Dia yang tak pandai cari duit dan asyik layan projek untuk kroni, saiz penjawat awam yang disalahkan.

Tak banyak yang boleh disamun kerana banyak duit digunakan untuk membayar gaji penjawat awam.

Kerajaan BN yang dituduh penyamun tidak pernah merungut terpaksa bayar gangi penjawat awam RM2 billion sebulan.

…………….

Saiz perkhidmatan awam yang terlalu besar akan meningkatkan perbelanjaan mengurus kerajaan sekali gus mengecilkan peruntukan perbelanjaan pembangunan negara.

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata sekiranya jumlah penjawat awam seramai 1.7 juta ketika ini tidak dikawal, kos perbelanjaan mengurus akan mengambil sebahagaian besar belanjawan negara setiap tahun.

“Ini juga menyebabkan pertumbuhan ekonomi perlahan berikutan ketidakmampuan kerajaan berbelanja untuk projek-projek pembangunan yang menjana kesan berganda kepada pertumbuhan ekonomi dan sosial negara,” katanya ketika sesi Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Seri Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau) yang ingin tahu rasional cadangan mengurangkan jumlah penjawat awam di negara ini.

Dr Mahathir berkata kerajaan berpendapat jumlah penjawat awam boleh dikurangkan tanpa menjejaskan prestasi penyampaian khidmat, punca pendapatan pegawai yang terlibat dan peluang pekerjaan. 

48 KOMEN

  1. Jika diswata boleh untung…sepatut kerajaan juga boleh untung dengan perkhidmatan tersebut…jgn diswasta prjk untung kpd kroni untuk buat duit…JANGAN ADA jwtn lantikan yg dibuat untuk jaga kroni politik….jadi penasihat itu ini…duta sana sini ..gaji ratusan ribu….duit pinjam berbillion..sedikit untk rakyat …banyak mereka sakau…buat negara terhutang besar…

  2. Nak kurangkan penjawat awam apa susah.. Bagi je Jabatan yang menguntukan dengan aset sekali kepada kroni uruskan.
    JPJ bagi Vincent Tan.. dia kan suka main nombor. LHDN bagi kat anak Mahathir, SSM bagi kat Daim dsbnya.
    Ini yang dirancang sebenarnya..

  3. Tu ada la rancangan dia nak tibai duit rakyat lagi. Ada la muslihat dia tu. Diam2 masuk bank di israel ataih nama anak cucu. Tu lah kerja dia
    Rakyat lama2 mati kebuluq.

  4. jgn sngja asyik nk buat alasan2 bodoh slhkn pnjwt awam.. klau nk buktikn KERA2jaan MUNAFIK ni prihatin dgn rkyt sgt.. turunkn gaji2 menteri palsu, penipu rkyt, pengkhianat negara, perompak harta/aset negara tu semua.. inilah sebenarnya BEBAN kpd rkyt..!!!

  5. SetAkat sembang kt sini x akan menghentikan agenda PH..
    Apa kata buat sembahyang HAJAT besar besaran seluruh negeri.. Gunakan segala jentera yg ada utk sampaikan ke kg2.. Buat serentak.. 40 hari 40 mlm.. Surau2 masjid2 seluruh negara sabah dn serawak..

  6. Terkini:

    Kawalan Saiz Perkhidmatan Awam, Kakitangan Kerajaan Sedia Ada Tidak Diberhentikan

    JPA dengan ini menegaskan bahawa kawalan saiz perkhidmatan awam bagi tempoh 3 tahun mulai 2019 hingga 2021 tidak akan melibatkan pemberhentian penjawat awam (pengisian sedia ada).

    Ia hanya akan melibatkan jawatan yang tidak diisi (perjawatan) melebihi tempoh 2 tahun.

    Kaedah kawalan saiz perkhidmatan awam melalui:-

    ✅ Penswastaan (Privatisation)
    ✅ Penyusunan semula perjawatan (Redeployment)
    ✅ Serah urus fungsi (Outsourcing)
    ✅ Penyampaian perkhidmatan alternatif (Alternative Service Delivery)
    ✅ Automasi
    ✅ Pengisian jawatan secara berhemah mengikut keperluan

    Pelaksanaan kaedah kawalan saiz di atas tidak memberi implikasi pengisian jawatan bagi sektor kritikal seperti kesihatan, pendidikan dan keselamatan.

    Selain itu, proses penggantian pegawai yang berpencen masih diteruskan.

    Kawalan saiz perkhidmatan awam dilaksana bagi memastikan sumber manusia dapat dioptimumkan.
    Sumber: JPA


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda