25.5 C
Kuala Lumpur
Thursday, January 28, 2021

Mahathir Rancang 13 Mei Part 2 Pada 1990 Dan 1999

Sekarang saya cabar veteran Umno, terutama yang menentang Najib, agar secara terbuka mengaku bahawa mereka mahu pergerakan ala tentera dibubarkan supaya pembangkang boleh mengambil alih tanpa kemungkinan berlaku perang saudara dan pertumpahan darah di Malaysia.- RPK

mahathir-13-mei-90

Tiada parti harus memerintah selama-lamanya, kata Mahathir

(Malaysiakini) – Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata tiada parti yang patut memerintah selama-lamanya dalam sebuah negara demokrasi.

Beliau berkata demokrasi yang terbaik adalah sistem dua parti di mana pembangkang cukup kuat untuk mengambil alih dan menawarkan pilihan kepada rakyat.

“Cara terbaik untuk negara dengan mempunyai dua parti politik; ini akan memastikan salah satu akan menang majoriti untuk membentuk kerajaan, “katanya dalam ucaptama pada Summit Kuala Lumpur 2015.


“Pembangkang lemah tidak dapat memastikan kerajaan tidak menyalahgunakan kuasa,” kata beliau.

“Dalam kerajaan yang bagus, pembangkang mesti sangat kuat dan mampu menawarkan pilihan. Tiada pihak harus memerintah selama-lamanya, “katanya.

*****************************************************

Itulah apa yang Tun Dr Mahathir Mohamad katakan hari ini. Tetapi itu bukan apa yang dia katakan pada tahun 1990 dan 1999.

Semasa Dr Mahathir merancang untuk menggulingkan Tunku Abdul Rahman kembali pada tahun 1960-an, alasan beliau adalah untuk mengelakkan Umno daripada kehilangan kuasa dan mengelakkan negara daripada jatuh ke tangan orang Cina. Menurut Dr Mahathir, Tunku terlalu bertolak ansur dengan kaum Cina dan memberikan terlalu banyak kepada mereka. Oleh itu Tunku mesti disingkirkan supaya nasionalis Melayu boleh mengambil alih.

Pada tahun 1969, Umno hampir kehilangan kuasa dan negara hampir jatuh ke tangan orang Cina. Malah, Pulau Pinang telah jatuh kepada Gerakan (pada masa itu sebuah parti pembangkang Cina) manakala di Perak dan Selangor Umno hanya menang tipis.

Menurut RPK,Kemudian wujud pergerakan separa tentera Melayu. Pada dasarnya ia diwujudkan untuk memastikan sekiranya Mei 1969 berlaku maka orang Melayu dalam keadaan bersedia untuk meletakkan China di tempat yang sepatutnya dan Umno tidak akan kehilangan kuasa politik.

Menurut RPK lagi, sejak itu setiap Perdana Menteri menjadi penaung pergerakan separa tentera ini supaya ia boleh diaktifkan sekiranya Umno kehilangan kuasa. Pada dasarnya hanya Umno memerintah Malaysia walaupun berlaku pertumpahan darah Cina.

RPK turut berkata pada tahun 1990, UMNO menghadapi ancaman terbesar dalam sejarahnya. Tengku Razaleigh Hamzah memeterai pakatan pilihan raya dengan DAP, PAS dan PBS dan terdapat kemungkinan yang amat nyata bahawa Umno akan disingkirkan. Satu mesyuarat telah diadakan dengan beberapa pihak di ibu pejabat Umno di bahagian atas PWTC dan apa yang mereka bincangkan amat menakutkan. Kesimpulannya: jika Tengku Razaleigh dan Semangat 46 menang pilihan raya dalam pakatan dengan DAP, PAS dan PBS maka perang saudara akan meletup.

Tengku Razaleigh mungkin tidak mahu bercakap mengenainya tetapi dia tahu isu ini. Dia tahu bahawa jika partinya menang dalam kerjasama dengan DAP, PAS dan PBS maka Malaysia akan huru-hara dan pertumpahan darah akan berlaku. Sebab itu Tengku Razaleigh menegaskan berkali-kali bahawa kemenangan parti itu bersama-sama dengan DAP, PAS dan PBS tidak bermakna menamatkan kuasa politik Melayu. Beliau bimbang bahawa pilihan raya pasca 1990 akan menjadi permulaan perang kaum di Malaysia, ini menurut RPK lagi.

Pada tahun 1999 (pada masa itu ia tidak lagi Semangat 46 tetapi Parti Keadilan Nasional) sekali lagi Umno berada dalam bahaya kehilangan kuasa. Semasa pelancaran jentera pilihan raya Barisan Nasional di Stadium Bukit Jalil Dr Mahathir memberi amaran kepada rakyat Malaysia bahawa jika Umno dan Barisan Nasional tidak memenangi majoriti dua pertiga di Parlimen maka kerajaan tidak dapat menjamin keselamatan dan keamanan rakyat. Pendek kata, mungkin berlaku pertumpahan darah.

Menurut RPK lagi,jadi apa yang Dr Mahathir katakan di atas adalah tidak benar. Jika benar maka dia akan mmenuntut secara terbuka pembubaran pergerakan separa tentera yang fungsi utamanya adalah untuk memastikan Umno tidak kehilangan kuasa. Salah satu sebab dia mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak digulingkan (kerana dia sendiri mengakui pada tahun 2013) kononnya supaya Umno tidak akan kalah dalam pilihan raya umum akan datang.

Dan jika Umno kalah dalam pilihan raya umum akan datang, Dr Mahathir akan mengaktifkan pergerakan separa tentera yang tidak pernah dibubarkan dimana tujuan utamanya adalah untuk mengambilalih jika Umno kehilangan kuasa, kata RPK.


Sekarang saya cabar veteran Umno, terutama yang menentang Najib, agar secara terbuka mengaku bahawa mereka mahu pergerakan ala tentera dibubarkan supaya pembangkang boleh mengambil alih tanpa kemungkinan berlaku perang saudara dan pertumpahan darah di Malaysia.

Apabila mereka berbuat demikian maka saya akan percaya lagu yang didendangkan mengenai Malaysia memerlukan dua pihak yang kukuh dan sudah tiba masa UMNO memindahkan kuasa kepada Pakatan Harapan dan ia boleh dilakukan secara aman tanpa kehilangan nyawa dan tanpa pertumpahan darah di Malaysia.

Pendek kata, Dr Mahathir mengatakan dia mahu Umno disingkirkan dan Pakatan Harapan mengambil alih. Jika anda percaya maka anda boleh percaya bahawa saya masih teruna.

 Malaysia Today

Raja Petra Kamarudin

Berita Berkaitan

Komen

  1. bodoh la admin..kalau nak cite y dah lepas apsal ko xungkit cite zaman hang tuah??admin jilat selagi mampu…jibbit la segalanye bg admin…dah tbukti zmn tun lg baik dr jibbit..zmn tun majukan negara bg subsidi..sampai jibity rosakn negara..tarik subsidi ..kutip gst amik derma

  2. KENYATAAN MEDIA
    UNTUK SIARAN SEGERA
    1. Dalam menghormati keputusan Majlis Tertinggi yang diadakan baru-baru ini, saya berpandangan adalah tidak wajar ketetapan yang telah dilakukan oleh barisan Majlis Tertinggi yang secara terang menidakkan tradisi yang telah menjadi amalan UMNO selama ini di mana ucapan Timbalan Presiden di dalam Perasmian Sayap-sayap itu ditiadakan.
    2. Saban tahun Mesyuarat Agong UMNO yang diadakan setahun sekali ini biasanya akan menghimpunkan ahli-ahli UMNO dari semua peringkat akar umbi dari seluruh pelusuk negara. Adalah menjadi kebiasaan juga bagi ahli-ahli UMNO ini untuk mendengar ucapan, pandangan, dan harapan bukan hanya dari Presiden parti, bahkan suara akar umbi, termasuk Timbalan Presiden parti, Naib-naib Presiden dan juga para perwakilan.
    3. Sebagai parti terbesar negara, kita tidak mahukan hanya ahli UMNO sahaja yang terkesan dengan segala inisiatif dan juga agenda yang bakal dilakukan, sebaliknya kita juga mahu supaya apa yang dilontarkan boleh didengari tidak hanya oleh ahli UMNO bahkan kita juga mahu jutaan rakyat Malaysia yang berada di luar dewan mendengar dan seterusnya menyokong kita.
    4. Saya masih ingat semasa pertama kali saya mengikut ayahanda saya Tun Sakaran ke Perhimpunan Agong UMNO pada tahun 1970-an di Hotel Hilton, tempat persidangan pada ketika itu bukan sahaja dipenuhi dengan asap rokok, malahan halwa telinga kita disajikan dengan ucapan-ucapan yang bernas, walaupun ada juga teguran-teguran lantang yang dibuat, tetapi saya dapat lihat setiap ahli UMNO yang hadir termasuk barisan pemimpin tertinggi parti menerima setiap bait ucapan dan teguran itu dengan berlapang dada.
    5. Setiap teguran yang dibuat pasti ianya untuk penambahbaikan dan juga asas kepada kekuatan parti terbesar negara ketika ini. UMNO yang menjangkau usia 70 tahun sepatutnya lebih terbuka dan tidak hanya ekslusif untuk kepentingan individu-individu tertentu. UMNO bukan dimiliki oleh seorang ahli, UMNO adalah hak kepada lebih 3 juta ahli yang telah bersama-sama mempertahankan parti keramat sejak sekian lamanya.
    6. Walaubagaimanapun, kalau itulah kehendak ketua-ketua sayap yang lebih arif tentang perjuangan dan memahami perjuangan UMNO lebih daripada pemimpin yang lebih berpengalaman, saya hormati keputusan kolektif tersebut, tetapi sekurang-kurangnya takkanlah Timbalan Presiden dan Naib-Naib Presiden tidak boleh berucap di dalam penggulungan?
    7. Saya yakin dan pasti ahli UMNO peringkat akar umbi mahu mendengar, meniliti, dan menilai setiap apa yang ingin disampaikan oleh barisan pimpinan ketua-ketua sayap, Naib-naib Presiden, Timbalan Presiden dan seterusnya Presiden parti sendiri. Saya percaya ahli UMNO mampu membezakan mana yang baik untuk kekuatan serta penambahbaikan kepada parti dan sebaliknya.
    8. Tidak lama dulu Presiden parti pernah menyuarakan dan mahukan supaya UMNO perlu reform, setiap ahli parti di peringkat akar umbi perlu lakukan perubahan demi perubahan, bagi memastikan UMNO ini kekal sebagai sebuah parti yang sentiasa relevan dengan peredaran masa, mampu menarik minat orang-orang muda dan sebagainya.
    9. Tetapi sayangnya proses pembaharuan ini tidak lengkap dan tidak berlaku di peringkat bawahan sahaja, sebaliknya ia perlukan komitmen dan juga sokongan di setiap peringkat, terutama di peringkat atasan yang mempunyai kemampuan menentukan hala tuju parti keramat ini.
    Sekian.
    DATO’ SERI HAJI MOHD SHAFIE BIN HAJI APDAL
    NAIB PRESIDEN UMNO
    26 NOVEMBER 2015

  3. Sudah2 lah Admin..! Hang pi tengok sedagha2 muslim kita di Penang lagu mana depa kena “pijak”. Hang perjuangkan apa..? Page hang pon nama Anti DAP Club tapi hang dok pulun huru haghakan sesama melayu islam?

  4. ini la dikatakan habis madu sepah dibuang. sedih dulu rasa admin pom sanjung sekarang da macam hampeh. saya rasa kalu nurul izzah masuk BN tentu admin akan kata benda baik baik

  5. Admin bodoh nak mampos… Anti DAP Club is actually PRO Najib & KULI2nya. Hahahahaha… dahla tu hamba Najib ni nk sampaikan fitnah..mengucap dua kalimah syahadah dan bertaubatlah.. jgn ingat duit je.. biar x berjaya kt dunia.. jgn x berjaya kt akhirat.

  6. Kalau Tun buat 13 Mei pun knp Cina solid boleh undi BN..adakah Cina solid undi najib dgn 97.3% apabila najib menyembah kt kaki mereka? Jawab la admin kalau ada telo jgn nk fitnah je.

  7. aku masih tertunggu-tunggu dimana wan siam dan kay maria utk mjilat..adakah mereka telah masuk ke dalam gua??haha..wan sham aka wan siam dan gay maria aka kay maria xnak ulas ke??ke takut kene belasah??hahahha

  8. nampak sgt admin nak wat fitnah.. nih bos dia punya helah la nih nak wat huru hara, pastu salahkan tun.m.. sudah2 la tu admin.. jangan anggap kami nih xde akal ok?

  9. Aku dah terlibat dalam politik UMNO tahun 1975. Dulu borang stencil dan ada ahli muda umur 16 tahun boleh hadir mesyuarat tapi tak boleh dipilih dan memilih.
    Peristiwa TPCA tahun 87 yg menyebabkan ops lalang aku ada dalam tu.

  10. apa relatenya bab keahlian pakdin dgn dakwaan mahathir pencetus 13 mei pulak? nak kena tulis sejarah baru ni & kertas putih peristiwa tu pun kena review balik ni … hahaha

  11. Kenapa kome cakap macam tu,
    Teman sekama ni tak pernah cerita kebaikan dia. Kome baca blogbteman dari tahun 1985. Barubbuat penilaian.
    Kome masuk blog teman search Mahathir.. Manabtak betul tetap tak betul. Kome baru sehari ke nengok fb teman? Mana tak betui teman cakap tak betui biarpun dlm parti sendiri. Kome je nuduh teman pengampu dsbnya.

  12. Aku lama dah bersama UMNO dan banyak tahu mengenai UMNO dan Mahathir. Kenapa dia biarkan UMNO diharamkan dan apa yang berlaku di TPCA sehingga dilakukan ops lalang. Semua dirancang oleh Mahathir dengan kerjasama SB.

  13. Mahathir betul atau buat silap kena pertahankan masa tu sebab dia Presiden UMNO. Nak tegur sikit2 boleh. Lebih2 datanglah SB gempak.. Kalau yang berjawatan besar tegur lebih2.. kena ISA.
    Kome tak rasa SB datang rumah zaman Najib. Zaman Mahathir ramai yang kena gempak.

  14. bab umno dharamkan – sapa yg bwk kes ke mahkamah? …. bab perhimpunan d stadium tpca – ats dasar apa? sapa penggerak utama yg nak mandikan keris dgn darah bagai? …. sapa yg kena isa sbb kritik mahathir? kritik apa?

  15. mcm mana dia zahirkan ‘niat’ dia utk mengharamkan umno? adakah dia yg suruh kes tu dbawa ke mahkamah sbb hanya ros atau mahkamah saja yg berkuasa penuh utk mengharamkan sesebuah persatuan?

  16. rayuan hanya perlu dbuat slps court dah buat kptsn subjektif kpd sesiapa yg nak sbb hirarki dlm organisasi dah secara automatiknya terbubar dan yg lebih penting, siapa dalang yg bwk ke mahkamah? mahathir? dan siapa yg tahu bhw hakim telah d arah hatta ku li pun xpernah sebut apa ttg ini dmana2 public rekod …. 🙂

  17. Supaya kumpulan Ku Li & gang boleh diburukkan dalam setiap ceramah di setiap ceruk. Dulu mana ada talipon. 1 kampong nak cari 3 tqlipon rumah pun susah. Guna ceramah memburukkan Ku Li & gang. Nak tambah perisa propaganda tambah dengan mengutuk hakim yg bicara kes tersebut. Kalau ianya berlaku zaman media sosial, propaganda Mahathir akan gagal.

  18. xtau pun secara tepat pewakilan cwgn tu undi sapa … just spekulasi …. dulu ni mana laaaa perwakilan cwgn buleh pilih mkt lain la kalau jadi perwakilan ke pergung …. 🙂

  19. Dah baca tapi xsubstantiate apa2 evidence … merely teori spekulasi .. Kalau RPK tu nak pegang sebagai benar, maka SD dia berkenan Rosmah bunuh altantuya pun secara xlangsung pakdin akan bersetuju .. 🙂

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.