Home / :: BLOG :: / Mahathir Serang PAS Kerana Mahu Kepercayaan DAP

Mahathir Serang PAS Kerana Mahu Kepercayaan DAP

Orang Kedah kata “tak dah arah dah” atau “abis akai dah”, itulah gelaran sesuai buat Mahathir sekarang ini. “Kelupoq tak sangga” sebab hendak kuasa.

“The end justify the means” kata Machiavelli dalam bukunya The Prince. Matlamat menghalalkan cara. Kerana hendak sangat kuasa, Mahathir akan buat apa sahaja hendak bagi DAP suka.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Mahathir Mohamad kini semakin rancak menyerang PAS. Pelbagai tuduhan dibuat ke atas PAS termasuk melabel presidennya Abdul Hadi Awang sebagai kafir dan pengkhianat kerana bekerjasama dengan UMNO.

Ternyata tuduhan itu menunjukkan Mahathir kini semakin terdesak. Ia merupakan tuduhan yang jelas sekali melanggar prinsip agama. Dulu Mahathir sedap kata PAS mengkafirkan orang. Kini, Mahathir pula mengkafirkan orang PAS.

Selain itu, sebagai seorang Islam juga, Mahathir tidak wajarlah menjadi `mufti’ dengan melabelkan seseorang itu sebagai kafir. Sebelum ini Mahathir kata semua mufti juga kafir ketika berucap dalam mesyuarat agung PPBM.

Apa boleh buat, Mahathir bertindak agresif sebegini semata mata hendak ambil hati DAP sahaja. Mahathir memang selalu berlagak sebagai mufti pun.

Dulu Mahathir membuat `fatwa’ sendiri kononnya mereka yang mengerjakan haji melalui Program Khas Haji Perdana Menteri-Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak mendapat haji yang mabrur.

Tidak berhenti di situ, Mahathir juga pernah mengatakan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang memberi manfaat kepada jutaan rakyat yang memerlukan sebagai salah satu bentuk rasuah dan haram diterima.

Disebabkan keceluparan mulut Mahathir ini, Hadi sendiri sudah beberapa kali meminta beliau bertaubat. Namun jika dilihat kepada agenda lain, ramai yang mengandaikan ia merupakan satu serangan yang dilakukan semata-mata untuk menambat hati DAP.

Semua tahu DAP dan PAS tidak mempunyai hubungan yang baik. Kedua-duanya yang pernah berada dalam satu gabungan pembangkang sebelum ini telah terputus selepas muktamar Tahunan PAS pada 2015 meluluskan usul memutuskan hubungan dengan DAP.

Ia susulan beberapa kenyataan pimpinan parti itu terhadap Abdul Hadi terutama dalam isu hudud.

Sejak itu PAS tidak mahu lagi bekerjasama dengan mana-mana parti yang mempunyai hubungan dengan DAP, termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Itu antara salah satu sebab Mahathir menyerang PAS apatah lagi ketika Pakatan Harapan sedang `berfikir-fikir’ untuk menamakan calon Perdana Menteri mereka.

Mahathir sendiri tidak menyembunyikan hasrat untuk dicalonkan sebagai PM malah beliau menyatakan kesediaan untuk menjadi calon jika Pakatan Harapan terdesak dan tiada calon lain.

Ketika ini ada pemimpin PKR yang menyokong Mahathir menjadi Perdana Menteri dan meskipun hanya sementara sebelum Anwar Ibrahim keluar dari penjara, namun sekurang-kurangnya ia menunjukkan ada sokongan kepada beliau.

Berbeza dengan DAP, setakat ini masih belum ada kenyataan terbuka dari DAP menyokong Mahathir sebagai PM sementara.

Malah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng enggan mengulas mengenai cadangan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sementara gabungan berkenaan.

Cadangan itu, kata Guan Eng seharusnya dibincangkan dalam Mesyuarat Majlis Presiden pakatan pembangkang terlebih dahulu, sebelum sebarang tindakan lanjut dimuktamad.

Mungkin atas sebab itu, ramai yang melihat Mahathir yang kini semakin `galak’ menyerang PAS semata mata kerana mahu ‘mengambil hati’ DAP. Disebabkan itulah Mahathir kini tidak berhenti daripada menyerang PAS semata-mata mahu mendapatkan perhatian DAP.

Dengan DAP bukan main lagi Mahathir berkawan kerana hendak rampas kuasa. Sesama Islam, UMNO dan PAS macam macam yang Mahathir kata dan label, sampai tuduh kafir dan sebagainya.

Itulah perangai orang yang berusia 93 tahun bila terlalu kemaruk kuasa. Sanggup buat apa sahaja.

Tulisan :
Beruang Biru
BB726, Khamis
4 Januari 2018

(Visited 6 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Kos operasi penternakan ayam meningkat selepas rejim PH memerintah kata persatuan

Persatuan terbesar mewakili industri ternakan mengalu-alukan siasatan berhubung dakwaan tentang kewujudan kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca kenaikan harganya sejak kebelakangan ini.

35 comments

  1. Achmad Achmad

    JILATLA HABIS JILAT ANU KIT SIAL SEKALI..CUKUPLA VETERAN 2 EKOR KUDA TUA NI..RAMAILA ANAK MUDA YANG LEBIH LAYAK SEBAGAI PELAPIS KEPIMPINAN NEGARA..RASANYA NEGARA TAK PERLU DAH KHIDMAT 2 EKOR KUDA TUA NI..DAH KERING IDEA KUDA TUA NI..NYANYOK DAH KEDUA DUANYA..BAIK BUAT AMAL JARIAH..

  2. Mohd Fadhil

    Hahahahahaha ni lawak hahajahahahaha sudah2 la min

  3. Izhar Ali

    Madey kutty karala laaa nii kuda tunggangan dap hoiii

  4. Ibrahim Yaacob

    PAS sudah masuk perangkap UMNO. Good luck.

  5. Doraji Doraji

    Hadi sdg mengkafir diri nya

  6. Idris Mohamad

    saya dh brumur 64 tahun saya bersyukur berada dbwah payung BN.xpi kebelakangan ini peminpin BN terlalu rangkus.Saol rasuah xblih ckap siapa pun yg ada kuasa akn melakukannya tetapi jgn berlebihan sangat hngga menyusah raayat.saya salah saorang penerima zakat (bntuan bulanan dri MAIWP an banyak rm400 dh kerana rangkus pemimpin skrng sanggup seleweng duit zakat penjawat awam islam tdak lgi membayar zakat melalui potongan gaji.senjak tertangkap nya orng yg
    ber tanggong jawap bntuan saya dpotong 24 jam.cuba Tuan bayangkan kedudukan saya ketika itu.

  7. Friends Of BN Hulu Selangor

    Pemimpin seleweng duit zakat?
    Siapa yang menguruskan Lembaga Zakat? Urusan zakat oleh Majlis Agama dibawah Sultan dan kalau Wilayah Persekutuan Agong.

  8. Saiful Torres

    kau plak masuk longkang sbb jadi anjing azmin aiskrim.. haha

  9. Friends Of BN Hulu Selangor

    Kerajaan Persekutuan tiada akses kepada harta zakat. Terus kepada negeri. Segala urusan bantuan kepada asnaf adalah urusan lembaga zakat negeri/wilayah.

  10. Idris Mohamad

    khir baharom mentri d jabatan perdana menteri kena ckup seleweng duit zakat bwa kawan g main golf keluar negara ambil duit zakat buat padang golf apa cerita klu xmsuk TV3 arng xtau ni seluruh raayat tahu

  11. Friends Of BN Hulu Selangor

    Itu bukan duit zakat lah.. Kalau betul pun penyelewengan. Itu duit YPEIM. Tak de kena mengena dengan zakat. Menteri tak ada kuasa sentuh duit zakat.

  12. Friends Of BN Hulu Selangor

    Ulang sekali lagi.. Zakat adalah urusan Lembaga Zakat Negeri terus lapor kepada Sultan atau Agong bagi negeri tiada beRaja

  13. Friends Of BN Hulu Selangor

    YPEIM tu hasil dari derma orang ramai.

  14. Mohd Mj

    mmg bahlol penjilat PH nih idris mohamad kau gi jilat jubor mahatdir blh.haha

  15. Mohd Mj

    sbb tlg bg alasan..setakat awk dgr mahafiraun ckp sama awk gn mahafiraun tuh

  16. Mohd Mj

    Ibrahim yaacob satu knyaataan trlalu bodoh awk bg tau..andai pas join PH pada siapa pas nk percayai sbgai org tengah..anwar mmg wajib pas percaya sbb dia org di zalimi..nk srh pas percaya dn jilat jubor mahatdir yg mmg puak pas tau mahafiraun…

  17. Mohd Mj

    Ibrahim yaacob PKR dn DAP trlalu bodoh skrg ini Demi satu kemenangan sngup jilat jubor org yg menzalimi rakyat dulu iaitu mahatdir.. PH wajib akn di kuburkan PRU ini

  18. Mohd Mj

    wujub pas kerana haji fuad kuar dari umno sbb tewas lwn tunku rahman sbgai presiden..

  19. Kucing Hitam

    Dh 93 tahun hoiiimahadhir ingat lah mati hgn wat dosa lg…..

  20. Hassan Yeop

    Penerima zakat habiskan Wang zakat dgn bayar bil HP utk buat fitnah kpd Institusi Zakat….Astaghfirullah

  21. Akhie Mujahid

    Pas the best parti ✌, islam forever..
    Pakat pru tolak UMNO/BN TOLAK PAKATAN

  22. Thong Khekh Nouw

    Tak pa lah LKS nk talqin utk dia

  23. Rosli Nordin

    Hampa tunggu la pru 14 ni saya yng ada akai..dan sapa yng mengelupoq.Xpyah dok fitnah dulu hampa jgk dok jilat Tun m tu.xpayah la nk fitnah.bagai2

  24. Friends Of BN Hulu Selangor

    Habis topup data. Takrif asnaf fakir tu apa?

  25. Friends Of BN Hulu Selangor

    Berkaitan basic needs, keperluan asas. Kalau boleh beli hp dan habiskan duit topup data dah terkeluar dari asnaf.

  26. Hassan Yeop

    Tanya dia, beli HP duit bantuan ke.

  27. Mohd Budin

    Hilang kepercayaan penyokong , akibat kalah PRU14

  28. Ishak Salleh

    siapa percaya kata kata dusta nya ….sudah tua pun …nyanyuk

  29. Mohamad Yusof Sadli

    siapa nak sokong siapa terpulang hak masing2.semua ada otak dan bolih berfikir.ahli politik sama saja, klu buat kenyataan hajatnya satu, semuga orng percaya tetapi mereka lupa bahawa org bolih dengar x semestinya setuju

  30. Doraji Doraji

    Amanat nya telah membukti

  31. Doraji Doraji

    Gelaran mahafiraun di ujud oleh pas

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: