Menteri Pendidikan tidak faham AUKU

Kongsi:

Menteri Pendidikan, Duduklah dulu Sebelum Berlunjur

1. Pengumuman Pertama Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik ialah untuk memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU)1971.

2. Apakah AUKU? Ia adalah suatu Akta untuk membuat peruntukan bagi menubuhkan, menyelenggara dan mentadbirkan Universiti dan Kolej Universiti dan bagi perkara lain yang berkenaan dengannya.

3. Jika AUKU dimansuhkan maka universiti akan jadi institusi yang tidak dikawal oleh undang-undang.

4. Esok sesiapa saja bebas buka universiti dan bagi ijazah kerana tiada lagi akta yang mengawal penubuhan dan cara pengoperasiannya.

5. Saya percaya Menteri ini tidak pernah baca AUKU sepenuhnya. Menteri sepatutnya mencadangkan pindaan bukan memansuhkan.

6. Yang sepatutnya melakukan pindaan terhadap pindaan pada tahun 1975 yang dibentangkan oleh Menteri Pelajaran waktu itu, Dr. Mahathir bin Mohamad melalui Akta Pindaan A295, seperti Seksyen 15A, 15B, 15C, 15D, 16A, 16B, 16C. Pindaan dibuat bagi membendung gerakan mahasiswa yang diketuai oleh Anwar Ibrahim ketika itu.

7. Kali terakhir pindaan dibuat terhadap Rang Undang-Undang Universiti dan Kolej Universiti adalah pada tahun 2012 yang membenarkan mahasiswa terlibat dalam apa juga persatuan, badan atau kumpulan termasuk parti politik ketika di luar kampus.

8. Lain kali duduk dulu baru berlunjur. Lepas angkat sumpah dengar dulu taklimat pegawai kerajaan baru buat cadangan.

Sumber:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10216450648679135&id=1244194023

Rujukan:
“AUKU dan sejarah cengkaman Mahathir”
http://www.utusan.com.my/mobile/berita/politik/auku-dan-sejarah-cengkaman-mahathir-1.632537

Kongsi:

Terkini

Sering dibaca

Dari FB Najib Razak

105 Replies to “Menteri Pendidikan tidak faham AUKU

  1. Patutnya buat kajian menyeluruh dulu. Bukan mansuh berdasarkan logik sendiri. Akta digubal bukan saja2 dan bukan boleh mansuh ikut suka. Kalau ada yang tak relevan dengan arus peredaran masa kita buat pindaan untuk penambahbaikan. Hanya pandangan. Maaf andai ada yang rasa tak betul..

  2. Admin kenapa bila pro BN portals buat post ader jer cai pakatoon menyebok pi lar jauh2….penyokong BN tak kacau pun portal diorg cer tengok fmt yg komen sumer org dia yg shiok sendiri…..biar lar rakyat buat pilihan sendiri….freedom of speech kan…..diorang so taksub nak kacau bn kalu ikut psychology taksub to sebenarnya cinta terlampau..kekeke ???

  3. Dlm manifesto dh ckp mmg nk mnsuh smua ni. Kita tgk je nnti. Nk sgt berhak bsuara smpai smua bnda nk mansuh. Tp xpyh pelikla dorg guna mansuh. Mansuh mknanyer blh digunapkai blik. Bila dh rs xmampu nk hndle blh pkai blik. Maknanyer nbti ikut blik mcm pmerintah dulu yg dikatakn xberapa bgus

  4. Apa la nak jadi dgn kerajaan baru ni,baru berapa hari pegang kerajaan tapi macam2 hal,mcm2 masalah yg timbul,segala kebodohan pun nampak sangat..untung la mana yang undi PH hari tu,mesti melompat – lompat gembira sebab semua di mansuhkan,mesti tergolek- golek skg ni.

  5. Mcm2 nak dimansuhkan…jaga2…bila berkata2…ada fitnah,ada hasut,ada vito,ada lalang,ada bercabang,ada itam,ada berlubang,ada mcm2 sekarang..

    Bertabahlah,rapatkan saf umat Islam..bangsa Melayu…imarahkan majlis ilmu keagamaan utk meningkatkan iman dan dilindungiNya.

  6. RESEPI SUP TULANG THAI

    BAHAN :
    1kg tulang dan daging lembu
    (rebus)
    1 btg saderi (hiris)
    3 helai daun limau purut( buang urat tgh, sbb x nak kuah jdi pahit)
    1 labu bawang Holland (hiris)
    1 btg serai (ketuk)
    1 btg lobak (potong ikut suka)
    3 biji kentang (potong)
    2 biji tomato (belah 4)
    Cili padi (ikut nak ltk berapa)
    Bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga

    BAHAN TUMBUK :
    Bawang Putih/merah/halia/lada hitam/ketumbar/jintan manis

    ** Daun ketumbar dan lime juice

    CARA:
    ?Rebus 1kg tulang dan daging sehingga empuk.

    ?Panaskan minyak, tumiskan bahan tumbuk dan masukkan 2sdb rempah sup, (saya guna rempah mak Siti), masak sehingga naik bau .

    ?Kemudian masukkan bahan tumis tadi kedalam air rebusan tulang,masukkan 3 sekawan, masukkan lobak, kentang, serai, daun saderi, cili api, bawang Holland. Biarkan mendidih sehingga kentang n lobak empuk.

    ?Kemudian masukkan tomato, dan garam scukup rasa . siap .

    ?Boleh tabur dgn daun ketumbar dan perahan lime juice …
    By Wan Remy

  7. Menteri muklimedia – Nak mansuh pelbagai Akta..
    Menteri pelajaran -Nak Mansuh AUKU
    Menteri Kulinari (Pertahanan) – Nak mansuh apa pulak?
    Menteri Luar Bandar – Nak mansuh apa?
    Menteri Pertanian – Nak Mansuh apa
    Memteri Kewangan – Nak Mansuh Akta GST.
    PM – Nak Mansuh BrIm??
    TPM-Nak mansuh hal wanita ka??

    Kerajaan Baru ni.. Kerja dia org hanya Mansuh ajeeee

    Tahniah…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.