perangai apa ini? ingat DAP ini besar kah, hanya orang bodoh akan menyokong DAP..

  26. Manickam Nadeson

    Perangai apa ini? ingat DAP ini besar kah, hanya orang bodoh akan menyokong DAP..

  27. Manickam Nadeson

    Perangai apa ini? ingat DAP ini besar kah, hanya orang bodoh akan menyokong DAP..

  28. Manickam Nadeson

    Perangai apa ini? ingat DAP ini besar kah, hanya orang bodoh akan menyokong DAP..

  29. Faisal La Faisal

    22 thun kita terkena….nk kena lgi ker

  30. Faisal La Faisal

    22 thun kita terkena….nk kena lgi ker

  31. Yusman Man

    Anjing2 belaan NAJIB menyalak…

  32. Khairul Izlan

    Semut hujung kg nmpk tp gajah depn mata blh xnmpk,heran kn

  33. Khairul Izlan

    Semut hujung kg nmpk tp gajah depn mata blh xnmpk,heran kn

  34. Khairul Izlan

    Ikut mgkhinzir buta,kurr kurrr

  35. Khairul Izlan

    Ikut mgkhinzir buta,kurr kurrr

  36. Khairul Izlan

    Kamu jatuhkn hukum kt org len blh plak nu,haha smua kamu yg betul

  37. Khairul Izlan

    Kamu jatuhkn hukum kt org len blh plak nu,haha smua kamu yg betul

  38. Khairul Izlan

    Org tua nyanyuk ni la yg dh bt dunia kenal malaysia,jgn iri hati.bg ada sifat kenng budi sama..phd tahap tinggi ni

  39. Alias Abdullah

    Ego dia besar. Dari dulu lagi.

  40. Roslee Abbas

    Tak ada kena mengena dengan iri hati tapi kenyataan nyata si tua nyanyuk ni memang dasar tak sedar diri!!!

  41. Mohd Ridzuan

    Aku pn tak nak maafkan tun ni sbb selama dia memerintah selau menyusahkan rakyat,elok cepat pergi mampus org tua ni

  42. Johari Salleh

    razali che mat…boleh jd benteng lks

  43. Zaydee Abrahim

    He is very DANGEROUS…..Beware the Malays..

  44. Ramazi Ariffin

    Balasan Allah cash d dunia. muhasabah diri kita masing2

  45. Permata Nilam

    Rand Man Strong.. Betulll.. Laman Aku Benci DAP sama saja setaraf dengan ideologi Komunis Mao Tze Tung.. saling tak tumpah.. !!

  46. Abu Bakar Pon

    Kalau kat negara lain dah arwah dah..

  47. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

  48. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

  49. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

  50. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

  51. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

  52. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

  53. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

  54. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

  55. Ab Halim Ab Rahman

    Apa yg kau merepet ni shaitan…

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: