Home / :: BLOG :: / Minyak Turun, Ringgit Mengukuh,Pembangkang Lari Masuk Gua

Minyak Turun, Ringgit Mengukuh,Pembangkang Lari Masuk Gua

Tidur awal habis puak puak pembangkang semalam. Tiada apa apa yang hendak dihasut dan dimaki hamun di garis masa Facebook mereka sebagaimana lima minggu sebelumnya. Di Whatsapp pun diam, tidak timbul timbul. Barangkali masuk ke dalam gua agaknya.

Ini semua berlaku bila harga RON95 turun sebanyak 8 sen. Semua penyokong pembangkang terdiam dan senyap. RON97 juga turun 8 sen dan Diesel pula turun 2 sen. Harga terkini untuk minggu 23 hingga 29 November 2017 ini adalah  RM2.30 (RON95), RM2.58 (RON97) dan RM2.23 (Diesel).

Bukan sahaja harga minyak menurun, mata wang Ringgit juga terus mengukuh berbanding Dolar Amerika Syarikat (AS). Berbanding dollar, nilai ringgit sekarang adalah 1 USD = RM4.11. Kedudukan ini adalah yang baik bagi tahun ini berbanding nilai RM4.49 pada 5 Januari 2017.

Ringgit masih mengekalkan aliran pengukuhannya bersama-sama dengan mata wang negara Asia yang lain, dipengaruhi oleh prospek kenaikan kadar faedah oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada separuh pertama tahun 2018.

Pada 22 November 2017, ringgit dan matawang won Korea Selatan menerajui kenaikan mata wang pasaran sedang pesat membangun kesan dari ucapan oleh Pengerusi Rizab Persekutuan (Fed) Amerika Syarikat (AS), Janet Yellen mengenai rali aset berisiko.

Bukan sahaja ringgit semakin kukuh, Bursa Malaysia juga ditutup lebih tinggi semalam selaras dengan pertumbuhan ekonomi serentak di seluruh dunia yang mendorong sentimen positif merentasi pasaran ekuiti global.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Muhammad Ibrahim, berkata pergerakan ringgit kini lebih mencerminkan pertumbuhan ekonomi dan tidak lagi dipengaruhi oleh aktiviti spekulasi.

Tentang harga minyak pula, harga RON95 turun 8 sen bukan kerana lima orang yang buat demo di depan parlimen. Janganlah bodohkan rakyat Malaysia dengan mendakwa RON95 turun kerana demo di depan parlimen itu.

Harga minyak petrol di negara ini  ditentukan berdasarkan produk akhir untuk pengguna dan bukan produk mentah atau minyak mentah. Sistem berkenaan menggunakan purata harga produk akhir bukan harga semasa minyak yang belum diproses.

Sejak mekanisma kawalan harga minyak mingguan diperkenalkan pada 6 April 2017, sudah berlaku perubahan harga sebanyak 33 kali. Naik harga sebanyak 20 kali dengan jumlah 82 sen dan turun harga sebanyak 13 kali sebanyak 82 sen juga.

Pada 1 Jun 2017 hingga 5 Julai 2017 harga minyak turun 5 kali berturut turut sejumlah 23 sen. Pada waktu ini lama juga penyokong pembangkang duduk dalam gua tidak keluar keluar. Diam terus.

Ada nampak tidak bila minyak turun lima minggu berturut turut maka harga barang juga akan turut turun seperti mana teori Rafizi Ramli? Harga barang masih sama, tidak turun pun masa minyak turun 5 kali berturut turut ini.

Ada juga masa harga minyak naik.  Lima minggu berturut turut harga minyak naik antara 19 Oktober 2017 hingga 22 Oktober 2017, iaitu sejumlah 21 sen bagi lima minggu tersebut. Maka keluarlah segala “zombie” pembangkang dari dalam gua dan dari dalam tanah membuat caci hamun dan makian di media sosial.

Masa turun lima minggu berturut turut dulu sampai 23 sen tidak pula mereka hendak berterima kasih. Tetapi masa naik lima minggu berturut turut baru 21 sen, mereka sudah meracau macam orang hilang akal di Whataspp dan Facebook. Inilah mentaliti penyokong pembangkang di Malaysia. Sukar hendak diubati penyakit ini.

Semalam bila minyak turun balik 8 sen, aman dan tenang kembalilah dunia media sosial dari kata kata nista mereka. Malah bukan sahaja minyak yang turun, ringgit juga turut mengukuh disamping Bursa Malaysia ditutup tinggi. Apa lagi yang mereka hendak cakap? Terpaksalah masuk gua. Minggu depan pun belum tentu keluar lagi geng geng zombie ini. Selamat bertapa di dalam gua.

(Visited 6 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Kos operasi penternakan ayam meningkat selepas rejim PH memerintah kata persatuan

Persatuan terbesar mewakili industri ternakan mengalu-alukan siasatan berhubung dakwaan tentang kewujudan kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca kenaikan harganya sejak kebelakangan ini.

38 comments

  1. Hasyim Ahmad

    Ngantuk la dgr cte geng umno

  2. Norman Ahmad

    Pembangkang kalau sembang pokok pun boleh tumbang. Ibu mengandung pun blh terberanak tak cukup bln klu dgr Pembangang punya sembang.

  3. Harizul Hakim

    kalau bukan menipu….bukan umno namanye….ni geng ahmad maslan…kenapa lah umno kuat kencing….

  4. Anya Juka

    Bukan masuk gua lagi, masuk kubur kali.. ha ha ha ha.

  5. Bakhtiar Alias

    Jgn baca dan jgn komen selesai masalah .. x gitu !!

  6. Hasyim Ahmad

    Dgr cte mengarut ngntuk.. Ehh kate sosial sume org boleh komen dan baca.. X gitu!!?

  7. Ariffin Dom

    Kalau pandai sangat takdelah harga minyak sekejap turun sekejap naik.

  8. Yunus Mamu

    Dap ckp pandai.maki hamun org kita..tpi ada org kita yg sokong dia.

  9. Imran Idris

    Join geng MU masuk gua ke?

  10. Mizie Baharudin

    Klu rasa mgantok dan mgarut.. Taklh baca koment dari umno…. Tak mcm tue Hasyim Ahmad

  11. Katak Hijau

    sembang lebih je page ni

  12. Gir Rizalo

    Puak2 PH LGBT ni gay pn pandai bermisai jugak..

  13. Efun Macha

    Umpan PRU nanti……..#putaqalam

  14. Othman Bin Abd Wahab

    Braper kali up…yg mnjunam tu ko x kira….cuba guna akal…jgn asyik nk mmprbodohkn org jer admin pukimak ni…

  15. Shahrul Aiman

    kuat kencing pon ko belasah duit kerajaan jugak

  16. Rey Zal

    Vodo punyer macai umnok.. Kerajaan yg belasah duit rakyat laaa mangkok jamban..

  17. Rey Zal

    Macai gay rizalo.. Pembela jubor sepolaljuburiiii.. Love bontot sepol.. Meyalak McM azwan ali x dpt brjubor…. Ekehkehkeh..

  18. Rey Zal

    Gay rizalo mane ade heran minyak punyer pasal.. Duit hasil jual jubor mkn x abis weiiiii.. Mcm sepol aljuburiii.. Yg dia heran kalo x dpt brjubor… Kuang.. Kuang..

  19. Shahrul Aiman

    klu tak suka kerajaan, jgn sokong. yg ko sokong sapa suruh mangkuk…

  20. Mohamed Zuhri Amir

    Puok pembangang sdh d ajar mcm ?…tgu harga minyak naik pasti menyalak ????

  21. Amir Noor

    Sembang saja, turun besok naik macam tu la depa duk main hide and seek dgn rakyat.

  22. Rey Zal

    Sape yg sokong mangkok jamban… Yg sokong macai umnok otak tiga suku …. Je..dh kene kencing dgn puak peyamun masih dok sokong mcm macai otak mereng otak kt pale lutut… Htmmmm

  23. Rey Zal

    Baek macai2.. Semua kita sokong pebankang lgi bagus… Pebangkang kuat… Rejim peyamun pn goyang.. Biler goyang.. Byk laa dedak yg akn d janjikn dn d taburkn… X mcm zaman dahulu kala pembangkang x kuat… Rejim peyamun kuat menindas.. Skrg udah kuat.. Rejim umgok udah goyang lebih2 lg beberape negeri udah jatuh kt tangan pebangkang rejim umnok udah goyang dedak je laa yg boleh megekalkn kuasa rejim barisan najis… Tanpa dedak.. Hrmmmm jadi rejim sampah laa .. Puak2 meyamun ni…

  24. Mimi Rusmiyati

    Tkde pencacai #pakatoon komen? ?

  25. Iqbal Zharif

    Statement bangang pon nak post ke?

  26. Shahrul Aiman

    sama menang atau perintah pon korang bukan dapat apa pon. ada diorg bagi tanah beribu ekar, ada bagi umah dan sebagainya…. semua beli gan hasil titik sendiri.porahhhhhh…sembang kencang..

  27. Zain Noreman

    Hahajahaha betoiiiiiiii .. dapat umah mampu tngk saja . Tu pun rasa syukur dah . Wakakakakakakakaka………..

  28. Zain Noreman

    Azmin ali kata ikot harga pasaran baru rakyat x tertipu . Hahahahahaha IDEA PARTI MANA TU wakakakakakaka

  29. Hamputra Putra

    Admin tak mana kata kukuh nilai duit malaysia..adakah nilai 1us bersamaan 2rm ka ..100bath bersamaan 5Rm ka..jgn dok bodoh ..biar la menteri2 malaysia bodoh dgn cara depa kerna mentrri malaysia meme dah tahu bodoh pianq..

  30. Cadis Etrama Di Raizel

    Dia naik ka dia turun ka la ni menyusahkan org dah la kalau minyk naik barang naik..ada ka minyk turun barang turun..susah betoii bila macai2 bengap ameno xfaham bahasa nie..

  31. Hasyim Ahmad

    Biasa laa bos puak umnogok kaye raye bnyk dpt duit dri rakyat x terkesan kenaikan hrge mnyak x cam rakyat2 miskin..plus suke menganjingkn sesama manusia..sian tgk akhlak org umno cam Mohamed Zuhri Amir

  32. Jack Owen

    Up bkali kali..turun bru sekali..tak da ape nk bangga pun

  33. Rey Zal

    Lantak hang laa macai bengong jgn nati.. Yesal kemudian udah x guna cai… Hrmmm

  34. Ibrahim Yem

    Org banggang je cakap turun..yang naik berpuluh2 sen tapi turun 8 sen..adakah itu dikatakan turun??

  35. Shaiful Ismail

    Ukur baju dibadan sendiri … Besar periuk besarlah keraknya … Kesimpulannya ikut kemampuan jelah … Yang banyak komen ni takyah guna minyak lah , senang … Naik bas je … Biar drebar bas pulak yang komen …

  36. Norfa Baker

    Naik 4 kali turun sekali…ingat rakyat BODOH macam lembu belaan Kak Jat ka…?????

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: