Home / :: BLOG :: / Menteri Luar Saudi mahu bersemuka Mahathir

Menteri Luar Saudi mahu bersemuka Mahathir

Menteri Luar Arab Saudi Adel Ahmed Al-Jubeir yang amat terkenal dengan ketegasan dan kelantangannya bersuara dijadualkan akan bersemuka dengan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad mengenai isu sumbangan derma 2.6 Billion kepada bekas Perdana Menteri DS Najib Razak.

Adel tiba sejak semalam, dan dijadualkan mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Malaysia di Putrajaya esok.

Adel difahamkan amat hairan dengan Kerajaan Malaysia di bawah Pakatan Harapan dan juga Perdana Menteri Tun Mahathir kerana masih tidak dapat menerima isu derma tersebut dan seterusnya menyalahkan DS Najib tanpa sebab.

Sejak 2016, Najib secara konsisten menafikan bahawa wang itu diselewengkan dari 1MDB dan mendakwa bahawa ia adalah sumbangan daripada kerabat diraja Arab Saudi.

Adel juga telah dilaporkan berkata: “Kami menyedari tentang derma itu dan ia sumbangan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan.

“Kami juga sedar bahawa Peguam Negara Malaysia telah menyiasat perkara itu dengan teliti dan tidak menemui sebarang salah laku.

“Jadi, bagi kami, perkara itu telah ditutup”.kata Adel pada ketika itu.

Tun Dr. Mahathir juga pernah dipetik berkata hanya Negara Arab yang “gila” sahaja yang akan derma sebanyak RM2.6 Billion.

Berikutan dari itu, Wisma Putra mengesahkan Adel dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri di pejabat Perdana Menteri sebelum menamatkan lawatan beliau selama 3 hari di negara ini.

Wisma Putra masih belum mengesahkan samada Perdana Menteri Tun Mahathir akan berjumpa dengan Adel atau tidak.

………………………..

Menteri Saudi sahkan ‘derma’ Najib akan jumpa Mahathir
(http://news-us.dailyadvent.com/news/detail/d62aa641b94a06fb25337b96c272ebbe_my)

Menteri Luar Arab Saudi Adel Ahmed Al-Jubeir, yang pada tahun 2016 pernah dilaporkan sebagai berkata dana berbilion ringgit yang diterima oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah “sumbangan tulen” kini berada di negara ini untuk lawatan kerja tiga hari.

Beliau tiba sejak semalam, dan dijadualkan mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Malaysia di Putrajaya esok.

Menurut Bernama yang memetik kenyataan Wisma Putra hari ini, Adel dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di pejabat Perdana Menteri sebelum menamatkan lawatan beliau.

Beliau juga dijadual bertemu Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah di Wisma Putra.

Pada April 2016, Adel, semasa pertemuan dengan menteri luar ketika itu, Datuk Seri Anifah Aman di Istanbul, ditanya tentang wang berbilion ringgit yang berada di akaun bank peribadi Najib.

Najib secara konsisten menafikan bahawa wang itu diselewengkan dari 1MDB dan mendakwa bahawa ia adalah sumbangan daripada kerabat diraja Arab Saudi.

Adel dilaporkan berkata: “Kami menyedari tentang derma itu dan ia sumbangan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan.

“Kami juga sedar bahawa Peguam Negara Malaysia telah menyiasat perkara itu dengan teliti dan tidak menemui sebarang salah laku.

“Jadi, bagi kami, perkara itu telah ditutup”.

Berikutan itu, kerajaan BN berulang kali merujuk kepada kenyataan Adel dalam mempertahankan Najib.

BN digulingkan pada pilihan raya umum 9 Mei lalu. Ia tumbang selepas berkuasa selama 61 tahun sejak merdeka.

(Visited 16 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

75 comments

  1. Mohd Khir III

    Sendiri reka sendiri siar.. hamnooo dah tak relevan dah najib hamno bn .pulangkan wang rakyat

  2. Bani Amin

    Pak Din keluarkan satu fakta dok tunggu nak baca ni

  3. Hasan Bin Ismail

    Din, arab ni sebenarya pun tak de wang , apa pulak nak bagi you sampai 2.6 bil..kat you….

  4. Syazz Arrumi Alahnaf

    Penin2 menteri arab munafiq jap derma jap pelaburan..

  5. Bentayan Deep Sea

    Pm sy… Berminat an derma dari pak arab.

  6. Iskandar Ahmad

    Bgus…ingat pak arab x mmpu ke nk drma byk tu..

  7. Hafiz Muss

    Bagus.. Bagi dia paham.. Dah tua2 ni susah nak terima nasihat.. Biar tuan punya badan yg terang kan… Lagi senang.. Fitnah dosa besar… Faham2 la ye.

  8. Maz Lan

    Apa standard arab ni kalau nak dibandingkan dgn Tun…Tun dunia iktiraf ketokohan nya…
    Suara nya lantang mengkritik barat dgn isu2 keganasan dan nasib rakyat palestin….
    Memang malu arab ni kalau jumpa Tun….bab ” derma ” berbillion tu.
    Tun mahu fakta ” trail of account”..BUKAN pakai dengar cerita ” pak sanggup”…

  9. Nor Liza

    Kalau boleh buat secra terbuka supya semua org boleh dgr dan tgok setiap penghujahan..

  10. Haji Ismail

    KENAPA TOK ARAB DATANG MENGEJUT??
    TIDAK MELALUI SALURAN DIPLOMATIK KAH??
    BULLSHIT
    BULLSHIT

  11. Zahir Azhar

    Tun lari jap pi bangkok..lepas tu mengadu sakit xdapat jumpa sesiapa..lepas tu mntak simpati rakyat lagi..

  12. Kuzaini Adam

    Menteri luar Saudi nak bagitau Tun yg Tanore Finance Ni BAPAK raja Saudi skrg Ni yg punya…

  13. Hamzah Saat

    Apa lah bodoh sangat menteri luo arab saidi ni…..mike bagi aje dokumen buktiyang arab saudi bagi derma pada najib pada sprm habeh cite …yang nak jumpa Tun buat apa….bila sprm minta bukti2 mike tak boleh nak bagi …mike ingat boleh setakat cakap mulut aje ke ! – jgn marah aaaaa

  14. Moksitafar Zainal Abidin

    Wow, you need to watch this !

    Swiss AG *confirms* there was *no donation from Saudi*, it was clearly coming from 1MDB… Najib kantoi.

    https://twitter.com/th1nk0p/status/1016993607750840321?s=12

    .

  15. Arhi Ismail

    Eloklah itu semoga segala persoalan akan terlerai cuma tinggal persoala 100 kilo gram jongkong emas ,bersama ratusan tas tangan yg berjumlah jutaan ringgit bersama2 jewellery yg tak terhingga jumlah harganya itu antara yg nak diketahui oleh rakyat pastinya

  16. Azizah Ishak

    go home ! we dont need u to n save a thief n futher ruin our lives

  17. Cempaka Sari

    Mcm2…..ngpa dlu tknk bgtau dh kalah baru nk buka mulut….tggulh 5th lgi……

  18. Azizah Ishak

    GO HOME ! we dont need u to save a thief to further ruin our lives here. oh ! how much did najib promise to pay u tis time? with millions gallons of our BLOOD, is it ? U go home n solve the brutal murder case of reporter Jamal Khasoggi. bring Kashoggi back to life or u repent, change n obey god ! or the door of Jannah will shut for u.

  19. Jurianto Noriah

    Biar dia jpa…bleh la kita tau 2.6b bkn Arab Saudi yg bg.. Tp hasil rompakan

  20. Jamil Jaafar

    Minta menteri luar tu tunjukkan transaksi bank. Ada berani ka.

  21. Mohd Hasbie

    nk mintak balik la duit derma tu..bontot menteri ni dah bernanah agaknya..

  22. Irham Mukhriz Ikhsan

    Dia datang bukan tangan kosong. Tak seperti kalian, melemparkan tuduhan tanpa fakta

  23. Sulaiman Shamsuddin

    Bagus juga dia dtg ajak suruh setel luar atok tak mau..hehe

  24. Shidah Salim Ilias

    Noriza Ramli Foziah Mat Iskandar Mustafa Kamal..

  25. Ayahchik Pakyob

    Sama2 kita tunggu apa cerita dn bukti kukuh nya sekali…

  26. Zulamali Arif

    Org arab balik ke arab
    Pakai selipar berdetap detap
    Org arab memang tk bole arap
    Selak kain nampak kurap

  27. Muhammad Nurshazni Mohd Salleh

    Sulaiman Shamsuddin 5 bulan tunggu Malaysia datang Arab Saudi. Last2 dia sendiri datang. Nak settle. Projek Raja Salman pon dibatalkan. Bukan pakai duit Malaysia pun. Kekeke

  28. Zulkarnian Yaacob

    Napok bodoh sangatke mahkamah Msia,,,,buat pendakwaan dan pertuduhan diatas perkara yg samar²,,,,,??? Sampai dipergunakan tok Arab sebagai benteng,,,,,Abu Jahal dan Abu Lahab jugok keturunan Arab,,,,situ duduk.

  29. Joe Joennie

    Ini lah suku yg amat di agung2kan slama ini tapi di sebaliknya tersimpan perangai yg amat kejam dan menjijikkan

  30. Tumpik Angus

    bila org bijak bercakap..ingat mcm nak beniaga on line ke..kalau dan bayor PM resit..
    Hawauu cai gomen nie..kihkih

  31. Mohamad Rahim Judin

    Ni Hoax kot… so far no news in TV radio etc..

  32. Matt Ishak

    Kena ikut prosiding..Gi mahkamah..jadi saksi pembela!

  33. Sahidan Sahid

    Bila Tun mendedahkan kpd Umum sumbangan Arab Saudi sebanyak RM2.6b,negara kuasa besar yg bukan Negara Islam akan menganggap Arab Saudi sebagai musuh mereka kerana wang sumbangan tersebut utk pembangunan Islam.Inilah yg akan menjadi asas perbincangan.

  34. Latif Ismail

    Nabi isa kenapa tidak turun awal….
    Sebab menguji sejauh mana kesesatkan mampu kau lakukan…
    Tetaplah diri dengan agama Allah dan Rasulullah…
    Maaf…

  35. Rohaizad Kassim

    Ko fikir ko ada hak ke tentukan urusan siasatan dlm negara Malaysia? Ko fikir kalau pakai tudung arab ko sentiasa betul ke?

  36. Zara Yaacob

    Bagi la tun rehat sad …
    Penat tu hihi…

  37. Musafir

    Tunggu dimahkamah,disini Malaysia bukan Saudi

  38. Mohd Junaidi Othman

    Atok goyang…. Klau boleh dia saje yg betol…

  39. Zack Zacklans

    Call dulu sebelum dtg ….tok tak ada kat umah

  40. Zamri RG

    Kite tgk sape yg kencing dlm sluaq …..

  41. Shieda Sukor

    Tv3 buat siaran langsung pertemuan ini..rakyat semua mahu tengok kebenarannya!!

  42. Aija Wahab

    Dia dah cabot pi bengkok.. daaa… haha…

  43. Patton Patton

    Eh brader. Menteri luar arab baru cakap petang tadi yg 2.6 billion tu xde kena mengena dgn arab saudi.
    Tahniah la penyokong najib dgn zahid.
    Korang kena kencing hancing.

  44. Patton Patton

    Hafiz Muss Eh brader. Menteri luar arab baru cakap petang tadi yg 2.6 billion tu xde kena mengena dgn arab saudi.
    Tahniah la penyokong najib dgn zahid.
    Korang kena kencing hancing.

  45. Patton Patton

    Irham Mukhriz Ikhsan Eh brader. Menteri luar arab baru cakap petang tadi yg 2.6 billion tu xde kena mengena dgn arab saudi.
    Tahniah la penyokong najib dgn zahid.
    Korang kena kencing hancing.

  46. Patton Patton

    Mohd Junaidi Othman Eh brader. Menteri luar arab baru cakap petang tadi yg 2.6 billion tu xde kena mengena dgn arab saudi.
    Tahniah la penyokong najib dgn zahid.
    Korang kena kencing hancing.

  47. Norhana Amrah

    tun kutty cemburu pak arab x bagi dye,mcm mane p arb bagi pd Dsnr

  48. Hafiz Muss

    Patton Patton eh mat yg ko nak sakit hati apahal… Apa pun aku tetap dgn pendirian aku.. Yg kena hancing korang janji kosong… Sudah la…

  49. Bani Amin

    mereka nanam modal diujung Tanah Joh

  50. RickY Chan Kok KionG

    So derma ke tu? Hahahahahahahahaha. Bodoh

  51. Syuk Empire

    Berani k die jumpa tun psal tu..silp2 jumpa tun mtk tutup kes…die pon takut kang tak pasal2 die kne heret skli pakjiby

  52. Memo Zaskia

    Pandai kata org sekarang lu tanggung org itu dtg cari lu..

  53. Muhammad Zahir Muhammad Zahir

    nk mampos ..bek tk bek tv3 siarkn drama pmpuam rampas laki owg jer.

  54. Muhammad Zahir Muhammad Zahir

    melayu ngn melayu pakat2 bergaduh bgsa len dok tepuk tangan jer.dri menteri smpai ker rakyat .